2024-09-21, 22:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten237
Okej då.avvaktar jag tills någon kan ge namnet orkar inte läsa igenom hela.

Varför misstänkte man den där 60 åringen?

Att han ensam åkt runt i en bil och försökt få kontakt med kvinnor. Han skall haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot 306 tror jag. Jenven och Lars Johansson sade att detta var fel tidigt för man hade mycket riktigt avfärdat denne man. Men detta lyssnade inte Peter Thylen på som gärna ville ha en ensam psykiskt sjuk särling till detta. Man hade minsann läst igenom ALLA pärmar som han understryk och det hade tagit väldigt lång tid och så fastnade man för denne...Inget dna fann man på Helenas skor från denne CL heller.
Citera
2024-09-22, 00:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Du har ett mönster att ihop med IB03 skriva en mängd långa uppsatser av upprepningar. Kan du och även IB03 bara under en period lägga ner det. Syftet är ju att tråden ska svämma över med information ni redan framfört med jämna mellanrum.
Om ni pausar ert skrivande en period så kommer inte nya idéer från andra skribenter dö spamdöden. Om ni vill bidra med detta så kommer tråden få nya influenser och samtidigt kommer det kunna komma ny info om vad som finns att hämta runt huset och dom personerna som var där eller rörde sig där.
Men det kan vara för mycket begärt?!

QUOTE=Ugglan.|89512119]Kl*as M*lamgren gick med Helena över bron.

(Vet du ens vad "engelsmannen" heter?)
[/quote]

Kan du lika tydligt be United sluta att skriva att Helena fick skjuts hem?[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Absolut inte då det kan vara så att hon fick skjuts hem?!

Kan du lika tydligt be United sluta att skriva att Helena fick skjuts hem?
[/quote]

Vem fan tror du att du är? Jag ska hålla käften om att jag menar att KM gick med Helena gick över bron, men United ska få fortsätta hävda att Helena fick skjuts? Du, det fungerar inte så här, lelle vän. Du talar fan inte om för mig vad jag ska skriva eller inte skriva.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-22 kl. 01:08.
Citera
2024-09-22, 00:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag menade i allmänhet, men du fattar ju inte. T.ex skrev du ju detta inlägg och nästa mitt i natten.

Du fattar ju inte hellre ironi, vilket IB fattade och fötydligade sig.
Du behövde inte ens kommentera det, för det var inte ens dig jag svarade, men du kan bara inte låta bli.
Taskig impulskontroll?

"djup i glaset.." ja se där nu projicerar du igen.

Sluta dessutom att hänvisa till vad PK sagt, inte ett karaktärsvittne direkt, du bör nog titta närmare på honom i stället och den påhittade polisskjutsen

Vad spelar det för roll vad PK har sagt? PU har ju själv satt sig på de anklagades bänk. Idiot.
Citera
2024-09-22, 00:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning.

NEJ, det är fullständigt vettlöst att de skulle ta denna helt galna väg via Mariegärdesväg, över gräsmattan via cykelvägar för att åka ned till Bråten...Make no sense.

Tittar man på kartan alltså...Skulle de alltså komma på att göra sig detta besvär att i denna tokstress, i ett försök att då maskera sin färdväg med detta tilltag..., De får alltså tänka ett varv till i tokstressen och välja att köra ner på skumt krokiga cykelvägar med bil med risk att köra på folk också...Nej, nej, nej. Det är det första.

Det andra är just vad Lockerudsvittnet sade om detta att denna bil "tystnade" här vid de två sista husen på Mariegärdesväg. Det var stora jordhögar här vid husen då man gjort markarbeten för något arbete här, men hade denna bil fortsatt här så HADE hon hört denna bil för då hade det endast handlat om några få sekunder så hade de passerat förbi dessa hus och dess jordhögar ner på gräsmattan och dess cykelvägar till Bråten. Avståndet där hon stod och fram till där gräsmattan tog vid är knappt 400 meter efter mätning och de är 500 meter till insatshusen och ytterligare 100 meter till Bråten, så HADE hon hört den där i så fall, helt klart. Hon hörde bildörrar slå igen och en kvinna skrika på 700 meters avstånd "in mot stan till" alltså bråket i Kohagen.

Hon sade ju också just att hon ej lokaliserade något ljud av denna bil vid insatsradhusen eller för den delen från Bråten. Nej, ingenting talar för att deras destination var Bråten i detta vägval inte heller av tolkande av detta Lockerudsvittne.

GM åkte ner hit i idiotfart till denna återvändsgata och det var just att man hade ett ärende hit ner till något av de två sista husen. Den analysen är den mest sannolika här efter att ha vägt in allt här. En utav GM, som jag tror måste ha bott här. Rättare sagt mannen som senare parkerade en bil på sjukhusets parkering och sprang i riktning mot detta bostadsområde- Lockerud och som jag också tror var huvudgärningsman. Denne man var "vältränad" som vittne sade och jag misstänker att denne tränade på gym och kan också använt både substanser och doping. Anabola-raseri och våld mot kvinnor vet vi sen tidigare har ett samband. Vittnet lade också märke till denne mans hårfärg som vittnet bedömde som "mer blond än mörk" och hade denne haft ett axellångt ljust slängande hår som PU hade då, så hade detta vittne lagt märke till detta- big time.

Som sagt: PK har sagt till mig att "de" parkerade bilen på sjukhusparkeringen när de hade gjort något brottsligt i stället för att parkera bilen utanför bostaden - för att sedan ta sig till fots hem. Hur många gånger ska jag behöva skriva det här innan det går in? Och PK bodde ju på just ... Bråten!

Till mig sa Lockerudsvittnet INTENTING (!) om att hon hörde bildörrar slås igen. Till mig sa hon att hon hörde bara gälla kvinnoskrik. Hon har dessutom visat polisen på en karta varifrån hon hörde SKRIKEN komma.

Och fortfarande passar PU in som hand i handske i dina beskrivningar om mannen på sjukhusparkeringen.

KM och PU?
Citera
2024-09-22, 00:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Hur är det i Mariestad ?
Pratas det något om mordet/försvinnandet ang Helena ?

Och är det någon som jobbar med fallet idag aktivt ?

Sedan undrar jag om det juridiskt går att ta om förhör med tex Bw & andra intressanta namn i tråden.Sätta press på dom !

Det går att ta om förhör med KM, ja.
Citera
2024-09-22, 00:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är väl inte så konstigt att pilotglasögonmannen, K.M är ointressant för Helena, då han har en en sambo som är god vän med Helena.

Ändå vet vi genom Gabriella att KM hade varit intresserad av Helena en tid före försvinnandet!
Citera
2024-09-22, 01:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har kommit på en viktig sak här. Det är ju så här att den person som sågs springa från Sjukhuset 4.20 och som vad jag tror helt säker på bodde i något av de två sista husen på Mariegärdesväg och var högst inblandad i detta försvinnande om inte själva huvudorsaken för att detta inträffande, ej var dansk. Det förefaller ej troligt.

Det är så här att danskarna PN och ErAn som syster Gabriella mycket riktigt säger och ErAn för den delen också sade, kände ju inte Helena och bör inte ens vetat var hon bodde. Hon hade inte ens pratat med dessa om dessa satt i en bil vid Kungssgatan och erbjöd henne skjuts och de hade inte heller brytt sig vidare och inget hade hänt. Om kontakt sker mellan Helena och de i bilen som jag tror stod nära teatern (enligt det tidiga ryktet) så är det bara för att Helena känner denne man bakom ratten sen innan. Men Helena ville inte ha med dessa att göra. Det var denne chaufför som körde denna bil som var uppväxt i Mariestad och som visste vem Helena var och var intresserad av henne och som visste exakt vart hon bodde. Så måste denna ekvation se ut. Han visste också att det även gick att köra inne på cykelvägen förbi Helenas hem för att komma till lekplatsen. I ett sådant här mycket kritiskt läge är det ju inte bara att bröta in med bilen här om man inte vet om det är betonggrisar eller bommar i vägen. Han visste detta färskt i minnet för han hade vad jag tror åkt förbi här inne tidigare på kvällen vid 23:30-00.00 enligt Gatsten vittne.

Denne man var alltså vältränad, 1.75-1.80 cm , mellan 20-30 år, mer ljus än mörk hårfärg (cendre) och bar längre vita shorts och en tröja, enligt detta vittne. "Sportig" är ett ord som kan dyka upp här. Om man strikt kollar på denna observation så springer ju denne man inte till andra sidan stan inte och över ån härifrån till sitt hem. Man lägger ju ihop den mycket heta observationen som Lockerudsvittnet gjorde till denna och då landar vi på något av de två sista husen på Mariegärdesväg. Där är avgränsningen.

Denne man tror jag då kände PN och kanske även andra vänner i Bråten alltså rakt över gräsplätten som skiljer dessa bostadsområden åt. Det är i denna bekvämlighet som han grundade denna vana att åka bil på cykelbanor som han gjorde här då detta bara var att bara köra ner dessa en c.a 150 meter så är han vid insatshusen och kan bara fortsätta ner vanlig bilväg. I ett annat fall om han skall till Bråten "lagligt" så måste han först köra åt motsatt håll och sedan korsen ut till Marieforsleden ner , rondell och vidare och sträckan blir c.a 3-4 ggr så lång istället varje gång han skall hit. Någonstans, tror jag så måste denna vana uppkommit att köra på just cykelvägar. Alltså i detta fall, precis i anslutning till där han bodde. Tittar man på kartan så var det just här i detta område det fanns cykelvägar. Det fanns då ett praktiskt ursprungssyfte här då till grundande av denna vana/ovana.

Denne man kan också varit uppvuxen i denna västra del av Mariestad och därmed gått under sin högstadietid på Tunaholmskolan såsom systrarna Andersson också gjorde. Senare kan han gått på intill liggande Vadsbo gymnasium och då även skall inte uteslutas att han och KM även kunnat vetat om varandra. Därmed hittar han också överallt i stan särskilt i stans västra del och även småvägar utåt inklusive neråt Trankärr men att här neråt blir det något värre. Det kan även varit så att denne man faktiskt även hade med sig en person till, utöver de två danskarna ErAn och PN då Trankärrs-vittnet pratade om fyra personer, i så fall är det en "infödd" person nära chauffören då som varit med i denna händelse också från början utöver den indragne KM på brottsplatsen. Dessa "infödda" personer är de två som orsakade denna gärning och är de hårdare och är utrustade med en iskyla.

Om vi betänker detta ovan så öppnar jag ju upp för att kroppen ej togs med över färja till Danmark utan att en eller två GM med mycket bra lokalkännedom var trygga i att gömma denna kropp på en plats nära Mariestad. Jag utesluter dock definitivt inte Danmarksalternativet då ju PN var borta med bilen från söndag till torsdag enligt loudamus källa och ErAn enligt egen utsago till Lotte faktiskt åkte till "södra Jylland" som han sade. Det kan även varit för att bara komma bort från själva ett tag givetvis också...hm.

Sakta men säkert rör du dig bort från danskarna. Jag har många gånger försökt få dig att förstå att danskarna - genom Gabriellas utsaga - var okända för Helena. Om danskarna skulle ha varit inblandade, var de det genom en ren och skär slump.

Nej, Helena gick hem, högst sannolikt med KM. Mitt tips är att PU hade surnat till när han såg att KM stötte hårt på "hans" tjej - och sedan gick det som det gick. Vi vet att PU och BW hade bil ner till Stadt. Jag tror att svaret börjar där.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-22 kl. 01:28.
Citera
2024-09-22, 01:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tror inte ett dugg på att K.M är inblandad i detta, han var full och hade ingen bil..
Så han kan du ta bort och då kvarstår din enstöring och ditt scenario.
Du får ju tro vad du vill, men jag tror inte på det.
Det var någon hon kände. Men inte K.M. och minst 1 medhjälpare.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
BW (plus ev medhjälp).

Men bara för att KM inte hade tillgång till en bil utesluter väl honom inte från att ha varit närvarande?! Eller från att ha kunnat gå med Helena mot hemmet?
Citera
2024-09-22, 01:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nu har även jag lyssnat på Var är Helena? på Storytel. Inte så mycket nytt för den som hänger här, men jag noterar följande:

- Det sägs att Helena frågade "är det ingen som ska åt mitt håll", utan "gå". Om det stämmer är det intressant, särskilt för alla som har använt det som argument för att hon helt säkert gick till fots.

- Tina Frennstedt framstår tyvärr som lite fladdrig med formuleringar som "om jag minns rätt" och liknande. Det behöver inte betyda att hon har dålig koll, men intrycket blir ändå det.

Men i radiodokumentären från 2017 säger Mats att Helena hördes fråga "är det ingen som ska åt mitt håll. Tönt!
Citera
2024-09-22, 01:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vad menar du ?

Menar du då att hon som barndomsvän till Helena och uppväxt i samma område endast skulle göra denna P4-dokumentär i fyra delar samt intervjuer med KM på rastplatsen t e x med enda syfte att "sola sig i glansen" av hennes försvunna vän ? Är det troligt ?

Nej, sådana här vänner så långt tillbaka har ett lojalitetsband livet igenom oavsett vilka olika vägar man väljer i livet. Det finns alltid där.

Mats och PW har gjort ett helt korrekt reportage och presenterat intressanta upplysningar om detta fall samt lagt upp vittnesförhör på hemsidan. Utan deras insats hade vi vetat betydligt mindre om detta fall.

Och dessutom ska vi komma ihåg att Pernilla och Mats hade fått dittills (2017) för allmänheten okänd information från polisen!
Citera
2024-09-22, 01:11
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jo, det finns en sammansvärjning här i tråden.

Helt rätt honugglan, du själv är ju med i en sammansvärjning om att få bort BW som GM, samt pissa på den fullständigt oskyldige KM. Bara en nolla lika dej fortsätter att tjata om att KM skulle ha med försvinnandet att göra!
Citera
2024-09-22, 01:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt rätt honugglan, du själv är ju med i en sammansvärjning om att få bort BW som GM, samt pissa på den fullständigt oskyldige KM. Bara en nolla lika dej fortsätter att tjata om att KM skulle ha med försvinnandet att göra!

Du tycker inte att det blir konstigt att jag ständigt tar upp BW och hans bil ner till stan? (Se föregående sida som det senaste exemplet.) IDIOT!

Igen då: Hur vet du att KM är fullständigt oskyldig? Och hur vet du att Helena var flörtig? Du har nämligen skrivit att "alla" visste det. Kan du förklara?

(Edit: Värst vilken tid det tar att få fram ett svar ... Och kom inte och påstå att du inte kan "vakta" tråden hela tiden, för förra gången svarade du snabbt - och du har varit inloggad hela tiden sedan dess.)
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-22 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in