Citat:
Ursprungligen postat av
suffragistviolence
Tycker det intressantaste är att det tar lång tid innan MH plötsligt kommer på att hon har sovit. Ingenting sådant nämns i de inledande förhören. Fortfarande den 21/10 säger hon (på direkt fråga fråga från sin advokat) att hon kanske slumrade till lite i köket men i övrigt satt hon i vardagsrummet. Det är först i nästkommande förhör som berättelsen om sömn i sängen presenteras, som en förklaring till varför hon inte kan ha varit med på bilresan när kroppen dumpades. Nu vet vi ju att det var en lögn, hon var ju med i bilen. Så sömnen presenteras först som ett sätt att förklara en uppenbar lögn.
Ja det stämmer att det tar några förhör för Maja att öppna upp sig och berätta. Sen när hon väl gör det är jag inte helt säker på att hon vet hur hon ska beskriva sitt beteende och sätt att avskärma sig än just med ordet sjunka in i ”sömn” typ.
Det kan vara svåra saker att sätta rätt ord på och vi alla har våra begränsade ordförråd.
Det verkar ändå vara sanningsenligt när hon beskriver fenomenet efter att hon dumpat kroppen.
Då säger hon även som anledning något i stil med att hon inte orkade mer så hon bara går och sätter sig i bilen och somnar.
För vanliga låter det absurt men jag tror det är hennes sätt att lättast definiera tillståndet som.
Jag tror också att själva ordet ”sömn” gör det svårt att förstå . Det är nog inte vanlig sömn utan avskärmning vi pratar om här.
I brist på rätt ord kan man klart missförstå om man bokstavstolkar ordet och inte själva kontexten eller omständigheten det används i. Ser man på det som framkommer mot slutet av förhören tror jag inte hon direkt ljuger när hon beskriver och svarar på frågor men det finns nog lite att förtydliga.