2023-04-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Tror på sätt och vis att varken du eller jag "vet vad vi svamlar om", eftersom varken du eller jag vet vad solen eller andra himlaobjekt är för nåt.

Du behöver inte veta vad solen är. Det enda du behöver veta är att det är en punkt som syns. Och som syns på olika höjd beroende på vilken breddgrad du befinner dig på.

Och för att göra det lite enklare så kan vi i stället titta på den synliga punkten polstjärnan. Genom att mäta dess vinkel över horisonten kan du direkt avgöra vilken breddgrad du är på. Är polstjärnan synlig 60 grader över horisonten är du på breddgraden N60, är den synlig 52 grader över horisonten är du på N52

Och det finns bara en enda form på jorden som gör detta möjligt. Våra observationer av fixpunkten "polstjärnan" inte bara falsifierar att jorden är platt - de är ett bevis för att den norra hemisfären är ett halvt klot.
Citera
2023-04-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ja
Tror på sätt och vis att varken du eller jag "vet vad vi svamlar om", eftersom varken du eller jag vet vad solen eller andra himlaobjekt är för nåt.
Du har säkert rätt i att det finns några som inte vet, men det de flesta av oss vet är åt vilket håll vi ser solen och stjärnorna vid varje given tidpunkt, och vi vet också att de riktningarna matchar perfekt med en rund jord, och inte med en platt.
Citera
2023-04-01, 21:52
Medlem
Citat:
Den riktigt korrekta kartan skulle då vara en jordglob. Menar du att piloten som flyger dig till USA måste ha med sig en sådan?
Nej, men även om man inte hade moderna saker så behöver man inte en hel jordklot på kort avstånd som från Sverige till USA. Men om du skulle flyga från Sydney i Australien till Santiago i Sydamerika, vilken karta skulle du använda? Gleason? Mercator? Eller en jordglob? Svaret är intressant, så spring inte iväg nu.
Citera
2023-04-02, 09:49
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Den riktigt korrekta kartan skulle då vara en jordglob. Menar du att piloten som flyger dig till USA måste ha med sig en sådan?

Varför kan du inte producera en platt karta över den platta jorden som är förenlig med det vi kan se med blotta ögat?
Citera
2023-04-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Söder på en platt jord är åt alla håll på en gång och det fungerar rätt dåligt om du frågar de som navigerar 😂

Nej. Söder betyder motsatt riktning från Norr. Alla vädersträck utom Norr är endast relativa och inga absoluta riktningar.
Citera
2023-04-02, 22:01
Medlem
Finns det vetkligen folk dom tror att Jorden är platt? Är det inte bara folk som försöker vara lustiga eller nått?

Tror DU att jorden är platt?
Citera
2023-04-02, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Det där med att komma med bevis för sin tes ligger inte riktigt i er konspiratörers intresse, varför är det så?
Går ni igång på att tjafsa istället för att ge bevis på det ni påstår? I tråden finns nog tusentals experiment du själv kan utföra hemma.

Du kan få en lätt uppgift, förklara för mig hur en sextant fungerar. När du förklarat med utförlig information vill jag också att du förklarar hur detta fungerar på en platt jord.
Vill du köpa en billig men fungerande sextant så säljer Davis Instruments en billig i plast som fungerar ypperligt att navigera med.
Mark 3 Sextant Navigation Tool

Billig men fungerar ypperligt, hoppas du är kunnig på normal matematik för mätningarna är den lätta delen 😁
Hade jag vetat vart min är kunde du fått den av mig mot att du lagt ut en vide på den när du använder den.

Vet du inte hur en sådan fungerar kan du läsa här
Astronomisk Navigation

Ser fram emot det första inlägget från en konspiratör med fakta och bevis för sin tes.
Men lägg av du drar de mest lame:a argumenten som varje hjärnatvättad individ drar. Har du några 100%iga bevis på att jorden är rund ?
Citera
2023-04-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Men lägg av du drar de mest lame:a argumenten som varje hjärnatvättad individ drar. Har du några 100%iga bevis på att jorden är rund ?

Finns väldigt många och du kan sluta tramsa, läs i tråden istället för spela dum.
Citera
2023-04-02, 22:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Nej. Söder betyder motsatt riktning från Norr. Alla vädersträck utom Norr är endast relativa och inga absoluta riktningar.
Motsatt riktning mot norr på en skiva med nordpolen i mitten blir utåt på skivan. Alltså totalt olika håll beroende på vilken sida om nordpolen du är på. Ändå ligger Södra korset rakt i söder oavsett var söder om elvatorn du är på. Din test om relativa riktningar stämmer inte. Södra korset bevisar att söder inte är en relativ riktning.
Citera
2023-04-02, 22:20
Medlem
Eastwings avatar
Jorden är varken rund eller platt.
Den planet vi lever på är formad långsmal ballong.
Det finns både syd, nord, väst, öst och en mittenpol.
Citera
2023-04-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay

Inte på din påstått platta jord 😀
För att se om du förstått detta, vart är noll grader på en platt jord?
Varför är det ingen bra referens punkt på en platt jord?

Varför blir Sveriges Syd, inte samma som Australiens Syd? De delar inte ens norr.

Så med detta, hur navigerar man med kompass med den vetskapen på din platta jord?
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-04-02 kl. 22:28.
Citera
2023-04-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Finns det vetkligen folk dom tror att Jorden är platt? Är det inte bara folk som försöker vara lustiga eller nått?

Tror DU att jorden är platt?
Om du tittar på många amerikanska flat earthers så tror de att "bevisen" för flat earth finns i bibeln. Ofta är de också evolutions förnekare. Ja, dessa tror jag är nog galna för att verkligen tro på detta.
Ett annat mönster är att tror de på en konspiration så tror de på en massa andra. Förklaringarna är i grunden de samma, "de" vill kontrollera oss, "de" vil inte att vi skall tro på gud och en massa andra glana idéer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in