2023-04-03, 12:54
Medlem
Domen kommer 19 april. Hur länge efter det dröjer det till beslutet om vilken anstalt de ska till och vem bestämmer det?
Citera
2023-04-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du någon ide om varför JJ konsekvent vänder på tidsaxeln över dom tabubelagda och outredda 40 minuterna? Det enda skälet jag kan se är att om mordet hade skett som JJ påstår strax efter dom kom till lägenheten så kan inte MH hävda att hon sov. Är det vad JJ vill uppnå? Alltså hämnd.

Jag tror att JJ vänder på tidsaxeln för att styrka sitt eget case, att det var en olycka och att de ”frös till is” efter mordet.

Men allt tyder på att att JJ bara någon minut efter mordet var redo för del 2 i planen och göra sig av med tillhörigheter och Toves kropp.

Detta tror jag är anledningen till att JJ vänder på tidsaxeln, för att styrka hennes egen berättelse om olycka, ”frös till is” för att det ska vara mindre besvärande för henne att hon redan har en plan som icensätts bara minuter efter att Tove tagit sista andetaget. Jag tror inte det har med MH att göra utan att det är väldigt besvärande för JJ själv.
Citera
2023-04-03, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja rättsläkarna konstaterade kvävning genom manuell strypning vilket tar betydligt längre tid än 10 sek.

Men sparkljuden kan även visa på att T inte var medvetslös om det inte var dödsryck som grannen hörde. Det innebär isåfall att benen var fria men inte armarna. Nån höll fast hennes armar samtidigt som någon hade sina två händer runt hennes hals. Följdfrågan blir då, kan J ha klarat av att ha låst hennes armar med sin kropp samtidigt som hon stryper henne?

Själv är jag mycket tveksam till det. Och det grundar jag på att jag aldrig läst om något liknande tidigare.

Men den vanligaste strypningen kanske inte är att man först fäller sitt offer? Utan att ha något som helts på fötterna nu, tänker jag att många gm tar strypgrepp först i stående ställning? Enbart en gissning förstås.

Och jag vet med mig själv att man som ridtjej blir oerhört stark i benmuskulatur och även hela kroppen. Jag har som barn ridit mycket, och kunde klara mig mot alla killarna, trots att jag var betydligt yngre än många av dom, i säckslagning sittandes på en bock. Jag var också späd i kroppen, och inte särskilt lång. Jag tror att jag kan ha varit i 10- års åldern, medan några av killarna var runt 14 år.

Benen blir oerhört starka och det fysiskta övertaget som JJ har haft genom sin vikt/längd dessuton, gör det inte alls otroligt i mina ögon att JJ kan ha klarat av mordet helt på egen hand.

Johanna hade säkert enorma adrenalinnivåer i kroppen, överraskningsmomentet och fällningen för Tove kan ha satt hennes reaktioner tillfälligt ur spel, och snart kan svimningskänsla och medvetslöshet träda in hos Tove, vilket gör att hon inte försvarar sig.

"Nu uttalar hon sig generellt om strypning. Det tar en dryg minut innan personen får kramper och allt som allt tar stypningen normalt några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare."

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har
Citera
2023-04-03, 12:59
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag testade med min kille som är i Johannas storlek och jag själv i Toves, vi båda någorlunda vältränade. Han behövde använda båda sina händer för att låsa fast min ena arm under ett av sina ben. Den andra kunde jag fightas med så att säga och kunde ha gett honom klösmärken. Och när han väl fått båda mina armar under sina ben kunde jag fortfarande klösa honom på vader/smalben. Johanna hade ju kort kjol så hon borde haft märken på benen isf.
Detta var ju som sagt ett test. Håller man på att bli mördad så blir man nog mycket starkare. Fast det gäller kanske förstås även mördaren.

Nej, som du säger är det mest logiska att Maja hjälpte till.
Vet inte om det har gjorts ngn rekonstruktion som åklagaren stödde sin teori på? Tycker iaf jag vore en självklar del i ett sådant här fall.

Ja precis det du säger verkar vara det mest logiska... och eftersom du nu också gjort en rekonstruktion där det omöjligen skulle kunnat vara JLJ SJ utan försvarsmärken så ter det sig än konstigare
Citera
2023-04-03, 13:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om man säger så här istället då:

Hon var tvungen att välja vem hon skulle känna empati för. JJ eller TT. Och hon valde JJ. Och hatade TT eftersom JJ gjorde det.

Jag förstår att hon har en massa problem men jag har väldigt svårt för så fega människor utan något civilkurage. Det är patetiskt.
M hade starkare band till J än till T.
Citera
2023-04-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Fetmarkerade - jag fick nästan samma känsla. Det kändes som han nästan själv inte är helt säker pp hennes roll? Livstid för MH kändes lite väl… Men han la till ”eller tidsbestämt”.

De där sparkarna är konstigt. Jag tror inte det är riktiga sparkar. Sa inte grannen under rättegången att det var som 5-10 slag? Slag är ett litet annorlunda ljud än sparkar tycker jag.
Det har väl inte sagts konkret "sparkar", utan det som sagt är "dunsar". Dunsar kan naturligtvis bero på en mängd olika saker.
Citera
2023-04-03, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Fetmarkerade - jag fick nästan samma känsla. Det kändes som han nästan själv inte är helt säker pp hennes roll? Livstid för MH kändes lite väl… Men han la till ”eller tidsbestämt”.

De där sparkarna är konstigt. Jag tror inte det är riktiga sparkar. Sa inte grannen under rättegången att det var som 5-10 slag? Slag är ett litet annorlunda ljud än sparkar tycker jag.

Kan det inte vara handen?

Har inte kollat extrem noggrannt, men nog hade Tove en skada på höger hand, vid lång-ring- lillfingrens falanger? Tycker mig minnas blåröda missfärgningar, svullnad och på något ställe noteringar om blödningar i vävnaderna. Och att dessa skador kan ha uppkommit likaväl vid slag mot något eller i samband med fallet/fasthållning?

Nu är det här från mitt oerhört dåliga minne, så behöver gå tillbaka där.

Men en tanke är ju att tove hörde grannen och ville uppmärksamma honom.

Men mest tror jag på att skadan på handen uppstått innan, t ex dörrklämnng eller i samband med överfallet. Tove var nog avsvimmad vid sist påringningen tänker jag.
Citera
2023-04-03, 13:06
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Domen kommer 19 april. Hur länge efter det dröjer det till beslutet om vilken anstalt de ska till och vem bestämmer det?
Återkom med frågan efter att det har blivit överklagat till hovrätten och dom har fallit där. De har tre veckor på sig att lämna in överklagan.
Citera
2023-04-03, 13:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det tog väl inte 10 min från dunsen till domsparkliknande ljuden? Eller har jag missat nåt?

Trodde det handlade om 2-3 min!
Det kan vara jag som minns fel.
Men efter J satt tryck på halsen, gick det snabbt till att T miste medvetandet.
Citera
2023-04-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Det har väl inte sagts konkret "sparkar", utan det som sagt är "dunsar". Dunsar kan naturligtvis bero på en mängd olika saker.
Dunsarna är hur de beskriver de första ljuden när de satt i vardagsrummet och hörde det ovanifrån. När grannen plingade på dörren hörde han då dessa sparkar/slag som lät mot väggen till vänster om ytterdörren (vilket skulle vara inifrån toaletten). Och vi är lite osäkra på vad de slagen kunde varit. Jag finner det märkligt om det var Tove, jag tror hon var med medvetslös då. Det har väl gått minst 5 min från att de hörde dunsarna, stod lite i hallen och övervägde vad de skulle göra tills sonen i familjen gick upp och plingade på dörren?
Citera
2023-04-03, 13:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om du inte hade varit så säker på att M inte höll i armarna, hade ljuden enklast förklarats med att det var T som sparkade. Annars får man nog anstränga sig en hel del för att komma på vad som orsakade ljuden. 😛
Jag tänker så det knakar.
Citera
2023-04-03, 13:08
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag inte minns fel så var dom ett kärlekspar och vsr ute efter Mikaels bostad? En av dem var son till Mikael?

Precis så var det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in