2023-04-05, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men kanske 20 minuter? De tre tjejerna kom bevisligen hem till JJ runt 01.50- 02.00. Skulle de sen ha suttit och pratat i 30-40 minuter innan mordet? Vad pratade de om? Låter mycket märkligt i mina ögon. Dessutom: om man ska visa sin lägenhet för en person så gör man väl det ganska omgående när man kommer in och det var ju just vid visningen som man antar att TT mördades?
Det här är det stora mysteriet.

Kanske satt de faktiskt och pratade i köket i 20-30 min och det rådde först en ok stämning. Sen försämras stämningen (JJ kanske inte får en ursäkt som hon tycker att hon har rätt till). TT säger att hon ska gå men överfalls i hallen av JJ som knuffar in henne i badrummet och fäller henne. Det är en spontan handling, ilskan rinner till. MH överraskas också men är snabb på att hjälpa JJ, precis som hon gjorde på Nöjet.!
Citera
2023-04-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ok. Då missförstod jag dig.

M håller fast vid att hon sov, vilket inte låter särskilt trovärdigt. Men kanske det ändå finns en minimal chans att det kan stämma så länge det inte är helt motbevisat, så en uppenbar lögn är det väl inte.

Jag tycker inte det låter alls orimligt. Sömnbrist, alkohol och tidpunkt. Ryggläge på en säng så somnar vem som helst på tre sekunder.
Citera
2023-04-05, 16:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Johanna som tydligen alltså har Maja under sådan total kontroll att hon inte avslöjat tidigare mordförsök etc, som innan varit med och planerat misshandel(eller värre). Varför skulle hon oroa sig? Ej rimligt. Om man nu köper manipulationssnacket så får man nog ta och löpa linan ut.

Nu utgick jag helt från vad rätten ska ta ställning till, dvs om det kan finnas möjligheter att Maja kan ha kommit ut i en tom hall/toa. Är det bevisat att det är en omöjlighet.

Eller egentligen tvärtom, är det bevisat att Maja går rakt in i en död Tove.
Citera
2023-04-05, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I förhöret flyter allt som ett rinnande vatten. M behöver inte stanna upp och tänka till, det bara forsar. Därför uppfattar jag det som att hon lyfter av sig en börda och inte försöker producera något skuldbeläggande för J.

OM hennes avsikt var att svartmåla J, vore det en helt ny situation för henne. Hon skulle då behövt tänka på vad hon skulle säga. Det förefaller inte som hon tänkte på några formuleringar, utan bara berättade ur hjärtat.

Jag håller med dig.
Svårt att hitta på så många historier så snabbt så där bara (om man inte är JJ då).
Citera
2023-04-05, 16:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Instämmer i ett bra inlägg
I ett annat inlägg idag citeras förhöret med Majas mamma där mamman beskriver Majas roll som beskyddande gentemot JJ. Hon är den lojala vän som fanns kvar när JJ blev osams med andra

Ett vänförhållandet som vi nu vet blev mer o mer destruktivt

För Maja h a r tidigare visat att hon hade en moralisk kompass: hon ville inte stötta JJ i bränderna. Hon tyckte att JJ behandlade sin sista pojkvän illa
Ingen påstår heller i något förhör att Maja är elak
Men sedan har uppenbarligen Majas kompass farit åt helvete och det som från början var fel o onormalt blev normaliserat

Jag kom att tänka på boken "Ondskan" av Guillou där sonen och styvpappan går in i arbetsrummet efter middagen. Mamman vet att sonen kommer bli misshandlad. Men istället för att våga ingripa o stoppa misshandeln börjar hon spela piano i vardagsrummet
Hon är rädd för sin egen och sonens skull och pianospelet överröstar ljudet av piskrappen från arbetsrummet

Det k a n faktiskt gått till på ovanstående sätt om man tänker sig att Maja är "mamman" i Guillous bok nämligen att:
Maja går in i JJs sovrum under tiden som JJ mördar Tove. Maja kan kanske föreställa sig vad som kan ske men hon vill inte se eller höra
Huruvida hon sover eller inte kan man diskutera men hon är inte aktiv i mordet
Det är enligt min mening inte bevisat utom rimligt tvivel att Maja var delaktig i strypningen. Hon talar k a n s k e sanning när hon säger att JJ berättade för henne efteråt att Tove var död
Vi får se när domen kommer

Jag håller med om allt, det är precis så jag tänker också.
Citera
2023-04-05, 16:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Hoppas båda får livstid för detta var vidrigt!

Döms JJ för mord så överstiger det samlade straffvärdet livstid med god marginal. För MH är det fortsatt en mer öppen fråga var det här landar.
Citera
2023-04-05, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
👍

Men det finns ingen hund som varit och sökt i förrådet, vad jag kunnat hitta i FUP. Gjorde ett inlägg för några dagar sedan.

Det enda jag hittade om vindsförrådet är en bild på dörren och en notis om att det finns en stege som leder upp till en taklucka eller något ditåt.

Inte ens någon undersökning av vinden verkar ha gjorts.
Citera
2023-04-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu utgick jag helt från vad rätten ska ta ställning till, dvs om det kan finnas möjligheter att Maja kan ha kommit ut i en tom hall/toa. Är det bevisat att det är en omöjlighet.

Eller egentligen tvärtom, är det bevisat att Maja går rakt in i en död Tove.

Ja, jag tror att det var vad som hände.
Citera
2023-04-05, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tänker i princip likadant.

MHs bror hade party/fest hemma i föräldrarnas villa (föräldrafritt, päronen åkte till sin stuga över natten), och det var överenskommet sedan tidigare att MH skulle sova hos JJ just den natten. Det framkommer i förhören med MHs föräldrar. Varför MH inte kunde/ville/fick vara med på brorsans party, vet jag inte, normalt borde man väl gå på ex efterfest till brorsans party........

I min hypotes så vill nog JJ hålla MH utanför av flera anledningar

1. Om polisen dyker upp väldigt snart,så är MH ett jättebra vittne, yrvaken och kanske bakfull, det var MH som "ramlade" runt och "dunsade".

2. JJ vill inte att MH ska ha en framtida hållhake på JJ, något JJ själv verkar ha praktiserat på sin omgivning......hållhakar.

3. JJ kunde inte köra hem MH för MHs bror hade fest med sina vänner hemma hos MH, det var överrenskommet tidigare att MH skulle sova över hos JJ just den natten.
JJs mamma och bror säger tvärtom att JJ skulle sova hemma.

Om du ska få in 1. ovan i din förklaring så måste ju JJ har berättat för MH att hon ska ljuga för polisen om att hon ramlat runt och dunsat. Då håller hon ju inte MJ utanför? Jag förstår inte vad du menar faktiskt.

Är det inte tvärtom en stor risk att inte inviga MH, om nu polisen kommer? MH kommer vara helt frågande till var dunsarna kommer ifrån och riskerar att fråga JJ "Kan TT har dunsat när hon var här"? Då får ju polisen nys om att det varit en tredje person i lägenheten.
Citera
2023-04-05, 16:42
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Instämmer i ett bra inlägg
I ett annat inlägg idag citeras förhöret med Majas mamma där mamman beskriver Majas roll som beskyddande gentemot JJ. Hon är den lojala vän som fanns kvar när JJ blev osams med andra

Ett vänförhållandet som vi nu vet blev mer o mer destruktivt

För Maja h a r tidigare visat att hon hade en moralisk kompass: hon ville inte stötta JJ i bränderna. Hon tyckte att JJ behandlade sin sista pojkvän illa
Ingen påstår heller i något förhör att Maja är elak
Men sedan har uppenbarligen Majas kompass farit åt helvete och det som från början var fel o onormalt blev normaliserat

Jag kom att tänka på boken "Ondskan" av Guillou där sonen och styvpappan går in i arbetsrummet efter middagen. Mamman vet att sonen kommer bli misshandlad. Men istället för att våga ingripa o stoppa misshandeln börjar hon spela piano i vardagsrummet
Hon är rädd för sin egen och sonens skull och pianospelet överröstar ljudet av piskrappen från arbetsrummet

Det k a n faktiskt gått till på ovanstående sätt om man tänker sig att Maja är "mamman" i Guillous bok nämligen att:
Maja går in i JJs sovrum under tiden som JJ mördar Tove. Maja kan kanske föreställa sig vad som kan ske men hon vill inte se eller höra
Huruvida hon sover eller inte kan man diskutera men hon är inte aktiv i mordet
Det är enligt min mening inte bevisat utom rimligt tvivel att Maja var delaktig i strypningen. Hon talar k a n s k e sanning när hon säger att JJ berättade för henne efteråt att Tove var död
Vi får se när domen kommer

Om det nu var så att J fällde T sen lade händerna runt hennes hals och M ser detta, M vänder då om och går iväg till sängen för hon vill inte se ?

Vad anser du M göra sig skyldig till ?

Vad har man för ansvar i ett sådant läge ?
Citera
2023-04-05, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Brott skall utredas, ingen har påstått något annat.

Om utredningen visar att det inte finns anledning att misstänka någon för ett visst brott, då skall den personens skuld inte heller prövas. Jag har i ett antal inlägg nu påtalat förhållanden i utredningsmaterialet som åklagaren tycks ha bortsett ifrån, åtgärder som inte vidtagits och så vidare. Detta är som jag redan skrivit mycket allvarligt. Du må vara av uppfattningen att alla som av någon outrgrundlig anledning kan misstänkas också skall få sin eventuella skuld prövad i domstol. I så fall borde grannen bredvid och särskilt grannen över också prövas. I min mening är det rätt självklart varför det inte är så. Vad gäller M är det så klart inte lika självklart, men hade Rullman gjort utfört jobb objektivt och undersökt också de saker som talar till Ms fördel, kanske hon aldrig ens hade behövt åtalas för mord.

Tänk om M är oskyldig till mord, men fälls för mord. Har samhället gjort sitt för Toves familj då tycker du? Är det viktigare att hitta syndabockar än att hitta sanningen?
Fast du har ju fått svar från någon kunnig att försvaret hade kunnat påkallat utökade utredningsåtgärder om de tyckt att utredningen var bristfällig. Nu har de inte gjort det, och vi får väl ändå tro att de juristerna är kunniga?

Det är inte en outgrundlig anledning att misstänka att en person som varit närvarande i en lägenhet när ett mord har skett är inblandad. Det hade varit en outgrundlig anledning om grannen under åtalats. MH har själv erkänt att hon var i lägenheten när TT dog, och hon har erkänt att hon röjt undan kroppen med JJ. Hur kan det vara långsökt att misstänka att hon var delaktig i själva händelsen?
Citera
2023-04-05, 16:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, jag tror att det var vad som hände.

Ja, det är ju något som kan ha hänt.
Och faktiskt är jag inne på att det var det som hände.

Men det är upp till åklagaren att bevisa det och rätten att ta ställning till om indicierna räcker för det.

Det innebär ändå inte att Maja är skydlig till mord.

Tillägg:

Jag vill också säga att Jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning av åklagarens bevisning (slutpläderingen fr a) här eftersom det är omöjligt att få hela bilden av en direktrapportering via media.

T ex skulle jag tycka att det var intressant att höra varför han ansåg att mordet skedde 02:30 och hur han menar att Maja då måste ha varit med på mordet där.
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-05 kl. 16:48. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in