2023-04-02, 19:23
Medlem
Sitter nämdemännen och domaren i rätten och bollar olika idéer och infallsvinklar precis som vi gör här?
Eller tittar dom bara på vilka beviskrav som är uppfyllda och anses rimliga och tar beslut utifrån det?
Citera
2023-04-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag ser inte hur den frikyrkliga uppfostran skulle kunna beskyllas för att MH väljer ondskan.
Tvärtom så har hon fått en uppfostran som lärt henne vad som är rätt och fel, gott och ont. Hon har valt att supa och ta droger, vara vän med JJ som verkar vara väldigt mörk, rentav ond. Hon har gjort sina val och det har fått fruktansvärda konsekvenser. Jag ser inte hur det skulle vara kyrkans fel.

Nä det har du rätt i.
Hon borde ju verkligen ha det med sig från uppfostran. Föräldrarna verkar ju väldigt ordentliga och fungerande.
Nu när jag tänker efter så är det faktiskt jättekonstigt.
Kan det vara revolt mot allt som familjen står för?
Citera
2023-04-02, 19:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag är av motsatt uppfattning, jag har svårt att se hur rätten skulle kunna döma ens medhjälp för MH, det finns ingen teknisk bevisning, inga spår av MH på Tove alltså, MH`s telefon har inte rört sej under tiden för mordet, det enda rätten skulle kunna gå på är att hon är i lägenheten och att man ska tro på JJ i just detta avseende och då döma under utom rimligt tvivel, knappast!

Johanna Möller dömdes för mord på sin far, trots att hon inte ens var i huset samma dag han knivmördades.
Hon dömdes inte för medhjälp eller anstiftan till mord, utan för mord, trots att hon befann sig nästan hundra meter därifrån och aldrig gick in i huset.

Så nog kan man döma någon för medhjälp utan DNA fynd om denne befunnit sig i samma pyttelilla etta som mordet begicks och dessutom varit med om att locka dit mordoffret och frakta bort kroppen efteråt. Och ljuga om det i många veckor efteråt.
Citera
2023-04-02, 19:29
Medlem
LeeVans avatar
GW summerar Tove-rättegången (två avsnitt- scrolla)

https://www.tv4.se/artikel/aDjpxgyNJ9KKa55NUpePE/gw-kritisk-till-aklagarens-bud-18-aringen-talar-nog-sanning
Citera
2023-04-02, 19:30
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hur vet du att T låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen? Hur vet du att det är T:s cider? Hur vet du att det är en oöppnad cider som ligger i cykelkorgen? Hur vet du att det är J som plockar upp den oöppnade cidern ur cykelkorgen? Hur vet du att ciderburken var oöppnad? Det som nämns om cidern i förhör och i FUP är att M berättar att vännen L som var med på förfesten dricker cider på vägen från J:s lägenhet till Nöjet och en bild på en eldpåverkad burk cider med beskrivningen att den återfinns i brandresterna en och en halv meter nedanför T:s fötter på fyndplatsen.
Hur får du det till att cidern låg i cykelkorgen och att det är T:s oöppnade ciderburk? Killgissar du?
Grannen sa detta i förhör, dock inte specificerat Cider:

När de kom hem så såg Lahan* att det låg en röd plastpåse i cykelkorgen på damcykeln som han tidigare hade flyttat på. Han sade detta till Johanna som då tog med sig påsen upp till sin lägenhet. Lahanj sade att det såg ut som att det låg en dricksburk i påsen
Citera
2023-04-02, 19:31
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det här är intressant...
J låser dörren. Jag är inte förvånad för hon hade för avsikt att misshandla o kanske döda.
Men det måste vara fruktansvärt när T märker att hon låser dörren.... panik...

Jag tror ju att det är sant och att M satt passiv nånstans och led...
Men även om M inte var med... så försöker man stoppa det eller ringer polisen... Man är ju delaktig om man inte ingriper.

Så kan det mycket väl vara och det är inte omöjligt att öppna en låst dörr från utsidan om M är vaken och vill avstyra det som pågår på toaletten. Men hon sover enligt vad hon själv säger så den möjligheten faller dessvärre bort.
Citera
2023-04-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu har du läst och hört om en sådan strypning.

Och ja, Tove var sannolikt inte vid fullt medvetande, och ja någon höll fast armarna, nämligen JJ, med sina ben.

Men jag kan inte låta bli att undra, hur väl insatt är du alla strypmord som skett i världen i modern tid?

Jasså?
Nu har du varit på plats också och vet exakt hur det har utspelat sig?
Citera
2023-04-02, 19:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Grannen sa detta i förhör, dock inte specificerat Cider:

När de kom hem så såg Lahan* att det låg en röd plastpåse i cykelkorgen på damcykeln som han tidigare hade flyttat på. Han sade detta till Johanna som då tog med sig påsen upp till sin lägenhet. Lahanj sade att det såg ut som att det låg en dricksburk i påsen

Exakt, grannen nämnde att han tror att det är en burk som ligger i den röda påsen som är cykelkorgen.
Citera
2023-04-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Johanna Möller dömdes för mord på sin far, trots att hon inte ens var i huset samma dag han knivmördades.
Hon dömdes inte för medhjälp eller anstiftan till mord, utan för mord, trots att hon befann sig nästan hundra meter därifrån och aldrig gick in i huset.

Så nog kan man döma någon för medhjälp utan DNA fynd om denne befunnit sig i samma pyttelilla etta som mordet begicks och dessutom varit med om att locka dit mordoffret och frakta bort kroppen efteråt. Och ljuga om det i många veckor efteråt.

Nja i detta fallet tror jag nog rätten skulle velat ha någon mer stödbevisning, med tanke på hennes ålder oxå och att MH är ostraffad så dömer man inte ut medhjälp i första taget.
Citera
2023-04-02, 19:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Sitter nämdemännen och domaren i rätten och bollar olika idéer och infallsvinklar precis som vi gör här?
Eller tittar dom bara på vilka beviskrav som är uppfyllda och anses rimliga och tar beslut utifrån det?

Lite både och.

Framförallt tittar de på vilka beviskrav som är uppenbart uppfyllda. Som t.ex. att JJ har tagit livet av Tove och att JJ har flyttat Toves kropp ut i skogen och tänt eld på den, samt att MH hjälpt till vid delar av förflyttningen. Mycket av det baserat på samstämmiga vittnesuppgifter från JJ och MH. Sedan kan de diskutera om JJ begick mord eller dråp. Framförallt kan de diskutera hur de ser på bevisningen, eller snarare avsaknaden av bevis, på att MH deltagit i mordet. Där kommer domstolen sannolikt att komma fram till att det inte kan ställas utom rimligt tvivel att MH mördat Tove i uppsåtligen och i samförstånd, och att det ej heller kan ställas utom rimligt tvivel att hon begått medhjälp till mord.
Citera
2023-04-02, 19:38
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag är av motsatt uppfattning, jag har svårt att se hur rätten skulle kunna döma ens medhjälp för MH, det finns ingen teknisk bevisning, inga spår av MH på Tove alltså, MH`s telefon har inte rört sej under tiden för mordet, det enda rätten skulle kunna gå på är att hon är i lägenheten och att man ska tro på JJ i just detta avseende och då döma under utom rimligt tvivel, knappast!

Jag tror rätten kommer anse att hon ljuger, märkena på TTs armar tycker jag tyder på att två personer mördat henne.
Citera
2023-04-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ursäkta men lägger upp mitt svar/frågor o teori igen… möjligt att jag bara är trög o vanlig person men varför, varför är det inte intressant för varken åklagare eller många här förutom frågan jag såg idag?
Klistrar in hens inlägg och mitt svar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Är d inte klarlagt när de kom till lägenheten och när grannen hör ljuden? Hur går d ihop me JJs berättelse att d i princip händer efter nån minut efter de kommit till lägenheten?
Och varförfrågar inte utredarna ut henne om d? Och även åklagaren då men d kanske han gör

Något jag missat?
Tiderna är angivna, jag har också undrat över den halvtimmen….
Jag förstår inte varför det inte har framgått fr åklagaren heller… eller än mer varför inte Clea hittat något kryphål i det…
Min egen teori är att de står utanför en bra stund ( polisen säger att mobilen positionerar sig på adressen där J bor ca 01.55) så då stämmer inte tiden med dunsarna eller med Js berättelse men mer med Ms berättelse att de sitter i köket…
Eftersom Rullman vill att rätten ska se JJs berättelse som trovärdig fattar jag inte det här heller… det motbevisar ju mycket…
Alla fall har jag byggt min egen teori på att de står utanför, Tove hinner fundera på vad hennes kille sa o bestämmer sig för att inte följa med hem till J trots allt fast hon säger ingenting om det, kanske är samtalet så himla bra på vägen o de sa ju förlåt osv ( enligt J o M så sa J förlåt o Tove med o stämningen var bra), så det var redan utrett på vägen enligt Toves känsla men JJ o M har ju bara falskt varit trevliga…
De står där o pratar o så blir M illamående ” eller Tove kissnödig, därav också att hon låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen för hon ska bara låna toaletten kort…
Först då får jag ihop tiden, oöppnade cidern som JJ plockade ur cykelkorgen med grannen, Toves öppna gylf, kisset på golvet och den korta rundvandringen innan som J berättar ….
Jag tror det stämmer som J säger en del av det att de kommer in o hon vill så gärna visa sin nya lgh ( likt henne trots att hennes tanke är att slå ner Tove), Tove går med lite snabbt och sen går de till badrummet o Tove ska kissa, är antagligen väldigt kissnödig… o knäpper upp gylfen , J envisas med att visa samtidigt och där när Tove vänder ryggen till o säger kanske, ” ja här var det inte mycket att se” och säger kanske nu måste jag kissa och fälls då.
Är det en fråga jag har till Rullman så är det varför den här tiden inte är täckt

Är helt inne på din linje. Mordet har inträffat mycket tidigare, runt 0210 och 0220.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in