2023-04-03, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
ODD TV är en idiot som bara repeterar lögner han hittat hos andra flat earth kanaler.

Hans argument är så dåliga.

1. "SEA LEVEL = SEE LEVEL." Att vi inte ser jordens krökning när vi tittar på horsionten beror på jordens storlek. På den förhållandevis korta horisont du ser kräker sig jorden inte speciellt mycle.
2. "IMAGES" en flat earth klassiker, Blue Barble bilden. Flat earthers hävdar att alla en gjorda i Photoskop. Den första fotograferades av besättningen på Aphollo 17 med en Svensk Hassebladkamera med Kodak Ektacrome dia film.
3. "Low eaerth orbit" NEj nasa har INTE hävdat att vi inte kan gå längre än Low earth rbit.
4. "Horizon" Han påstår att horisonten alltid är i ögonhöjd oberoende vilken höjd du befinner dig på. Det är en lögn, är du ett flygplan på 10000 meter så tittar du ner på horisonten, det skulle du inte göra på en flat earth.
5. "Curveture" Att man inte ser någon effekt av jordens kräkning är också en lögn. Ställ dig vi havet och titta på fartyg som försvinner med botten först, återkom sedan med en förklaring.

Jag skulle kunna fortsätta på samma vis med hela denna video. Den är fylld av lögner och helt utan bevis för hans påståenden.
1. 😆 Nope är dagen klar nog och sikten god nog failar din lilla fantasiboll. Finns kalkylatorer för detta som man kan jämföra med verkligheten så tyvärr grabben.
2 😆 Jasså så denna är en äkta bild bland alla falska. Hur gick du tillväga för att verifiera detta? åhh nej du körde på blind tro som vanligt föga förvånande.
3. Och? bryr man sig ett dugg om vad dessa mytomaner säger så har man inte i detta samtal att göra och de har du ju inte heller du klarar ju inte av detta kognitiva dissonansen är för stor.
4. Vem vet inget vidare argument kan tyckas kanske men bevisar inte att dina pseudovetenskapliga fantasier är sanning.
5. Att ting försvinner botten upp över avstånd är tyvärr för din religösa tro konsekvent med en platt yta. Går att testa med ett mynt och ett långt bord t ex. https://i.postimg.cc/Bv8h741X/046232257f957a7bab9e8015aabd1774-1.jpg 🙂

Detta är tyvärr det enda du har lille vän;https://cdn.discordapp.com/attachments/1053446515764515000/1081408275247013908/Earth___Space_Images_1-1.jpg 🙂
Citera
2023-04-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Varför kan du inte producera en platt karta över den platta jorden som är förenlig med det vi kan se med blotta ögat?

Verkar då som att allt kokar ner till att jordgloben är den enda riktiga kartan, men samtidigt så har den noll praktisk betydelse för personer som navigerar.
Citera
2023-04-03, 20:20
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Verkar då som att allt kokar ner till att jordgloben är den enda riktiga kartan, men samtidigt så har den noll praktisk betydelse för personer som navigerar.

Coolt, men varför kan du inte producera en platt karta över den platta jorden som är förenlig med det vi kan se med blotta ögat?
Citera
2023-04-03, 20:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel...men skärmarna i ett plan. på instrumentpanelen eller vad man säger, är väl inte sfäriska?

Jo: https://thumbs.dreamstime.com/b/moscow-russia-november-control-panel-first-soyuz-spacecraft-old-display-navigation-bar-dashboard-equ ipment-moscow-205944893.jpg

https://live.staticflickr.com/5610/15150908244_2b45108647.jpg
Citera
2023-04-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Att ting försvinner botten upp över avstånd är tyvärr för din religösa tro konsekvent med en platt yta.

Det har jag och de flesta andra väldigt svårt att tror på, jag måste nog till och med sträcka mig till att det låter väldigt felaktigt.

Om någon ska ta dig på allvar måste du utveckla ditt resonemang. Vad hindrar ljuset från den nedre delen av solen att nå dina ögon och varför ser det ut som om horisonten ligger högre än nedre delen av solen?
https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Citat:
Mäter vi jordens yta så mäter den mer eller mindre platt din bollfantasi du blivit ilurad är alltså död.

Inte alls, när jag mäter så är den uppenbart oplatt.
Citera
2023-04-04, 07:33
Medlem
Citat:
1. 😆 Nope är dagen klar nog och sikten god nog failar din lilla fantasiboll. Finns kalkylatorer för detta som man kan jämföra med verkligheten så tyvärr grabben.
2 😆 Jasså så denna är en äkta bild bland alla falska. Hur gick du tillväga för att verifiera detta? åhh nej du körde på blind tro som vanligt föga förvånande.
3. Och? bryr man sig ett dugg om vad dessa mytomaner säger så har man inte i detta samtal att göra och de har du ju inte heller du klarar ju inte av detta kognitiva dissonansen är för stor.
4. Vem vet inget vidare argument kan tyckas kanske men bevisar inte att dina pseudovetenskapliga fantasier är sanning.
5. Att ting försvinner botten upp över avstånd är tyvärr för din religösa tro konsekvent med en platt yta. Går att testa med ett mynt och ett långt bord t ex. https://i.postimg.cc/Bv8h741X/046232257f957a7bab9e8015aabd1774-1.jpg 🙂

Detta är tyvärr det enda du har lille vän;https://cdn.discordapp.com/attachments/1053446515764515000/1081408275247013908/Earth___Space_Images_1-1.jpg 🙂

Uppenbarligen får du alla dina "kunskaper" genom att studera på Youtube universitetet.
1. Kalkylator som visar vad? Länk snälla.
2. Originalen bilderna finns. En anna sak gällande NASA. Hur kan du förklara ISS som vi kan se från jorden?
3. Med mytomaner, menar du flat earthers?
4. Kan du lite fysik skulle du kunna kontrollera att det jag säger stämmer. På en glob hamnar horisonten lägre ju högre du befinner dig. På en flat earth skulle inte detta hända. Din totala okunskap bevisar bara att du saknar kunskap, inte att jorden är platt.
5. Så tricket med bordet. En bluff så du hittat på Youtube. Även om du är tex på ett 299 meter högt berg bredvid havet så förvinner skepp med botten först.

Kan du besvara den grundläggande frågar gällande flat earth. Om jorden är platt, men ligger bakom lögnen och varför?
Citera
2023-04-04, 08:25
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inga kunskaper om navigering. Ta och läs lite om cirkelnavigering och sedan kan du återkomma och förklara varför man skulle göra det om jorden är platt.
Radar har en horisont, radio med kortare våglängder har en horisont (tex VHF), sextanter fungerar bevisligen bara på en globe. Gyrokompassen fungerar med hjälp av jordens rotation.
Citera
2023-04-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Polaris ligger rakt norrut var du än befinner dig på jordklotet. Södra korset står rakt söderut var du än är. Den visar att söder på samma sätt som norr är en specifik riktning. Det finns bara ett sydkors och ingen har någonsin sett mer än ett på en gång.

Nej, Sydkorset ligger ej stilla utan cirkulerar runt jorden precis som alla andra stjärnor (förutom Polaris).
Citera
2023-04-04, 10:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Nej, Sydkorset ligger ej stilla utan cirkulerar runt jorden precis som alla andra stjärnor (förutom Polaris).
Hur har du observerat denna uppgift?
Eller har du möjligen lyssnat och trott på någon auktoritet som påstår detta. Utan att kontrollera att det faktiskt förhåller sig så. Kanske du själv bara hittar på en massa gallimatias.
Citera
2023-04-04, 11:56
Medlem
Citat:
Det är inte sant. Du kan fråga vem som helst som bor i Australien, Sydamerika eller Afrika, eller så kan du fråga mig, för jag har sett det själv.
Citera
2023-04-04, 11:57
Medlem
Citat:

Nopp, stjärnan Sigma Octantis ligger still och och stjärnhimlen roterar runt den.

I nedan klipp så kan du se hur stjärnhimlen roterar medurs runt Sigma Octantis och moturs runt den norra polstjärnan.

https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo
Citera
2023-04-04, 15:12
Medlem
Citat:

OK, bevisa det du snackar om så ska jag och några tiotusentals andra ge dig motbevisa för det du påstår.
Vi börjar där eftersom du inte verkar ha förmågan att komma med bevis på det du påstår.
När du vi sen är klara med det här så ska vi diskutera en favorit hos mig och det är sextanten, trevligt instrument som Fungerar även den dagen GPS med flera nätverk går ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in