Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Hat verkar ha haft en förblindande effekt.
Hatet och hämnden var så drivande att förnuftet, logiken och vaksamheten försvann.
Efteråt sopas det, med mindre framgång.
Frågan är hur så starkt hat och hämndlystnad kan uppstå hos en till synes normal 20-årig tjej uppvuxen i fred och frihet med far, mor, bror, vänner och hästar i den lilla byn Vetlanda.
Obegripligt och skrämmande.
Tack för feedback tidigare!
Jag tror att det här är första gången som JJ möter på motstånd, och tvingas ta konsekvenser av sitt agerande. Jag skulle gissa att hon varit dominerande som barn och tonåring, och att hennes föräldrar låtit henne hållas. Kanske pga av att de inte velat ta den konflikt som skulle uppstå om de sa nej till henne, eller kanske att JJ har haft vredesutbrott som gjort att föräldrarna givit efter. Jag har sett en annan familj agera så här mot ett barn som JJ.
Jag tror att eftersom JJ aldrig behövt ta konsekvenserna tidigare, så är hon så full av hybris och självförtroende att hon på allvar tror att hon ska komma undan med mordbränder, mord och gravskändning. Det är något så naivt och korkat över JJ:s agerande. Alla vet ju idag hur långt fram tekniken har gått vad gäller spårning av mobil och aktivitet på internet, samt vad gäller det kriminaltekniska området. JJ har ju inte varit smart överhuvudtaget.
I förhöret säger hon när hon pratar om att hon ljugit för att det var synd att förstöra hennes och MH:s liv, att hon tänkt att Tove inte skulle bli hittad, och att livet skulle återgå till det normala (för henne). Inte en tanke på att Toves anhöriga och polisen aldrig skulle ge upp! Hur korkad är man då?
Jag tror att hon är född så här, att hon tillhör de 1% av befolkningen som är psykopater. Jag tror att tonåren och kontakterna med andra vuxna utanför familjen har gjort att hon brottats med sitt kontrollbehov och blivit alltmer frustrerad att hon inte kan styra och bestämma över vännerna, som hon säkert styrt familjen. Och för JJ är en kränkning något så oerhört att det väcker hennes hat, och lösningen är att försöka mörda. Det blir den ultimata kontrollen för JJ, döda personer kan inte kränka henne och de får sitt "straff". JJ fungerar inte som andra människor som tål att bli emotsagda och förolämpade då och då. Hos JJ väcker det en oresonlig vrede som leder till mord. Mord blir hennes verktyg för att straffa och kontrollera människorna i sin omgivning.
Det jag har tänkt på är JJ:s långa lista över personer som hon försökt mörda och skada. Jag tror att eftersom hon har vänner i ca 2 år, efter egen utsaga, så hade MH snart hamnat på den listan också. Det hade räckt med att MH skaffade en kärlekspartner, eller blev vän med någon JJ inte ville att hon skulle umgås med, eller någon annan "oförätt" som JJ blev "kränkt" av. Då hade hon gett sig på MH.
Det som skrämmer mig är att om hon blir dömd till 18 års fängelse, så är hon ute igen och kan härja och fortsätta mörda när hon ca 32 år. Hon kommer inte att sluta, tror jag. Ja, dessutom har hennes mordlista vuxit betydligt efter den här rättegången.