Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja rättsläkarna konstaterade kvävning genom manuell strypning vilket tar betydligt längre tid än 10 sek.
Men sparkljuden kan även visa på att T inte var medvetslös om det inte var dödsryck som grannen hörde. Det innebär isåfall att benen var fria men inte armarna. Nån höll fast hennes armar samtidigt som någon hade sina två händer runt hennes hals. Följdfrågan blir då, kan J ha klarat av att ha låst hennes armar med sin kropp samtidigt som hon stryper henne?
Själv är jag mycket tveksam till det. Och det grundar jag på att jag aldrig läst om något liknande tidigare.
Men den vanligaste strypningen kanske inte är att man först fäller sitt offer? Utan att ha något som helts på fötterna nu, tänker jag att många gm tar strypgrepp först i stående ställning? Enbart en gissning förstås.
Och jag vet med mig själv att man som ridtjej blir oerhört stark i benmuskulatur och även hela kroppen. Jag har som barn ridit mycket, och kunde klara mig mot alla killarna, trots att jag var betydligt yngre än många av dom, i säckslagning sittandes på en bock. Jag var också späd i kroppen, och inte särskilt lång. Jag tror att jag kan ha varit i 10- års åldern, medan några av killarna var runt 14 år.
Benen blir oerhört starka och det fysiskta övertaget som JJ har haft genom sin vikt/längd dessuton, gör det inte alls otroligt i mina ögon att JJ kan ha klarat av mordet helt på egen hand.
Johanna hade säkert enorma adrenalinnivåer i kroppen, överraskningsmomentet och fällningen för Tove kan ha satt hennes reaktioner tillfälligt ur spel, och snart kan svimningskänsla och medvetslöshet träda in hos Tove, vilket gör att hon inte försvarar sig.
"
Nu uttalar hon sig generellt om strypning. Det tar en dryg minut innan personen får kramper och allt som allt tar stypningen normalt några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare."
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har