2023-04-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var ju aldrig meningen att MH och JJ skulle sova i lägenheten, sängen var inte bäddad och badrummet funkade inte. Det var ju meningen att de skulle sova hemma hos sig själva. Så det hade bara varit naturligt att lämna lägenheten och skjutsa hem MH, och sen åka tillbaka själv.
Om J skulle skjutsa hem M så skulle M se cykeln, så hon var ju tvungen att flytta den först.
Men jag tror ju att M var med i badrummet så jag tror ju inte det var aktuellt.
Senast redigerad av Korinne 2023-04-05 kl. 14:30.
Citera
2023-04-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är därför försvaret kan begära utredningskompletteringar efter att dom fått ta del av hela FUP. Detta har inte begärts av varken M eller J s advokat. Går inte att tolka på annat sätt än att dom är nöjda med utredningen.

Det är utan tvekan så att Ms advokat har ett och annat att ställas till svars för även i sina brister att tillgodose Ms rättigheter i detta. Det förnekar jag absolut inte. Advokaten är helt säkert jättenöjd med sitt arbete och M den stackarn har ingen aning.

Icke desto mindre är det åklagarens ansvar att göra en objektiv utredning där också det som talar till fördel för en misstänkt skall utredas. Här börjar synas en alldeles för tydlig röd tråd där agerandet varit det rakt motsatta.

Får en känsla av att samhället svikit M genom hela livet. Inte undra på att hon såg upp till J som visade henne vad hon i alla fall kände som vänskap.
Och sedan är detta tacken hon får.
Citera
2023-04-05, 14:16
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det var ju aldrig meningen att MH och JJ skulle sova i lägenheten, sängen var inte bäddad och badrummet funkade inte. Det var ju meningen att de skulle sova hemma hos sig själva. Så det hade bara varit naturligt att lämna lägenheten och skjutsa hem MH, och sen åka tillbaka själv.

"De kom hem till Vetlanda på lördagen vid 16-tiden, Maja var då ensam. Majas bror Isak skulle ha lite folk hemma på kvällen så Görgen och Caroline åkte till stugan vid 16.30-tiden och tillbringade natten där. Maja skulle sova över hos Johanna, de skulle fixa mat själva eller äta ute tillsammans."

Aktbilaga 153. sidan 881
Citera
2023-04-05, 14:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det handlar inte om att ljuga sofistikerat. Men ska man ljuga ska inte lögnerna vara så dumma att de uppfattas som ett 1 april-skämt. Vi som lyssnar på lögnerna ska åtminstone fundera på "är det möjligt att det var så"?
Precis!
Det vet J, men knappast inte M.
J ljuger om allt. M ljuger för att skydda sig eller för att hon rört ihop något.
Citera
2023-04-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns några saker som jag tycker kan ses som orimliga. Men jag utesluter inte att Maja undanhåller något, te x att hon visste om att Tove misshandlades och är rädd för att avslöja det.

Jag tor också att minnesbilden kan ha mixats ihop. Jag har sett det i andra fall, där personer ska höras flera gånger. Då ändrar sig deras minnen med tiden. Nu pratar jag om vittnen som inte är misstänkta och som absolut inte har någon agenda att dölja något. T ex Lenas barn. Trots att det inte gått så lång tid mellan första och andra förhöret, minns sonen ordningen olika och både lägger till och drar av.

En sak som jag stör mig på är ju det att hon säger att hon vet att Tove är död för att hon är iskall. Det kan omöjligen stämma.

Men vad exakt är det som du menar är orimligt?

Det här har avhandlats 300 ggr i denna tråd. Det är en mycket, mycket enklare och rimligare förklaring att M helt enkelt ljuger om sin egen inblandning.

Annars måste:
1. M sovit så djupt att hon inte hör en enormt hög duns som fick grannen att ringa på dörren. M ska inte ha hört denna ringning heller.
2. J ha hunnit flytta undan liket någonstans (oklart vart, finns inga DNA-spår eller några spår öht av detta) OCH STÄDA på nolltid för att gömma detta för M
3. J ha bestämt sig för att hämta Donkenmat i stället för det mycket rimligare alternativet att skjutsa hem M
4. M ha fattat det helt orimliga beslutet att lyda J när hon väl ser liket, inte bara vid själva dumpningen, utan även dagen efter vid Illharjen, OCH i häktet.
5. J plötsligt ha blivit helt okej med att M är inblandad när denna vaknar
6. J ha ljugit om M:s roll i erkännandet, trots att J gör M:s roll superliten
7. M tala sanning om att hon inte deltagit, trots att hon ljugit hur länge som helst om allt det andra. Om hon är oskyldig, varför erkände hon inte efter en vecka?
8. M:s minnesbild alltså utvecklas exakt så att hon konstant erkänner det minsta möjliga efter att ha blivit motbevisad (vilket sammanträffande!)

Alla dessa punkter är möjliga enskilt, men sammantaget blir det helt orimligt. Tänk på Ockhams rakkniv. M har bevisligen ljugit förut för att förminska sin skuld och ljuger fortsatt. Men jag misstänker att jag talar för döva öron.
Citera
2023-04-05, 14:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Inte mer trovärdig per se. J ljuger ju också om sånt som kan förminska hennes ansvar, t ex att hon bara håller strypgrepp i 10 sek. Däremot finns delar i skeendet där Js och Ms historia går isär, och där stämmer helt enkelt Js story bättre med objektivt fastslagna tidpunkter och vittnesiakttaglser. Därför upplevs hon som mer trovärdig.

J påstår inte heller att hon varit särskilt full utan hennes beskrivning av sin berusningsgrad känns som att den stämmer med vad hon uppger att hon druckit. Maja däremot överdriver sin berusning. Hon är uppenbart helt redig när hon går runt och spanar efter TT vid stängningstid på Nöjet. Men när hon berättar om hur hon är i lägenheten en halvtimme senare är hon vinglig och halvt borta. Hon påstår att hon är så borta så hon vet inte ens om hon kräkts har eller om det är något J har berättat för henne. Det stämmer helt enkelt inte, det är inte trovärdigt. Det är så uppenbart att hon vill förmedla bilden av sig själv som jättefull och att det var därför hon sov och inte märkte nåt. Men så mycket har hon inte druckit.
M håller i stora delar fast vid storyn som J tutade i henne, trots att hon överbevisats många gånger om.
Citera
2023-04-05, 14:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Det är J som ljuger uppenbart. Den berättelse som M nu ger kan mycket väl vara sann, det finns inga belägg för lögner i den berättelsen.

Saken är nog den att alla vet att J är skyldig och det är inte så mycket att diskutera.

Vad gäller M däremot talar allt för att hon trots allt är oskyldig, och då går mobbarna och rasisterna bärsärk. Business as usual på flashback
Jag tycker inte att Js lögner över lag är uppenbara, men med facit i hand kan vi se att sådant som mycket väl kunnat vara sant, inte har varit det.
Citera
2023-04-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu ska jag inte säga att jag tror att Johanna drog in Tove i vindsförrådet. Min mening har varit att visa att rätten inte kan utesluta att Tove inte syntes för Maja om hon nu var på toa vid 02:43.

Min tanke är ändå att det är Johannas konflikt och hon har tidigare visat på helt skruvad sätt att lösa dom på. Det är inte uteslutet att JJ visste redan på Nöjet hur det skulle sluta, men det kan även ha varit en impulshandling (fast ändå ursprungen ur det mycket starka hatet och långvariga fasthållingen av känlsan av att vilja hämnas) under tiden i lgh.

Om Maja var i sovalkoven, kan Johanna ha tänkt att hon skulle dra ut Tove själv till bilen först, men kanske blir avbruten av att hon hör ljud, eller främst kanske för att hon inser det omöjliga i att dra ut Tove själv, ata in henne i bilen och dumpa kroppen.

Jag tänker att även om Maja är lojal, finns alltid en risk med att hon vet om mordet och det bästa är förstås att hålla det för sig själv.
Johanna som tydligen alltså har Maja under sådan total kontroll att hon inte avslöjat tidigare mordförsök etc, som innan varit med och planerat misshandel(eller värre). Varför skulle hon oroa sig? Ej rimligt. Om man nu köper manipulationssnacket så får man nog ta och löpa linan ut.
Citera
2023-04-05, 14:29
Medlem
Kan det vara så att MH under mordet bestämmer sig för att "jag ser inte detta, jag sover" och sen håller hon fast vid det dels för att själv försöka att inte tänka på det, intalar sig själv att hon sov, dels att hon inte behöver äga skulden och skammen inför sina anhöriga och världen.

Btw: Rättens ordförande Erik Handmark var åklagare i fallet Bobby.
Citera
2023-04-05, 14:33
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Det är utan tvekan så att Ms advokat har ett och annat att ställas till svars för även i sina brister att tillgodose Ms rättigheter i detta. Det förnekar jag absolut inte. Advokaten är helt säkert jättenöjd med sitt arbete och M den stackarn har ingen aning.

Icke desto mindre är det åklagarens ansvar att göra en objektiv utredning där också det som talar till fördel för en misstänkt skall utredas. Här börjar synas en alldeles för tydlig röd tråd där agerandet varit det rakt motsatta.

Får en känsla av att samhället svikit M genom hela livet. Inte undra på att hon såg upp till J som visade henne vad hon i alla fall kände som vänskap.
Och sedan är detta tacken hon får.

Vad menar du? M verkar ha jättefina föräldrar som har sökt hjälp till henne på olika sätt. Hon hade vänner innan hon träffade JJ t ex Al*a.

Menar du att Tove ska betala med sitt liv för att MH har haft bekymmer under sin uppväxt. Du gör MH till ett offer. MH kan träffa sina föräldrar. Enligt egen utsago kan hon prata med sin pappa om nästan allt.
Att hon valde JJ som vän tror du inte att det var en livsstil som M ville ha. Hon kom ut och festade, hon blommade ut.
Sedan är det väldigt ensidigt (har jag märkt i tråden) att MH såg upp till JJ osv.. Det jag tycker framgår med all tydlighet under förhör och rättegång är att JJ verkligen betraktade MH som en vän.

Det var en ömsesidig vänskap som under dessa månader har förvandlats till att MH blev utnyttjad av JJ. Även JJ var i behov av en bästis, jag tycker det framgår väldigt tydligt hur mycket J uppskattade och tyckte om MH.

Vem vet det är kanske därför som J inte försöker skylla ifrån sig på MH utan tar på sig det mesta själv. Det jag tror är sanningen. Hon berättar hur känslig M var för att se den döda kroppen, hon berättar att det var hon som huvudsakligen släpade ut kroppen i skogen att det var hon som tände på osv..

Hon hade inte behövt göra det. Då kunde ord stå mot ord och det hade inte kunnat motbevisas vem som gjorde vad i skogen t ex.

I stället för att skylla på M så ifrågasätter hon och advokaten dödsorsaken.

Tillägg: Vad menar du med att detta är tacken hon får? Är det inte hennes handlingar som har satt henne i den situationen hon befinner sig i?
Senast redigerad av why123 2023-04-05 kl. 14:41. Anledning: ..
Citera
2023-04-05, 14:40
Medlem
Jag har gått igenom tidslinjen för mordet och dom efterföljande minuterna. Jag har utgått från tidsangivelserna i FUP men även vittnesförhöret i rättegången med grannen under. Tider som uppgetts av vittnen har fått +- 5 minuter då dom inte är tillförlitliga, medans bekräftade tider är fetmarkerade

Ca 02:35-02:45 Är tiden för den första höga dunsen som får grannen under att reagera

Ca 02:36-02:46 Hör grannarna ytterliga 2-3 dunsar men betydligt mindre än den första. Grannen liknar ljuden vid tunga fotsteg.

Ca 02:37-02:47 Står grannen utanför J s dörr i ca 40 sek och ringer på och hör då 5-10 sparklinkande ljud i väggen.

Ca 02:38-02:48 Hör grannen inga fler ljud och går ner till sig och pratar i ca 5-10 minuter och diskuterar med pappan.

02:43:33 Rör sig M s telefon 28 meter.

02:46:22 Rör sig J s telefon 52 meter.

02:47 Rör sig J och T s telefoner mot McD

Ca 02:45-02:55 Hör grannen att en dörr öppnas och stängs ett par gånger och kort efter det ser dom J gå försiktig ner i trappen.

02:49 Beställer J en cheeseburgare från appen i sin telefon.

02:59:40 Skickar J meddelande till M

03:00:03 Svarar M på j s meddelande

03:05 Är J och T s telefon tillbaks i lägenheten.

Denna tidslinje stämmer överens med J s vittnesmål där J berättar att M varit uppe och gått efter mordet och innan J lämnade lägenheten.

J säger också till M att hon ska flytta cykeln och köra fram bilen, men stöter på patrull i trappan och får vända tillbaks för att meddela M den nya McD planen. J s sms "Nu är vi i driven" bekräftar att M var införstådd i var dom var.

I J s historia så överdriver hon inte M s delaktighet på något sätt. Tvärtom så förringar hon den och försvarar M s märkliga beteende. Som t.ex. att M måste varit chockad och åt hamburgaren av mekaniska instinkter, att hon tyckte det var obehagligt att hantera T s kropp.

Både före, under och efter mordet berättar J att det är hon själv som är initiativtagare, och M hänger liksom bara med. Till skillnad från M s historia så kan den bekräftas med vittnesmål och tekniska bevis. Därför kommer rätten sätta betydligt högre tilltro till J s version än M s. J har inget att vinna på att berätta detta men M har allt att vinna genom att ljuga.
Citera
2023-04-05, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"De kom hem till Vetlanda på lördagen vid 16-tiden, Maja var då ensam. Majas bror Isak skulle ha lite folk hemma på kvällen så Görgen och Caroline åkte till stugan vid 16.30-tiden och tillbringade natten där. Maja skulle sova över hos Johanna, de skulle fixa mat själva eller äta ute tillsammans."

Aktbilaga 153. sidan 881
Vad betyder att sova hos Johanna? Förhör med Johannas mamma:
Citat:
Malin lämnade lägenheten strax före 20:00, för att åka till jobbet på Eksjö lasarett. Där hon
jobbade natten mellan lördag-söndag. Hon uppfattade aldrig att Johanna skulle sova någon
annan stans än hemma hos Malin natten mellan lördag-söndag.
Hennes brors förhör:
Citat:
Natten mellan lördagen 15/10–22 och söndagen 16/10–22 sov han hos sin mamma Malin. Det skulle även Johanna göra då hennes lägenhet är under renovering och har varit det under tre
veckor. Han tror det är badrummet som renoveras.
Han hade varit chaufför till sina kompisar i Sävsjö under lördagsnatten. Han kom hem till sin
mammas lägenhet runt 02:00. Innan han gick och la sig kollade han snapkartan för att se vart
Johanna befann sig. Klockan var då ca 03:00 på söndagen och han såg att Johanna var vid
McDonalds i Vetlanda. Han tänkte att hon bara tar sig något att äta och sen kommer hem och
sover. Han gick sedan och la sig runt 03:20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in