2023-04-03, 19:01
Medlem
Nickeess avatar
Kvinnor är i princip osynliga efter 40 så jag skulle inte kalla ditt liv för easy mode. Kvinnor har det enklare när det gäller relationer men deras liv suger i övrigt pga hur kåta män är. Jag skulle aldrig välja livet som kvinna om jag fick alternativet.

Kvinnor måste navigera i en värld där de ständigt är fysiskt hotade av potentiella våldtäktsmän.
Citera
2023-04-03, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Vet inte huruvida det är rätt avdelning, men alla som skriver om detta verkar vara här. Jag ska berätta lite om mig. Jag är tjej, om man får säga så, och mellan 45 och 50. Jag har utbildning inom litteratur och språk och frilansar som översättare. Hur är mitt liv lättare än för en kille i liknande livssituation?

Jag har funderat på detta länge, vad ni menar.
Du har haft möjligheter som män inte har haft i yngre dar. En 20-årig man är inte värt något, och får inte ett skit gratis i livet. Som kvinna kan man lätt få jobb, gratis middagar, drinkar, flytthjälp, osv osv osv. I din ålder, så har det vänt. Män är rikare, ser bra ut, har fina hus och bilar, medan du som kvinna bara blir äldre och mindre eftertraktad.

Som kvinna är (var) din kropp nyckeln. Du behöver inte knulla runt, utan bara vara flirtig och bära för små kläder.
Citera
2023-04-03, 19:07
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Kvinnor är i princip osynliga efter 40 så jag skulle inte kalla ditt liv för easy mode. Kvinnor har det enklare när det gäller relationer men deras liv suger i övrigt pga hur kåta män är. Jag skulle aldrig välja livet som kvinna om jag fick alternativet.

Kvinnor måste navigera i en värld där de ständigt är fysiskt hotade av potentiella våldtäktsmän.

Jag var helt övertygad om att ni menade att en tjejs liv skulle vara enklare inte bara för att hon kan hora ut sig. Jag är faktiskt förvånad över att det inte handlade om fler plan. T ex att vi skulle vara mer stöttade i skolan av lärare, att vi slipper lumpen, sådana saker. Men det handlar alltså bara om sex. Måste säga att jag är rätt besviken.
Citera
2023-04-03, 19:13
Medlem
Nickeess avatar
Citat:
Jag var helt övertygad om att ni menade att en tjejs liv skulle vara enklare inte bara för att hon kan hora ut sig. Jag är faktiskt förvånad över att det inte handlade om fler plan. T ex att vi skulle vara mer stöttade i skolan av lärare, att vi slipper lumpen, sådana saker. Men det handlar alltså bara om sex. Måste säga att jag är rätt besviken.

Termen handlar om att utnyttja sex till din fördel. En ung attraktiv kvinna med lite affärssinne kan bli mångmiljonär redan som tjugoåring om hon horar ut sig digitalt på onlyfans och marknadsför sig väl.
Citera
2023-04-03, 19:41
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Alla kvinnor behöver inte vara lättfotade för ni som grupp ska åtnjuta fördelarna av det, det räcker att några är det.

Handen på hjärtat visst har du blivit bjuden på saker av män, haft lätt att få hjälp om du behöver, fått dina känsloargument tagna på allvar och kunnat spela på din kvinnlighet i olika situationer?
Jag tror att du innerst inne förstår precis vad som menas även om det är lätt att bli blind för sin egna privilegier.

Denna faktor ökar ju med ett attraktivt utseende, jag som snygg kille har det ju lättare än fula män och t o m dom som har ett mer alldagligt utseende. Det märker jag ju i vardagen.
Så antingen spelar du dum, är dum eller också är du jätteful.
Citera
2023-04-03, 19:46
Medlem
Citat:
Du kanske inte har hängt med, men tydligen så har denna nya trend kommit som säger att män har det jobbigt i livet medan kvinnor bara flyter med och får allt gratis.

Jag vill att de ska förklara vad jag har fått gratis.

Gäller kvinnor 16-32 kanske...speciellt om man är snygg.
Citera
2023-04-03, 19:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vet inte huruvida det är rätt avdelning, men alla som skriver om detta verkar vara här. Jag ska berätta lite om mig. Jag är tjej, om man får säga så, och mellan 45 och 50. Jag har utbildning inom litteratur och språk och frilansar som översättare. Hur är mitt liv lättare än för en kille i liknande livssituation?

Skolan var anpassad till dina behov. I arbetslivet premierades du över män. Har du någon gång hamnat i en tuff situation har det funnits såväl män som kvinnor som varit beredd att hjälpa dig. Dina misstag och din svaghet har ursäktats.

Hur är det nu man brukar säga - for the privileged equality feels like oppression. Du har aldrig upplevt ditt liv som privilegierat eftersom ett priviligerat liv är allt som du känner till.
Citera
2023-04-03, 19:54
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Du har haft möjligheter som män inte har haft i yngre dar. En 20-årig man är inte värt något, och får inte ett skit gratis i livet. Som kvinna kan man lätt få jobb, gratis middagar, drinkar, flytthjälp, osv osv osv.

Hmm. Jag och alla andra som har goda vänner har fått massor av gratis middagar, tonvis med drinkar och en jäkla massa flytthjälp. Jobb kräver lite mer formalia, men jag har absolut fått jobb med hjälp av referenser från vänner och kontakter.

Så menar du inte egentligen att unga män utan vänner, kontakter, utbildning och ambition har svårare att få saker än de i samhället som faktiskt har någon eller några av dessa saker? I så fall har du nog rätt men det är ju knappast kvinnors fel utan den unge mannens, som verkar vilja ha allt utan att behöva göra den ansträngning som andra gör.
Citera
2023-04-03, 19:54
Medlem
Citat:

Svårt att bedömma utifrån den lilla informationen på individplan. Man brukar prata om män och kvinnor generellt

Vart gjorde du din värnplikt någonstans?
Citera
2023-04-03, 19:55
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Det är nästan helt avundsjuka på att de tror att kvinnor kan ligga runt så mycket de vill.

Tror? Tror?? Är det ett tvivelaktigt påstående?

OnT: Kvinnor blir inkvoterade på de flesta arbetsplatser, ni behöver inte göra någonting öht för att få ligg, och ni blir inte tvångsmobiliserade när det blir krig.
Ni behandlas som barn hela livet.
Senast redigerad av Severloh 2023-04-03 kl. 19:59.
Citera
2023-04-03, 20:17
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Alla kvinnor behöver inte vara lättfotade för ni som grupp ska åtnjuta fördelarna av det, det räcker att några är det.

Handen på hjärtat visst har du blivit bjuden på saker av män, haft lätt att få hjälp om du behöver, fått dina känsloargument tagna på allvar och kunnat spela på din kvinnlighet i olika situationer?
Jag tror att du innerst inne förstår precis vad som menas även om det är lätt att bli blind för sin egna privilegier.

Denna faktor ökar ju med ett attraktivt utseende, jag som snygg kille har det ju lättare än fula män och t o m dom som har ett mer alldagligt utseende. Det märker jag ju i vardagen.
Så antingen spelar du dum, är dum eller också är du jätteful.

Detta var ett intressantare inlägg. Ska komma tillbaka till tråden sedan, borde egentligen jobba.

Jag har aldrig satt mig ner och gråtit för att få som jag vill. Svårt att spela teater. Men visst händer det att killar hjälper till med saker, för att de tror att jag inte kan dem eller för att jag faktiskt inte kan dem. Rör mest saker som har med el att göra och liknande. Men jag tycker inte om att snylta. Det känns när man får en tjänst av någon på grund av hans manlighet. Så självklart ger jag något tillbaka. Sedan har jag hjälpt till med det jag kan. Bland annat ensam pappa som inte kunde göra engelskaläxan med sin dotter.

Med vissa personer finns inte det här könsspelet. Det beror på person. Jag tycker det är lite obehagligt ibland. Jag tror ändå att jag inte utsatts för det lika mycket eftersom jag är ganska mycket för mig själv. Jag tror säkert det finns tjejer som tar det helt för givet att killar ska göra killgrejer för dem. Alla analyserar inte lika mycket. Sedan är det även så att tjejer i min ålder förväntas kunna en massa tekniska saker som jag inte tror att tjejer tidigare skulle kunna. Det skulle kännas fel att låta någon göra saker för mig som jag kan göra själv. Men andra kanske utnyttjar killar hårdare. Men det blir ju på bekostnad av deras rykte att de inte kan ta hand om sig själva.
Citera
2023-04-03, 20:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Citat:
Vad för känsloargument? Jag försöker lura ut vad ni menar. Jag är inte i era huvuden. Ni verkar ha en gemensam kultur, ni kan inte förutsätta att alla vet vad som ingår i den.

Jag kan förklara för dig vad dessa människor menar, och det är förståeligt. Unga män måste bevisa sitt värde genom att vara kompetenta, charmiga och ta initiativet först. Samhället tenderar ofta att luta sig mot kvinnans sida när det gäller trovärdighet, såsom rättegångar vem som får barnen, vem som är offret osv. Kvinnor kan komma undan med att slå sin partner. De får ofta hjälp från andra män bara genom att be om det, till exempel kan de skriva på snapchat och lägga upp "Ska flytta.. någon som kan hjälpa mig?" och de bombarderas av män som är villiga att hjälpa. Samma när det gäller det mesta, som bilen, däckbyte och så vidare. De flesta som är i fängelse är män, de flesta som jobbar farliga jobb är män, de flesta som är hemlösa är män, majoriteten som begår självmord är män, de som gör sämst från sig i skolan är män, flest som dör i krig är män.

Kvinnor värderas högt idag, vilket kan vara svårt att förstå för äldre människor. Om du är på Tinder och är en kvinna som är överviktig och oattraktiv, kan du fortfarande få ungefär 100 likes på en dag. Men om du är en man som anses vara en 7-8 på skalan, kanske du bara får 10-15 likes på en dag. Detta har jag sett med egna ögon, flertal gånger. Det innebär att kvinnor har betydligt fler valmöjligheter, de behöver aldrig vara ensamma och de har aldrig brist på sex. Detta kan män vittna som har varit på en krog, kvinnor är "gatekeepern" till sex. Jag känner killar som inte har haft sex på flera år, medan feta, oattraktiva tjejer på jobbet har träffat någon från Tinder under helgen och fått hotell och mat betald.

Sanningen är att kvinnor generellt har en lättare start i livet, men detta minskar när deras kropp blir mindre attraktiv, kanske runt 38-40 år. Män, å andra sidan, om de är framgångsrika och tar hand om sig själva, kan öka sitt värde fram till 50-60 års ålder, eftersom deras värde ökar med tid, framgång och erfarenhet.

Skillnaden här är att män har krav på sig. De måste ha god vägledning från en manlig förebild, och om de hamnar på fel spår är de illa ute. Som kvinna, så länge du inte är extremt överviktig eller oattraktiv, kommer du ha det lättare och bli behandlad bättre i livet, bara på grund av att du har en vagina och bröst.

Så ja, kvinnor har ett lättare liv.

"There is nothing less valuable than a young man and then is nothing more valuable than a young woman"
Senast redigerad av Saltkungen 2023-04-03 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in