2023-04-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jo, allt det där är ju välkänt. Men vem kan rannsaka sina medmänniskors hjärtan och njurar och avgöra vem som är en rätt kristen?

Ingen förutom Gud. Och man kan bara ha en egen övertygelse, om det stämmer överens med vad Gud anser är rätt, kommer Gud att döma senare.

Citat:
Det är det frågan gäller. Och det kan man ju inte. Men man kan lyssna på vad folk säger.

Jag håller med.

Citat:
Predikas det då något i Equbmeniakyrkan som inte står på fast biblisk grund?

Jag är inte insatt i vad dom tror på, men om dom är politisk engagerade så är det emot Guds bud åt dom kristna.
Citera
2023-04-03, 13:09
Medlem
Citat:
Jag representerar inte någon grupp. Jag är uppväxt i frikyrkan men är inte medlem i någon kyrka.

Du vet väl att Jesus och bibelskribenterna är väldigt tydliga med att man ska som kristen församlas med andra kristna och uppmuntra varandra till goda gärningar:

"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

"Låt oss(kristna) ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)
Citera
2023-04-03, 14:11
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Kan du utveckla det där lite mer? Vad menar du med att de inte skulle stå på Bibelns starka grund? Jag är hyfsat säker på att de ägnar sig åt bibelläsning regelbundet.

https://www.instagram.com/feministpastorn/?hl=en

Klart man kan ägna sig åt bibelläsning men för den skull behöver det inte bli bra som du ser om du klickar på länken ovan, hon är pastor i en Equmenia församling i Göteborg.

Är du bibeltroende Kyrpator?
Citera
2023-04-03, 16:59
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jag föreställer mig att det kan skilja sig ganska mycket mellan olika församlingar. Som jag förstår det så skedde sammanslagningen av Svenska Baptistsamfundet, Svenska Missionskyrkan och Metodistkyrkan i Sverige främst av ekonomiskt nödtvång. Medlemsantalet hade helt enkelt minskat till den grad att de olika samfunden inte hade råd att hålla sig med egna lokaler - eller för den delen fylla dem med folk. Om det är någon som är glad åt den nya kyrkan egentligen vet jag inte.

Det verkar ju också som att kyrkan har blivit politiserad på ett sätt som de tre samfunden tidigare inte var. De har fått den babyloniska skökan i form av Anna Ardin på halsen som politisk överrock, så att hon kan uppbära lön för att ägna sig åt "profetisk diakoni". Det är väl något slags pris man får betala för garantier om statligt stöd.

Trodde Ardin var diakon i Svk?

Men som du själv skriver så skiljer det sig åt mycket mellan olika församlingar. Jag själv är kristen konservativ och ser mig som baptist. Hoppas att inte Equmeniakyrkan utvecklas till svk.

Jag bryr mig inte så mycket om enskilda medlemmar då det alltid går att hitta någon som man inte gillar.
Citera
2023-04-03, 17:05
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
https://www.instagram.com/feministpastorn/?hl=en

Klart man kan ägna sig åt bibelläsning men för den skull behöver det inte bli bra som du ser om du klickar på länken ovan, hon är pastor i en Equmenia församling i Göteborg.

Är du bibeltroende Kyrpator?

Det tar inte många sekunder att konstatera att kvinnan i fråga är en uppmärksamhetstörstande narcissist. Men det är inte nog för att döma ut hela Equmeniakyrkan och alla dess medlemmar.
Citera
2023-04-03, 18:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Equmeniakyrkan?
Vad betyder Equmenia?
Att allt passar in?

Det är bra.
För allt är bra och alla kyrkor är likvärdiga och lika goda.
Utan undantag.

Allt är rent och från Gud.
Citera
2023-04-03, 23:17
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Det tar inte många sekunder att konstatera att kvinnan i fråga är en uppmärksamhetstörstande narcissist. Men det är inte nog för att döma ut hela Equmeniakyrkan och alla dess medlemmar.

Menar inte att dömma samtliga medlemmar. Har mött fina människor i Equmeniakyrkans församlingar, även sammarbetat med dem inom olika projekt men samfundet är tyvärr korrupt om man ska dömma dem efter bibeln och det ska man för man ska allt efter Guds ord.

- Samfundet svävar på målet i fråga om att viga homosexuella, varje kyrka får själv bestämma. Bibeln är glasklar i denna fråga.

- Equmeniakyrkan har inte heller en klar ståndpunkt ifråga om dopet, både barndop och dop får praktiseras. Än en gång säger samfundet att "du får göra som du vill" mao kittlar de dina öron. Bibeln talar aldrig om barndop utan det är endast omvändelsedop av Johannes döparen och troendedop efter Jesu död som beskrivs. Barndop är något som uppkommer ungefär 300 år efter Jesu död och uppståndelse och är orkestrerat av den romerska kejsaren Konstantin som bestämmer sig för att kristna alla romerska provinser. Problemet med den fria viljan kringgår den romerska statsmakten enkelt genom att börja döpa spädbarn och hips vips är den romersk katolska kyrkan född och förföljelsen av bibeltroende/Jesustroende kristna växlar upp ett par nivåer i intensitet. (Sidetrack men vill verkligen belysa att barndop är riktigt riktigt obibliskt)

Listan kan gå på och på i evigheter om hur Equmeniakyrkan likt den svenska kyrkan och snart även vissa frikyrkliga samfund tappat sin skärpa till förmån för att passa in i de sjuka samhälle och tid vi lever i. Världen är sjuk av synd och kyrkan ska fly från den inte bli som den.

Vill gärna höra hur du ser på och tänker kring detta.

Gud välsigne dig rikligen mitt älskade syskon i Kristus Jesus.
Citera
2023-04-04, 01:22
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Menar inte att dömma samtliga medlemmar. Har mött fina människor i Equmeniakyrkans församlingar, även sammarbetat med dem inom olika projekt men samfundet är tyvärr korrupt om man ska dömma dem efter bibeln och det ska man för man ska allt efter Guds ord.

- Samfundet svävar på målet i fråga om att viga homosexuella, varje kyrka får själv bestämma. Bibeln är glasklar i denna fråga.

- Equmeniakyrkan har inte heller en klar ståndpunkt ifråga om dopet, både barndop och dop får praktiseras. Än en gång säger samfundet att "du får göra som du vill" mao kittlar de dina öron. Bibeln talar aldrig om barndop utan det är endast omvändelsedop av Johannes döparen och troendedop efter Jesu död som beskrivs. Barndop är något som uppkommer ungefär 300 år efter Jesu död och uppståndelse och är orkestrerat av den romerska kejsaren Konstantin som bestämmer sig för att kristna alla romerska provinser. Problemet med den fria viljan kringgår den romerska statsmakten enkelt genom att börja döpa spädbarn och hips vips är den romersk katolska kyrkan född och förföljelsen av bibeltroende/Jesustroende kristna växlar upp ett par nivåer i intensitet. (Sidetrack men vill verkligen belysa att barndop är riktigt riktigt obibliskt)

Listan kan gå på och på i evigheter om hur Equmeniakyrkan likt den svenska kyrkan och snart även vissa frikyrkliga samfund tappat sin skärpa till förmån för att passa in i de sjuka samhälle och tid vi lever i. Världen är sjuk av synd och kyrkan ska fly från den inte bli som den.

Vill gärna höra hur du ser på och tänker kring detta.

Gud välsigne dig rikligen mitt älskade syskon i Kristus Jesus.
Jag tycker folk får göra som dom vill.

Jag som kristen man skulle inte gifta mig med en man. Då jag är Strait
Det är väl bättre de gifter sig än lever i värre synd och olycka. Om de inte kan se tänka sig nån annan väg.

Jag kan tycka att sexmissbruk är lika illa för mig med en kvinna eller mig själv (onani)som för ett gay-par.
Känns som det är värre för män att missbruka sex. Kanske för jag är kille och potentiell missbrukare.

Vi kommer väl ändå dö bort från våra sexuella begär är det väl tänkt. Så man får väl missbruka färdigt kan jag tycka. Tills man inte vill eller kan missbruka mer.

Så jag tycker nog vi kan viga gay par. Men missbruka inte! Det gör vi väl alla.

Tjejer, kvinnor) får gärna ha sex med varandra. Varför tycker jag det? För de spiller ingen säd, vilket låter värre. Det är inte lika mycket missbruk för dem kan jag känna.

Förminskar jag kvinnan här? Vad händer. Är jag manschauvinistisk eller vad det heter?
Citera
2023-04-04, 05:52
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag tycker folk får göra som dom vill.

Jag som kristen man skulle inte gifta mig med en man. Då jag är Strait
Det är väl bättre de gifter sig än lever i värre synd och olycka. Om de inte kan se tänka sig nån annan väg.

Jag kan tycka att sexmissbruk är lika illa för mig med en kvinna eller mig själv (onani)som för ett gay-par.
Känns som det är värre för män att missbruka sex. Kanske för jag är kille och potentiell missbrukare.

Vi kommer väl ändå dö bort från våra sexuella begär är det väl tänkt. Så man får väl missbruka färdigt kan jag tycka. Tills man inte vill eller kan missbruka mer.

Så jag tycker nog vi kan viga gay par. Men missbruka inte! Det gör vi väl alla.

Tjejer, kvinnor) får gärna ha sex med varandra. Varför tycker jag det? För de spiller ingen säd, vilket låter värre. Det är inte lika mycket missbruk för dem kan jag känna.

Förminskar jag kvinnan här? Vad händer. Är jag manschauvinistisk eller vad det heter?

Du kallar dig kristen min vän men känner du Gud? När jag läser vad du skriver så verkar det mer som att du byggt upp ett koncept av en egen Gud som tycker som du tycker och resonerar som logiskt och förstående människa resonerar.

Gud är helig och han har skapat allt.
Homosexualitet är en synd mot Guds skapelse och det upprepas gång efter gång från moseböckerna hela vägen fram till slutet i nya testamentet. Jag personligen hatar inte bögar, men jag fruktar Gud och vet att han lever och allt eftersom jag läser Guds ord och lär känna honom så har jag insett att Gud är evig, trofast kärleksfull men han är också helig och rättvis och kommer dömma oss alla opartiskt efter våra gärningar.

Trampa försiktig på den stig du vandrar på min vän, vänd om till Jesus och böj knä inför honom och hans bud.

Ha en underbar dag och tänk på himmelen
Citera
2023-04-04, 07:09
Medlem
Min mor var/är medlem i en församling som gick upp i kyrkan. Gick i söndagsskolan som barn var med i scouterna osv. Är inte aktiv troende själv och nästan ingen av ungdomarna som växte upp i församlingen är det nu. Alla kyrkorna där jag bor är sålda och används nu till annat än som kyrkolokaler. Vore kul att veta varför nästan ingen av oss yngre fann det intressant som vuxna. Men det stora tappet var nog redan 20 år innan jag föddes och sen har det väl samband med att de senaste åren sliter nästan alla föreningar.

Summa summarum har jag aldrig träffat trevligare och snällare människor än vad jag mötte i församlingen som barn. Och de jag vet som är medlemmar är väldigt reko.
Citera
2023-04-04, 07:36
Medlem
immenhusens avatar
Är svenskkyrklig men går ibland på deras gudstjänster, då deras kyrkorum ligger närmast tillhands. Av bekvämlighet, med andra ord. De brukar dock från tid till annan ha en präst från SvK på plats, som tar sig an predikningarna. Men det kanske inte är så konstigt, då kyrkorna som utgör Equmeniakyrkan är frikyrkor av det gamla gardet, d.v.s. med anor från 17-1800-talet, och därmed inte pentekostala/karismatiska (alltså, pingst).

/AI
Citera
2023-04-04, 07:57
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Du kallar dig kristen min vän men känner du Gud? När jag läser vad du skriver så verkar det mer som att du byggt upp ett koncept av en egen Gud som tycker som du tycker och resonerar som logiskt och förstående människa resonerar.

Gud är helig och han har skapat allt.
Homosexualitet är en synd mot Guds skapelse och det upprepas gång efter gång från moseböckerna hela vägen fram till slutet i nya testamentet. Jag personligen hatar inte bögar, men jag fruktar Gud och vet att han lever och allt eftersom jag läser Guds ord och lär känna honom så har jag insett att Gud är evig, trofast kärleksfull men han är också helig och rättvis och kommer dömma oss alla opartiskt efter våra gärningar.

Trampa försiktig på den stig du vandrar på min vän, vänd om till Jesus och böj knä inför honom och hans bud.

Ha en underbar dag och tänk på himmelen

Man kan bara finna och artikulera Gud genom att gå in i sig själv, andra kan således inte berätta för dig vad Gud är.

Homosexualitet beskrivs vidare aldrig som synd i direkta ordalag. David och Jonathan hade t.ex. en öppen homosexuell relation till varandra. Där Paulus talar om homosexualitet i översättning, handlar det vidare om grekernas fäbless för sexuellt umgänge med pojkar, d.v.s. inte homosexualitet i sak.

Gud älskar alla. Kom ihåg att människan är Hans skapelse, av Hans fria och suveräna vilja. Du gör fel i att sätta dig till att döma i Hans ställe. Det räcker med fariséerna i NT och påven av vår tid. Inte särskilt gudfruktigt, med andra ord.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in