2023-04-05, 18:26
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Vad gäller M däremot talar allt för att hon trots allt är oskyldig, och då går mobbarna och rasisterna bärsärk. Business as usual på flashback
MH-hatarna
Citera
2023-04-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Grannarna verkar inte vara så ljudkänsliga. De har inte hört nåt ljud från trapphuset när de tre tjejerna kom hem kl 01.50. Men de hör när Johanna öppnar och stänger dörren och smyger ner i trappan kl 02.45. Det är ju i sig märkligt, och förklaras väl av att den höga dunsen har gjort att grannarna är på helspänn och lyssnar efter ljud. Jag tror inte att man är på helspänn särskilt länge, kanske max 5-10 minuter. Sen slappnar man av om inget mer händer. Det gör att jag tror att Johannas avtåg från lägenheten sker i tät närhet till att dunsen hörts och grannens son varit uppe och ringt på dörren.
Håller med förutom att jag tror inte man slappnar av helt när man hört sån jättehög duns precis ovanför där de satt och sen närmare 10 sparkar i väggen... De gick upp o kollade så jag tror inte man slappnar av helt efteråt... men jag tror inte J springer ner för att flytta en cykel direkt efter hon mördat någon. Jag tror de är i chock ett tag... Men den där chocken kanske inte varar mer än 10 minuter...
Sen får hon panik över att flytta cykeln innan polisen kommer.
Citera
2023-04-05, 18:36
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag måste bara ställa en fråga, ni som tror att JJ gömde Tove för M hur tänker ni?

Alltså jag förstår ju att det är för att M ska vara oskyldig men hur logiskt är det?

JJ litade helt på MH, berättade om brott hon tänkte begå som bränder och liknande.
Varför skulle JJ gömma Toves döda kropp för MH? Ni vill ha JJ som ensam GM, blir hon mer
ensam GM enligt er för att hon skulle göra något så orealistiskt som att gömma Tove. Helt ärligt
trodde jag det var ett skämt första gången jag läste att JJ skulle stoppa in Tove i sin walk-in-closet.

Men det orimliga tog inte slut där utan hon skulle t.o.m gå ut med Tove i trappan för att gömma
henne i något förråd hon hade där. JJ skulle alltså utsätta sig för risken att någon av grannarna
såg det men det var tydligen okej bara inte MH fick syn på henne.

Hon skulle alltså först bära runt på Tove för att gömma henne för MH, samma MH som sen
hjälpte henne att bära ner Tove i bilen.

MH påstår sig vara så rädd för JJ under de sista förhören och i rättegången. Men MH blev ju körd
hem till sina föräldrar där hon kunde lätta på hjärtat och berätta vad som hänt. Även hon vet väl
att det är olagligt att mörda och att JJ skulle hamna i fängelse under en lång tid. Då skulle hon
ju vara helt säker.

Men istället möter hon upp den hon säger sig vara så rädd för dagen efter och planerar vad de
ska säga till polisen.

I häktet var hon också alldeles säker, poliser höll förhör men hon berättade ändå inte.

Är det inte något som känns väldigt fel med det resonemanget.

Precis, tagit upp detta ironiska tidigare.

JJ visar extremt stor tilltro till MH, hela händelsekedjan skriker teamwork.

Och de här historierna om walkin-closet och förråd är ju oerhört ansträngda förklaringar, men det är ju sådana som måste in för att lyckas få MH till ovetande och oskyldig.

Jag skrattade för mig själv när jag läste förhöret om förrådet och closet, sedan hoppade jag in här och såg att det fanns faktiskt de som tog det på allvar.

Det här att man frivilligt väljer en svårare förklaring före en enkel... Tack för det, confirmation bias och group thinking.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-05 kl. 18:41.
Citera
2023-04-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Tycker det intressantaste är att det tar lång tid innan MH plötsligt kommer på att hon har sovit. Ingenting sådant nämns i de inledande förhören. Fortfarande den 21/10 säger hon (på direkt fråga fråga från sin advokat) att hon kanske slumrade till lite i köket men i övrigt satt hon i vardagsrummet. Det är först i nästkommande förhör som berättelsen om sömn i sängen presenteras, som en förklaring till varför hon inte kan ha varit med på bilresan när kroppen dumpades. Nu vet vi ju att det var en lögn, hon var ju med i bilen. Så sömnen presenteras först som ett sätt att förklara en uppenbar lögn.

Ja det stämmer att det tar några förhör för Maja att öppna upp sig och berätta. Sen när hon väl gör det är jag inte helt säker på att hon vet hur hon ska beskriva sitt beteende och sätt att avskärma sig än just med ordet sjunka in i ”sömn” typ.

Det kan vara svåra saker att sätta rätt ord på och vi alla har våra begränsade ordförråd.

Det verkar ändå vara sanningsenligt när hon beskriver fenomenet efter att hon dumpat kroppen.

Då säger hon även som anledning något i stil med att hon inte orkade mer så hon bara går och sätter sig i bilen och somnar.

För vanliga låter det absurt men jag tror det är hennes sätt att lättast definiera tillståndet som.

Jag tror också att själva ordet ”sömn” gör det svårt att förstå . Det är nog inte vanlig sömn utan avskärmning vi pratar om här.
I brist på rätt ord kan man klart missförstå om man bokstavstolkar ordet och inte själva kontexten eller omständigheten det används i. Ser man på det som framkommer mot slutet av förhören tror jag inte hon direkt ljuger när hon beskriver och svarar på frågor men det finns nog lite att förtydliga.
Citera
2023-04-05, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Det måste väl ha funnits en plan och att hon bara har väntat på ett tillfälle.
När du lägger fram det sådär , så känns det som att det är det mest logiska att det är så hon har resonerat .
Men det låter konstigt om man skulle vara så klartänkt direkt efter att man har dräpt någon i ett impulsivt vredesmod .
Det var någon expert som uttalade att JJ gjort sig mentalt redo för att mord genom att hata TT under lång tid och önska livet ur henne. Hon startade ju också en brand vid hennes och systerns bostad. Därför blev det ingen chock för henne när hon dödande TT, även om hon inte hade planerat att det skulle ske vid just detta tillfälle. Tror att det var kvinnan som är expert i "Svenska mord". Det kan vara anledningen till att hon relativt snabbt började fungera igen och kunde ta itu med att sopa igen spåren efter sig. Så hennes berättelse om hur chockad hon var är enligt experten mest spelad.
Citera
2023-04-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hahaa, tja själv är jag nu för gammal, men fick jag leva om mitt liv, så hade jag nog satsat på det, ja.

Men spelar du dum, eller är du korkad på riktigt??

Det var ju du som ställde frågan:

"Varför kör inte JJ bara hem MH?

Jag svarade att MH kunde inte bli hemkörd till sig, för det var förutbestämt att MH inte skulle sova hemma hos sig själv den natten utan skulle sova hos JJ.

Men du menar att JJ skulle köra hem MH till JJs mamma, och sedan själv åka tillbaka till sin lgh för att undanskaffa kroppen??

Och ingen av JJs mamma eller bror säger att de förväntade sig att MH skulle sova där, hemma hos dem. Ingen av dem verkar inte direkt ha saknat JJ, då hon inte kom hem, runt 2-snåret, med eller utan MH.

Det fetade....

Ändå så körde hon hem henne? Du förstår hur ologiskt ditt tänkande är va?
Citera
2023-04-05, 18:45
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det stämmer att det tar några förhör för Maja att öppna upp sig och berätta. Sen när hon väl gör det är jag inte helt säker på att hon vet hur hon ska beskriva sitt beteende och sätt att avskärma sig än just med ordet sjunka in i ”sömn” typ.

Det kan vara svåra saker att sätta rätt ord på och vi alla har våra begränsade ordförråd.

Det verkar ändå vara sanningsenligt när hon beskriver fenomenet efter att hon dumpat kroppen.

Då säger hon även som anledning något i stil med att hon inte orkade mer så hon bara går och sätter sig i bilen och somnar.

För vanliga låter det absurt men jag tror det är hennes sätt att lättast definiera tillståndet som.

Jag tror också att själva ordet ”sömn” gör det svårt att förstå . Det är nog inte vanlig sömn utan avskärmning vi pratar om här.
I brist på rätt ord kan man klart missförstå om man bokstavstolkar ordet och inte själva kontexten eller omständigheten det används i. Ser man på det som framkommer mot slutet av förhören tror jag inte hon direkt ljuger när hon beskriver och svarar på frågor men det finns nog lite att förtydliga.

Ja, eller så är det så enkelt att MH ljuger för att fly ansvar. Och ändrar storyn så fort hon motbevisas.

Det är ingen naturlag att det måste vara krångligt.
Citera
2023-04-05, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Håller med förutom att jag tror inte man slappnar av helt när man hört sån jättehög duns precis ovanför där de satt och sen närmare 10 sparkar i väggen... De gick upp o kollade så jag tror inte man slappnar av helt efteråt... men jag tror inte J springer ner för att flytta en cykel direkt efter hon mördat någon. Jag tror de är i chock ett tag... Men den där chocken kanske inte varar mer än 10 minuter...
Sen får hon panik över att flytta cykeln innan polisen kommer.
Åklagaren håller väl en rätt bred tid öppen för mordet har jag för mig, så de hänger väl inte helt upp sig på grannens tidsuppfattning.
Citera
2023-04-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:

Tror också att grannen har tagit lite fel på tiden. Helt mänskligt, men värre om han framhärdar sina tidsangivelser även i rätten.

Upprepar: Mordet skedde lite tidigare. Det är vad jag tror. Att hela fallets tidsuppfattning skulle bygga på grannens upgifter är förvånande.
Jag håller med.
Jag tror på Js berättelse där hon säger att de gjorde husesyn direkt när de kom till lägenheten... det är väl det mest normala... och sen när de kom till badrummet så fällde J henne och slog henne som planerat. Och då var klockan kanske 2.10... Tumulten pågick i kanske 5-10 minuter...
M var med i badrummet och hjälpte till så J kunde slå T. Det var ju deras plan. M var ju inte så berusad då de gick hem sa J då hon fick frågan. Men tanken för M var nog inte att döda... bara att hjälpa så J kunde slå.

Efteråt satt i chock från ca 2.20 till ca 2.45... satt tysta o stilla i chock... vad hände... försökte ta pulsen... torkade av golvet... förflyttade sig till vardagsrummet... satt i chock... gick tillbaka till badrummet några gånger för att titta till... J irrade omkring som hon sa... Försökte fatta o försökte tänka på vad man gör nu...
Det tar tid...
Citera
2023-04-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Åklagaren håller väl en rätt bred tid öppen för mordet har jag för mig, så de hänger väl inte helt upp sig på grannens tidsuppfattning.
Nej, men det spelar bättre in på Js berättelse än Ms... att M var med i badrummet.
Citera
2023-04-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
My

Tack för dina sammanfattningar i trådstart!! Är rättegångsdag 2 på gång?
Senast redigerad av Qwerty7658 2023-04-05 kl. 18:56.
Citera
2023-04-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty7658
Tack för dina sammanfattningar som är sammanfattade i trådstart!! Är rättegångsdag 2 på gång?

Läs sammanfattningen igen, rättegång dag 1,2 och 3 är över och dom förväntas komma den 19e April kl 14.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in