2023-04-03, 13:49
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag är lite inne på samma spår, att J borde ju inse att hon snabbt måste gömma T för polisen skulle ju antagligen komma när som helst. Normalt sett så ringer man väl som granne till polisen i en sån situation?
Om hon inte gömde T... så åker man väl inte till McD och lämnar ett lik kvar i sin lägenhet... Man säger nej när grannen erbjuder sig och flyttar cykeln så fort man kan.
Flyttar cykeln så inte M ser den om hon åker hem. Eller för att man fort vill gå till nästa steg, köra iväg med kroppen...

Fast anledningen till macdonals var ju för att grannen öppna dörren, hon ljög ju. Hon skulle flytta cykeln och du,pamobilen. MH var kvar vaken i lägenheten.

Tror inte för en sekund att MH går och lägger sig när TT är där. De är ju fulla av adrenalin efter sitt jagande av henne för att inte missa henne på nöjet. MH springer ju in för att kollat hon är kvar.

Har man bestämt sig för att spöa ngn går man inte och lägger sig.
Citera
2023-04-03, 13:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan det inte vara handen?

Har inte kollat extrem noggrannt, men nog hade Tove en skada på höger hand, vid lång-ring- lillfingrens falanger? Tycker mig minnas blåröda missfärgningar, svullnad och på något ställe noteringar om blödningar i vävnaderna. Och att dessa skador kan ha uppkommit likaväl vid slag mot något eller i samband med fallet/fasthållning?

Nu är det här från mitt oerhört dåliga minne, så behöver gå tillbaka där.

Men en tanke är ju att tove hörde grannen och ville uppmärksamma honom.

Men mest tror jag på att skadan på handen uppstått innan, t ex dörrklämnng eller i samband med överfallet. Tove var nog avsvimmad vid sist påringningen tänker jag.
Jag tror inte heller T var i sådant skick att hon medvetet skulle kunna sparka mot väggen.
Med tanke på alla Ts skador, som efter en grov misshandel, och tiden efter dunsarna så har jag mycket svårt att tro att T haft krafter nog att sparka i väggen. De knack-ljuden bör ha varit något annat, tycker jag.
Citera
2023-04-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Återkom med frågan efter att det har blivit överklagat till hovrätten och dom har fallit där. De har tre veckor på sig att lämna in överklagan.

Ja eller hur denna dom kanske ger en fingervisning, men många domar rivs upp eller ändras väsentligt i hovrätten och tror att oavsett beslut så kommer antingen åklagare eller tilltalade överklaga domen.
Citera
2023-04-03, 13:52
Medlem
Citat:
Men den vanligaste strypningen kanske inte är att man först fäller sitt offer? Utan att ha något som helts på fötterna nu, tänker jag att många gm tar strypgrepp först i stående ställning? Enbart en gissning förstås.

Och jag vet med mig själv att man som ridtjej blir oerhört stark i benmuskulatur och även hela kroppen. Jag har som barn ridit mycket, och kunde klara mig mot alla killarna, trots att jag var betydligt yngre än många av dom, i säckslagning sittandes på en bock. Jag var också späd i kroppen, och inte särskilt lång. Jag tror att jag kan ha varit i 10- års åldern, medan några av killarna var runt 14 år.

Benen blir oerhört starka och det fysiskta övertaget som JJ har haft genom sin vikt/längd dessuton, gör det inte alls otroligt i mina ögon att JJ kan ha klarat av mordet helt på egen hand.

Johanna hade säkert enorma adrenalinnivåer i kroppen, överraskningsmomentet och fällningen för Tove kan ha satt hennes reaktioner tillfälligt ur spel, och snart kan svimningskänsla och medvetslöshet träda in hos Tove, vilket gör att hon inte försvarar sig.

"Nu uttalar hon sig generellt om strypning. Det tar en dryg minut innan personen får kramper och allt som allt tar stypningen normalt några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare."

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har

Ja jag har en anhörig som är 181 cm lång och ridit sen hon var sex-sju år. Med starka ben och lår så hon liknar faktiskt JJ i kroppen (i övrigt få likheter som tur är!). Hon har beskrivit hur man tränar sig i att parera rörelser särskilt när man rider i terräng. Dessutom kvävs viss simulatankapacitet då du både ska hålla i tyglar och jobba med ben och rumpa (bl a göra sig 'tung' i sadeln) när du rider.
Citera
2023-04-03, 13:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Dom kan väl mycket väl använt tillhygge? Eller menade han hammarslag i golvet? Kanske har dom slängt ut hammare eller klubba från fönstret också men det hade kanske varit mer tydligt att se sådana skador.
Jag tolkade det som hammarslag mot något hårt.
Citera
2023-04-03, 13:54
Medlem
Sparkarna grannen hört tror jag är Tove som sparkar för sitt liv/försöker göra sig hörd när J håller om hennes hals och M om hennes armar. Då har Tove bara benen fria.
Citera
2023-04-03, 13:55
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Man blir lätt förblindad av "allt" vi läst i FUP, och den bilden av Johanna som man får där är så skrämmande att det är mycket svårt att tro på att Johanna inte hade en ond avsikt, dvs att det var ett mord (uppsåt) när hon lugnande talade till Tove efter Nöjet.

Den bilden borde gå att förmedla tydligt via vittnesförhör, även om det inte finns svart på vitt. Tyvärr väger Majas vittnesmål om det hon hört/sett om Johanna inte särskilt tungt i rätten, eftersom hon har all anledning till att lägga smolk på Johanna, även om det skulle vara sant.

Men vissa saker som Maja berättat i förhör, det stöds ju av andra. Maja har suttit i häktet och kan inte ha berättat detta för andra under häktningstiden.

Nu har vi ännu inte några domar, men ännu är inte loppet kört.

Bevisning kan stärkas upp, och om man får tro @Avel saknas det en del it- tekniska delar som man kan hoppas att man kan gå vidare med om fallet hamnar i HR.

Bäst att han själv går in på om det är möjligt och vad som skulle kunna ev göras, men han har iaf nämnt Google Takeout som kan lagra en mängd olika artefakter, eh något åt det hållet, ja...

Jag såg att någon tog upp fallet med mordet på Mikael, där syvsonen var den som mördade pappan, medan den andra styckade. Båda fälldes dock för mordet.

Där ser jag en väsentlig skillnad (utan att ha följt fallet), att man hade planerat mordet och båda fanns i lgh när mordet skedde. Man hade en överenskkommelse om fördelningen av mordet och styckningen, ett samförstånd om att hjälpas åt.

I det här fallet, vet vi inte mer än vad tjejerna själva säger vad gäller tankar på mord, vilket de ju förnekar. Misshandel var det väl tänkt från början (enl JJ?) men de tankarna ska ha suddats ut av den goda stämningen, säger JJ.

Det finns också stödbevisningen om branden på Toves pappas bostad, ett tidigare mord"hot" kan man väl kalla det, som kan ses som mordförsök (på flera peroner), men som åklagaren satt rubriceringen skadegörelse. Jag utgår från att avsikten är att ha den rubriceringen är för att ro det åtalet i hamn (krävs mindre bevisning för fällande dom?), men för alla är det uppenbart att det är minst ett mycket allvarligt dödshot, försök till att döda Tove redan då. Ett mycket starkt stödbevis om Johanna fälls för det.

Kanske åklagaren tycker att detta räcker för Johannas del iaf.

Men motivbilden kan målas upp tydligare alltså, bara genom att visa på Johannas långsinthet, oförmågan att släppa hatet mot Tove, att innehållet i konflikerna i sig inte har haft någon betydlese utan det är Johannas oförmåga att lägga undan hatet, släppa konflikten bakom sig som är avgörande. Upprepde gånger visar Johanna på att hon inte accepterar att andra sätter sig emot henne, och hämnden är hennes sätt att hantera motsättningar.

Om man inte lyckas snäva in tidsfönstret för Toves död, Majas mobils rörelser i lägenheten när den visar aktivitet, då ser det svårt ut att fälla Maja för mordet känns det som.

Vad gäller Majas förehavanden under tiden för mordet, känns de indicier man har så tunna, att jag nära på kan tycka att det är en rättsskandal om hon skulle bli fälld på det.

Vi vet inte var Maja rört sig i lgh, vi vet inte ens om det är Maja som håller i mobilen, vi vet inte var Tove legat och vi har inte en exakt tid för mordet.

Maja kanske minns fel om toabesöken, hur hon rör sig i lgh, hur hon hämtar mobilen. Hon har fått en version inpräntad av JJ, som kan förvilla minnesbilden. Maja hade druckit, var trött. Det har gått lång tid mellan mordet och erkännandet. Maja kan ha vaknat av ljudet/sett något av mordet, men själv inte ingripit av rädsla, Toves kropp kan ha dragits ut i trapphuset en kortare stund innan JJ skulle till McD, men drogs snabbt in i vindsförrådet när hon blir påkommen av grannen, eller till och med in i lgh ige. Johanna kan ha gett Maja mobilen när hon åkte till McD, eller så kan JJ ha tänkt att ta med sig den först för att Maja inte skulle ringa, men ändrade sig i sista skund. Bättre att ringa och lämna lugnande ord...det finns många möjligheter här till rimliga tvivel.

Fast jag tror aldrig de satt i köket, hon fick en rundtur direkt och i badrummet fäller hon en stöddig kommentar att det inte var så mkt att se och då svartnar det för ögonen på Johanna. Som jag förstått det tar det en stund från grannen hör dunsarna till Johanna kommer. Det är ju för att Johanna säger att de sitter en stund i badrummet och ser Tove död.
Jag tror sen de bara stänger badrumsdörren. Planerar för vad de ska göra av kroppen. Planen de ska göra först förstörs när Johanna ska flytta mobil och cykel först grannen kommersat i trapphuset.
Citera
2023-04-03, 13:56
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att det var grannen mitt emot som sa hammarslag initialt.
Den grannen ändrade sig i senare förhör och visste inte om han hade hört något själv eller om det var från grannen unders berättelse. Han har problem med minnet berättar han.
Citera
2023-04-03, 14:06
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Håller helt med dig.
Jag blir mer förbannad över att läsa Majas försvar än Johannas. Maja har valt en vän och ledare som Johanna, vilket säger mycket om hennes personlighet, utöver den mesiga delen då.
Efter mordet så lägger hon i stort sett allt på Johanna + lite till då hon även berättar om bränderna. Allt för att Johanna ska framstå som den enda skyldiga till själva mordet.
Om anledningen till att Johanna sagt att Maja höll fast Toves armar var för att hämnas på Maja eller få med sig henne till samma anstalt (om hon trott att de skulle hamna på samma ställe) så hade hon blandat in Maja på fler ställen än i badrummet.

Håller helt med. MH ljuger för sitt fortsatta fria liv.
Citera
2023-04-03, 14:08
Medlem
trngws avatar
Om MH bara döms för brott mot gravfriden och inte mer än till ett par års fängelse, så tror jag hon väljer att inte överklaga. Å andra sidan så lär väl Rullman göra det, och då kan hon lika gärna göra det också.

JJ lär dömas för mord och jag har svårt att se att hon inte skulle överklaga. Det skulle i så fall vara för att hon anser sig ha fått ett fördelaktigt straff, men det har jag svårt att se skulle inträffa.

Om hon överklagar och Rullmans yrkande om livstid inte går igenom, så lär väl Rullman också överklaga om JJ gör det.

Så det lutar väl åt att alla till sist överklagar. Men om det är i något fall det inte sker, så är det i så fall MH dömd för gravfridsbrott.
Citera
2023-04-03, 14:09
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är inte M själv som säger detta utan J som återberättar vad de sagt så vi vet inte om det är sant. Tyvärr så uppgav jag fel ord. Enligt en annan skribent var det ordet jobbigt hon använde. Borde dubbelkollat i FUP.
Tyvärr kunde jag inte redigera inlägget i efterhand.

Oavsett ord hon använder är det inte en detalj man drar när man ljuger.

MH ljuger då hon inte minns ngt ens när hon berättar sin sanning. Hon är svävande eftersom hon inte vill bli motbevisad.
Citera
2023-04-03, 14:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ja precis. Ingen som va med och höll fast henne.

Hon var nog inte full och/eller drogad heller, eller hade fått en hård smäll i huvudet!

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om man säger så här istället då:

Hon var tvungen att välja vem hon skulle känna empati för. JJ eller TT. Och hon valde JJ. Och hatade TT eftersom JJ gjorde det.

Jag förstår att hon har en massa problem men jag har väldigt svårt för så fega människor utan något civilkurage. Det är patetiskt.

Jag tror inte att MH hade någon tid till att välja.......ett "val" betyder att man väger fördelar mot nackdelar, och sedan hade hon JJ där som argt uppmanade henne att bära!!

Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Det har väl inte sagts konkret "sparkar", utan det som sagt är "dunsar". Dunsar kan naturligtvis bero på en mängd olika saker.

Som jag kommer i håg det var det 3 dunsar varav den första var så att grannens lägenhet "skakade".

När grannen är uppe vid JJs ytterdörr och ringer på, så hör han 3 "sparkar", som han kallar det. Och efter det, när han gått ner till sin lägenhet igen, hör han som "hammarslag", några stycken. Sedan tycker han att han hör en dörr öppnas och stängas några gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in