2023-04-02, 19:37
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Säg att två personer lär känna varandra. På gymmet, på fester, kanske privat hemma. Folk vet inte att de umgås. Ser någon dem gå åt samma håll, till en parkeringsplats t ex är det inget man reflekterar över eller minns. Det är lättare att dölja ett brott när det inte finns några kopplingar mellan två personer. De har ingen fortsatt kontakt och förnekar att de känner varann. Tror svaret finns nära, H kände sin baneman väl och visste vem den andre var. Något spårade ur totalt den här natten. Allt gick förmodligen snabbt, tror vi kan lita på åtminstone vittnesuppgifterna från bostadsområdet. Någon båttur hanns inte med. Det finns några kärr nära M-stad.
MrsPollifax
Citera
2023-04-02, 20:09
Medlem
Ett nytt bottennapp av Thord! Är du verkligen så dum, eller är det jag som är så smart.

Du vet precis lika väl som jag att polisen fokuserade länge på alla som var inne på Stadt. Dessa kartlades noga och förhördes i omgångar. BW var inte på Stadt...

Jag vet inte om du klarar av att rita en halvcirkel. Men det är en cirkelbåge som mäter 180 grader. Om du ritar den med mitten på den raka linjen på Ekuddens båthamn och sedan en radie på en distansminut så förstår du (eller inte) vad han menar. Häng nu snälla inte upp dig på någon liten vik eller så, för det är inte viktigt!

Att vi ska kunna utesluta BW som en av GWs gubbar var det värsta som har skrivits i denna tråd. Så makalöst felaktigt. Varför påstå något så urbota korkad?
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har åter läst Professor Wille Vingmutter.

En sak som förbisetts står på sista sidan i kapitlet om Helena:

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor. När de väl gjorde det är det långt senare och enbart rutinfrågor."

Lite senare diskuterar GW sin kontakt med polisen:

"Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."

Ytterligare en sak att beakta står lite tidigare:

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp. --- Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut [1.8 km] från det ställe där deras båt ligger".

GW är alltså tydlig med att polisen hör av sig till hans gubbar "långt senare". Det tycker jag helt utesluter BW samt de vänner som var med (läs: iakttog) Helena på Stadt. De sista som iakttog Helena är ju centrala att förhöra för att se om de iakttog några andra, som kan tänkas ha visat ett intresse för Helenas person.

Dessa gubbar skall bo utanför Mariestad. De skall ha sin båt på en plats som inte kan ligga i en vik eller vid en udde, för i så fall kan båten inte färdas en halvcirkel.

De två skall vara gamla vänner till Helena i hennes egen ålder: "Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles utanför Stadshotellet." Uttrycket "egen ålder" är en gummiparagraf som vi fäster oss olika vid beroende på vem vi misstänker. MiKj är jämnårig och BW är två år äldre.

Det intressanta i texten är att de är utanför Stadt. Det kan alltså röra sig om personer som inte varit inne på Stadt.

Det får mig att tänka på en fråga som Prinzezzan ställt om en person som varit med Helena tidigare på dagen och som skall ha lämnat Stadsparken tidigt, jag vill minnas att det var en av bröderna T*ano. Prinzezzan, fick du någon klarhet i det?
Citera
2023-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ett nytt bottennapp av Thord! Är du verkligen så dum, eller är det jag som är så smart.

Du vet precis lika väl som jag att polisen fokuserade länge på alla som var inne på Stadt. Dessa kartlades noga och förhördes i omgångar. BW var inte på Stadt...

Jag vet inte om du klarar av att rita en halvcirkel. Men det är en cirkelbåge som mäter 180 grader. Om du ritar den med mitten på den raka linjen på Ekuddens båthamn och sedan en radie på en distansminut så förstår du (eller inte) vad han menar. Häng nu snälla inte upp dig på någon liten vik eller så, för det är inte viktigt!

Att vi ska kunna utesluta BW som en av GWs gubbar var det värsta som har skrivits i denna tråd. Så makalöst felaktigt. Varför påstå något så urbota korkad?
Det stämmer…BW var inte på stadt, däremot utanför vid stängning 02.00.
Ett litet tillägg…en distansminut är 1852 m.
Knappt två kilometer alltså🤔
Det finns tid för båtfärd ut mot Kroppholmen…j-a bisarrt namn frstn🤔
Citera
2023-04-02, 21:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
JA…om man kan knyta BW till den förmodade brottsplatsen (lekplats/kohagen) så är naturligtvis det högst komprometterande information kring honom🧐
Det är också intressant att de båda var onyktra då de tog den vita bilen in till stan, så föraren körde alltså bil berusad, bara det ett brott i sig.
Så båda två hade begått en brottsling handling även om bara en var skyldig till mordet.
Så då lättare att hjälpa sin mördarkompis istället för att skvallra och själv åka dit.
Sen efter de gömt kroppen är ju båda lika insyltade.
Citera
2023-04-02, 21:40
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

BW ger sig till känna och påstår tidigt i tidningen att han träffat och till och med kramat om Helena utanför Stadt. Och du tror att polisen/utredarna väntar till "långt senare" med att prata ingående med honom?
Citera
2023-04-02, 22:10
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Nedanstående citat från Skvagg skall jämföras med vad GW säger i TV-studion.

Här är vad GW säger:

https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k&t=384s

Citat:
Jag har åter läst Professor Wille Vingmutter.

En sak som förbisetts står på sista sidan i kapitlet om Helena:

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor. När de väl gjorde det är det långt senare och enbart rutinfrågor."

Lite senare diskuterar GW sin kontakt med polisen:

"Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."

Ytterligare en sak att beakta står lite tidigare:

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp. --- Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut [1.8 km] från det ställe där deras båt ligger".

GW är alltså tydlig med att polisen hör av sig till hans gubbar "långt senare". Det tycker jag helt utesluter BW samt de vänner som var med (läs: iakttog) Helena på Stadt. De sista som iakttog Helena är ju centrala att förhöra för att se om de iakttog några andra, som kan tänkas ha visat ett intresse för Helenas person.

Dessa gubbar skall bo utanför Mariestad. De skall ha sin båt på en plats som inte kan ligga i en vik eller vid en udde, för i så fall kan båten inte färdas en halvcirkel.

De två skall vara gamla vänner till Helena i hennes egen ålder: "Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles utanför Stadshotellet." Uttrycket "egen ålder" är en gummiparagraf som vi fäster oss olika vid beroende på vem vi misstänker. MiKj är jämnårig och BW är två år äldre.

Det intressanta i texten är att de är utanför Stadt. Det kan alltså röra sig om personer som inte varit inne på Stadt.

Det får mig att tänka på en fråga som Prinzezzan ställt om en person som varit med Helena tidigare på dagen och som skall ha lämnat Stadsparken tidigt, jag vill minnas att det var en av bröderna T*ano. Prinzezzan, fick du någon klarhet i det?

Du fortsätter att bedöma allt vad gäller BW i ett isolerat tillstånd som om du vore hans försvarsadvokat.

Se det TV4-inslag med GW igen som du själv har lagt upp så förstår du. Ett utdrag:

"Dom här har klarat sig, dom har aldrig...Det är den stora missen. Gärningsmannen/gärningsmännen, det måste man inse redan tidigt . Dom tillhör en mycket begränsad krets va. Och i det läget när man blir klar över att här har något illavarslande. Det blir man när man hittar hennes skor och hon är försvunnen och det här är en skötsam tjej va och då skall man hålla kontrollförhör med dom va. Bara på papper få veta vad dom säger att dom gjorde den där kvällen. Det görs aldrig va. Och sen kommer du tillbaka efter månader och i några fall efter ett år. Och då säger dom jag har ingen susning vad jag gjorde då."

Självklart är det så som Skvagg säger också att alla inne på Stadt, har man ju kartlagt. BW och MK var inte inne på Stadt utan utanför, det tror jag alla är överens om.

Självklart är det så också att i alla fall från Skövde-Polisens sida så var man helt fastlåst på att GM måste vara någon inifrån Stadt. Som Jenven säger ungefär i Att lösa ett mord: "Utredningen tappar kontakten med vad Helena gjorde när hon kom ut". Talande. Detta visar ju den besatthet av MMPG och KM. KM som var även nära Helena under kvällen. Man gör även den enligt mig felaktiga bedömning att MMPG(KM) och MMPG på bron (om han fanns) är samma person.

GW vill i Ville Vingmutter visa att han vet vem som gjorde det här. Det visar han tydligt med när han säger att Polisen kan få namn och nummer. I det så framkommer hans budskap. Att han vet.

Tolkar vi hans geografiska beskrivning vart de bodde och vart båten låg bokstavligt blir det tokigt, då han måste maskera denna kraftigt. Skall vi även tolka distansminuten bokstavligt , måste vi anser jag utgå i från den "säck" som sten Ekholm körde på strax söder om Kroppholmen på Söndag förmiddag.

Även detta är det ju heller inte säkert att GW tagit med i beräkningen, när han just säger att de åkte ut en "distansminut".
Citera
2023-04-02, 22:18
Medlem
Grejen är att även den här meningen av GW angående att BW hörs långt senare och då ställs endast rutinfrågor går att missuppfatta. Det är självklart att BW hördes ganska ingående tidigt i utredningen men det var enbart som vittne. Inga som helst frågor var inriktade på att höra om hans eventuella alibi etc. Det är sådana frågor som GW menar.
Dessa frågor ställdes först långt senare (och då endast rutinmässiga frågor) och då var BW förstås förberedd.
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
BW ger sig till känna och påstår tidigt i tidningen att han träffat och till och med kramat om Helena utanför Stadt. Och du tror att polisen/utredarna väntar till "långt senare" med att prata ingående med honom?
Citera
2023-04-02, 22:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du fortsätter att bedöma allt vad gäller BW i ett isolerat tillstånd som om du vore hans försvarsadvokat.

Se det TV4-inslag med GW igen som du själv har lagt upp så förstår du. Ett utdrag:

"Dom här har klarat sig, dom har aldrig...Det är den stora missen. Gärningsmannen/gärningsmännen, det måste man inse redan tidigt . Dom tillhör en mycket begränsad krets va. Och i det läget när man blir klar över att här har något illavarslande. Det blir man när man hittar hennes skor och hon är försvunnen och det här är en skötsam tjej va och då skall man hålla kontrollförhör med dom va. Bara på papper få veta vad dom säger att dom gjorde den där kvällen. Det görs aldrig va. Och sen kommer du tillbaka efter månader och i några fall efter ett år. Och då säger dom jag har ingen susning vad jag gjorde då."

Självklart är det så som Skvagg säger också att alla inne på Stadt, har man ju kartlagt. BW och MK var inte inne på Stadt utan utanför, det tror jag alla är överens om.

Självklart är det så också att i alla fall från Skövde-Polisens sida så var man helt fastlåst på att GM måste vara någon inifrån Stadt. Som Jenven säger ungefär i Att lösa ett mord: "Utredningen tappar kontakten med vad Helena gjorde när hon kom ut". Talande. Detta visar ju den besatthet av MMPG och KM. KM som var även nära Helena under kvällen. Man gör även den enligt mig felaktiga bedömning att MMPG(KM) och MMPG på bron (om han fanns) är samma person.

GW vill i Ville Vingmutter visa att han vet vem som gjorde det här. Det visar han tydligt med när han säger att Polisen kan få namn och nummer. I det så framkommer hans budskap. Att han vet.

Tolkar vi hans geografiska beskrivning vart de bodde och vart båten låg bokstavligt blir det tokigt, då han måste maskera denna kraftigt. Skall vi även tolka distansminuten bokstavligt , måste vi anser jag utgå i från den "säck" som sten Ekholm körde på strax söder om Kroppholmen på Söndag förmiddag.

Även detta är det ju heller inte säkert att GW tagit med i beräkningen, när han just säger att de åkte ut en "distansminut".

Jag har absolut inget emot om du bränner dig på att låsa fast dig vid MiKj och BW. Detta inlägg gör att jag måste dra ned den IQ-nivå jag trodde du hade. Det finns en bok skriven av GW, han beskriver vad som har hänt, men vissa saker stämmer inte för han måste maska.

Med andra ord bestämmer du vad som skall tas bokstavligt och vad som skall tolkas och då kan man hamna var som helst...

Jag tycker faktiskt synd om dig. Jag trodde du var smartare än så. Men här ser man att de sociala klasserna bygger på genetik och intelligens är i högsta grad ärftligt...
Citera
2023-04-02, 22:20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow

Jag håller med dig. Idiotin sitter i högsätet i denna tråd.
Citera
2023-04-02, 22:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag skrev ett inlägg där jag frågade om det kommit fram vilka som var på/skulle till efterfest på Ekudden. Kan det ha varit det?

Kanske... men det var någon nämnd och samme persons kusin. Jag skall inte lasta dig mer med det. Jag tyckte det var intressant men tappade bort referensen... Bollen ligger hos mig. Återkommer.
Citera
2023-04-02, 22:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kanske... men det var någon nämnd och samme persons kusin. Jag skall inte lasta dig mer med det. Jag tyckte det var intressant men tappade bort referensen... Bollen ligger hos mig. Återkommer.

Var det att Helena skulle ha seglat med en väninna, väninnans pojkvän samt denne pojkväns släkting samma dag som hon försvann (på natten)?
Citera
2023-04-02, 22:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag håller med dig…när jag såg mitt mejl till honom såg jag det här med ”tonade rutor”…en liten detalj som jag glömt bort såhär tolv år senare😊

Det är intressant att du nämner "tonade rutor" på en en mindre vit bil. Möjligtvis Opel. Är det då Disktrazan som har lämnat signalement på denna bil ? Eller någon annan ?

Carina- bilen möjligtvis då . Denna bil behöver också ha svarta längsgående taklister i alla fall om det skall kanske kunna accepteras av Carina. Svarta "takskenor" säger hon likt en Volvo V40. Att det är takrails är uteslutet det fanns inte på sådana här små bilar då. Inga halvkombi-bilar heller.

Den enda jag hittade var just denna obskyrt ovanliga mini-kombin :Skoda Favorit Forman. Nej, det känns konstigt. Jag har tittat på nätet på Opel kadett E 5-dörrars , från 1985. Ford och Opel kunde man blanda ihop för i tiden, denna bil kan påminna om en Ford Sierra, som Carina trodde det var.

Tänk om det var BWs bil man använde och han tog samma bil till Ulrika dagen efter... och skjutsade ut henne till Töreboda rentav ? Detta skulle funka om GM är narcissist och känner sig självsäker, iskall och överlägsen. Om man vill utesluta den bil Carina såg då parkerad på cykelvägen vid Vikingavägen 3:30, att den då inte hade med försvinnandet att göra. Det måste ju vara så i rimlighetens namn att denna ägare till denna bil borde gett sig till känna i så fall ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in