2023-04-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nej det är inte för att jag skulle klarat mig ur situationen jag säger mount utan det är för att de är så jag säger det... men du får givetvis tro så om det gör dig lycklig... däremot kanske jag skulle haft en bättre överlevnadschans om jag hade känat personen i ryggen med full kraft din byfåne...

Tove blev fälld av JJ... och en normal tränad människa med eller utan alkohol drar ner hakan mot bröstet för att inte slå i huvudet när man ramlar.

*gäsp* Du börjar bli tröttsam men så vart du säkert ledsen på ögat när ditt påstående om att man måste ha giraff ben för att knäa någon som sitter på dig...

Men absolut jag har aldrig varit i total panik där någon försökt strypa livet ur mig heller... så jag vet inte om jag skulle ha sinnes närvaro att försöka knäa personen.

T var kort, J är lång och ganska tung samt bar på aggressioner mot T. Båda relativt starka tjejer.
T var alkoholpåverkad och antagligen plötsligt överrumplad.
Det har mig veterligen inte kommit fram några uppgifter om att T var tränad i självförsvar.
Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få bort nån som sitter på ens bröstkorg om man saknar kunskaper i självförsvar och blir totalt överrumplad. Även om personen är 10 kg lättare och 5 cm kortare än man själv, ej aggressiv och mycket vältränad och trycker ner ens armar med sina ben -och man själv är nykter och relativt vältränad. Kan bara tänka mig paniken om personen tar stryptag, är ett huvud längre, tung och aggressiv... Finns dessutom en medhjälpare är man ju totalt chanslös.

Citera
2023-04-04, 09:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Men förklara för mig varför M säger att hon gick på toaletten (där det borde vara ett lik) istället för att säga att hon går till köket för att dricka vatten eller nåt?

Ja, det kan ju bero på att hon förstås talar sanning.

Likaväl som att Maja kan ha svårt att få ihop historien om hon ljuger. Hon håller fast vid det som Johanna malt in i hennes minnesbank, för att det passar in med dunsarna som skulle vara Majas.

Det sannolika är att Majas minnesbilder från kvällen är opålitliga, för att hon druckit, för att det var en chockartad upplevelse, för att Johanna har påverkat hennes minnen och för att tiden har gått. Hon har dessutom många kognitiva svårigheter.
Citera
2023-04-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte drygt alls, ett ”strålande” inlägg i kisseridiskussionen. Och det finns killar som sitter ner, bra för prostatan antagligen i allmänhet och för relationen där hemma i synnerhet.

Poängen var väl annars att det är väldigt svårt att bedöma vad som händer med mobilen där.

Högst troligt så är ju MH igång och går. Men såvitt jag vet så kan Hälsa-appen avgöra om du springer, går, sover, hålla koll på ljudvolymen i dina hörlurar och mycket annat - men den registrerar inte våld eller mord. Kommer kanske i en framtida uppdateringen vem vet.

Och NOA har bara provgått appen för att se om antalet steg stämmer. Inte så mycket närmare analys än så. Och då kan de flesta förstå att så som NOA gick för att testa kanske inte MH gick. Alltså hade hon den i handen, väskan, fickan?
(Eller är det JJ som flyttar mobilen på motsvarande sätt? I skogen bär ju MH runt på JJ:s mobil för att lysa som jämförelse.)

Någon ”rekonstruktion” baserat på de här stegen, om så illustrerat eller animerat, har jag inte sett.

Tjejerna ska dömas för det de gjort men det är lite knepigt med de där stegen för de visar eventuellt att MH har varit mer vaken än hon säger, men vad bevisar det mer?
Jo att hon kunnat nå badrummet med det antalet steg så klart. Men då i sin tur är det bevisat att just då de stegen landar i badrummet så blir det våld där när hon är framme?

Eller gick hon alla stegen i en cirkel i vardagsrummet i sömnen och sen tillbaka till sängen och bara drömde att hon var på toa?

Klurigt är det för rätten att bedöma alltså.

Nu är vi här igen, med att plocka isär händelseförloppet i småbitar och analysera var för sig. Ni måste försöka släppa det nu. Åklagaren har byggt sitt fall på en rad omständigheter som TILLSAMMANS bildar en bevisning - att det är fullt tekniskt möjligt att MH gick i en cirkel i sovalkoven medan mordet inträffade är liksom irrelevant. Rätten har att bedöma om det förlopp MH beskriver är troligt, och i stora drag skulle jag påstå att man kan förkasta det hon säger - det går inte ihop helt enkelt.

Sen ska man också dra slutsatser kring huruvida det ändå kan vara så att JJ begått mordet själv, och det är HÄR det luriga ligger - jag tror det är lite 50/50 om man tycker att rättsläkarens beskrivning tillsammans med JJs vittnesmål räcker till för att döma MH för mord.
Citera
2023-04-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det kan ju bero på att hon förstås talar sanning.

Likaväl som att Maja kan ha svårt att få ihop historien om hon ljuger. Hon håller fast vid det som Johanna malt in i hennes minnesbank, för att det passar in med dunsarna som skulle vara Majas.

Det sannolika är att Majas minnesbilder från kvällen är opålitliga, för att hon druckit, för att det var en chockartad upplevelse, för att Johanna har påverkat hennes minnen och för att tiden har gått. Hon har dessutom många kognitiva svårigheter.

På tal om kognitiva svårigheter så har jag lite news på den fronten om du öppnar för PM.
Citera
2023-04-04, 10:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej det är inte så det står utan att hon kan ha blivit omtöcknad. Det utesluter inte att man kan försvara sig, skadorna i huvudet var inte såpass stora att orsaka medvetslöshet.
Rättsläkaren sa att T var inkapaciterad, vilket innebär att hon inte kunde försvara sig. T kunde ha blivit det av att någon höll hennes armar, men mer troligt av att hon blev överrumplad och mevetandesänkt av skadorna.
Citera
2023-04-04, 10:09
Medlem
De som klarar att strypa någon är särskilt otäcka mördare enligt FBI
Citera
2023-04-04, 10:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då synes det lite märkligt att hon gick emot Js vilja och la sig där. Dessutom var sängen full av diverse prylar så det är svårt att se hur hon skulle legat. Men granbarren vittnar om att hon talade sanning. Idel motsägelser som är svårtolkade.

Exakt och JJ säger att hon blev irriterad efter de varit och dumpat kroppen när MH lägger dig i sängen. Så att hon ska få ligga där innan när hon enligt henne själv uppger att hon mått illa och tror sig ha spytt (först hade hon spytt helt säkert) köper inte jag.

Hon ljuger också väldigt länge i förhören att hon har spytt och ramlat runt och det är det som låtit. Jag tror att det är vad de kom överens i bilen dagen efter att de skulle säga. Sen när JJ erkänner och MH får veta det så tror hon att hon spytt och tom försöker säga hon minns inget och att JJ sagt att hon gjort allt detta.

MH ljuger sig blå för att slippa dömas för mord. Jag hoppas verkligen rätten inte köper hennes historia.
Citera
2023-04-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om du stoppar dina sockar i min mun - så kommer du att bli biten.
Ja det såklart. Men tänkte mer om Tove nu var mer eller mindre vid medvetandet efter slaget i huvudet/promillehalten så kunde det var en förklaring till varför hon tog av sig sina sockar 🤷‍♀️
Citera
2023-04-04, 10:24
Avslutad
Någon som vet om ljudfilerna från rättegången är på G?
Citera
2023-04-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu är vi här igen, med att plocka isär händelseförloppet i småbitar och analysera var för sig. Ni måste försöka släppa det nu. Åklagaren har byggt sitt fall på en rad omständigheter som TILLSAMMANS bildar en bevisning - att det är fullt tekniskt möjligt att MH gick i en cirkel i sovalkoven medan mordet inträffade är liksom irrelevant. Rätten har att bedöma om det förlopp MH beskriver är troligt, och i stora drag skulle jag påstå att man kan förkasta det hon säger - det går inte ihop helt enkelt.

Sen ska man också dra slutsatser kring huruvida det ändå kan vara så att JJ begått mordet själv, och det är HÄR det luriga ligger - jag tror det är lite 50/50 om man tycker att rättsläkarens beskrivning tillsammans med JJs vittnesmål räcker till för att döma MH för mord.

Tänkte mest jag skulle flika in lite om Hälsa-appen där då det råder viss osäkerhet kring den som bevis i det där förloppet av indirekt bevisning som åklagaren är inne på.
Citera
2023-04-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det som talar för JLJ berättelse är att hon helt saknar skador på sig själv... som Tove med 100% säkerhet skulle ha kunnat tillfoga om hon inte haft händerna låst... och hon lär ju knappast ha legat helt still efter att JLJ fält henne...
Benen var ju tydligen fria för dem sparkade hon ju in i väggen med.
Armarna... Hm... kan J haft suttit på kroppen och armarna så de hölls fast medans hon ströp henne?
Citera
2023-04-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Mm, men det mest komiska vara att skandiamannens handledsväska var för liten för revolvern, enl GW, och han därför inte kunde vara GM.

(Han glömde att vittnen sett GM lägga revolvern i rocken efter mord)
Håller med. Vittnet Yvonne såg ju honom bara försöka få ner vapnet i handledsväskan så det utesluter inte att han var GM.

Angående detta fall så undrar jag vad GW syftar på när han säger att han tror att M talar sanning...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in