2023-04-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Säg att två personer lär känna varandra. På gymmet, på fester, kanske privat hemma. Folk vet inte att de umgås. Ser någon dem gå åt samma håll, till en parkeringsplats t ex är det inget man reflekterar över eller minns. Det är lättare att dölja ett brott när det inte finns några kopplingar mellan två personer. De har ingen fortsatt kontakt och förnekar att de känner varann. Tror svaret finns nära, H kände sin baneman väl och visste vem den andre var. Något spårade ur totalt den här natten. Allt gick förmodligen snabbt, tror vi kan lita på åtminstone vittnesuppgifterna från bostadsområdet. Någon båttur hanns inte med. Det finns några kärr nära M-stad.
MrsPollifax
Kärr runt M-stad…tänker du på något speciellt kärr?
Jag tänker att kärr är mer tidskrävande än sjön speciellt då sjön ligger alldeles invid den förmodade brottsplatsen…tillgång till båt finns…för att åka ut för att dumpa ett slarvigt paketerad paket som inte ens sjunker…två tre personer som tilldelas logistiska uppgifter…de har substanser som uppåttjack i kroppen, alkohol samt anabola, antagligen även bensodiazepiner!
Detta är en farlig mix som skapar psykbryt/aggressivitet samt att saker spårar ur…skitsaker…ett enkelt gräl exempelvis. Två km med en liten motorbåt tar några minuter…skaffa fram sopsäck/plast/tejp lite längre. Men de var minst två gm…bil hade de redan…kanske ett par bilar tom…mina hypoteser/spekulationer bara.
Citera
2023-04-03, 00:49
Medlem
Citat:
Jag tror du vet vad jag menar med skymf. All denna pajkastning… Ingen annan än mördaren/na vet vad som hände. Vill plocka ner detta till exakt de saker vi vet, telefonsamtal, mötet utanför Stadt, taxiuppmaningen, legan, skorna, vittnen som hört skrik, sett bil som kört i området. Vi har inte så mycket mer. Sen att jag personligen alltid misstänkt BW och PU är en annan sak. Är fortfarande och alltid förvånad att ingen trätt fram med fler uppgifter, det är som att ingen riktigt bryr sig om H, stackars tjej!
Mrs P
Ge aldrig upp…finns hopp och mkt nya ledtrådar som alltid pekar mot denna ”begränsade krets personer” finns alltid en svag länk och antagligen falska alibin🕵️‍♀️
Citera
2023-04-03, 01:01
Medlem
Det kan börjat med gräl i bilen…sedan hände något…handgripligheter som leder till olycka…panik…vi måste gömma undan Helena…ingen vet vad som hände förutom GM samt någon/några hantlangare…samt möjligtvis Gudarna🧐
Citera
2023-04-03, 02:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kan endast tolka ditt utspel på ett sätt:
Det här är uppenbarligen väldigt känsligt.
Annars håller man inte på och ältar något på det här sjukliga sättet.

Jag har vid tre olika tillfällen lämnat en utförlig förklaring till varför jag valde att utelämna tidsangivelsen. Men, vissa konton ger sig ändå inte...

Det normala vore att säga: "Ok då förstår jag hur du tänkte" men icke... Den närmast fanatiska efterföljande häxjakten är definitivt inget "normalt" beteende.
Ingen normal människa med ett genuint intresse av att lösa fallet skulle hålla på så här.

Min erfarenhet säger mig att det psykiatriska begreppet psykopati ligger nära till hands som förklaringsmodell för att kunna förstå alla aggressiva påhopp nu när sanningen rullas ut

(Då kommer "sex på rad"!)

Hur förväntar du dig att jag skulle skriva typ att "Ok då förstår jag hur du tänkte" när jag vet att du hade ett lömskt uppsåt i att utelämna de två veckorna i Pepparkakemannens inlägg? Du ville skruva allt till att BW skulle ha kört hoj bakom Bronsåldersvägen bara någon dag eller två efter Helenas försvinnande för på det sättet "konstruera/uppfinna" det "komprometterande" om BW att han skulle ha velat "köra sönder bilspår" (bevis) bara för att det skulle passa in i din galna fantasi. Du är så förbannat låg att du inte drar dig för någonting - inte ens att försöka skriva om verkligheten genom att förfalska andra användares inlägg.

Det som hände var att BW körde hoj på en plats som under cirka två veckor räknat från försvinnandet hade varit föremål för skallgångskedjor, polisteknikers letande, privatpersoners letande, naturens gång i form av dagg och solsken, djurs närvaro och så vidare. Om det hade hittats spår efter en bil på platsen, hade de självklart upptäckts redan på typ måndagen eller tisdagen (precis som när man upptäckte hjulspåren på lekplatsen).
Citera
2023-04-03, 02:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag säger samma sak till dig som jag nyligen var tvungen att säga till Thord: Andas.... såja... luuugn och fin nu... andas... det blir bra det här ska du se... tillslut

Jag har förstått att det är väldigt provocerande för dig när jag säger att GM aldrig lämnade området.

Men samtidigt vet och förstår ju även du följande: Efterspelet skedde sent på natten, under vargtimmen 03:00 - 04:30. Folk sov i hela villaområdet, GM hade is i magen (spänning, gränslöshet och risktagande är f.ö. framträdande egenskaper hos en psykopat)
Men det som avgjorde att man stannade kvar i närområdet var att man kände till den lummiga omgivningen som sin egen ficka
.

Det som är provocerande är din galna beskrivning. En annan sak som är lika provocerande som roande är att du och Skvagg inte är överens om vem som var medgärningsman. Men det verkar ingen av er ha fattat än ...
Citera
2023-04-03, 02:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jag vet inte säkert men förmodar att bilden kan vara tagen efter öppningsmatchen Sverige-Frankrike 1-1 som spelades den 10 juni 1992.

Citat:
Sveriges matcher:

Onsdag 10 juni
Sverige - Frankrike

Söndag 14 juni
Sverige - Danmark

Onsdag 17 juni
Sverige - England

Söndag 21 juni
Sverige - Tyskland

Rent hypotetiskt skulle bilden kunna vara tagen söndagen den 14 juni, dvs kvällen efter Helena's försvinnande med "BW i fiiiiin form", rejält påstuken.
Han ser inte direkt lycklig ut...

Och nu är du där igen, bokstavligen krystar fram den 14 juni för att det ska passa in på din sjuka agenda att "lägga saker tillrätta" som ska kunna peka på att BW är inblandad - att BW ska vara "rejält påstruken" och se "olycklig ut" efter att ha "bragt Helena om livet". Hela tråden vet precis hur det snurrar i bollen din. Du och Skvagg är inte överens om vem skulle vara medgärningsman, och ni är inte överens ens om vilken dag gänget på bilden skulle ha sett på fotbollsmatchen. Men ni verkar inte förstå någonting.
Citera
2023-04-03, 02:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har åter läst Professor Wille Vingmutter.

En sak som förbisetts står på sista sidan i kapitlet om Helena:

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor. När de väl gjorde det är det långt senare och enbart rutinfrågor."

Lite senare diskuterar GW sin kontakt med polisen:

"Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."

Ytterligare en sak att beakta står lite tidigare:

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp. --- Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut [1.8 km] från det ställe där deras båt ligger".

GW är alltså tydlig med att polisen hör av sig till hans gubbar "långt senare". Det tycker jag helt utesluter BW samt de vänner som var med (läs: iakttog) Helena på Stadt. De sista som iakttog Helena är ju centrala att förhöra för att se om de iakttog några andra, som kan tänkas ha visat ett intresse för Helenas person.

Dessa gubbar skall bo utanför Mariestad. De skall ha sin båt på en plats som inte kan ligga i en vik eller vid en udde, för i så fall kan båten inte färdas en halvcirkel.

De två skall vara gamla vänner till Helena i hennes egen ålder: "Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles utanför Stadshotellet." Uttrycket "egen ålder" är en gummiparagraf som vi fäster oss olika vid beroende på vem vi misstänker. MiKj är jämnårig och BW är två år äldre.

Det intressanta i texten är att de är utanför Stadt. Det kan alltså röra sig om personer som inte varit inne på Stadt.

Det får mig att tänka på en fråga som Prinzezzan ställt om en person som varit med Helena tidigare på dagen och som skall ha lämnat Stadsparken tidigt, jag vill minnas att det var en av bröderna T*ano. Prinzezzan, fick du någon klarhet i det?

Min första fetning: Det är ju helt uppenbart att BW inte kan vara en av GW Perssons misstänkta eftersom vi vet från flera håll att polisen höll förhör med BW redan i början av fallet. Dessutom vet vi att en person som var inne på förhör fick massor av frågor om BW av polisen Sune Sand efter det att förhöret var avslutat.

Min andra fetning: Större väg + att de bor utanför Mariestad. I "större väg" läser jag in E20 (då E3) eller väg 26 mot Skövde (då väg 48), som allra minst Marieforsleden.
Citera
2023-04-03, 02:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
BW ger sig till känna och påstår tidigt i tidningen att han träffat och till och med kramat om Helena utanför Stadt. Och du tror att polisen/utredarna väntar till "långt senare" med att prata ingående med honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Grejen är att även den här meningen av GW angående att BW hörs långt senare och då ställs endast rutinfrågor går att missuppfatta. Det är självklart att BW hördes ganska ingående tidigt i utredningen men det var enbart som vittne. Inga som helst frågor var inriktade på att höra om hans eventuella alibi etc. Det är sådana frågor som GW menar.
Dessa frågor ställdes först långt senare (och då endast rutinmässiga frågor) och då var BW förstås förberedd.

Citat:
BW är den siste som påstår sig ha sett HA i livet. Det är fullständigt uteslutet att utredarna (lokala samt rikskrim) inte frågade om vad dom pratade om, i vilken riktning hon gick iväg, om det var fler i närheten som kan ha sett något, etc. etc. o.s.v. o.s.v. m.m. m.m.

Du har inte en jävla aning om vad GW menar.

Vi vet redan att polisen redan inledningsvis pratade ingående med BW samt förhörde sig ingående om BW hos en annan person som var inne på förhör.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-03 kl. 02:25.
Citera
2023-04-03, 02:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Klubben för inbördes beundran fortsätter mala. Hur många gånger har man lämnat denna hopplösa tråd.
Återvänt och sett alla idiotiska teorier. Stanna upp. Läs på. Denna k.kmätartävling är en skymf för Helenas minne. Finns det någon här som kan återgå till själva kärnan. Ugglan? Någon?
MrsPollifax

Jag, Thord och några till försöker, men främst två andra användarnamn drar ner tråden i ett svart hål.
Citera
2023-04-03, 04:55
Medlem
Nej du har ingen aning.
Citat:
BW är den siste som påstår sig ha sett HA i livet. Det är fullständigt uteslutet att utredarna (lokala samt rikskrim) inte frågade om vad dom pratade om, i vilken riktning hon gick iväg, om det var fler i närheten som kan ha sett något, etc. etc. o.s.v. o.s.v. m.m. m.m.

Du har inte en jävla aning om vad GW menar.
Citera
2023-04-03, 05:07
Medlem
Ja tänk nu har du också helt fel. Mer fel kan du inte ha. BW är en GWs gubbar. Det är det som spelar roll inte med vilka skribenter som jag är överens. Det må vara noll eller alla, BW är fortfarande GWs huvudgärningsman.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Det är ju helt uppenbart att BW inte kan vara en av GW Perssons misstänkta eftersom vi vet från flera håll att polisen höll förhör med BW redan i början av fallet. Dessutom vet vi att en person som var inne på förhör fick massor av frågor om BW av polisen Sune Sand efter det att förhöret var avslutat.

Min andra fetning: Större väg + att de bor utanför Mariestad. I "större väg" läser jag in E20 (då E3) eller väg 26 mot Skövde (då väg 48), som allra minst Marieforsleden.
Citera
2023-04-03, 05:17
Medlem
Du och Thord är ju fantastiska, helt klart. Jäklar vad ni försöker. Ni försöker och försöker. Dessvärre helt resultatlöst.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag, Thord och några till försöker, men främst två andra användarnamn drar ner tråden i ett svart hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in