2023-04-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja det finns ju som bekant 5 stadier av sorg. BLT är fortfarande i den första fasen: Chock och Förnekelse.

Snart blir det nog dags för Fas 2: Smärta.

Först när vi kommer till stadium 3: Ilska och förhandling börjar det nog röra sig på bostadsmarknaden igen och det är väl då proppen kommer gå ur vad gäller priser. Rakt ner i golvet kommer det bli.

När vi väl når acceptans om ett år eller två får nog BLT i Stockholms innerstad vara glada om de får 60k per kvadrat.

Exakt så blir det. Om inte man offrar valutan och folket helt genom att ta bort amorteringskrav, sänka räntan till 1-2% igen och köra all in hyperinflationsspåret.

Men även då blir seketas pesos värd. Inte så tilltalande kanske.

BLT kommer få det illa. Och hela förmögenheten raderas ut.
Så gick det med att ha större delen av förmögenheten i en illikvid överbelånad skittillgång (fAsTiGhEt).
Citera
2023-04-05, 15:06
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ja det finns ju som bekant 5 stadier av sorg. BLT är fortfarande i den första fasen: Chock och Förnekelse.

Först när vi kommer till stadium 3: Ilska och förhandling börjar det nog röra sig på bostadsmarknaden igen och det är väl då proppen kommer gå ur vad gäller priser. Rakt ner i golvet kommer det bli.

När vi väl når acceptans om ett år eller två får nog BLT i Stockholms innerstad vara glada om de får 60k per kvadrat.
Vissa har nog kommit till fas 2 men lite postkodmiljonär och vitt vin botar nog det för stunden.
Däremot tror jag det enda bostadsbeståndet som kommer att klara sig är just innerstaden och sjötomter nästan oavsett var de ligger i Sverige.
Citera
2023-04-05, 15:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Det har redan hänt mellan maj och juli 2022. Eller hur menar de?
https://i.postimg.cc/NFLH1ZV4/priser.jpg
Har du data för den grafen?
Jag undrar om inte botten ca Maj 2018 kan ha utgjort en ännu större nedgång i %?
Citera
2023-04-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Vissa har nog kommit till fas 2 men lite postkodmiljonär och vitt vin botar nog det för stunden.
Däremot tror jag det enda bostadsbeståndet som kommer att klara sig är just innerstaden och sjötomter nästan oavsett var de ligger i Sverige.

Ja vi får se. Känner själv att just sjötomter är orimligt dyrt men folk kanske tycker det är värt flera miljoner att se lite vatten utanför fönstret.

I min stad kan man få typ ett mansion på 700 kvm utan sjötomt för samma pris som ett något nedgånget hus på 280kvm vid en sjö. Hade själv valt det större huset alla dagar i veckan men det kanske bara är jag iofs.

Min magkänsla är dock att i hårda tider drar man ner på ”onödig” lyx som sjöutsikt och går back to basic. Men samtidigt finns det ju folk med mycket pengar som kanske inte är lika räntekänsliga. Tiden får utvisa hur det blir antar jag.
Citera
2023-04-05, 15:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har du data för den grafen?
Jag undrar om inte botten ca Maj 2018 kan ha utgjort en ännu större nedgång i %?
Hittade det.

Har ju varit en del större nedgångar genom åren.
Största nedgången var i Juli 2019 med 27.58% lägre än tidigare topp.
Nästa stora nedgång var i Juli 2018 med 26.63% lägre än tidigare topp.
Nästa stora nedgång var i Juli 2016 med 25.54% lägre än tidigare topp.
Nästa stora nedgång var i Juli 2014 med 24.55% lägre än tidigare topp.

Om vi väntar till i Juli kanske det kan bli den största nedgången.
Citera
2023-04-05, 15:28
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ja vi får se. Känner själv att just sjötomter är orimligt dyrt men folk kanske tycker det är värt flera miljoner att se lite vatten utanför fönstret.

I min stad kan man få typ ett mansion på 700 kvm utan sjötomt för samma pris som ett något nedgånget hus på 280kvm vid en sjö. Hade själv valt det större huset alla dagar i veckan men det kanske bara är jag iofs.

Min magkänsla är dock att i hårda tider drar man ner på ”onödig” lyx som sjöutsikt och går back to basic. Men samtidigt finns det ju folk med mycket pengar som kanske inte är lika räntekänsliga. Tiden får utvisa hur det blir antar jag.
Ja de är dyra, men finns ju endast ett begränsas antal och fler vill ha än vad utbudet kan erbjuda, precis som innerstaden.
Jag skulle lätt byta min villa med garage mot ett soldattorp på 50kvm om det låg ensamt vid en sjö. 😊
Citera
2023-04-05, 15:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Sjönära är redan billigt i Sverige:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bergsjo-nordanstigs-kommun-alvsund-91-18520870
350k är ju så man kan swicha.

Lite obegripligt att bubbelpratarna inte slår till på de billiga bostäderna i stället för att sitta här och gråta över att det är höga priser på en del andra bostäder.
Nästan så man kan tro att dom värderar vissa adresser högt, och lipar över att andra betalar mer för dessa. Men så kan det väl inte vara.
Citera
2023-04-05, 15:38
Medlem
Citat:

Och här är ännu ett exempel på en av stollarna som spår undergången i tråden
Citera
2023-04-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Exakt så blir det. Om inte man offrar valutan och folket helt genom att ta bort amorteringskrav, sänka räntan till 1-2% igen och köra all in hyperinflationsspåret.

Men även då blir seketas pesos värd. Inte så tilltalande kanske.

BLT kommer få det illa. Och hela förmögenheten raderas ut.
Så gick det med att ha större delen av förmögenheten i en illikvid överbelånad skittillgång (fAsTiGhEt).

Och nästa stolle dunkar rygg
Citera
2023-04-05, 15:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
https://i.postimg.cc/NFLH1ZV4/priser.jpg
Någon av räntefundamentalisterna kanske kan förklara varför räntan rör sig så mycket upp och ned varje år. Måste väl vara så iom att pris åker upp och ned.
Citera
2023-04-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja de är dyra, men finns ju endast ett begränsas antal och fler vill ha än vad utbudet kan erbjuda, precis som innerstaden.
Jag skulle lätt byta min villa med garage mot ett soldattorp på 50kvm om det låg ensamt vid en sjö. 😊

Begränsat antal? Det ligger just nu 1810 villor ute på hemnet med mindre än 1 km till sjö/hav för under 2 msek.

Sjönära med krypavstånd till de största städerna kostar mer. Men det verkar som om svenskar tycker krypavstånd är oerhört viktigt
Citera
2023-04-05, 15:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Begränsat antal? Det ligger just nu 1810 villor ute på hemnet med mindre än 1 km till sjö/hav för under 2 msek.

Sjönära med krypavstånd till de största städerna kostar mer. Men det verkar som om svenskar tycker krypavstånd är oerhört viktigt
Att du inte kan läsa det visste jag redan. Har redan sjönära, i princip varenda villa här har både sjöutsikt och sjönära. Men om du frågar din vårdare vad skillnaden är kan han rita det på ett papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in