2023-04-05, 11:28
Medlem
Du är verkligen ett geni. Case closed. Hur mycket vill du satsa?
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Rätt signatur skall givetvis vara JiLa och inte MiLa som jag felaktigt skrev några gånger i inlägget du citerade (nu rättat).

Svårt med en "Ji**y L*arsson" som inte borde finnas i Mariestad...

Så vitt jag minns skall inte PeTa ha varit i parken med PeKr, men av PeKr:s formuleringar framgår att det finns folk i parken innan han går dit. DaLi skall ha varit där när PeKr är där. Kanske kan det vara så att PeTa lämnade tidigare och DaLi tidigt men efter det att PeKr kommit dit.

Du skrev i första inlägget:

Betyder den uppgift du fick från din källa att HA var på vänskaplig fot med KrTa? I så fall skulle jag sätta en slant på att KrTa och PeTa är de gamla vänner till Helena som bor utanför Mariestad som Helena kan ha träffat först utanför Stadt och fått en skjuts av.
Citera
2023-04-05, 12:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Rätt signatur skall givetvis vara JiLa och inte MiLa som jag felaktigt skrev några gånger i inlägget du citerade (nu rättat).

Svårt med en "Ji**y L*arsson" som inte borde finnas i Mariestad...

Så vitt jag minns skall inte PeTa ha varit i parken med PeKr, men av PeKr:s formuleringar framgår att det finns folk i parken innan han går dit. DaLi skall ha varit där när PeKr är där. Kanske kan det vara så att PeTa lämnade tidigare och DaLi tidigt men efter det att PeKr kommit dit.

Du skrev i första inlägget:

Betyder den uppgift du fick från din källa att HA var på vänskaplig fot med KrTa? I så fall skulle jag sätta en slant på att KrTa och PeTa är de gamla vänner till Helena som bor utanför Mariestad som Helena kan ha träffat först utanför Stadt och fått en skjuts av.

Jag har ingen uppgift som säger att DaLi samt PaTa var tillsammans den aktuella kvällen/natten, däremot DaLi och KrTa. PaTa ska ha varit med en JiLa.

Jag har heller ingen info som sammankopplar PaTa med KrTa just den natten. Därför kan jag inte dra någon slutsats huruvida de två var tillsammans utanför Stadt den aktuella natten eller inte, och inte heller om de två träffade på Helena efter Stadts stängning eller inte. Det är inga uppgifter jag har fått, och därför kan jag inte ha någon åsikt om det.

När det gäller om Helena och KrTa stod på vänskaplig fot med varandra, så kan jag bara hänvisa till den uppgift jag fått, d v s att han ska ha träffat Helena vid badet denna dag. Det kan ha varit att de kände varandra till utseendet och bara hejade på varandra. De kanske kände varandra och därför pratade med varandra. Det skulle också kunna ha varit så att han "träffade på" (läs: såg Helena) och att de inte pratade, men att han upplevde att han träffade på henne.

Jag kan bara utgå ifrån de uppgifter jag fått, och de är för få - och för "spretiga" - för att jag ska kunna dra någon slutsats.
Citera
2023-04-05, 12:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag är fullt medveten om vad du skriver och du har rätt i att det är viktigt att vara noga med detaljerna. Men dina pusselbitar måste också jämföras med andras.

Från omfattande diskussioner om PeKr vet vi att DaLi varit med PeKr i stadsparken. Du skriver i ditt första inlägg i ämnet att "Denne släkting [=KrTa] ska tillsammans med DL --- varit på stan under den aktuella natten, nära Stadsparken. Dessa två ska ha avvikit under natten, enligt ytterligare en källa (en tredje källa)." Eftersom KrTa inte nämns bland dem som är med PeKr i parken men väl DaLi så får man antingen anta att listan över dem i parken inte är komplett eller att DaLi och KrTa avvikt tidigt. Du säger dig också ha just en källa som säger att dessa två avvikit. Eventuellt kan KrTa avvikt först vilket förklarar varför han inte nämns i listan över dem som var med PeKr.

Du placerar även PaTa i Mariestad om än med en Ji**y La*rsson. "PaTa ska ha varit med en Ji**y L*rsson på badet på kvällen/natten. Dessa två ska ha åkt till torget efter detta." Här finns ingen tidsuppgift, men tänkas kan att KrTa lämnar parken för att sammanstråla med sin bror för vidare färd hem. Om du har rätt i att PeTa och Ji**i åkt till torget så finns möjlighet att de stött på Helena vid torget.

GW:s gubbar skall bo utanför Mariestad, bo nära varandra eller eventuellt tillsammans, vara vänner med Helena men inte ha förhörts förrän långt senare och de skall ha befunnit sig nära torget i Mariestad för att vara aktuella. Helenas vänner i Töreboda har alibi. Helenas vänner på Stadt är förhörda tidigt och ingen var intresserad av att följa med henne hem. Nyanlända vänner som inte varit på Stadt är därför mer intressanta att kika på. Att brödernas livsföring inte är på rätt sida lagen är även värt att notera.

Det stora problemet är om bröderna T*ano verkligen var vänner med Helena.

En annan intressant fråga är hur GW kan veta att det alltid är en av hans grabbar som kör medan den andra inte kör. Kan det vara så att en av dem blivit av med körkortet?

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Här har man att välja på att antingen hänga ut personer med namn eller hoppas på att de som bor i M-stad alternativt känner till HA, UA och personer runt dem förstår vilka man refererar till, och att de vill/kan berätta vad de vet, OM de vet något.

Jag väljer att inte hänga ut personerna med namn, men kan säga att bröderna (MB samt TB) var/är två killar som var kompis med UA och HA och hade tillgång till båt. Vad jag förstår bor båda kvar i M-stad. TB är årsbarn med syster U, och MB är några år äldre. Ingen har påstått att dessa är inblandade, utan uppgiften gäller att det bl a ska ha varit dem som HA var på sjön med.

Det skulle vara bra om någon som var med på sjön den dagen, alternativt någon som vet något om detta, kan bekräfta eller dementera uppgiften. Eller ännu bättre, att de själva berättar. Allt för räta ut frågetecken.

En annan uppgift säger att en släkting till den PT som "presenterats" här ovan ska ha träffat HA vid badet under den aktuella dagen. Någon av dem får gärna komma in i tråden och bekräfta/dementera. Personer som tillbringat tid med HA under sista dygnet/sista dygnen kan ha noterat om det hänt något annorlunda eller bara berätta vilka människor som fanns runt henne.

Denne släkting ska tillsammans med DL (som också namngivits här ovan) varit på stan under den aktuella natten, nära Stadsparken. Dessa två ska ha avvikit under natten, enligt ytterligare en källa (en tredje källa).

Jag vet själv inte sanningshalten i dessa uppgifter, det är därför jag tar upp dem och frågar.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har ingen uppgift som säger att DaLi samt PaTa var tillsammans den aktuella kvällen/natten, däremot DaLi och KrTa. PaTa ska ha varit med en JiLa.

Jag har heller ingen info som sammankopplar PaTa med KrTa just den natten. Därför kan jag inte dra någon slutsats huruvida de två var tillsammans utanför Stadt den aktuella natten eller inte, och inte heller om de två träffade på Helena efter Stadts stängning eller inte. Det är inga uppgifter jag har fått, och därför kan jag inte ha någon åsikt om det.

När det gäller om Helena och KrTa stod på vänskaplig fot med varandra, så kan jag bara hänvisa till den uppgift jag fått, d v s att han ska ha träffat Helena vid badet denna dag. Det kan ha varit att de kände varandra till utseendet och bara hejade på varandra. De kanske kände varandra och därför pratade med varandra. Det skulle också kunna ha varit så att han "träffade på" (läs: såg Helena) och att de inte pratade, men att han upplevde att han träffade på henne.

Jag kan bara utgå ifrån de uppgifter jag fått, och de är för få - och för "spretiga" - för att jag ska kunna dra någon slutsats.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-05 kl. 13:04.
Citera
2023-04-05, 12:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
...

Det var väldigt vad det ska vara svårt att svara på min fråga när jag hövligt nog svarade på din!

Igen: Hur vet du att MK och HMJ inte var på Stadt? MK kan mycket väl ha varit där eftersom MK och BW verkar ha skiljts åt efter att tidigare under lördagen ha varit tillsammans. Och HMJ, då? Hur vet du att han inte var på Stadt?
Citera
2023-04-05, 13:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Se där, ja. Tack! Det artar sig om PU. Äntligen kom det in något nytt och friskt om honom. Ytterligare en person som såg honom sargad. PK:s trovärdighet ökar konstant!

Citat:
Hur ser du då på PU:s bil? Han skall ha haft en Toyota Camry sedan. PeKr skall ha hämtat PU:s bil på söndagen tillsammans med PU på sjukhusets parkering. En Toyota Camry Sedan passar ju inte särskilt bra in på någon känd iakttagelse.

Jag har för mig att PeKr instämmer i att PU har en Camry sedan och PeKr säger ju sig hur som helst ha hämtat PU:s bil på sjukhusets parkering, så är det en Camry så passar den ju inte in i vittnesmålet om bilen som parkerar där på morgonkvisten. Om PU åkt med någon annan till Stadt, varför inte låta den egna bilen stå hemma? Var är logiken i att flytta den till Stadt?

Om PU åkt med någon annan så borde väl PeKr ha sett vem hans sällskap var när PU gick upp mot Stadt från Trädgårdsgatans parkering?

Vad PU säger om vilken bil han hade får vi allt ta med en stor nypa salt. PU kan med stor säkerhet att dragit till med vilket bilmärke och modell som helst. "Passande nog" blev det en sedan ... Han kan mycket väl ha haft en modell som passade bra in på "Killarnas" vittnesmål. Men det hade ju varit väldigt korkat att skriva det ...

Om PK instämmer i att PU skulle ha haft en Toyota Camry sedan minns jag inte på rak arm, men jag har svårt att tro att PK skulle ha kommit ihåg det. Det lutar nog mer åt att PK "nappade" på det som PU skrev. Om jag går till mig själv: Kommer jag ihåg vilken bil jag hade i juni 1992? Ja, det gör jag. Men kommer jag ihåg vilken bil mina kompisar hade? Nä, jag kan inte komma ihåg någon! Jag kan dock komma ihåg några av de bilar som mina kompisar hade genom åren, men inte just i juni 1992.

Hämtade PK ensam PU:s bil eller var PU med? Jag har försökt söka, men hittar inte.

PK verkar vara säker både i tråden och i den privata konversationen att PU åkte ner själv/med egen bil till Stadt. PK har sagt att han såg PU komma från det håll som Trädgårdsskolans parkering låg (ligger).
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-05 kl. 13:11.
Citera
2023-04-05, 13:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Vad PU säger om vilken bil han hade får vi allt ta med en stor nypa salt. PU kan med stor säkerhet att dragit till med vilket bilmärke och modell som helst. "Passande nog" blev det en sedan ... Han kan mycket väl ha haft en modell som passade bra in på "Killarnas" vittnesmål. Men det hade ju varit väldigt korkat att skriva det ...

Om PK instämmer i att PU skulle ha haft en Toyota Camry sedan minns jag inte på rak arm, men jag har svårt att tro att PK skulle ha kommit ihåg det. Det lutar nog mer åt att PK "nappade" på det som PU skrev. Om jag går till mig själv: Kommer jag ihåg vilken bil jag hade i juni 1992? Ja, det gör jag. Men kommer jag ihåg vilken bil mina kompisar hade? Nä, jag kan inte komma ihåg någon! Jag kan dock komma ihåg några av de bilar som mina kompisar hade genom åren, men inte just i juni 1992.

Hämtade PK ensam PU:s bil eller var PU med? Jag har försökt söka, men hittar inte.

PK verkar vara säker både i tråden och i den privata konversationen att PU åkte ner själv/med egen bil till Stadt. PK har sagt att han såg PU komma från det håll som Trädgårdsskolans parkering låg (ligger).

Har inte du sett regbevisen för PU:s bil? Jag fick en länk per PM får något år sedan... Fotona finns nog på min hårddisk om du inte har dem.
Citera
2023-04-05, 13:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Har inte du sett regbevisen för PU:s bil? Jag fick en länk per PM får något år sedan... Fotona finns nog på min hårddisk om du inte har dem.

Tydligen inte, men jag tittar gärna.
Citera
2023-04-05, 13:13
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Tydligen inte, men jag tittar gärna.

https://ibb.co/x6GhF2R
https://ibb.co/FY6c1P5

Att det rör sig om en Camry är alltså uppenbart, en Camry som skall vara en sedan, men det framgår inte av bevisen.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-05 kl. 13:16.
Citera
2023-04-05, 13:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om vad du skriver och du har rätt i att det är viktigt att vara noga med detaljerna. Men dina pusselbitar måste också jämföras med andras.

Från omfattande diskussioner om PeKr vet vi att DaLi varit med PeKr i stadsparken. Du skriver i ditt första inlägg i ämnet att "Denne släkting [=KrTa] ska tillsammans med DL --- varit på stan under den aktuella natten, nära Stadsparken. Dessa två ska ha avvikit under natten, enligt ytterligare en källa (en tredje källa)." Eftersom KrTa inte nämns bland dem som är med PeKr i parken men väl DaLi så får man antingen anta att listan över dem i parken inte är komplett eller att DaLi och KrTa avvikt tidigt. Du säger dig också ha just en källa som säger att dessa två avvikit.

Du placerar även PaTa i Mariestad om än med en Ji**y La*rsson. "PaTa ska ha varit med en Ji**y L*rsson på badet på kvällen/natten. Dessa två ska ha åkt till torget efter detta." Här finns ingen tidsuppgift, men tänkas kan att KrTa lämnar parken för att sammanstråla med sin bror för vidare färd hem. Om du har rätt i att de åkt till torget så finns möjlighet att de stött på Helena vid torget.

GW:s gubbar skall bo utanför Mariestad, bo nära varandra eller eventuellt tillsammans, vara vänner med Helena men inte ha förhörts förrän långt senare och de skall ha befunnit sig nära torget i Mariestad för att vara aktuella. Helenas vänner i Töreboda har alibi. Helenas vänner på Stadt är förhörda och ingen var intresserad av att följa med henne hem. Nyanlända vänner som inte varit på Stadt är därför mer intressanta att kika på. Att brödernas livsföring inte är på rätt sida lagen är även värt att notera.

Det stora problemet är om bröderna T*ano verkligen var vänner med Helena.

En annan intressant fråga är hur GW kan veta att det alltid är en av hans grabbar som kör medan den andra inte kör. Kan det vara så att en av dem blivit av med körkortet?

Ja, visst kan det vara som du föreslår. Släktingen kan ha varit i Stadsparken med DaLi, men kan ha avvikit därifrån tidigare. KrTa kan ha träffat PaTa på torget efter Stadts stängning. Osv. Men så finns också uppgiften att DaLi och KrTa "rökt på" tillsammans under natten. I den uppgiften finns inte PaTa med, men visst, han kan också ha varit med, OM denna uppgift är sann. Sedan vet man inte vilken tid detta skulle ha skett. Man kan göra olika antaganden.

Killarna Ta var inte bröder, som jag har förstått det, men väl nära släkt. Kanske finns det någon/några som vet mer om dessa samt om de var tillsammans under den aktuella natten (ev. med DaLi, men då blir de tre i ditt förslag om killarna Ta). Och om de var vänner/bekanta med Helena.

Det kan, som du skriver, vara så att GW vet hur situationen med "hans" gm och körkort var vid den aktuella tidpunkten. Det kan också vara så att han i sin undersökning kommit fram till att det brukade vara så med dessa två killar när de var ute tillsammans; den ena brukade vara nykter och den andre festade, och att han utifrån det är övertygad om att det även i detta fall skulle ha varit så. Men det är bara mina spekulationer.
Citera
2023-04-05, 13:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har aldrig analyserat bilderna ingående. Jag bara konstaterade att uppgiften att PU hade en Camry stämmer men att det inte framgår att det är en sedan. Bilmärken och bilmodeller är för övrigt ett av mina svagaste områden.

Mar... är gissningsvis hans mor som tecknat i PU:s ställe.
Är Ulr... en person av intresse i tråden?

Ja, för det har påståtts i tråden att PU skulle ha sålt bilen till en Ulr*ika Ol*ausson strax efter försvinnandet. Nu vet vi att PU sa sanningen om att han sålde bilen till en bilhandlare. Tyvärr vet vi inte om det var en sedan eller en kombi, men nu går det ju att kolla upp det för den som vill!

Vi vet att PU har skrivit att det skulle ha varit en Toyota Camry sedan. Men var det en sedan eller slirade PU på den punkten? Faktum är att Toyota Camry fanns som kombi med avhugget bakparti. Här en till salu av årsmodell 1988. Notera också blinkerslampan på framskärmen, den som jag tror var det som "Killarna" kallade "positionsljus på sidorna": https://www.car.info/sv-se/car-for-sale/toyota-camry-kombi-20-manuell-121hk-1988-for-sale-at-alfadel-bil-32915995
Citera
2023-04-05, 13:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Oj, du har nog hittat gärningsmännen nu Thord...
Citera
2023-04-05, 13:45
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ja, för det har påståtts i tråden att PU skulle ha sålt bilen till en Ulr*ika Ol*ausson strax efter försvinnandet. Nu vet vi att PU sa sanningen om att han sålde bilen till en bilhandlare. Tyvärr vet vi inte om det var en sedan eller en kombi, men nu går det ju att kolla upp det för den som vill!

Vi vet att PU har skrivit att det skulle ha varit en Toyota Camry sedan. Men var det en sedan eller slirade PU på den punkten? Faktum är att Toyota Camry fanns som kombi med avhugget bakparti. Här en till salu av årsmodell 1988. Notera också blinkerslampan på framskärmen, den som jag tror var det som "Killarna" kallade "positionsljus på sidorna": https://www.car.info/sv-se/car-for-sale/toyota-camry-kombi-20-manuell-121hk-1988-for-sale-at-alfadel-bil-32915995

OK Alltså har PU sålt den till en bilhandlare, mamman har skrivit på papperen och Ulr... har köpt den vilket gjort att den återvände till Bråten och någon, som kände igen bilen, dragit slutsatsen att PU sålde den direkt till henne. Ulr... bör ju veta om det var en sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in