• 1
  • 2
2023-04-03, 05:22
Medlem
Black.Panthers avatar
Hittade ingen tråd som handlade om Equmeniakyrkan.

vad tycker ni om Equmeniakyrkan, kanske någon medlem här?

jag själv blev medlem i år (2023) efter att ha gått till en av deras församlingar i något halvår.
Citera
2023-04-03, 06:48
Medlem
nedboys avatar
Jag har träffat flera av deras medlemmar i olika sammanhang. De känns alltid på samma sätt. Som naiva idioter med ett glatt lynne.

Flera av dem har jag diskuterat med och de visar att de har utbildning samtidigt som de blundar helt för logik och reson. En tjej till och med erkände att det inte går ihop med vad hon tror men tyckte ändå att det kändes bättre att bortse från verkligheten och leva i en saga.

De må ha en yngre medelålder och verka lite mer moderna, men de är precis lika blåsta som den äldre generationen av galna (kristna).
Citera
2023-04-03, 07:05
Medlem
Mindbreaths avatar
Vad predikas i kyrkan egentligen?
Citera
2023-04-03, 09:58
Moderator
Kyrpators avatar
Jag föreställer mig att det kan skilja sig ganska mycket mellan olika församlingar. Som jag förstår det så skedde sammanslagningen av Svenska Baptistsamfundet, Svenska Missionskyrkan och Metodistkyrkan i Sverige främst av ekonomiskt nödtvång. Medlemsantalet hade helt enkelt minskat till den grad att de olika samfunden inte hade råd att hålla sig med egna lokaler - eller för den delen fylla dem med folk. Om det är någon som är glad åt den nya kyrkan egentligen vet jag inte.

Det verkar ju också som att kyrkan har blivit politiserad på ett sätt som de tre samfunden tidigare inte var. De har fått den babyloniska skökan i form av Anna Ardin på halsen som politisk överrock, så att hon kan uppbära lön för att ägna sig åt "profetisk diakoni". Det är väl något slags pris man får betala för garantier om statligt stöd.
Citera
2023-04-03, 10:09
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Vad predikas i kyrkan egentligen?

Evangelium. De predikar det kristna evangeliet. Det är en mainstreamvariant av protestantisk kristendom, inget som sticker ut. En gång i tiden hade de tre samfunden som bildade Equmenia många medlemmar och var en respekterad del av samhället - kanske rentav en maktfaktor. Nu för de en ganska anonym och tynande tillvaro.
Citera
2023-04-03, 11:30
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
De må ha en yngre medelålder och verka lite mer moderna, men de är precis lika blåsta som den äldre generationen av galna (kristna).
Korset – Guds kraft och visdom Paulus skriver: Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som tror är det en Guds kraft. Eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslutade Gud att genom den dårskap vi predikar frälsa dem som tror.

Citera
2023-04-03, 11:33
Medlem
stigenhems avatar
Equmeniakyrkan är ingen kyrka som fruktar Gud eller står på Bibelns starka grund. Den är en kyrka som kittlar dina öron och är totalt vänstervriden och korrupt.
Citera
2023-04-03, 12:19
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Equmeniakyrkan är ingen kyrka som fruktar Gud eller står på Bibelns starka grund. Den är en kyrka som kittlar dina öron och är totalt vänstervriden och korrupt.

Kan du utveckla det där lite mer? Vad menar du med att de inte skulle stå på Bibelns starka grund? Jag är hyfsat säker på att de ägnar sig åt bibelläsning regelbundet.
Citera
2023-04-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Kan du utveckla det där lite mer? Vad menar du med att de inte skulle stå på Bibelns starka grund? Jag är hyfsat säker på att de ägnar sig åt bibelläsning regelbundet.

Det räcker inte med att bara ägna sig åt bibelläsning, eller bara påstå att man är kristen. Man måste också ha ett ödmjukt hjärta, sätta sig in i och förstå bibelns budskap, omvända sig och följa efter den:

"Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.
Så uppfylls Jesajas profetia på dem:
Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
"
(Matt 13:13-15 Bibel2000)

Att omvända sig till Gud är att omvända sig till bibelns budskap, inte att "bli frälst" och hitta på egna budskap.
Citera
2023-04-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det verkar ju också som att kyrkan har blivit politiserad på ett sätt som de tre samfunden tidigare inte var. De har fått den babyloniska skökan i form av Anna Ardin på halsen som politisk överrock,

Jag håller med. Den babyloniska skökan begår äktenskapsbrott mot Gud, genom att begå otukt med kungarna/makten på jorden:

"Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten.
Henne har kungarna på jorden horat med, och jordens invånare har berusat sig med hennes otukts vin.
" (Upp 17:1 Bibel2000)

Jag tror inte att jag har hört denna tanke förutom hos Jehovas vittnen. Vilken grupp representerar du?
Citera
2023-04-03, 12:54
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det räcker inte med att bara ägna sig åt bibelläsning, eller bara påstå att man är kristen. Man måste också ha ett ödmjukt hjärta, sätta sig in i och förstå bibelns budskap, omvända sig och följa efter den:

"Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.
Så uppfylls Jesajas profetia på dem:
Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
"
(Matt 13:13-15 Bibel2000)

Att omvända sig till Gud är att omvända sig till bibelns budskap, inte att "bli frälst" och hitta på egna budskap.

Jo, allt det där är ju välkänt. Men vem kan rannsaka sina medmänniskors hjärtan och njurar och avgöra vem som är en rätt kristen? Det är det frågan gäller. Och det kan man ju inte. Men man kan lyssna på vad folk säger. Predikas det då något i Equbmeniakyrkan som inte står på fast biblisk grund?
Citera
2023-04-03, 12:56
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med. Den babyloniska skökan begår äktenskapsbrott mot Gud, genom att begå otukt med kungarna/makten på jorden:

"Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten.
Henne har kungarna på jorden horat med, och jordens invånare har berusat sig med hennes otukts vin.
" (Upp 17:1 Bibel2000)

Jag tror inte att jag har hört denna tanke förutom hos Jehovas vittnen. Vilken grupp representerar du?

Jag representerar inte någon grupp. Jag är uppväxt i frikyrkan men är inte medlem i någon kyrka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in