2023-04-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:

Tror också att grannen har tagit lite fel på tiden. Helt mänskligt, men värre om han framhärdar sina tidsangivelser även i rätten.

Upprepar: Mordet skedde lite tidigare. Det är vad jag tror. Att hela fallets tidsuppfattning skulle bygga på grannens upgifter är förvånande.

Tiden är en bakåtdatering troligtvis från när de lämnade (mobilerna visar när grannen och JJ lämnar) och händelseförloppet dessförinnan uppskattas till ca 15 minuter (av pappan och sonen som tillsammans diskuterar vad som skall göras, knackningar upp och ner och prat med JJ). Det kan säkert diffa på 5-10 minuter. Men tror att uppgifterna är relativt säkra då tidsuppskattningen om 15 minuter fram tills dess att de åker är från två personer (pappan och sonen).
Citera
2023-04-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Läs sammanfattningen igen, rättegång dag 1,2 och 3 är över och dom förväntas komma den 19e April kl 14.00

Står väl "kommande"?
Citera
2023-04-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, eller så är det så enkelt att MH ljuger för att fly ansvar. Och ändrar storyn så fort hon motbevisas.

Det är ingen naturlag att det måste vara krångligt.

Ja inledningsvis försöker de båda hålla masken och berätta den överkomma storyn JJ instruerat om. Där är M till en början väldigt lojal mot JJ. Sen börjar fogarna knaka, samvetet gör sig påmint. Ms samsittare blir vittne till detta och saker börjar så sakta rullas upp.

Psyket är allt, lätt och krångligt på samma gång. Ibland är man sin bästa vän eller sin värsta fiende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty7658
Står väl "kommande"?

Vad står det för datum då? och vad är det för dag idag?
Du har missat helt att tråden har eskalerat sista dagarna för att rättegången är över och vi väntar på svar vad domen blir?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Haha OH jösses! Det vet förhoppningsvis alla.

Det kan ha gått en tid mellan den eventuella drogtillförseln och döden.............................
Jag tror att rättsläkaren har full koll på vad tid kan avgöra för drog eller gifter i en kropp
De gjorde nog inte dessa tester utan anledning
Så vissa saker kanske ändå går att se efter de veckor T varit död?
Citera
2023-04-05, 19:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Stämmer. En liten mängd DNA på duschstången, ganska mitt på själva stången enligt en bild i FUP:en. JJ säger att hon inte vet om T slog i stängerna men att det är mycket möjligt. Själva städningen i badrummet känns ganska oklar, vad JJ menar att hon har gjort. Skadan i huvudet på T bör ju ha blött en del.

Det finns/fanns någon uppgift om att JJ brukar städa med aceton i mopp/skurvattnet.

Citat:
Vet du vad Metabolisering är? Det kallas även för ämnesomsättning och den tvärstannar om du dör.

Läs på om GHB!

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att JJ är manipulativ, dominant och inte drar sig för att ljuga för någon tror jag att alla kan skriva under på. OM hon nu hade dödat TT utan att MH märkte det och OM hon nu inte heller ville att MH skulle få reda på det och OM det tjänade hennes syfte att få ut MH ur lägenheten, då hade JJ sagt till MH "Nu är din brorsas fest säkert slut så nu får du åka hem. Jag sover inte i den här skitiga lägenheten, jag ska sova hos min mamma. Ska du ha skjuts eller ska du gå hem?". OM Maja är så rädd och styrd av JJ som det påstås då hade hon inte protesterat. Och MH sov ju faktiskt hemma på morgonkvisten så hon var ju inte bannlyst hemma, hon skulle bara hålla sig undan medan brorsan hade gäster.

Edit: det är 4 min till Maja hus från Johannas lägenhet med bil. Det är 5 min till Donken.

Fast jag tror inte det var MH som var JJs "problem" riktigt, det var att grannarna kunde ha ringt polis.
Citera
2023-04-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns/fanns någon uppgift om att JJ brukar städa med aceton i mopp/skurvattnet.

Läs på om GHB!

Fast jag tror inte det var MH som var JJs "problem" riktigt, det var att grannarna kunde ha ringt polis.

Varför ska jag läsa på om det? läste du ens vad torsten skrev?
Snacka om att byta samtalsämne.
Börjar snurra till det ännu mer än vad du gjort i dina tidigare svar.
Citera
2023-04-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det stämmer att det tar några förhör för Maja att öppna upp sig och berätta. Sen när hon väl gör det är jag inte helt säker på att hon vet hur hon ska beskriva sitt beteende och sätt att avskärma sig än just med ordet sjunka in i ”sömn” typ.

Det kan vara svåra saker att sätta rätt ord på och vi alla har våra begränsade ordförråd.

Det verkar ändå vara sanningsenligt när hon beskriver fenomenet efter att hon dumpat kroppen.

Då säger hon även som anledning något i stil med att hon inte orkade mer så hon bara går och sätter sig i bilen och somnar.

För vanliga låter det absurt men jag tror det är hennes sätt att lättast definiera tillståndet som.

Jag tror också att själva ordet ”sömn” gör det svårt att förstå . Det är nog inte vanlig sömn utan avskärmning vi pratar om här.
I brist på rätt ord kan man klart missförstå om man bokstavstolkar ordet och inte själva kontexten eller omständigheten det används i. Ser man på det som framkommer mot slutet av förhören tror jag inte hon direkt ljuger när hon beskriver och svarar på frågor men det finns nog lite att förtydliga.
Jag tänker så här
att det känns mer naturligt och logiskt att M borde ha brytit ihop när hon blev häktad
och att allt bara vällt ur henne
Det första borde varit att hon sagt vart kroppen gömdes
Det visar på ånger ångest och empati för T familj
Men hon var tyst och jag tror det var mycket medvetet
Varför krångla till det med en massa lögner under förhören?
Senast redigerad av Anedin 2023-04-05 kl. 19:19.
Citera
2023-04-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nu dör ju T av strypning. Således måste strypgreppet fortfarande varit kvar runt halsen medan T sparkade vilt - annars hade ju T överlevd. Då har ju JJ fortfarande sina händer runt T.

Om T då hon sparkar - vare sig hon varit medvetslös en kort stund eller inte - försöker T naturligtvis också med uppbådande valla krafter komma loss, åla sig, slita sig och vinkla armarna i axel- och armbågsleden för att slåss. T borde kunnat fått loss i vart fall en arm om JJs händer var låsta runt Ts hals - och ingen annan höll fast Ts händer.

Nu hände inte det. Därför att Ts händer med största sannolikhet hölls fast av MH.
Det är den enda rimliga förklaringen till att det saknas avvärjningsskador på JJ som ströp och inte heller finns något hudavskrap under Ts naglar. De var två om mordet.
Klok sammanfattning och mest logiskt
Citera
2023-04-05, 19:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Håller med förutom att jag tror inte man slappnar av helt när man hört sån jättehög duns precis ovanför där de satt och sen närmare 10 sparkar i väggen... De gick upp o kollade så jag tror inte man slappnar av helt efteråt... men jag tror inte J springer ner för att flytta en cykel direkt efter hon mördat någon. Jag tror de är i chock ett tag... Men den där chocken kanske inte varar mer än 10 minuter...
Sen får hon panik över att flytta cykeln innan polisen kommer.

Grannarna säger ju att de står och diskuterar om de ska ringa polis/räddningstjänst.....då när JJ kommer ner för trappan.

Men varför flytta cykeln innan polisen eventuellt kommer?
Polisen vet inte att TT är där, har varit där, om JJ och TT ens känner varandra, varken polis eller någon annan vet ens att TT är försvunnen vid den här tiden.

Det måste ju vara bra mycket viktigare att flytta på kroppen ut, bort ifrån LGH om polisen kommer, knappast cykeln i detta läge.
Citera
2023-04-05, 19:30
Medlem
Citat:
Jo det som MH berättade till sin samsittare var detaljer som polisen blev chockade av att höra(vilket går att läsa i förhöret.)

Hennes samsittare berättar att hon får uppfattningen av att det MH berättar är information som MH har fått genom nyheter, förhör och advokat.

Och de uppgifterna om att kroppen eldats och att hon blivit strypt nådde media först vid åtal, drygt 4 månader efter förhöret med samsittaren och innan varken JJ eller MH hade erkänt något i förhör.

Samsittarens uppgifter var således det första "omedvetna erkännandet" ifrån de båda.

Förhöret med samsittaren var den 28 Nov.
JJ erkänner lättare misshandel och att Tove dog av en olyckshändelse i Dec någon gång.
Uppgifterna till media kom först när åtal väcktes den 17 Mars.
Tack! Då behöver jag inte leta upp det förhöret igen
Citera
2023-04-05, 19:31
Medlem
Citat:
Vad står det för datum då? och vad är det för dag idag?
Du har missat helt att tråden har eskalerat sista dagarna för att rättegången är över och vi väntar på svar vad domen blir?

De menar när kommer dag 2 och 3 i Grevens sammanfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in