2023-04-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ursäkta men lägger upp mitt svar/frågor o teori igen… möjligt att jag bara är trög o vanlig person men varför, varför är det inte intressant för varken åklagare eller många här förutom frågan jag såg idag?
Klistrar in hens inlägg och mitt svar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Är d inte klarlagt när de kom till lägenheten och när grannen hör ljuden? Hur går d ihop me JJs berättelse att d i princip händer efter nån minut efter de kommit till lägenheten?
Och varförfrågar inte utredarna ut henne om d? Och även åklagaren då men d kanske han gör

Något jag missat?
Tiderna är angivna, jag har också undrat över den halvtimmen….
Jag förstår inte varför det inte har framgått fr åklagaren heller… eller än mer varför inte Clea hittat något kryphål i det…
Min egen teori är att de står utanför en bra stund ( polisen säger att mobilen positionerar sig på adressen där J bor ca 01.55) så då stämmer inte tiden med dunsarna eller med Js berättelse men mer med Ms berättelse att de sitter i köket…
Eftersom Rullman vill att rätten ska se JJs berättelse som trovärdig fattar jag inte det här heller… det motbevisar ju mycket…
Alla fall har jag byggt min egen teori på att de står utanför, Tove hinner fundera på vad hennes kille sa o bestämmer sig för att inte följa med hem till J trots allt fast hon säger ingenting om det, kanske är samtalet så himla bra på vägen o de sa ju förlåt osv ( enligt J o M så sa J förlåt o Tove med o stämningen var bra), så det var redan utrett på vägen enligt Toves känsla men JJ o M har ju bara falskt varit trevliga…
De står där o pratar o så blir M illamående ” eller Tove kissnödig, därav också att hon låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen för hon ska bara låna toaletten kort…
Först då får jag ihop tiden, oöppnade cidern som JJ plockade ur cykelkorgen med grannen, Toves öppna gylf, kisset på golvet och den korta rundvandringen innan som J berättar ….
Jag tror det stämmer som J säger en del av det att de kommer in o hon vill så gärna visa sin nya lgh ( likt henne trots att hennes tanke är att slå ner Tove), Tove går med lite snabbt och sen går de till badrummet o Tove ska kissa, är antagligen väldigt kissnödig… o knäpper upp gylfen , J envisas med att visa samtidigt och där när Tove vänder ryggen till o säger kanske, ” ja här var det inte mycket att se” och säger kanske nu måste jag kissa och fälls då.
Är det en fråga jag har till Rullman så är det varför den här tiden inte är täckt

Avel skrev ju nåt om att positionerna i Google inte stämmer riktigt.
Jag har inte läst just den delen i fupen så noga pga är för trög i huvudet och tycker platsdata är ganska komplicerat.
Så jag vet inte om det är att det kopplas upp mot Wi-Fi:t i lägenheten eller om det är positionering via master. (Nån annan har säkert bättre svar på detta än jag.)

Men dom kanske står utanför och J övertalar T om att hon bara måste med upp och kolla på hennes nyrenoverade badrum. Hon kanske står och pratar om renoveringen ett tag.
Sen följer T med upp efter en del tjat, och då säger hon den där meningen ”här fanns ju inte så mycket att se”. För renoveringen var ju inte klar. Var väl typ bara en ny golvmatta.
Kanske inser hon då att allt är en fälla?
Citera
2023-04-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag är av motsatt uppfattning, jag har svårt att se hur rätten skulle kunna döma ens medhjälp för MH, det finns ingen teknisk bevisning, inga spår av MH på Tove alltså, MH`s telefon har inte rört sej under tiden för mordet, det enda rätten skulle kunna gå på är att hon är i lägenheten och att man ska tro på JJ i just detta avseende och då döma under utom rimligt tvivel, knappast!
Glöm att MH sov , det är lätt att skylla på. Tror inte att JJ både hållt fast TTs armar samtidigt som ha strypt. Det behövs fler armar till det
Citera
2023-04-02, 19:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hur ska hon ha sparkat i väggen om hon är medvetslös?
Hur ska hon ha hört att grannen ringer på dörren om hon är medvetslös?

Antingen är man medvetslös eller inte.
Ööhh!! Var har du läst att T hörde att det ringde på dörren?
Citera
2023-04-02, 19:42
Medlem
Citat:
Förhörsledaren sa redan i förhör med MH att det var osannolikt att hon ska ha sovit under tiden.
De får dessutom inget riktigt svar från MHs sida utan då börjar hon dra lögner att hon varit på toa och spytt, men där ligger ju JJ och Tove och brottas vid den aktuella tidpunkten.

Alltså är det bara ren bullshit att MH har sovit, hon är värdelös på att ljuga.

För mig är det också bullshit och lögner. Mordet skedde tidigare än grannen uppfattat det som.
Möjligen är han så stubbored att han vägrar erkänna att han har tagit fel på ca 10-15 minuter.
Citera
2023-04-02, 19:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Håller med! Det är dock omöjligt med en rak diskussion när konsonantmannen tillåts vräka ur sig invektiv.

Citat:
Ser att många som kommenterade för ett par dagar sedan har slutat kommentera när det började regna påhopp från höger och vänster för att man inte hade samma ologiska teori som vissa MH-lovers, mycket tråkigt.

Den kända devisen:
”Mata aldrig ett monster, då växer han och vill ha mer”.
Skrolla, ignorera och svara principiellt inte förrän tonen är bättre och invektiven borta.

Den 19 april kommer domen, en dom som naturligtvis kommer överklagas hur utfallet än blir.

Det ha ju framkommit att det saknas en del i förundersökning - ingen rekonstruktion där de åtalade fått berätta var de befann sig, hur de satt eller låg, ingen syn på brottsplatsen där man testat hur högt ljuden kan ha låtit ner till grannen eller till sovalkoven. Ingen kontroll om kroppen kan ha legat i trapphusförrådet eller i klädkammaren. Ingen diskussion om var man då skulle ställt alla saker som fanns i klädkammaren liksom på sängen om MH skulle legat på den. Enligt kunniga inte heller en grundlig tömning/undersökning av Ts telefon.

Frågan är om HR rent juridiskt har möjlighet att komplettera med utökade undersökningar av den typen? Eller om HR är bundna att enbart ompröva TRs beslut på de grunder som förelåg i TR?
Någon som vet?
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 19:56.
Citera
2023-04-02, 19:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är helt inne på din linje. Mordet har inträffat mycket tidigare, runt 0210 och 0220.

Vid 02.11 registrerade MHs telefon 33 steg.
Då bör hon varit vaken och i rörelse.
Citera
2023-04-02, 19:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jasså?
Nu har du varit på plats också och vet exakt hur det har utspelat sig?

Bara någon så korkad som du kan tro att jag varit på plats.
Jag utgår ifrån det som framkommit i målet och framförallt rättsläkarens uttalande om att alternativet är osannolikt.

Du vet väl att rättsläkaren klart och tydligt sa att det var osannolikt att MH hållit händerna så som JJ beskrev?

Hur går det med Brottsbalken 2022 som du skulle visa? Eller skall du till sist gå dina egna krav på andra tillmötes och medge att du hade jättemegafel och inte fattade ett skit av hur svensk lagstiftning fungerar?
Citera
2023-04-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad jag kan minnas var hon inte det, men hon hade heller inga nära vänner.

Jag har fått uppfattningen att omgivningen inte sett henne som ensam och utanför utan att det varit en inre känsla som gnagt henne.

Ms pappa säger i förhöret att hon blev mobbad i skolan som yngre. Men i vilken grad framgår inte. När Kombacks verksamhet upphörde i juni 2021 fick M byta skola. På sin nya skola trivdes hon inte lika bra bl a på grund av att några av hennes gamla mobbare gick där.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-02 kl. 19:51.
Citera
2023-04-02, 19:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vid 02.11 registrerade MHs telefon 33 steg.
Då bör hon varit vaken och i rörelse.

Eller så vände hon på sig i sömnen. Eller så rörde någon annan på hennes telefon.

Det kan ha varit alla tre.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nja i detta fallet tror jag nog rätten skulle velat ha någon mer stödbevisning, med tanke på hennes ålder oxå och att MH är ostraffad så dömer man inte ut medhjälp i första taget.

Du kan ha rätt. Jag vet inte heller hur de tänker här.
Dock är JJ också väldigt ung, född i november 2002 - och hon kommer nästan säkert åka på livstid. Hon blir då den yngsta kvinnan någonsin i modern tid som får ett livstidsstraff!
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 19:52.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ms pappa säger i förhöret att hon blev mobbad i skolan som yngre. Men i vilken grad framgår inte. När Kombacks verksamhet upphörde i juni 2021 fick M byta skola. På sin nya skola trivdes hon inte lika bra då några av hennes gamla mobbare gick där.
Ok. Det hade jag missat.
Citera
2023-04-02, 19:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Eller så vände hon på sig i sömnen. Eller så rörde någon annan på hennes telefon.
Det kan ha varit alla tre.

”Eller så vände hon på sig i sömnen?” 33 varv??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in