2023-04-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att det inte går att utesluta något förhållande som är förenligt med tillvarons beskaffenhet är inte ett trumfkort.

Börja istället med vad som framstår som rimligen tänkbart baserat på det vi känner till om mänskligheten och tillvaron i övrigt.

What ?

Jag har inte misstänkt Engström pga vapenfrågan ..

Det är ju tvärtom att ni utesluter Engström som GM för att han inte kan fått tag på ett vapen eller ägt
Citera
2023-04-04, 19:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Enligt källan handlade det om hur dålig GS var.

Vi får se om det kommer fram under våren

Wow!

Skandiamannen ... The Gift That Keeps on Giving.

Mycket spännande. Ser fram emot det.

Undras om han skrev många arga brev ...
Citera
2023-04-04, 19:04
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför hade vi vetat det ?

Han gjorde väl troligen av sig med det isåfall efteråt ..!

Det finns ingenting på Engström. Inget i hans personlighet eller bakgrund visar på minsta
lilla konstighet. Att göra honom till gm är lönlöst. Ni "anhängare" kan hålla på hur mycket
och hur länge som helst. Ni hittar inget. Onödigt arbete att lägga tid på Engström. KP/HM
fick, tyvärr, lära sig det den hårda vägen. Allmänt åtlöje på bästa sändningstid.
Citera
2023-04-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det finns ingenting på Engström. Inget i hans personlighet eller bakgrund visar på minsta
lilla konstighet. Att göra honom till gm är lönlöst. Ni "anhängare" kan hålla på hur mycket
och hur länge som helst. Ni hittar inget. Onödigt arbete att lägga tid på Engström. KP/HM
fick, tyvärr, lära sig det den hårda vägen. Allmänt åtlöje på bästa sändningstid.

Fast han är redan misstänkt GM så vi behöver inte göra ett skit väl ?

Vi kan inte göra mer så är rätt nöjd med beslutet att han är och förblir misstänkt
Citera
2023-04-04, 19:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Hade Engström haft ett vapen så hade vi vetat det.

I tolv år höll "hittepå-gänget" TP/FilterGöransson på. Hittade ingenting. Sen höll hela PU på i tre år och hittade ingenting. Det hittade inte ens något som snudda vid tanken att Engström skulle vara perifert inblandad. Ingenting.

Man får konstatera att Maggan på Åland lurade upp TP, Filter och KP ända upp på "nose bleed section" på läktaren!

Där uppe var luften och logiken så tunn att de inte lyckades dra rätt slutsatser av att de inte hittade något som pekade på SE som GM. Enligt dem finns det fortfarande en chans att logikluckan för att SE kan vara GM är öppen, men tyvärr övertygar det inte.

Att SE är ett vittne utan vapen är en sanning så enkel att den blir svår att förstå.
Citera
2023-04-04, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Problemet är ju att i den här teorin måste vi bara anta att så är fallet. Du vet också att det inte är särskilt sannolikt.

Det är väldigt sällsynt med beväpnade kontorsnissar.

Du antager ju att SE inte är gärningsmannen, men måste inte.

Finns väl inga bevis som utesluter att SE är mördaren?

Vi kan bara antaga att SE inte är skyldig, det bevisar inte att SE är oskyldig.

Det räcker med en enda beväpnad kontorsnisse för att kunna skjuta ihjäl OP, ditt argument suger.
Citera
2023-04-04, 19:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du kan själv läsa vad som skavt. Att SE inte blir trodd på. Det står uttryckligen.

Vad står det i boken då. Jag misstänker att det är TP:s vanliga lurande av intervjuoffer. "jag har andra personer som bekräftar att det var måndag 3 mars, tror du då inte att det var måndag 3 mars?"

Men vi har en hel del som tyder på att SE aldrig var inne 3 mars, inget som egentligen tyder på att han var det. Den här personen är dessutom tämligen säker på att det var polisen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-04-04 kl. 19:18.
Citera
2023-04-04, 19:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vad jag förstått var ME och MG med i Hemvärnet från 1970-talet och framåt, MG var väl den av de två som var mest genuint intresserad och fortsatte in på åttiotalet, ME slutade efter några år om jag fattat det rätt. Hur deras intresse för friluvsliv såg ut har jag inte den blekaste. Vill minnas att TP nämnde "hemvärneriet" i förbifarten i sin första bok.

Kvinnor fick inte vara med i Hemvärnet på 70-talet. Men om det pekar mot att SE är GM genom att hans fru var med på 70-talet, så får vi väl acceptera att ME var med ändå.

Kanske MEs medlemskap i Hemvärnet på 70-talet är det avgörande beviset mot GM-SE som till och med TP missade?
Citera
2023-04-04, 20:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast han är redan misstänkt GM så vi behöver inte göra ett skit väl ?

Vi kan inte göra mer så är rätt nöjd med beslutet att han är och förblir misstänkt
Just det. Om CP blivit dömd i HR och med tanke på det vi nu vet om herr Engström så hade vi haft en rättsskandal, men som det nu blivit så känns det ganska okej. Även om man naturligtvis önskat lite mer handfasta bevis men det tåget gick för länge sedan, så det är nog bara att gilla läget så här 37 år efter mordet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-04 kl. 20:35.
Citera
2023-04-04, 21:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker inte det är så häpnadsväckande. Som pendlare brukar man ha två-tre alternativ, i synnerhet om man har hållit på i åratal.

Speglar inte rörelsen att titta på klockan den att ta fram en revolver?

I båda fallen rör sig högerhanden på samma sätt, utanför respektive innanför rocken.

Både hölstret och klockan sitter på vänster sida och befinner sig i samma höjd ...

Han är bra lustig den där SE, ändå: "Sherlock Holmes och fallet med den svarta urtavlan" ...

Han är helgarderad: 1X2. Mr Kontroll!

Jag tror du precis lyckades överträffa dig själv!

Är det själva rörelsen med armen som gör att SE har ett mordvapen i fickan? SE var väl rökare? "Speglar" som i "smoke and mirrors" kanske?

Logikluckan i Cluedofabriken upphör aldrig att förvåna.
Citera
2023-04-04, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Thulegatan=Tunnelgatan(?).

"Det var inget förhör och det var ingen journalist. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde men pratade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon".

Uppenbarligen var det något som skavde rejält när han efter drygt 30 år beslutade sig för att skriva till LGWP. Det här var innan Engström blev presenterad som misstänkt.

Lars Ls bok som TP skamlöst plagierade publicerades väl 2016? "Thulegatan-brevet" om SE skrevs 2017 efter att SE blev presenterad som misstänkt i LLs bok.

Gång på gång sprider du felaktig information i tråden.

Hur känns det egentligen att ha så dålig koll på ett ämne som du ytligt betraktat tycks vara intresserad av?

Edit: I LAs "konspirationsroman" kallar hon landet Sverige för just "Thule". Kan det vara så att LA vet något om "Thulebrevet" som vi andra inte vet?
Citera
2023-04-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Just det. Om CP blivit dömd i HR och med tanke på det vi nu vet om herr Engström så hade vi haft en rättsskandal, men som det nu blivit så känns det ganska okej. Även om man naturligtvis önskat lite mer handfasta bevis men det tåget gick för länge sedan, så det är nog bara att gilla läget så här 37 år efter mordet.

Förnekarna verkar störa sig på att Engström är misstänkt, vilket jag inte alls kan förstå !

Han är inte dömd och vi kommer troligen inte längre !

Men jag är helt okej med att detta ljugande vittne faktiskt är misstänkt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in