2023-04-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Hittade ingen tråd som handlade om Equmeniakyrkan.

vad tycker ni om Equmeniakyrkan, kanske någon medlem här?

jag själv blev medlem i år (2023) efter att ha gått till en av deras församlingar i något halvår.

Tja TS,

Enligt mig så förbereder Equmeniakyrkan för att passa in i den ekumeniska rörelsen, som är ett New World Order projekt från Vatikanen, med en enad världsreligion som mål. Men till medlemmarna säger man att man är ett kristet samfund som "inte aalls" har nåt att göra med ekuneniarörelsen. Fan tro't!

Nästa gång du går på gudstjänst kan du väl fundera på hur omformuleringarna är gjorda, och kanske fråga pastorn lite närmare? Kan nästan garantera dig att du inte kommer att bli uppmuntrad att fortsätta att tänka kritiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Vad predikas i kyrkan egentligen?

Vanliga kristna texter med små omformuleringar, som är skrivna så att det skall se ut som neutrala moderniseringar av språket. Men i själva verket så har de ändrat innebörden så att deras tro och trosbekännelser blir i annorlunda i grunden. För att anpassas till den kommande världsreligionen/New World Order. (Där kristna ska avrättas eftersom tro på Jesus = avgudadyrkan). The devil is in the details.

Medlemmarna verkar mest vara fd frikyrkliga Svenskar. Och i sann svensk anda så accepterar man att allt moderniseras, och man vill inte stöta sig med folk genom att hålla på och vara kritisk. Sorgligt tycker jag.

Det finns en annan organisation som håller på att lansera sin idé om en världsreligion, med en världsregering och världsdomstol (som skall ha sitt säte i Israel). Dom kallar det "Noahide Code" och säger att alla är välkomna. Men talar lite tystare om att idol- och avgudadyrkan (som de anser att Kristendom är) ska bestraffas med döden.

Min tolkning är att kristna är hatade från högre ort.
Citera
2023-04-04, 09:38
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Menar inte att dömma samtliga medlemmar. Har mött fina människor i Equmeniakyrkans församlingar, även sammarbetat med dem inom olika projekt men samfundet är tyvärr korrupt om man ska dömma dem efter bibeln och det ska man för man ska allt efter Guds ord.

- Samfundet svävar på målet i fråga om att viga homosexuella, varje kyrka får själv bestämma. Bibeln är glasklar i denna fråga.

- Equmeniakyrkan har inte heller en klar ståndpunkt ifråga om dopet, både barndop och dop får praktiseras. Än en gång säger samfundet att "du får göra som du vill" mao kittlar de dina öron. Bibeln talar aldrig om barndop utan det är endast omvändelsedop av Johannes döparen och troendedop efter Jesu död som beskrivs. Barndop är något som uppkommer ungefär 300 år efter Jesu död och uppståndelse och är orkestrerat av den romerska kejsaren Konstantin som bestämmer sig för att kristna alla romerska provinser. Problemet med den fria viljan kringgår den romerska statsmakten enkelt genom att börja döpa spädbarn och hips vips är den romersk katolska kyrkan född och förföljelsen av bibeltroende/Jesustroende kristna växlar upp ett par nivåer i intensitet. (Sidetrack men vill verkligen belysa att barndop är riktigt riktigt obibliskt)

Listan kan gå på och på i evigheter om hur Equmeniakyrkan likt den svenska kyrkan och snart även vissa frikyrkliga samfund tappat sin skärpa till förmån för att passa in i de sjuka samhälle och tid vi lever i. Världen är sjuk av synd och kyrkan ska fly från den inte bli som den.

Vill gärna höra hur du ser på och tänker kring detta.

Gud välsigne dig rikligen mitt älskade syskon i Kristus Jesus.

Det handlar väl i mångt och mycket om det jag skrev tidigare, att det ör tre olika samfund som har tvingats till samarbete av ekonomiska skäl. Det skulle ju bli konstigt om en hög funktionär med bakgrund som metodist dikterade för medlemmar som tidigare varit baptister vad som gällde i frågan om dopet, och därför är den officiella policyn att allt är bra. Jag har svårt att tro på allvar att det finns ungdomar som har vuxit upp i Equmeniakyrkan (som ju ändå har funnits i snart tolv år) som ser sig som "equmeniker" i största allmänhet snarare än baptister, metodister eller missionsförbundare.

Frågan är ju vad det skulle innebära att vara bibeltroende på Konstantins tid, då den bok vi känner som Bibeln ännu inte var slutgiltigt kompilerad. Som jag förstår det flöt det runt en mängd olika skrifter, av vilka många inte kom att ingå i Bibeln, men det var väl inte så många kristna som hade tillgång till dem eller kunde läsa dem. Förmodligen förlitade man sig till stor del på muntlig tradition.
Citera
2023-04-04, 10:18
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Du kallar dig kristen min vän men känner du Gud? När jag läser vad du skriver så verkar det mer som att du byggt upp ett koncept av en egen Gud som tycker som du tycker och resonerar som logiskt och förstående människa resonerar.

Gud är helig och han har skapat allt.
Homosexualitet är en synd mot Guds skapelse och det upprepas gång efter gång från moseböckerna hela vägen fram till slutet i nya testamentet. Jag personligen hatar inte bögar, men jag fruktar Gud och vet att han lever och allt eftersom jag läser Guds ord och lär känna honom så har jag insett att Gud är evig, trofast kärleksfull men han är också helig och rättvis och kommer dömma oss alla opartiskt efter våra gärningar.

Trampa försiktig på den stig du vandrar på min vän, vänd om till Jesus och böj knä inför honom och hans bud.

Ha en underbar dag och tänk på himmelen
Tack. Du skall inte döma? Så döms du inte.Döm andra som dig själv.

Vill du bli bedömd? Alla söker väl sanning. Vi får se vad som händer. Tills dess. Gör vad du vill! Vad du vill .

Folk som prioriterar ett sexuellt förhållande och bygga bo och en karriär och liv tillsammans. Jag vetninte.
Gud är nådig. Han förlåter. Ingen syndar med flit väl mot livet och förbundet.
Citera
2023-04-04, 10:21
Medlem
Ballooonies avatar
Finns massa galningar i världen tro fan det. It takes a fool to remain sane..
Unity of earth är visst farligt. Kan vi inte hantera det. Vissa galningar tror det. De är så härligt naiva. Gud måste älska dem för deras tro.
Citera
2023-04-04, 11:14
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Man kan bara finna och artikulera Gud genom att gå in i sig själv, andra kan således inte berätta för dig vad Gud är.

Homosexualitet beskrivs vidare aldrig som synd i direkta ordalag. David och Jonathan hade t.ex. en öppen homosexuell relation till varandra. Där Paulus talar om homosexualitet i översättning, handlar det vidare om grekernas fäbless för sexuellt umgänge med pojkar, d.v.s. inte homosexualitet i sak.

Gud älskar alla. Kom ihåg att människan är Hans skapelse, av Hans fria och suveräna vilja. Du gör fel i att sätta dig till att döma i Hans ställe. Det räcker med fariséerna i NT och påven av vår tid. Inte särskilt gudfruktigt, med andra ord.

/AI

Homosexualitet beskrivs visst i direkta ordalag som synd på väldigt många ställen.

Bland annat här

Du ska inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.

Tredje Moseboken 18:22

På vilket sätt ser du att David och Jonatan hade en öppen homosexuell relation?

Gud älskar alla det är mycket riktigt.
Men Gud är helig och ingen är helig och rättfärdig förutom Gud så han kan inte ta oss till sig förutom genom vår tro på Jesus som Guds son som tar alla våra brister på sig och genom den tron och i omvändelse från våra gamla vägar då förlåter han oss våra synder i kärlek.

Omvänder vi oss inte utan tror att Gud står passiv inför våran syndiga natur kommer vi brännas av som en åker som inte bär fram skörd trotts att den får regn (liknelse för Guds kärlek).

Jag dömmer inte, Guds ord dömmer dig så dra inte in mig i erat problem. Jag lyfter blott vad som står i den heliga skrift.

Frid
Citera
2023-04-04, 11:18
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det handlar väl i mångt och mycket om det jag skrev tidigare, att det ör tre olika samfund som har tvingats till samarbete av ekonomiska skäl. Det skulle ju bli konstigt om en hög funktionär med bakgrund som metodist dikterade för medlemmar som tidigare varit baptister vad som gällde i frågan om dopet, och därför är den officiella policyn att allt är bra. Jag har svårt att tro på allvar att det finns ungdomar som har vuxit upp i Equmeniakyrkan (som ju ändå har funnits i snart tolv år) som ser sig som "equmeniker" i största allmänhet snarare än baptister, metodister eller missionsförbundare.

Frågan är ju vad det skulle innebära att vara bibeltroende på Konstantins tid, då den bok vi känner som Bibeln ännu inte var slutgiltigt kompilerad. Som jag förstår det flöt det runt en mängd olika skrifter, av vilka många inte kom att ingå i Bibeln, men det var väl inte så många kristna som hade tillgång till dem eller kunde läsa dem. Förmodligen förlitade man sig till stor del på muntlig tradition.

Kloka frågor min vän, jag återkopplar gör a med dig kanske i PM? Diskussionen här i tråden hamnar lätt på en låg nivå när andra ska blanda sig i och hävda att det ena än det andra står i bibeln.

Guds frid
Citera
2023-04-04, 11:24
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tja TS,

Enligt mig så förbereder Equmeniakyrkan för att passa in i den ekumeniska rörelsen, som är ett New World Order projekt från Vatikanen, med en enad världsreligion som mål. Men till medlemmarna säger man att man är ett kristet samfund som "inte aalls" har nåt att göra med ekuneniarörelsen. Fan tro't!

Nästa gång du går på gudstjänst kan du väl fundera på hur omformuleringarna är gjorda, och kanske fråga pastorn lite närmare? Kan nästan garantera dig att du inte kommer att bli uppmuntrad att fortsätta att tänka kritiskt.

Vanliga kristna texter med små omformuleringar, som är skrivna så att det skall se ut som neutrala moderniseringar av språket. Men i själva verket så har de ändrat innebörden så att deras tro och trosbekännelser blir i annorlunda i grunden. För att anpassas till den kommande världsreligionen/New World Order. (Där kristna ska avrättas eftersom tro på Jesus = avgudadyrkan). The devil is in the details.

Medlemmarna verkar mest vara fd frikyrkliga Svenskar. Och i sann svensk anda så accepterar man att allt moderniseras, och man vill inte stöta sig med folk genom att hålla på och vara kritisk. Sorgligt tycker jag.

Det finns en annan organisation som håller på att lansera sin idé om en världsreligion, med en världsregering och världsdomstol (som skall ha sitt säte i Israel). Dom kallar det "Noahide Code" och säger att alla är välkomna. Men talar lite tystare om att idol- och avgudadyrkan (som de anser att Kristendom är) ska bestraffas med döden.

+1
Du är något på spåren, väldigt många rätt i din text min vän.
Citera
2023-04-04, 13:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tja TS,

Hej själv,

Tror inte så mycket på de där konspirationsteorierna.

Att tre samfund samarbetar gör att man inte skriver ut sin tro på samma sätt som andra kyrkor. Det skapar större möjligheter för de enskilda församlingarna och pastorerna att stå upp för något.

Håller med om att folk i Equmenia är oftast trevliga men ser inte det som något negativt.
Citera
2023-04-04, 23:08
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Tack. Du skall inte döma? Så döms du inte.Döm andra som dig själv.

Vill du bli bedömd? Alla söker väl sanning. Vi får se vad som händer. Tills dess. Gör vad du vill! Vad du vill .

Folk som prioriterar ett sexuellt förhållande och bygga bo och en karriär och liv tillsammans. Jag vetninte.
Gud är nådig. Han förlåter. Ingen syndar med flit väl mot livet och förbundet.

Jag dömmer inte dig, det är Guds ord som dömmer dig så dra inte in mig i erat problem.

Den gud du beskriver och tror på är inte Bibelns Gud, omvänd dig medan tid finns för dagarna blir färre och färre. Det är Guds kärlek för dig som gör att dommen dröjer eftersom han hoppas att du ska omvända dig och tro på honom för dina synders förlåtelse.
Citera
2023-04-05, 10:54
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jag dömmer inte dig, det är Guds ord som dömmer dig så dra inte in mig i erat problem.

Den gud du beskriver och tror på är inte Bibelns Gud, omvänd dig medan tid finns för dagarna blir färre och färre. Det är Guds kärlek för dig som gör att dommen dröjer eftersom han hoppas att du ska omvända dig och tro på honom för dina synders förlåtelse.
Jag har omvänt mig, tror på Gud och Människosonen- Guds lamm.

Jag vet inte vad jag sagt, beskrivit om Gud. Vad menar du.Nej man ska inte missbruka. Men vi missbrukar.

Säger du att du inte använder njutningsmedel. Äter du aldrig nåt som du njuter av som är dåligt. Jag har svårt att tro det. Vissa vet inte om att de syndar. Går du och säger till folk att ni får inte ha sex om det inte är för att skaffa barn?

Jag vet att samkönat sex sticker mer i ögonen på de flesta män iaf. Jag vet inte vad Gud känner där.
Jag vet faktiskt inte. Missbruk som missbruk?

Hur ska vi hjälpa missbrukare att vända? Jag vet att föreningen har sina knep. Alla möjliga tricks. Så vi har inte en chans! Bra det. "Fuck" us.

Upphöjd vare Jesus.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-04-05 kl. 10:59.
Citera
2023-04-05, 12:14
Medlem
Ballooonies avatar
Och det som för den ene är synd kanske för den andre inte är det.
Beror på vad man tror om det.

Men man bör väl inte störa och provocera. Misshandla andra för mycket.. lite lätt bara

Nej jag vet inte det är svårt det här.

Han ser till hjärtat. Insidan.. och vad det har för uppsåt. Om vi är illvilliga eller vill vara uppbyggande. Eller neutrala?
Vänd er till honom så kan ni inte förlora nåt
Citera
2023-04-05, 12:25
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag har omvänt mig, tror på Gud och Människosonen- Guds lamm.

Jag vet inte vad jag sagt, beskrivit om Gud. Vad menar du.Nej man ska inte missbruka. Men vi missbrukar.

Säger du att du inte använder njutningsmedel. Äter du aldrig nåt som du njuter av som är dåligt. Jag har svårt att tro det. Vissa vet inte om att de syndar. Går du och säger till folk att ni får inte ha sex om det inte är för att skaffa barn?

Jag vet att samkönat sex sticker mer i ögonen på de flesta män iaf. Jag vet inte vad Gud känner där.
Jag vet faktiskt inte. Missbruk som missbruk?

Hur ska vi hjälpa missbrukare att vända? Jag vet att föreningen har sina knep. Alla möjliga tricks. Så vi har inte en chans! Bra det. "Fuck" us.

Upphöjd vare Jesus.

?

Börja läs bibeln min vän så kommer de klarna.

Ha de gött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in