Citat:
"F: mm. Och klockan gick rätt hos er?
R: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick ca en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom."
Det är härifrån jag får snurrigheterna. RB säger först att vår klocka gick inte fel, men sedan säger han att klockan gick fel. Jag vet inte ens vilken klocka han menar. Tidsapparaten måste väl vara den som är kopplad till systemet? Är det då en urtavla han menar som gick rätt eller fel?
Vi har alltså två olika tidsangivelser redan från start. Och en minuts felaktighet på det. Att SE då inte har koll på exakta minuter eller hurvida klockan var en minut efter eller före, flera år senare är inget som är särskilt misstänkt. I tingsrätten har han bara fel om den gick före eller efter. Sedan i hovrätten så har han ju inte kollat upp det utan går bara på minne. Man hör först en tvekan, innan han säger 23:22 och en minut fel.
Man ska ju också ha i åtanke i vilken kontext SE säger det här. Det är i rättegång mot CP, där hans utstämplingstid är helt irrelevant. Dessutom så framförs det ibland som att SE här skulle försöka skaffa sig ett alibi. Men det är ju en helt sinnesjuk sak att göra när han sitter och vittnar för att få en annan människa dömd. Han behöver inget alibi då.
Snarare borde han ju isåfall försöka klämma in något som gör att CP har större chans att dömas. Men det gör han inte. Snarare tvärtom. Han påpekar med bestämdhet tex att LP sa "dom".
R: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick ca en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom."
Det är härifrån jag får snurrigheterna. RB säger först att vår klocka gick inte fel, men sedan säger han att klockan gick fel. Jag vet inte ens vilken klocka han menar. Tidsapparaten måste väl vara den som är kopplad till systemet? Är det då en urtavla han menar som gick rätt eller fel?
Vi har alltså två olika tidsangivelser redan från start. Och en minuts felaktighet på det. Att SE då inte har koll på exakta minuter eller hurvida klockan var en minut efter eller före, flera år senare är inget som är särskilt misstänkt. I tingsrätten har han bara fel om den gick före eller efter. Sedan i hovrätten så har han ju inte kollat upp det utan går bara på minne. Man hör först en tvekan, innan han säger 23:22 och en minut fel.
Man ska ju också ha i åtanke i vilken kontext SE säger det här. Det är i rättegång mot CP, där hans utstämplingstid är helt irrelevant. Dessutom så framförs det ibland som att SE här skulle försöka skaffa sig ett alibi. Men det är ju en helt sinnesjuk sak att göra när han sitter och vittnar för att få en annan människa dömd. Han behöver inget alibi då.
Snarare borde han ju isåfall försöka klämma in något som gör att CP har större chans att dömas. Men det gör han inte. Snarare tvärtom. Han påpekar med bestämdhet tex att LP sa "dom".
Han pratar om att klockan i datasystemet gick en minut fel, vid avstämning med Fröken Ur.
Tolkar det som att de andra apparaterna gick rätt gentemot datasystemet.
Det är en transkribering av vad som sägs på ett band och därför kan det se konstigt ut i text.
Ni stirrar er alldeles för blinda på enskilda ord och fraser.
Vi vet ju att RB tittade på datalistorna, så det var ett ovanligt solitt material att utgå ifrån.
Det är en väldig kamp om minuter och sekunder här. Vi vet ju inte ens hur noga det gick att mäta, ens, så en diff på +-30 sekunder är heller inte otänkbar. Fönstret är öppet för SE som GM.
Det där med "ett par minuter" kan ju vara nåt som HO bara drog till med "i stridens hetta".
Hade varit intressant att se vad han hade svarat om polisen pressat honom på den detaljen.
Men det är lätt att säga nu, 37 år senare. Ungefär som att sitta framför TV:n med en kall öl och hojta, från sitt fågelperspektiv där man begär att en fotbollsspelare ska ha ögon i nacken.
Senast redigerad av Dalulven 2023-04-03 kl. 10:25.
Senast redigerad av Dalulven 2023-04-03 kl. 10:25.