2023-04-03, 01:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hat verkar ha haft en förblindande effekt.
Hatet och hämnden var så drivande att förnuftet, logiken och vaksamheten försvann.
Efteråt sopas det, med mindre framgång.

Frågan är hur så starkt hat och hämndlystnad kan uppstå hos en till synes normal 20-årig tjej uppvuxen i fred och frihet med far, mor, bror, vänner och hästar i den lilla byn Vetlanda.
Obegripligt och skrämmande.

Verkar ha en skrämmande påverkan på kvinnor... två kvinnor ifrån Vetlanda har skrivit in sig i svensk kriminal historia... där Jonna var den hittills yngsta innan nu JLJ tagit över... båda mörda de unga vackra kvinnor... med hela sina liv framför sig...

Skulle vilja att man gör en psykisk forskning på kvinnor ifrån Vetlanda och se vad som gör att just dessa är så avvikande ifrån rikssnittet.
Citera
2023-04-03, 01:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Grannen ringde på c: a 02:33. Hälsoappen aktiverades 02:19 då M var uppe en kort stund på toa, vände tillbaka till sängen minst 10 min innan kl 02:33.

Är du säker på att hon vände tillbaka till sängen? Hon kanske låg på badrumsgolvet och hjälpte till att mörda T?
Citera
2023-04-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Exakt de skulle båda säga att TT lämnade lägenheten. Och skylla på grannen, sedan var det telefonen som avgjorde allt att polisen hittade kroppen. Jag tror mycket väl att JJ trodde de skulle komma undan med allt. De hade inga skador på sig och ingen såg att de forslade bort kroppen. Skrämmande.
TT s dna fanns i JJs bil hur skulle dom förklara det för polisen? Plus gran barr i sängen , bilen och på kläderna
Citera
2023-04-03, 01:17
Medlem
Poesidamens avatar
[quote=PlanBoksBok|84031704]Ni som tror att Maja varit delaktig i mordet på Tove. Vilka bevis finns det för att så har skett ?
Förutom Js påstående.[/QUOT

Alltså ”bevisen” blir väl, om hon döms för mord, troligtvis bedömningen att det anses som helt osannolikt att:

1. MH sov igenom allt oväsen i en sådan liten lgh
2. Orimligheten i att JJ skulle hinna/kunna gömma kroppen från MH, i en sådan liten lgh
3. Att MH:s mobil registrerat steg/meter, t ex ca 28 meter vid ett tillfälle
Citera
2023-04-03, 01:20
Medlem
Tror ni att det finns chans att de nu innan domen faller, erkänner allt och berättar allt för xxx?

Tänker att två unga kvinnor som varit mer om en mordrättegång riktad mot dem själva, - kanske samvetet hinner ikapp?
Citera
2023-04-03, 01:23
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Tror ni att det finns chans att de nu innan domen faller, erkänner allt och berättar allt för xxx?

Tänker att två unga kvinnor som varit mer om en mordrättegång riktad mot dem själva, - kanske samvetet hinner ikapp?

Tycker du det verkar som någon av dessa två besitter ett samvete?
Citera
2023-04-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hat verkar ha haft en förblindande effekt.
Hatet och hämnden var så drivande att förnuftet, logiken och vaksamheten försvann.
Efteråt sopas det, med mindre framgång.

Frågan är hur så starkt hat och hämndlystnad kan uppstå hos en till synes normal 20-årig tjej uppvuxen i fred och frihet med far, mor, bror, vänner och hästar i den lilla byn Vetlanda.
Obegripligt och skrämmande.

Tack för feedback tidigare!

Jag tror att det här är första gången som JJ möter på motstånd, och tvingas ta konsekvenser av sitt agerande. Jag skulle gissa att hon varit dominerande som barn och tonåring, och att hennes föräldrar låtit henne hållas. Kanske pga av att de inte velat ta den konflikt som skulle uppstå om de sa nej till henne, eller kanske att JJ har haft vredesutbrott som gjort att föräldrarna givit efter. Jag har sett en annan familj agera så här mot ett barn som JJ.
Jag tror att eftersom JJ aldrig behövt ta konsekvenserna tidigare, så är hon så full av hybris och självförtroende att hon på allvar tror att hon ska komma undan med mordbränder, mord och gravskändning. Det är något så naivt och korkat över JJ:s agerande. Alla vet ju idag hur långt fram tekniken har gått vad gäller spårning av mobil och aktivitet på internet, samt vad gäller det kriminaltekniska området. JJ har ju inte varit smart överhuvudtaget.

I förhöret säger hon när hon pratar om att hon ljugit för att det var synd att förstöra hennes och MH:s liv, att hon tänkt att Tove inte skulle bli hittad, och att livet skulle återgå till det normala (för henne). Inte en tanke på att Toves anhöriga och polisen aldrig skulle ge upp! Hur korkad är man då?

Jag tror att hon är född så här, att hon tillhör de 1% av befolkningen som är psykopater. Jag tror att tonåren och kontakterna med andra vuxna utanför familjen har gjort att hon brottats med sitt kontrollbehov och blivit alltmer frustrerad att hon inte kan styra och bestämma över vännerna, som hon säkert styrt familjen. Och för JJ är en kränkning något så oerhört att det väcker hennes hat, och lösningen är att försöka mörda. Det blir den ultimata kontrollen för JJ, döda personer kan inte kränka henne och de får sitt "straff". JJ fungerar inte som andra människor som tål att bli emotsagda och förolämpade då och då. Hos JJ väcker det en oresonlig vrede som leder till mord. Mord blir hennes verktyg för att straffa och kontrollera människorna i sin omgivning.

Det jag har tänkt på är JJ:s långa lista över personer som hon försökt mörda och skada. Jag tror att eftersom hon har vänner i ca 2 år, efter egen utsaga, så hade MH snart hamnat på den listan också. Det hade räckt med att MH skaffade en kärlekspartner, eller blev vän med någon JJ inte ville att hon skulle umgås med, eller någon annan "oförätt" som JJ blev "kränkt" av. Då hade hon gett sig på MH.

Det som skrämmer mig är att om hon blir dömd till 18 års fängelse, så är hon ute igen och kan härja och fortsätta mörda när hon ca 32 år. Hon kommer inte att sluta, tror jag. Ja, dessutom har hennes mordlista vuxit betydligt efter den här rättegången.
Citera
2023-04-03, 02:03
Medlem
Jag trodde fram tills i natt att JJ skulle få livstid och MH betydligt lägre straff, 4 år. Detta p.g.a rättsläkaren som sa att JJ kunde ha suttit gränsle och strypt Tove själv. Även om mycket tyder på att MH var med så är det väl knappast ställt bortom allt rimligt tvivel att hon inte sov under akten.

MEN... efter att ha läst Aftonbladets artikel om hur domen mot Jeanette ändrades från mord till grov misshandel.... så börjar jag tro att t.o.m JJ skulle kunna få lägre straff. P.g.a det som advokaten lade fram om att jon kunnat kvävas av spya. Hur orimligt det än låter. Men liknar inte fallet Tove aningen ändå? Skulle inte JJ kunde komma loss på samma sätt som Jeanettes mördare?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAVamP/hudiksvall-manifestation-for-jeanette-efter-sankta-straffet
Citera
2023-04-03, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Tack för feedback tidigare!

Jag tror att det här är första gången som JJ möter på motstånd, och tvingas ta konsekvenser av sitt agerande. Jag skulle gissa att hon varit dominerande som barn och tonåring, och att hennes föräldrar låtit henne hållas. Kanske pga av att de inte velat ta den konflikt som skulle uppstå om de sa nej till henne, eller kanske att JJ har haft vredesutbrott som gjort att föräldrarna givit efter. Jag har sett en annan familj agera så här mot ett barn som JJ.
Jag tror att eftersom JJ aldrig behövt ta konsekvenserna tidigare, så är hon så full av hybris och självförtroende att hon på allvar tror att hon ska komma undan med mordbränder, mord och gravskändning. Det är något så naivt och korkat över JJ:s agerande. Alla vet ju idag hur långt fram tekniken har gått vad gäller spårning av mobil och aktivitet på internet, samt vad gäller det kriminaltekniska området. JJ har ju inte varit smart överhuvudtaget.

I förhöret säger hon när hon pratar om att hon ljugit för att det var synd att förstöra hennes och MH:s liv, att hon tänkt att Tove inte skulle bli hittad, och att livet skulle återgå till det normala (för henne). Inte en tanke på att Toves anhöriga och polisen aldrig skulle ge upp! Hur korkad är man då?

Jag tror att hon är född så här, att hon tillhör de 1% av befolkningen som är psykopater. Jag tror att tonåren och kontakterna med andra vuxna utanför familjen har gjort att hon brottats med sitt kontrollbehov och blivit alltmer frustrerad att hon inte kan styra och bestämma över vännerna, som hon säkert styrt familjen. Och för JJ är en kränkning något så oerhört att det väcker hennes hat, och lösningen är att försöka mörda. Det blir den ultimata kontrollen för JJ, döda personer kan inte kränka henne och de får sitt "straff". JJ fungerar inte som andra människor som tål att bli emotsagda och förolämpade då och då. Hos JJ väcker det en oresonlig vrede som leder till mord. Mord blir hennes verktyg för att straffa och kontrollera människorna i sin omgivning.

Det jag har tänkt på är JJ:s långa lista över personer som hon försökt mörda och skada. Jag tror att eftersom hon har vänner i ca 2 år, efter egen utsaga, så hade MH snart hamnat på den listan också. Det hade räckt med att MH skaffade en kärlekspartner, eller blev vän med någon JJ inte ville att hon skulle umgås med, eller någon annan "oförätt" som JJ blev "kränkt" av. Då hade hon gett sig på MH.

Det som skrämmer mig är att om hon blir dömd till 18 års fängelse, så är hon ute igen och kan härja och fortsätta mörda när hon ca 32 år. Hon kommer inte att sluta, tror jag. Ja, dessutom har hennes mordlista vuxit betydligt efter den här rättegången.

Jag undrar så mycket över Js barndom. Tecknen måste ju funnits där som du säger. Man vaknar ju inte bara upp en dag och blir sådär. Om det inte funnits nån form av skalltrauma i form av skada eller sjukdom.

Jag hade en granne vars son försökte mörda en person under ett fyllebråk i en knarkarkvart. Den mamman hade kämpat för att sonen skulle få hjälp från typ 3-årsåldern. Hon slog larm redan på BVC och ville ha sonen utredd. Men blev bortviftad.
Sen fick han diagnoserna ADHD och autism. Men först i tonåren. Då bodde han till och från på ungdomshem.
Men hon visste ju hela tiden att nåt var fel.
Citera
2023-04-03, 02:17
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Läste precis det avsnittet i MHs förhör i FUP.

MH menar på att den tunga dunsen är när hon ramlar på toaletten och spyr, men hon har inte hört någon som knackar på eller ringer på dörren strax efter.

JJ kommer jag inte ihåg just nu angående påringning eller dörrknackning.

Fast MH ändrar sin historia i senare förhör att hon vaken trillat eller spyr
Citera
2023-04-03, 02:21
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fast MH ändrar sin historia i senare förhör att hon vaken trillat eller spyr

Var det något Rullman tog upp? Att MH byter historia hela tiden?
Citera
2023-04-03, 02:26
Medlem
Efter att ha last FUP. Tove har haft svar barndom med mamma och slinter lite nar dricker alkohol. Fragar Johanna hur det känns att vara världens mest misslyckande människa. Psykopaten slinter lite. End of story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in