Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Jag har kommit på en viktig sak här. Det är ju så här att den person som sågs springa från Sjukhuset 4.20 och som vad jag tror helt säker på bodde i något av de två sista husen på Mariegärdesväg och var högst inblandad i detta försvinnande om inte själva huvudorsaken för att detta inträffande, ej var dansk. Det förefaller ej troligt.
Det är så här att danskarna PN och ErAn som syster Gabriella mycket riktigt säger och ErAn för den delen också sade, kände ju inte Helena och bör inte ens vetat var hon bodde. Hon hade inte ens pratat med dessa om dessa satt i en bil vid Kungssgatan och erbjöd henne skjuts och de hade inte heller brytt sig vidare och inget hade hänt. Om kontakt sker mellan Helena och de i bilen som jag tror stod nära teatern (enligt det tidiga ryktet) så är det bara för att Helena känner denne man bakom ratten sen innan. Men Helena ville inte ha med dessa att göra. Det var denne chaufför som körde denna bil som var uppväxt i Mariestad och som visste vem Helena var och var intresserad av henne och som visste exakt vart hon bodde. Så måste denna ekvation se ut. Han visste också att det även gick att köra inne på cykelvägen förbi Helenas hem för att komma till lekplatsen. I ett sådant här mycket kritiskt läge är det ju inte bara att bröta in med bilen här om man inte vet om det är betonggrisar eller bommar i vägen. Han visste detta färskt i minnet för han hade vad jag tror åkt förbi här inne tidigare på kvällen vid 23:30-00.00 enligt Gatsten vittne.
Denne man var alltså vältränad, 1.75-1.80 cm , mellan 20-30 år, mer ljus än mörk hårfärg (cendre) och bar längre vita shorts och en tröja, enligt detta vittne. "Sportig" är ett ord som kan dyka upp här. Om man strikt kollar på denna observation så springer ju denne man inte till andra sidan stan inte och över ån härifrån till sitt hem. Man lägger ju ihop den mycket heta observationen som Lockerudsvittnet gjorde till denna och då landar vi på något av de två sista husen på Mariegärdesväg. Där är avgränsningen.
Denne man tror jag då kände PN och kanske även andra vänner i Bråten alltså rakt över gräsplätten som skiljer dessa bostadsområden åt. Det är i denna bekvämlighet som han grundade denna vana att åka bil på cykelbanor som han gjorde här då detta bara var att bara köra ner dessa en c.a 150 meter så är han vid insatshusen och kan bara fortsätta ner vanlig bilväg. I ett annat fall om han skall till Bråten "lagligt" så måste han först köra åt motsatt håll och sedan korsen ut till Marieforsleden ner , rondell och vidare och sträckan blir c.a 3-4 ggr så lång istället varje gång han skall hit. Någonstans, tror jag så måste denna vana uppkommit att köra på just cykelvägar. Alltså i detta fall, precis i anslutning till där han bodde. Tittar man på kartan så var det just här i detta område det fanns cykelvägar. Det fanns då ett praktiskt ursprungssyfte här då till grundande av denna vana/ovana.
Denne man kan också varit uppvuxen i denna västra del av Mariestad och därmed gått under sin högstadietid på Tunaholmskolan såsom systrarna Andersson också gjorde. Senare kan han gått på intill liggande Vadsbo gymnasium och då även skall inte uteslutas att han och KM även kunnat vetat om varandra. Därmed hittar han också överallt i stan särskilt i stans västra del och även småvägar utåt inklusive neråt Trankärr men att här neråt blir det något värre. Det kan även varit så att denne man faktiskt även hade med sig en person till, utöver de två danskarna ErAn och PN då Trankärrs-vittnet pratade om fyra personer, i så fall är det en "infödd" person nära chauffören då som varit med i denna händelse också från början utöver den indragne KM på brottsplatsen. Dessa "infödda" personer är de två som orsakade denna gärning och är de hårdare och är utrustade med en iskyla.
Om vi betänker detta ovan så öppnar jag ju upp för att kroppen ej togs med över färja till Danmark utan att en eller två GM med mycket bra lokalkännedom var trygga i att gömma denna kropp på en plats nära Mariestad. Jag utesluter dock definitivt inte Danmarksalternativet då ju PN var borta med bilen från söndag till torsdag enligt loudamus källa och ErAn enligt egen utsago till Lotte faktiskt åkte till "södra Jylland" som han sade. Det kan även varit för att bara komma bort från själva ett tag givetvis också...hm.
Sakta men säkert rör du dig bort från danskarna. Jag har många gånger försökt få dig att förstå att danskarna - genom Gabriellas utsaga - var okända för Helena. Om danskarna skulle ha varit inblandade, var de det genom en ren och skär slump.
Nej, Helena gick hem, högst sannolikt med KM. Mitt tips är att PU hade surnat till när han såg att KM stötte hårt på "hans" tjej - och sedan gick det som det gick.
Vi vet att PU och BW hade bil ner till Stadt. Jag tror att svaret börjar där.