2023-04-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag tror att M förstod att T skulle misshandlas. Jag tror att M inte kunde hantera den situationen, hon visste inte vad hon borde göra, blev handlingsförlamad och gick istället undan och la sig apatiskt i fosterställning med fingrarna i öronen för att slippa höra, slippa ”vara med”. Och bad till gud att det inte skulle gå så illa.

Det tror jag var hennes sätt att ”sova” sig igenom detta fruktansvärda.

Ja historien vittnar ofta om framtiden, eller hur? Det kan absolut vara så illa som du beskriver med apatisk handlingsförlamning men jag tvivlar att det är så gravt i hennes fall eftersom hon bär iväg med Ts döda kropp.

Däremot har jag fått uppfattningen att hon är konflikträdd och vän med T därför tror jag att hon avviker till sängen redan när hon hör att det börja samtalas mellan T och J i köket. Hon vill inte hamna i mellan dem och välja sida för att såra någon.
Citera
2023-04-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Precis, hela storyn är så ologisk den kan bli.
Det JJ berättar i förhör att det var en nödlögn tillsammans med grannens vittnesmål gör det till ett juridiskt bevis att det kom på tal då som först, alltså är MHs ord om donkenresan ren och skär lögn.
Precis som resten av hennes sovande vid enbart kritiska punkter.

Ja hade MH varit så extremt hungrig så handlar man inte EN cheeseburgare, helt ologiskt och visar bara att hon åker dit för hon känt sig tvingad in i ett hörn. Ev är tanken att försöka dumpa telefonen också är min gissning.
Citera
2023-04-05, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hahaa, tja själv är jag nu för gammal, men fick jag leva om mitt liv, så hade jag nog satsat på det, ja.

Men spelar du dum, eller är du korkad på riktigt??

Det var ju du som ställde frågan:

"Varför kör inte JJ bara hem MH?

Jag svarade att MH kunde inte bli hemkörd till sig, för det var förutbestämt att MH inte skulle sova hemma hos sig själv den natten utan skulle sova hos JJ.

Men du menar att JJ skulle köra hem MH till JJs mamma, och sedan själv åka tillbaka till sin lgh för att undanskaffa kroppen??

Och ingen av JJs mamma eller bror säger att de förväntade sig att MH skulle sova där, hemma hos dem. Ingen av dem verkar inte direkt ha saknat JJ, då hon inte kom hem, runt 2-snåret, med eller utan MH.
Att JJ är manipulativ, dominant och inte drar sig för att ljuga för någon tror jag att alla kan skriva under på. OM hon nu hade dödat TT utan att MH märkte det och OM hon nu inte heller ville att MH skulle få reda på det och OM det tjänade hennes syfte att få ut MH ur lägenheten, då hade JJ sagt till MH "Nu är din brorsas fest säkert slut så nu får du åka hem. Jag sover inte i den här skitiga lägenheten, jag ska sova hos min mamma. Ska du ha skjuts eller ska du gå hem?". OM Maja är så rädd och styrd av JJ som det påstås då hade hon inte protesterat. Och MH sov ju faktiskt hemma på morgonkvisten så hon var ju inte bannlyst hemma, hon skulle bara hålla sig undan medan brorsan hade gäster.

Edit: det är 4 min till Maja hus från Johannas lägenhet med bil. Det är 5 min till Donken.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-05 kl. 18:07.
Citera
2023-04-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Grannarna verkar inte vara så ljudkänsliga. De har inte hört nåt ljud från trapphuset när de tre tjejerna kom hem kl 01.50. Men de hör när Johanna öppnar och stänger dörren och smyger ner i trappan kl 02.45. Det är ju i sig märkligt, och förklaras väl av att den höga dunsen har gjort att grannarna är på helspänn och lyssnar efter ljud. Jag tror inte att man är på helspänn särskilt länge, kanske max 5-10 minuter. Sen slappnar man av om inget mer händer. Det gör att jag tror att Johannas avtåg från lägenheten sker i tät närhet till att dunsen hörts och grannens son varit uppe och ringt på dörren.

Precis. Är allt som vanligt så reflekterar man inte ens över om dörrar öppnas och stängs.
Citera
2023-04-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
För droger och annat upphör metabolismen i samma ögonblick som kroppen dör.
Som en bilmotor som stannar och slutar förbruka bensin och bilda avgaser. Det upphör.

Sedan kan andra slaggprodukter bildas i en ruttnande animalisk kropp om den ligger lång tid, t ex jäsning av alkohol i vissa organ, men det är en annan fråga. Själva metabolismen tar stopp.

Haha OH jösses! Det vet förhoppningsvis alla.

Det kan ha gått en tid mellan den eventuella drogtillförseln och döden.............................
Citera
2023-04-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Menar du att om hon vore omtöcknad så skulle hon inte försökt ta dig ur ett strypgrepp? Inte ens gjort ett enda försök?

Hon var uppenbarligen inte så pass omtöcknad att hon inte kunde sparka med benen i väggen.

TT kan ha varit medvetslös en stund och sedan vaknat!!!!!!!!
Citera
2023-04-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hur ska hon ha sparkat i väggen om hon är medvetslös?
Hur ska hon ha hört att grannen ringer på dörren om hon är medvetslös?

Antingen är man medvetslös eller inte.

Vid trauma mot huvudet alt syrebrist eller chock etc kan man bli medvetslös. Det går att vakna upp ur det här tillståndet!!!!!

TT kan ha blivit medvetslös och sedan vaknat till tex när hon hörde grannen ringa på dörren
....... Att TT då tog sina allra sista krafter att i ett desperat försök, genom sparkarna ropa på hjälp, tyvärr förgäves.
Citera
2023-04-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Nånstans så finns det ändå ett mönster i att JJ inte ville dra in M mer än nödvändigt.

Kanske tänkte hon från början klara av att frakta bort liket själv utan M som vittne. Men hon klarade inte av det själv, det var för tungt.

J kan ha stängt badrumsdörren för att M inte skulle se eller bli vittne till exakt hur det gick till.

J kan ha gömt Toves kropp för hon var rädd för att M skulle ringa polisen när J var på McD eftersom M faktiskt kanske INTE hade bevittnat vad som hände i badrummet.

J själv tänkte ju först flytta cykel, kasta mobil och nycklar utan att be M hjälpa till. Hon fixade och grejade körde fram bilen själv, fixade soppåsar, lakan, städade, röjde, tog aktiva beslut mm. utan att stämma av med M eller be om hjälp med detta. Skurade badrummet själv senare ordentligt utan att be M hjälpa till.

J började ju med att försöka bära ned Tove för trappan SJÄLV. Men det gick inte så hon var tvungen till slut att be M hjälpa till.

J kämpade hårt för att själv släpa in Tove i bilen med hela sin kropps kraft.

J säger i bilen att om HON hamnar i fängelse så kommer hon ta livet av sig. Hon talar inte om att DE ska hamna i fängelse.

J släpade sedan själv ut Tove ur bilen och försökte dra in henne i granskogen, men det gick inte, hon var ännu en gång tvungen att be M om hjälp att bära och med ficklampan. Annars är jag övertygad om att hon gjort det själv.

J tände själv på kroppen medan hon lät M ”slippa” och gå tillbaka till bilen.

J åkte själv tillbaka efteråt för att dölja hjulspåren på fyndplatsen.

J åkte själv till Dollarstore och ut till skogen igen för att tända på kroppen an andra gång utan att M visste om det då.

Nånstans så känns det som att J vill ”skona” M från så mycket som möjligt i denna hantering eftersom hon tycker om M och inte vill utsätta henne för saker i onödan om det inte absolut går att klara det själv.

Men om man har begått ett mord TILLSAMMANS med en annan person (i badrummet i detta fall), så tror jag inte att man är så ”snäll” mot den andra.
Då är det mer: Vi har gjort detta tillsammans nu hjälps vi åt så det går så fort som möjligt. Håll käften och bär nu! We are in this shit together!

Hur J beter sig mot M efter mordet ovan gör att jag inte alls är så säker på att M var med i badrummet när T dog. För då tror jag att J betett sig annorlunda efteråt. J:s beteende efteråt tror jag säger en hel del om vad som hände och inte hände i badrummet.

J må vara en känslokall mördare och psykopat, men den som stod henne närmast hjärtat var ändå M. Och jag tror hon hade jättedåligt samvete att hon dragit in M i den här skiten och därför gjorde allt för klara av ”efterarbetet” själv så mycket som möjligt så M skulle slippa lida så mycket som möjligt.

Vad tror ni?

Tror inte att JJ hade dåligt samvete och att hon "tvingade" MH att hjälpa till att få bort kroppen. För en psykopat är andra människor redskap, inget annat. I denna situation försöker hon enbart att komma undan.

Att framställa JJ som en person med samvete tror jag är helt fel. Hon har iaf varit väldit nöjd och glad när de åkte från platsen där TT låg död och bränd. Enligt MH.

Tror att man måste se JJ för den hon är och vilka medel hon tar till för att kuva andra personer, men också hur hennes bekantskapskrets mer och mer tog avstånd från henne.
Citera
2023-04-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att hon tog med sig TT mobils och nycklar när hon gick första gången och stötte på grannen i trappan. Tanken var att hon skulle flytta cykeln, och genom att mobilen förflyttades skulle det se ut som att TT lämnade lägenheten. När det blev ändrade planer så blev väl mobil och nycklar kvar i hennes jackficka och åkte till Donken. Men hon finner sig snabbt när polisen konfronterar henne med detta och uppfinner att TT kan ha legat i bagageluckan... Hon är verkligen helt gränslös.

Det måste väl ha funnits en plan och att hon bara har väntat på ett tillfälle.
När du lägger fram det sådär , så känns det som att det är det mest logiska att det är så hon har resonerat .
Men det låter konstigt om man skulle vara så klartänkt direkt efter att man har dräpt någon i ett impulsivt vredesmod .
Citera
2023-04-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vid trauma mot huvudet alt syrebrist eller chock etc kan man bli medvetslös. Det går att vakna upp ur det här tillståndet!!!!!

TT kan ha blivit medvetslös och sedan vaknat till tex när hon hörde grannen ringa på dörren
....... Att TT då tog sina allra sista krafter att i ett desperat försök, genom sparkarna ropa på hjälp, tyvärr förgäves.

Skriv det då istället för att skriva att hon var medvetslös men vaknade av att grannen ringde på.

Du behöver inte bomba med (!!!!!!!!!!!!!!!!), skriv som en normal människa om du ska diskutera.
Citera
2023-04-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det är ju intressant...
Om dem har rätt så stämmer inte det J säger och som jag tro stämmer... Att J o M satt tysta i chock en lång stund efteråt. Hon tror en timme men jag tror tiden känns längre än vad den är...
Jag tror att man hamnar i chock efteråt och inte så troligt att man springer ner för trappan direkt efter man har dödat någon...
Kan det vara så att grannarnas tidsuppfattning inte stämmer?

Det fetade:

Tror också att grannen har tagit lite fel på tiden. Helt mänskligt, men värre om han framhärdar sina tidsangivelser även i rätten.

Upprepar: Mordet skedde lite tidigare. Det är vad jag tror. Att hela fallets tidsuppfattning skulle bygga på grannens upgifter är förvånande.
Citera
2023-04-05, 18:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Nu dör ju T av strypning. Således måste strypgreppet fortfarande varit kvar runt halsen medan T sparkade vilt - annars hade ju T överlevd. Då har ju JJ fortfarande sina händer runt T.

Om T då hon sparkar - vare sig hon varit medvetslös en kort stund eller inte - försöker T naturligtvis också med uppbådande valla krafter komma loss, åla sig, slita sig och vinkla armarna i axel- och armbågsleden för att slåss. T borde kunnat fått loss i vart fall en arm om JJs händer var låsta runt Ts hals - och ingen annan höll fast Ts händer.

Nu hände inte det. Därför att Ts händer med största sannolikhet hölls fast av MH.
Det är den enda rimliga förklaringen till att det saknas avvärjningsskador på JJ som ströp och inte heller finns något hudavskrap under Ts naglar. De var två om mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in