2023-04-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vi är några som gärna vill förstå hur det kunde bli så fasansfullt fel, inte bara konstatera resultatet.

Jo det är ju intressant rent psykologiskt varför folk mördar. Men att M skulle ha sovit sig igen och ha minnesluckor på passande ställen är ju enbart för att rädda sitt eget skinn. M är en feg, menlös person som själv har valt att vara med Johanna istf att umgås med exempelvis Tove. De vänner man väljer att umgås med eller de människor man ser upp till säger väldigt mycket om ens egna personlighet.
Citera
2023-04-03, 13:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Min poäng är att det blir rörigt oavsett hur smart man är. Det är oerhört svårt att ge ett trovärdigt oskyldigt vittnesmål utifrån de ramar och graverande fakta som finns.

Det handlar inte så mkt om att MH rör ihop det, utan mer att det är svårt att få in logik i ett ologiskt skeende.
Jo, så är det säkert. Och sedan Ms mischmasch på det.
Rätten får det inte lätt!
Citera
2023-04-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan det inte vara handen?

Har inte kollat extrem noggrannt, men nog hade Tove en skada på höger hand, vid lång-ring- lillfingrens falanger? Tycker mig minnas blåröda missfärgningar, svullnad och på något ställe noteringar om blödningar i vävnaderna. Och att dessa skador kan ha uppkommit likaväl vid slag mot något eller i samband med fallet/fasthållning?

Nu är det här från mitt oerhört dåliga minne, så behöver gå tillbaka där.

Men en tanke är ju att tove hörde grannen och ville uppmärksamma honom.

Men mest tror jag på att skadan på handen uppstått innan, t ex dörrklämnng eller i samband med överfallet. Tove var nog avsvimmad vid sist påringningen tänker jag.
Jo, det kan det absolut vara men jag tror fortfarande inte hon var vid medvetande då tyvärr.

En annan sak jag tänker på är när grannen sa (tror det står i FUP) att det lät som tunga fotsteg också efter dunsarna. Detta var innan han gick upp för att plinga på har jag för mig. Vad kan det varit som låter så?

Det är synd vi nog aldrig lär få reda på sanningen om inte JJ öppnar upp och skryter om det sen på anstalten med de andra kvinnorna. Det är mycket som är jättesvårt att förstå kring situationen. De verkar ha varit rätt tysta första halvtimmen uppe i lägenheten. Och sedan helt plötsligt fälls Tove i golvet och stryps till döds. Vad har de gjort däruppe i en halvtimme? Var allt lugnt mellan dem? Har JJ drogat Tove på något sätt så hon blev helt yr och slö och således kunde hon lätt slå ned henne. Vad gör M under tiden?
Citera
2023-04-03, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
En undrar jag har är varför tjejrna har helt olika versioner av de svarta sopsäckarna.

Jag tror att JJ säger under rättegången att det är Maja som vill ha på dom, och det är redan i hallen.
Sedan tror jag att jag läst i något av Majas förhör att det var när de kört ut Tove till fyndplatsen.

Det senare verkar ju mycket konstigt.

Varför skulle Johanna trä över plastpåsar i det skedet? Särskilt som att hon ville tutta eld på Tove?

Det mest logiska hade väl annars varit för att skydda bilen under transporten? Men sedan undrar man ju om plasten var över eller under lakanet?

Någon ljuger ju här och varför?
Citera
2023-04-03, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jo, det kan det absolut vara men jag tror fortfarande inte hon var vid medvetande då tyvärr.

En annan sak jag tänker på är när grannen sa (tror det står i FUP) att det lät som tunga fotsteg också efter dunsarna. Detta var innan han gick upp för att plinga på har jag för mig. Vad kan det varit som låter så?

Det är synd vi nog aldrig lär få reda på sanningen om inte JJ öppnar upp och skryter om det sen på anstalten med de andra kvinnorna. Det är mycket som är jättesvårt att förstå kring situationen. De verkar ha varit rätt tysta första halvtimmen uppe i lägenheten. Och sedan helt plötsligt fälls Tove i golvet och stryps till döds. Vad har de gjort däruppe i en halvtimme? Var allt lugnt mellan dem? Har JJ drogat Tove på något sätt så hon blev helt yr och slö och således kunde hon lätt slå ned henne. Vad gör M under tiden?

Oj, undrar om jag har läst grannens förhör? Jag har nog tyckt att han återberättat hisoien så många gånger för media och i rätten, att jag har haft en klar bild.

Tunga steg...
Citera
2023-04-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om man säger så här istället då:

Hon var tvungen att välja vem hon skulle känna empati för. JJ eller TT. Och hon valde JJ. Och hatade TT eftersom JJ gjorde det.

Jag förstår att hon har en massa problem men jag har väldigt svårt för så fega människor utan något civilkurage. Det är patetiskt.

Håller helt med dig.
Jag blir mer förbannad över att läsa Majas försvar än Johannas. Maja har valt en vän och ledare som Johanna, vilket säger mycket om hennes personlighet, utöver den mesiga delen då.
Efter mordet så lägger hon i stort sett allt på Johanna + lite till då hon även berättar om bränderna. Allt för att Johanna ska framstå som den enda skyldiga till själva mordet.
Om anledningen till att Johanna sagt att Maja höll fast Toves armar var för att hämnas på Maja eller få med sig henne till samma anstalt (om hon trott att de skulle hamna på samma ställe) så hade hon blandat in Maja på fler ställen än i badrummet.
Citera
2023-04-03, 13:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Fetmarkerade - jag fick nästan samma känsla. Det kändes som han nästan själv inte är helt säker pp hennes roll? Livstid för MH kändes lite väl… Men han la till ”eller tidsbestämt”.

De där sparkarna är konstigt. Jag tror inte det är riktiga sparkar. Sa inte grannen under rättegången att det var som 5-10 slag? Slag är ett litet annorlunda ljud än sparkar tycker jag.
Jag tror att det var grannen mitt emot som sa hammarslag initialt.
Citera
2023-04-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hat verkar ha haft en förblindande effekt.
Hatet och hämnden var så drivande att förnuftet, logiken och vaksamheten försvann.
Efteråt sopas det, med mindre framgång.

Frågan är hur så starkt hat och hämndlystnad kan uppstå hos en till synes normal 20-årig tjej uppvuxen i fred och frihet med far, mor, bror, vänner och hästar i den lilla byn Vetlanda.
Obegripligt och skrämmande.

Ja det är skrämmande.

Kanske har hon inte levt så idylliskt som hon påstår i förhören. Men vem vet. Hennes far verkar ju lite känslokallt lagd.
Citera
2023-04-03, 13:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jo det är ju intressant rent psykologiskt varför folk mördar. Men att M skulle ha sovit sig igen och ha minnesluckor på passande ställen är ju enbart för att rädda sitt eget skinn. M är en feg, menlös person som själv har valt att vara med Johanna istf att umgås med exempelvis Tove. De vänner man väljer att umgås med eller de människor man ser upp till säger väldigt mycket om ens egna personlighet.
Att man som misstänkt gör allt för att rädda sitt eget skinn är knappast unikt för M.
Vet du någon som inte skulle göra det?

Jo visst var det Ms val. Hon valde den som "såg" henne, som delade hennes intresse och som tog med henne på äventyr. Ett ganska lätt val för henne, som jag ser det.
Citera
2023-04-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att det var grannen mitt emot som sa hammarslag initialt.

Dom kan väl mycket väl använt tillhygge? Eller menade han hammarslag i golvet? Kanske har dom slängt ut hammare eller klubba från fönstret också men det hade kanske varit mer tydligt att se sådana skador.
Citera
2023-04-03, 13:43
Medlem
Citat:
Dunsarna är hur de beskriver de första ljuden när de satt i vardagsrummet och hörde det ovanifrån. När grannen plingade på dörren hörde han då dessa sparkar/slag som lät mot väggen till vänster om ytterdörren (vilket skulle vara inifrån toaletten). Och vi är lite osäkra på vad de slagen kunde varit. Jag finner det märkligt om det var Tove, jag tror hon var med medvetslös då. Det har väl gått minst 5 min från att de hörde dunsarna, stod lite i hallen och övervägde vad de skulle göra tills sonen i familjen gick upp och plingade på dörren?

Undra om tjejerna hörde när det ringde på dörren första gången. Det är inte säkert. Jag hade inte vågat mig ut i trappan om jag hört någon knackat eller ringt på dörren. Kan ju lika väl varit snuten som grannarna ringt.
Citera
2023-04-03, 13:49
Medlem
Det var någon som skrev att de hört JJ prata utan att rösten var förvrängd.. var hittar jag detta? Från rättegången alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in