2023-04-02, 21:12
Medlem
De är verkligen sjuka i huvudet båda två. Visst var det väl ingen av dem som sa något i stil med ”jag fattar verkligen inte hur jag kunde göra det, jag mår fruktansvärt dåligt över att ha tagit en människas liv” i panikgråt under rättegången? Enbart ”sorg” över sin egen situation. I vissa mordfall där det gått överstyr har man ändå ibland kunnat skönja viss uppriktig ånger.
Maja är verkligen inte den snälla, gulliga tjejen heller som några vill få det till. Hon saknar ju helt och hållet empati. Inte ens hon kunde bryta ihop över att en människa hon känner är DÖD.

Må de ruttna.
Citera
2023-04-02, 21:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tror återigen du läser rättsläkarens uttalande fel - det handlar inte om att det är orimligt att MH hållt fast armarna, det handlar om att det är orimligt att SKADORNA PÅ ARMBÅGARNA uppkommit genom att någon tryckt mot dom. Blir oerhört uppenbart om du läser fup. Någon har med stor sannolikhet hållt fast armarna, det är omöjligt för rättsläkaren att uttala sig om VEM.

Jag har läst rätt, du har läst fel.

Rättsläkaren sa att det var osannolikt att skadorna på armarna skulle ha uppkommit genom det skeende som JJ beskrivit. Det vill säga genom att en andra person har hållit i händerna. Det var enligt rättsläkaren mer sannolikt att de uppkommit genom att JJ har suttit på dem.

Förstår att du vill förneka rättsläkarens uttalanden, precis som Clea. Men jag säger till dig som rätten sa till Clea, du får finna dig i vad rättsläkaren rapporterat.
Citera
2023-04-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hon var ensam i den lilla lägenheten med Ts döda kropp - men noterade den inte.
Hon var och kissade i badrummet två gånger utan att se att där begåtts ett strypmord eller se Ts kropp.

Jag tycker även att det borde ha luktat väldigt starkt i det lilla badrummet av .. kväljningar , svett , dödsångest , urin och J vart säkert dyngblöt i trosan .

Men nej , chockad av att sedan helt plötsligt se T i ett lakan i hallen . Och så bara fick hon lov att hjälpa till och bära .
Inget avgrundskrik eller frågor vad som hänt .
Inte något om var det en olyckshändelse så borde vi ringa polisen .
Hon sitter kvar i bilen när T eldar på . Men har ändå hunnit sätta på ficklampan massa gånger .
Och sedan verkar hon ändå veta mycket detaljer om allt .
Citera
2023-04-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är väl just för att hon är oskyldig som hon gör det där. Utom punkt 1, då hon inte visste om att Tove var död.

Vad gjorde den som var skyldig? Spelade TV-spel? Knappast? Agerade normalt på söndagen? Nej, hon åkte och eldade på liket...

Hade MH varit skyldig till mord hade hon nog varit lika ivrig som JJ att undanröja TT. Men det var hon inte. Inte tillnärmelsevis. Hon gjorde bara det som JJ sa åt henne att göra. Inget mer. Och vid tidigare tillfällen när JJ sagt åt MH att delta i JJs mördaraktiviteter, så har MH vägrat.

Det ger en tydlig bild av MH. Hon gör som JJ säger, till en viss gräns. Där vägrar hon. Det finns inget som säger att det skulle varit annorlunda denna natt. Tvärtom, faktiskt.

Jo men jag tror mh var med, men jag tror inte hon hade för avsikt att tove skulle dö. Hon kan ju ha tagit bort toves händer för att hjälpa sin bästa kompis sen räknar hon inte me att JJ ska sitta o ta stenhårt stryptag under perioden hon håller nere händerna även om hon ser lite av vad JJ gör
Gör d henne skyldig till mord? Inte tillräckligt insatt i juridik för att svara på d
Citera
2023-04-02, 21:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja vid stor tvekan bör man hellre fria än fälla. Absolut.

Eller fälla för ett lindrigare brott, men likafullt med fängelse.

En svensk mellanmjölks medelväg vore väl att antingen fälla MH för medhjälp till mord eller för grovt gravfridsbrott/ förhindrande av rättvisa / skyddande av brottsling.

Då kan hon dömas till kanske 3-4 års fängelse, flytta från Vetlanda, gå i terapi och starta ett nytt liv före 25.
Utan Johanna som sannolikt sitter på Hinsan eller i Ystad då.

Blir MH helt frikänd kommer hon kunna kvittera ut pengar för sina sex häktesmånader.
Med tanke på vad hon och JJ faktiskt gjort vore det rätt stötande.

Hon kanske är skyldig, lite grann, mittemellan, så vi dömer henne till något annat istället.
Jösses vilken idioti.
Citera
2023-04-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har läst rätt, du har läst fel.

Rättsläkaren sa att det var osannolikt att skadorna på armarna skulle ha uppkommit genom det skeende som JJ beskrivit. Det vill säga genom att en andra person har hållit i händerna. Det var enligt rättsläkaren mer sannolikt att de uppkommit genom att JJ har suttit på dem.

Förstår att du vill förneka rättsläkarens uttalanden, precis som Clea. Men jag säger till dig som rätten sa till Clea, du får finna dig i vad rättsläkaren rapporterat.

Du har fel som vanligt, inse det nu.

Flera skribenter har motbevisat dig gång på gång med direkt citering ifrån rapporten och ändå säger du att de har fel, genom att uttrycka sig så så menar du att rättsläkaren har fel i vad hon själv har skrivit.

Inser du hur fel du har?
Citera
2023-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ja vid stor tvekan bör man hellre fria än fälla. Absolut.

Eller fälla för ett lindrigare brott, men likafullt med fängelse.

En svensk mellanmjölks medelväg vore väl att antingen fälla MH för medhjälp till mord eller för grovt gravfridsbrott/ förhindrande av rättvisa / skyddande av brottsling.

Då kan hon dömas till kanske 3-4 års fängelse, flytta från Vetlanda, gå i terapi och starta ett nytt liv före 25.
Utan Johanna som sannolikt sitter på Hinsan eller i Ystad då.

Blir MH helt frikänd kommer hon kunna kvittera ut pengar för sina sex häktesmånader.
Med tanke på vad hon och JJ faktiskt gjort vore det rätt stötande.

Ja nej någon slags dom får sannolikt MH oxå, Svegfors ville ju att hon skulle sättas på fri fot men hon sitter ju fortfarande häktad och brukar inte det vara en indikation på att straff kommer utdömas, jag vet inte som sagt.
Citera
2023-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Traumatiserad M? Knappast, hon skickar minst en tumme upp till J när J skickar ett segertecken till M på donken och M skickar minst fem ansiktsbilder till J när hon ligger hemma i sängen arla morgon hos sina föräldrar efter att M och J dumpat T i skogen. Normalt beteende?

Det hade jag missat, att MH låg och skickade ansiktsbilder till J efter dumpningen av Toves döda kropp. Jag tycker att båda tjejerna visar en sådan iskyla.
Ingen har visat ånger eller medkänsla till Toves anhöriga.
MH hade så lätt kunnat larma när grannen ringde på.
Eller efteråt när Tove inte andades.
Framförallt när JJ lämnade lägenheten för att åka till Mcdonalds.
Det fanns även polis utanför Nöjet hon hade kunnat slå larm till.
Så många chanser.
Som hon avstod från.
Hade MH gjort något av detta så hade vi kunnat köpa hennes historia om att JJ styrde henne och att hon var rädd för JJ.
Hon hade kunnat berätta sanningen redan på måndag när hon häktades, då hade Tove hittats tidigt och anhöriga besparats en del lidande.

Ur förhöret med I*A sa hon så här om MH:
580 i bilaga pdf 153, där alla förhören är med.

"I*a har även hört att MH
misskött sig inom idrotten, både fotboll och handboll, typ varit fysisk ful och tuff på plan. I*a
har inte upplevt det själv utan bara hört på ryktesväg"

Jag tror tyvärr att sanningen är värre än någon av oss här kunnat föreställa oss.
Citera
2023-04-02, 21:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Jo men jag tror mh var med, men jag tror inte hon hade för avsikt att tove skulle dö. Hon kan ju ha tagit bort toves händer för att hjälpa sin bästa kompis sen räknar hon inte me att JJ ska sitta o ta stenhårt stryptag under perioden hon håller nere händerna även om hon ser lite av vad JJ gör
Gör d henne skyldig till mord? Inte tillräckligt insatt i juridik för att svara på d

Med allra största sannolikhet skulle en domstol döma i enlighet med åklagarens yrkande om så var bevisat.
Citera
2023-04-02, 21:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ett stort problem med att inte se MH som medhjälpare är att man måste förklara hennes beteende efter mordet.

Vilken oskyldig gör följande:
1. Är ensam med ett lik ca 20 minuter utan att göra något förutom skicka tummen upp till mördaren?
2. Avslutar kväll med nöjessurfande och -spelande?
3. Är helt tyst om hur mord gick till i över en månad - trots förmodad enorm press från sitt eget samvete för Ts familj?
4. Agerar normalt enligt vittnesmål på söndagen?

MH ska givetvis bevisas som skyldig, men på samma sätt: Vill man se MH som annat än medskyldig behöver man förklara ovan fem punkter.
1. Jag tror att J drog ut T till vindsförrådet eller på annat vis dolde henne. Det går inte att få in i mitt huvud att M skulle stannat kvar i lgh om hon visste att en död T låg där.

2. Avledningsmanöver för att få tankarna på annat.

3. Möjliga orsaker till det har jag listat i tidigare inlägg:
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

4. Förträngningsmekanism
Citera
2023-04-02, 21:26
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1. Jag tror att J drog ut T till vindsförrådet eller på annat vis dolde henne. Det går inte att få in i mitt huvud att M skulle stannat kvar i lgh om hon visste att en död T låg där.

2. Avledningsmanöver för att få tankarna på annat.

3. Möjliga orsaker till det har jag listat i tidigare inlägg:
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

4. Förträngningsmekanism

(1) har jag oerhörda problem att svälja på så många sätt. Resten tänkbara men osannolika.
Men vem vet. Det vi ofta håller på med här är sannolikheter, inte sanningar.
Citera
2023-04-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
akt 149 sid 99

Det finns två olika scenario i det slutgiltiga dödfallsutlåtandet.
Ja, obduktionen säger att bådas historier kan stämma. Men jag märker att hon speciellt under MHs version skriver att det verkar stämma om person varit medvetslös. Och sedan verkar det som att fynden runt de stora kärlen i halsen talar för Tove blev medvetslös rätt så direkt, då det har varit ett starkt och långvarigt tryck på den punkt som gör man tuppar av redan inom några sekunder. Detta sa rättsläkaren under rättegången. Det finns tecken på Tove kunde varit medvetslös rätt så snabbt.
Jag tror det är därför rättsläkaren under rättegången verkade stödja MHs version mer (att JJ själv hållit fast armar), just pga rättsläkaren själv verka tycka det finns indikationer på att Tove blev medvetslös inom några sekunder. Det sättet JJ beskriver att MH höll i armar gav en ”liten sannolikhet” för att kunna resultera i de skador man har sett på armbågarna, medan det verkade vara rätt så sannolikt att skadorna överensstämmer med att JJ själv tryckt fast dem. Vilket nog var lätt eftersom Tove verkar ha svimmat av inom några sekunder från att hon slog i huvudet i golvet och JJ tar tag runt halsen.

Jag tror MH var vaken men jag tror inte hon höll i armar. Vad hon gjorde under tiden eller var hon befann sig är ytterst oklart för mig. Hon kanske bara stod som ett fån i bakgrunden och stirrade på vad som hände. Jag hade nog pissat på mig själv om jag hade sett/hört JJ döda en annan människa med sina bara händer (och säkert helt svart, psykopatisk blick), och sen behöva sitta ensam mitt i natten i lägenheten med henne och kroppen till personen hon mördat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in