Citat:
Ursprungligen postat av
SthlmHolmes
Tycker du resonerar sunt och logiskt.
Angående det orimliga att flytta ut T i trapphuset. Några skribenter menade från början att J gjorde det för att dölja kroppen för M men ändrar sig senare att det berodde på att J tänkte att grannen som ringt på hennes dörr skulle ha ringt polisen. Men då borde man väl verkligen inte flytta ut kroppen i trappen.
Angående rädsla för J ville kanske M inte berätta för någon om vad som hänt av flera olika anledningar: rädd att själv hamna i fängelse, rädd för att förlora sin bästa vän (som jag tror hon skulle fortsatt att ha umgåtts med ifall de inte åkt fast), rädd för att J inte skulle hamna i fängelse, dvs att J skulle kunna prata sig ur situationen m.m.
Nånstans så finns det ändå ett mönster i att JJ inte ville dra in M mer än nödvändigt.
Kanske tänkte hon från början klara av att frakta bort liket själv utan M som vittne. Men hon klarade inte av det själv, det var för tungt.
J kan ha stängt badrumsdörren för att M inte skulle se eller bli vittne till exakt hur det gick till.
J kan ha gömt Toves kropp för hon var rädd för att M skulle ringa polisen när J var på McD eftersom M faktiskt kanske INTE hade bevittnat vad som hände i badrummet.
J själv tänkte ju först flytta cykel, kasta mobil och nycklar utan att be M hjälpa till. Hon fixade och grejade körde fram bilen själv, fixade soppåsar, lakan, städade, röjde, tog aktiva beslut mm. utan att stämma av med M eller be om hjälp med detta. Skurade badrummet själv senare ordentligt utan att be M hjälpa till.
J började ju med att försöka bära ned Tove för trappan SJÄLV. Men det gick inte så hon var tvungen till slut att be M hjälpa till.
J kämpade hårt för att själv släpa in Tove i bilen med hela sin kropps kraft.
J säger i bilen att om HON hamnar i fängelse så kommer hon ta livet av sig. Hon talar inte om att DE ska hamna i fängelse.
J släpade sedan själv ut Tove ur bilen och försökte dra in henne i granskogen, men det gick inte, hon var ännu en gång tvungen att be M om hjälp att bära och med ficklampan. Annars är jag övertygad om att hon gjort det själv.
J tände själv på kroppen medan hon lät M ”slippa” och gå tillbaka till bilen.
J åkte själv tillbaka efteråt för att dölja hjulspåren på fyndplatsen.
J åkte själv till Dollarstore och ut till skogen igen för att tända på kroppen an andra gång utan att M visste om det då.
Nånstans så känns det som att J vill ”skona” M från så mycket som möjligt i denna hantering eftersom hon tycker om M och inte vill utsätta henne för saker i onödan om det inte absolut går att klara det själv.
Men om man har begått ett mord TILLSAMMANS med en annan person (i badrummet i detta fall), så tror jag inte att man är så ”snäll” mot den andra.
Då är det mer: Vi har gjort detta tillsammans nu hjälps vi åt så det går så fort som möjligt. Håll käften och bär nu! We are in this shit together!
Hur J beter sig mot M efter mordet ovan gör att jag inte alls är så säker på att M var med i badrummet när T dog. För då tror jag att J betett sig annorlunda efteråt. J:s beteende efteråt tror jag säger en hel del om vad som hände och inte hände i badrummet.
J må vara en känslokall mördare och psykopat, men den som stod henne närmast hjärtat var ändå M. Och jag tror hon hade jättedåligt samvete att hon dragit in M i den här skiten och därför gjorde allt för klara av ”efterarbetet” själv så mycket som möjligt så M skulle slippa lida så mycket som möjligt.
Vad tror ni?