Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Nedanstående citat från Skvagg skall jämföras med vad GW säger i TV-studion.
Här är vad GW säger:
https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k&t=384s
Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Jag har åter läst Professor Wille Vingmutter.
En sak som förbisetts står på sista sidan i kapitlet om Helena:
"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor. När de väl gjorde det är det långt senare och enbart rutinfrågor."
Lite senare diskuterar GW sin kontakt med polisen:
"Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."
Ytterligare en sak att beakta står lite tidigare:
"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp. --- Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut [1.8 km] från det ställe där deras båt ligger".
GW är alltså tydlig med att polisen hör av sig till hans gubbar "långt senare". Det tycker jag helt utesluter BW samt de vänner som var med (läs: iakttog) Helena på Stadt. De sista som iakttog Helena är ju centrala att förhöra för att se om de iakttog några andra, som kan tänkas ha visat ett intresse för Helenas person.
Dessa gubbar skall bo utanför Mariestad. De skall ha sin båt på en plats som inte kan ligga i en vik eller vid en udde, för i så fall kan båten inte färdas en halvcirkel.
De två skall vara gamla vänner till Helena i hennes egen ålder: "Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles utanför Stadshotellet." Uttrycket "egen ålder" är en gummiparagraf som vi fäster oss olika vid beroende på vem vi misstänker. MiKj är jämnårig och BW är två år äldre.
Det intressanta i texten är att de är utanför Stadt. Det kan alltså röra sig om personer som inte varit inne på Stadt.
Det får mig att tänka på en fråga som Prinzezzan ställt om en person som varit med Helena tidigare på dagen och som skall ha lämnat Stadsparken tidigt, jag vill minnas att det var en av bröderna T*ano. Prinzezzan, fick du någon klarhet i det?
Du fortsätter att bedöma allt vad gäller BW i ett isolerat tillstånd som om du vore hans försvarsadvokat.
Se det TV4-inslag med GW igen som du själv har lagt upp så förstår du. Ett utdrag:
"Dom här har klarat sig, dom har aldrig...Det är den stora missen. Gärningsmannen/gärningsmännen, det måste man inse redan tidigt . Dom tillhör en mycket begränsad krets va. Och i det läget när man blir klar över att här har något illavarslande. Det blir man när man hittar hennes skor och hon är försvunnen och det här är en skötsam tjej va och då skall man hålla kontrollförhör med dom va. Bara på papper få veta vad dom säger att dom gjorde den där kvällen. Det görs aldrig va. Och sen kommer du tillbaka efter månader och i några fall efter ett år. Och då säger dom jag har ingen susning vad jag gjorde då."
Självklart är det så som Skvagg säger också att alla inne på Stadt, har man ju kartlagt. BW och MK var inte inne på Stadt utan utanför, det tror jag alla är överens om.
Självklart är det så också att i alla fall från Skövde-Polisens sida så var man helt fastlåst på att GM måste vara någon inifrån Stadt. Som Jenven säger ungefär i
Att lösa ett mord:
"Utredningen tappar kontakten med vad Helena gjorde när hon kom ut". Talande. Detta visar ju den besatthet av MMPG och KM. KM som var även nära Helena under kvällen. Man gör även den enligt mig felaktiga bedömning att MMPG(KM) och MMPG på bron (om han fanns) är samma person.
GW vill i Ville Vingmutter visa att han vet vem som gjorde det här. Det visar han tydligt med när han säger att Polisen kan få namn och nummer. I det så framkommer hans budskap. Att han vet.
Tolkar vi hans geografiska beskrivning vart de bodde och vart båten låg bokstavligt blir det tokigt, då han måste maskera denna kraftigt. Skall vi även tolka distansminuten bokstavligt , måste vi anser jag utgå i från den "säck" som sten Ekholm körde på strax söder om Kroppholmen på Söndag förmiddag.
Även detta är det ju heller inte säkert att GW tagit med i beräkningen, när han
just säger att de åkte ut en "distansminut".