2023-04-04, 21:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Just det. Om CP blivit dömd i HR och med tanke på det vi nu vet om herr Engström så hade vi haft en rättsskandal, men som det nu blivit så känns det ganska okej. Även om man naturligtvis önskat lite mer handfasta bevis men det tåget gick för länge sedan, så det är nog bara att gilla läget så här 37 år efter mordet.

Vi vet nu att inget pekar mot SE som GM och att SE var ett oskyldigt vittne. JK blev inte eld och lågor över KPs tilltag att peka finger mot en obeväpnad grafiker direkt.

Att peka ut SE som skyldig hade kunnat urarta i en rättsskandal, men både KP och JK konstaterade att "dom över död man" får leva vidare utan både rättegång eller dom.
Citera
2023-04-04, 21:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror du precis lyckades överträffa dig själv!

Är det själva rörelsen med armen som gör att SE har ett mordvapen i fickan? SE var väl rökare? "Speglar" som i "smoke and mirrors" kanske?

Logikluckan i Cluedofabriken upphör aldrig att förvåna.

Ja, vem vet! Detta kanske var ett av mina främsta inlägg i tråden.

Rörelsen att titta på en klocka, som sitter under rockärmen på vänster sida, liknar rörelsen att ta fram ett vapen ur dess hölster. I båda fallen går handen lika långt, och befinner sig i samma höjd. Här blir en iakttagelse från den taxibil som passerade korsningen när dådet skedde, av extra intresse:

"Gärningsmannen var högerhänt och stoppade vapnet innanför rocken på dess vänstra sida. När vapnet placerades innanför rocken stod gärningsmannen med ryggen mot ACH."

Cluedo FTW!
Citera
2023-04-04, 22:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, vem vet! Detta kanske var ett av mina främsta inlägg i tråden.

Rörelsen att titta på en klocka, som sitter under rockärmen på vänster sida, liknar rörelsen att ta fram ett vapen ur dess hölster. I båda fallen går handen lika långt, och befinner sig i samma höjd. Här blir en iakttagelse från den taxibil som passerade korsningen när dådet skedde, av extra intresse:

"Gärningsmannen var högerhänt och stoppade vapnet innanför rocken på dess vänstra sida. När vapnet placerades innanför rocken stod gärningsmannen med ryggen mot ACH."

Cluedo FTW!
Att titta på klockan som sitter på vänster hand är likadant som att plocka fram revolvern med höger hand?
Det rör sig ju inte ens om rörelse med samma arm.

Sen är ju frågan vad som är intressant med det här? Jag fattar inte logiken med att båda rör på armen, därför är SE mer misstänkt. Jag måste helt ha missat en mellanled i den tankegången
Citera
2023-04-04, 22:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Motiv har han väl som alla andra ensamma GM ?
...

En människa går ensam hem från jobbet och är alltså en mördare?

Liksom så många andra verkar det inte som att du förstår att man först måste konstatera att han är mördaren.

Visa att han är en ensam GM, så kan vi prata om motiv.

Det kan lika gärna vara du eller jag som sköt Palme, för motiv har man alltid, om det så är att rulla en tärning med oändligt antal sidor.
Citera
2023-04-04, 22:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Att titta på klockan som sitter på vänster hand är likadant som att plocka fram revolvern med höger hand?
Det rör sig ju inte ens om rörelse med samma arm.

Sen är ju frågan vad som är intressant med det här? Jag fattar inte logiken med att båda rör på armen, därför är SE mer misstänkt. Jag måste helt ha missat en mellanled i den tankegången

Herregud. Behöver man rita en barnbok för att ni ska fatta. Hur gör djur?

Att kolla klockan:

1. Höj vänster arm i 90 graders vinkel med lätt knuten näve.

2. Dra undan den vänstra rockärmen med höger hand.

3. Kolla på klockan.

Att ta fram vapnet:

1. Höj vänster arm i 90 graders vinkel och lyft på rocktyget.

2. För in höger hand innanför rocken, på dess vänstra sida.

3. Ta fram vapnet.

https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinelarge/public/22_skandiamannen_mordplatsen.jpg?itok=6IYuFnPZ&tim estamp=1527068485
Citera
2023-04-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Liksom så många andra verkar det inte som att du förstår att man först måste konstatera att han är mördaren.

Det kan lika gärna vara du eller jag som sköt Palme, för motiv har man alltid, om det så är att rulla en tärning med oändligt antal sidor.

Så man måste först visa att CP eller CA är GM innan man kan misstänka dom ?

Detta inlägg måste vara det mest bizzara på länge

Jag pratade om motiv för ensamma GM som då måste vara lika starkt eller svagt på hur man ser det !

Alla motiv är väl i grunden svaga för att dräpa en annan människa ?
Citera
2023-04-04, 22:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Så man måste först visa att CP eller CA är GM innan man kan misstänka dom ?

Detta inlägg måste vara det mest bizzara på länge

Jag pratade om motiv för ensamma GM som då måste vara lika starkt eller svagt på hur man ser det !

Alla motiv är väl i grunden svaga för att dräpa en annan människa ?

Nej det var inte alls det jag sade.
Citera
2023-04-04, 22:55
Medlem
Citat:
Nej det var inte alls det jag sade.

Jag tog mig tid att läsa det noga igen och det blev fan ännu mer bizzart...

Hur tänker du ?

En man går hem efter jobbet..

Man måste först komma fram till att han är GM innan man kan prata om ensam GM ..

Vad i helvete har det med det jag svarade på ang motiv som jag skrev om då ?
Citera
2023-04-04, 22:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Valet av revolver, hala skor, keps och handledsväska tyder inte på några enorma förberedelser.

Vittnena såg bara en GM försvinna från platsen. LJ hörde bara en springa.
Citera
2023-04-04, 23:02
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vi vet nu att inget pekar mot SE som GM och att SE var ett oskyldigt vittne. JK blev inte eld och lågor över KPs tilltag att peka finger mot en obeväpnad grafiker direkt.

Att peka ut SE som skyldig hade kunnat urarta i en rättsskandal, men både KP och JK konstaterade att "dom över död man" får leva vidare utan både rättegång eller dom.

Det pinsamaste är att en tjänsteman inom rättsväsendet pekar ut en GM utan bevis.

Inte ett enda bindande bevis.

Det är rättskandal och pinsamt clownaktigt.
Citera
2023-04-04, 23:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Det pinsamaste är att en tjänsteman inom rättsväsendet pekar ut en GM utan bevis.

Inte ett enda bindande bevis.

Det är rättskandal och pinsamt clownaktigt.

Är det inte mer pinsamt (för dig) att de faktiskt inte pekade ut en GM?

När exakt i presskonferensen ska de ha gjort detta menar du?
Citera
2023-04-04, 23:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tog mig tid att läsa det noga igen och det blev fan ännu mer bizzart...

Hur tänker du ?

En man går hem efter jobbet..

Man måste först komma fram till att han är GM innan man kan prata om ensam GM ..

Vad i helvete har det med det jag svarade på ang motiv som jag skrev om då ?

Ja, och det är också det som gör att du kanske kanske kan tro på Engström som mördare.

Du vet att det fanns mängder av folk som hade "motiv".

Det är inte som att Engström skulle komma att ärva miljoner.

Det finns ingen koppling mellan Palme och Engström, såvida inte Palme knullade hans fru, men ingen har ju visat på något sådant.

Du använder ordet bizzart, vilket jag skulle säga är bisarrt, men du är säkert glad med ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in