2023-04-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hon ändrade sin version och började släppa in toabesök för att i senare förhör säga att hon inte sovit.
Var det när hennes rörelsemönster upptäckt?
Citera
2023-04-02, 22:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Man kan väl säga så här: är hon oskyldig är hon förmodligen världsunik genom att berättat en historia som inte går ihop istället för att säga sanningen.

Men konstigare saker har kanske hänt.
Att hennes historia inte går ihop är inte alls konstigt med problematiken hon har. Hon blandar ihop vad hon och J kom överens (?) om från början, vad J tutar i henne senare, vad hon upplevt och någon lögn. På det rör hon till kronologin för att hon inte minns i vilken ordning allt hänt. Det är klart att det blir osammanhängande. Troligtvis är det lika rörigt i Ms huvud som när hon berättar.
Citera
2023-04-02, 22:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nej det är SR som har skrivit de orden du citerar, alla andra som motbevisar dig citerar direkt ifrån rapporten som är rättsläkarens egna ord.

När man börjar kalla media för sanning och fakta så är det kört, då är man i ödemarken och irrar omkring.

Ja jösses vilken ärthjärna du är, lär dig visst aldrig. Det jag klippt in är citat av rättsläkaren. Citaten kommer från SR.
Likafullt citat av rättsläkarens uttalanden vid rättegången.

Men jag skall komma ihåg vad du sagt om att referera till uppgifter från media, var så säker.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
+ Tänker också att MHs uppväxt i en religiös familj påverkar vad man väljer att berätta.
Jo, hon var väl van att dra lögner om sådant hon visste att föräldrarna inte skulle gilla.
Citera
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Ni som tror att Maja varit delaktig i mordet på Tove. Vilka bevis finns det för att så har skett ?
Förutom Js påstående.
Citera
2023-04-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, hon har inte sovit hela tiden, vilket hon heller aldrig har påstått. Tvärtom uppger hon ett besök till badrummet för illamående; se de sista förhören, för att 24 min senare hämta mobilen i sovalkoven vid det andra tillfället då hon besöker badrummet.

Vid den tidpunkten, kl 02:43 - andra besöket - var T redan avliden. Utifrån grannarnas vittnesmål mister T livet runt 02:35.
Jo fr början sa M att hon sovit hela tiden sen lögnen om att hon varit illmånende och kräkts
Hon har ändrar sig en hel del i sina förhör
Citera
2023-04-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu är ju M inte som du tycker att hon borde vara, förmodligen ingen annan heller. De personer som är felfria och reagerar på optimalt sätt i pressade situationer är nog ganska lätträknade.

Det är möjligt att du tillhör en av dem som alltid gör allting rätt I alla situationer och därför inte kan förstå de som inte gör det.

Jag kanske missförstår dig, rätta mig i så fall är du snäll.

Men du anser att MH har agerat helt rimligt?
Och att bara ett fåtal människor skulle ha larmat 112 i en sådan situation när de ser en annan människa dö?

MH är en ung vuxen kvinna som hela sitt liv haft stödjande kärleksfulla föräldrar som verkligen funnits där för henne. Hon har fått all psykologisk och medicinsk hjälp av samhället, av skolan. Hennes föräldrar har visat att de bara är ett telefonsamtal bort om hon behöver hjälp. MH hade kunnat öppna dörren när grannen ringde på, hon hade kunnat rusa ner till grannen och bett om hjälp och skydd när JJ åkte till Mcdonalds. Alla hade ställt upp och stöttat MH då. Det är ju inte något så väldigt komplicerat vi förväntar oss att MH skulle ha gjort den natten. Trycka in siffrorna till 112 handlar det ju om.

Istället väljer MH att bära på en död kropp, lysa upp vägen för JJ så att hon kan bränna upp en annan ung kvinna som inte lever längre. MH väljer också att sitta och ljuga i häktet under lång tid. Hon vet att 2000 personer letar efter Tove, att ångesten och smärtan måste vara så stor för de anhöriga. Ändå väljer MH att inte berätta var Toves kropp är. Hon visar ingen ånger, ingen ångest, inga sammetskval i förhören.

Det är bara kallblodiga mördare som agerar som MH och JJ. De båda tjejerna är inte dömda för något innan, men de beter sig och agerar som luttrade kriminella.
Citera
2023-04-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag är inte en otrevlig person och jag bad om svar…. Men mitt inlägg handlar inte om en cider. Det handlar om ca 30 min som inte tagits upp ….
Sen skriver jag om min teori, alltså tankar, gissningar om du vill, ” killgissningar” vet jag inte vad det betyder?
Som du förstår var jag inte där när det hände och kan inte veta.
Men eftersom du fastnade på en Cider och inte kanske såg sammanhanget så ska jag svara vad jag tror och inte vet.

Hur vet du att T låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen?
Det är en sak som gemensamt med det övriga passar in,
från att J plockar ur en påse med något ur Ts cykelkorg enligt grannen när de kommer tillbaka från McDonalds.

Hur vet du att det är T:s cider?
- OM det ens var en Cider så låg den i hennes egen cykel korg tillsammans med vetskapen att att en cider låg bränd oöppnad vid Tove
Hur vet du att det är en oöppnad cider som ligger i cykelkorgen?
- Den borde rinna ut annars väl?
Hur vet du att det är J som plockar upp den oöppnade cidern ur cykelkorgen?
- Hon plockade upp något
- Den hade runnit ut annars och varit öppnad vid Tove
- L kanske drack cider men Tove var ju inte på förfesten. Tror du J passade på att slänga lite annat o bränna upp bredvid T som Ls oöppnade cider eller hur tänker du?!??
Cidern ligger uppbränd vid Tove för att den tillhörde henne som allt annat J brände, alla spår
Fattar knappt att jag orkar svara på dina frågor men varsågod
Det stämmer
Citera
2023-04-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
I vilket skede menar du att T blev medvetslös?
Efter rättsläkarens vittnesmål tror jag starkt på att Tove blev medvetslös några få sekunder efter JJ tar ett hårt stryptag runt halsen. JJ har tryckt till en specifik punkt där som gör att en person tappar medvetandet redan inom några sekunder. Om JJ hade släppt sitt stryptag igen inom 10-15 sekunder hade Tove kunnat vakna till. Men det har varit ett konstant, stadigt och väldigt hårt tryck på denna punkt. JJ har tryckt in båda tummarna med all sin kraft så hårt och länge att det syns rejäla skador i halsen vid obduktionen.

Jag vet inte om vi var de enda skadade när jag gick på högstadiet, men minns att vissa höll på och ”tryckte” till på detta kärl i halsen med meningen och den person man tryckte på då tuppade av inom några sekunder. Då släppte man direkt och personen vaknade till lite halvt lullig igen. (Livsfarligt egentligen att hålla på med sånt. Fan vad dum man var på högstadiet.) Jag tror det är där JJ har tryckt till direkt. MH behöver således inte hjälpa till med att hålla händerna om Tove svimmade.

Tycker även det förklarar varför Tove inte verkade ha försökt knäa JJ i ryggen när hon hade fria ben och JJ satt på hennes bröstkorg (inte höften). Hon borde sparkat i golv, väggar, mot JJ osv om hon hade varit vaken. Hon var stark. Hon var fotbollstjej (effektiv med benen). Hon var i en liv-eller död situation (adrenalinet på topp). Det finns ingen chans hon inte kämpade som fan med sina ben om hon var vaken, och benen dessutom var helt fria eftersom ”MH höll i armarna”.
Citera
2023-04-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ni som tror att Maja varit delaktig i mordet på Tove. Vilka bevis finns det för att så har skett ?
Förutom Js påstående.

Det finns som sagt inga bevis överhuvudtaget på att MH skulle hållit i Tove, inget dna och inget med säkerhet ifrån rättsläkare.

De folk använder som argument är att MH inte sovit och inte skulle ha larmat, och andra rena rama gissningslekar, grattis lycka till med det!
Citera
2023-04-02, 22:35
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jo, det är mycket som är skumt med dessa damer.
T dör av strypning, det har J erkänt men hon säger att hon fick hjälp. M hävdar att hon sover igenom mordet fast hennes stegräknare rör sig (hmmm?). M är uppe på toa medan J handlar burgaren och då vips är T döda kropp spårlöst försvunnen. Varför skulle J ljuga om att M var med på mordet? Det gynnar inte henne. M nekar till inblandning men hon har allt att vinna - om hon blir trodd.
De båda höll även käft om var T kropp befann sig i hela 16 dagar, så jag tror faktiskt att J talar mest sanning och jag tror att M ljuger för att slippa straff. Att stensova mellan varven är ju så himla märkligt, kan nån ens göra det när man mördar och sedan planerar för att därefter bära ut en kropp från en lägenhet och köra ut i skogen och tutta på. Sover man då?

Sedan att J hävdar att hon har en stark förkärlek för deckare och krimgrejer, varför i helvete har hon då med sig sin mobil till dump-platsen??? Hon kunde lika väl lämna ett visitkort. KLANTIGT!

Jag tror att J har en större del i detta men jag tror även att M är medhjälplig både i mordet och allt efteråt.

Om hon hade vart så oskyldig så kunde ju hon direkt gå till polisen och ange sin bästis men nej, det gjorde hon inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag har också tänkt på det där... varför följer hon med J hem...
Men kanske för att reda ut är enda lösningen istället för att gå omkring och va rädd för henne.
Men oerhört klantigt... Man går inte hem till nån som slagit en...

Nja de redde väl ut en del på Nöjet redan och var glada när de gick hemåt ?
Efterfest är ju efterfest i den åldern så egentligen är det inte så konstigt ?
Eller joooo T visste väl innerst inne vem som tänt på m.m dessutom var hon ju rädd för henne eller iaf lite reserverad ?

Men iaf, lite vin å öl eller vad de nu drack gjorde nog sitt till sen att de 2 hade baktankar gör det ju inte enklare ?
Citera
2023-04-02, 22:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det är mer för att jag ser annan förklaring som betydligt mer sannolik som jag ser dem som osannolika.

Jag har oerhörda problem att se en oskyldig agera som MH gjort. Hon bryter mot så många normer i normalt beteende.

Men hon kan vara en anomali, undantaget som bekräftar regeln, vem vet.
Antingen är hon skyldig eller så är hon oskyldig, det existerar inget mellanting i egentlig mening.
Antingen sov hon 20 min åt gången som hon hävdar eller så var hon vaken hela tiden.

Är hon oskyldig, så ska hon frias från huvudgärningen. Annat vore rättsvidrigt.

Hon menar att hon inte har vågat annat än att hjälpa J med dumpningen av kroppen. Lägg till 10 år på M:s ålder så hade hon förmodligen handlat annorlunda och inte låtit sig styras av rädsla och osäkerhet.

Men M är 18 år, svagbegåvad med diagnoser som försvårar förmågan att ta genomtänkta beslut på kort tid. Inte minst är hon manipulerad av J.
Till och med T hade ju svårt att släppa J och reagerade med självskadebeteende när hon och J var osams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in