2023-04-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ uppger att hon mördade TT direkt efter de ankommit till hennes lägenhet..

Hävdar att JJ ljuger för att hämnas på MH, för att sätta dit henne, trots att hon med stor sannolikhet faktiskt låg och sov.

Förhörsledaren sa redan i förhör med MH att det var osannolikt att hon ska ha sovit under tiden.
De får dessutom inget riktigt svar från MHs sida utan då börjar hon dra lögner att hon varit på toa och spytt, men där ligger ju JJ och Tove och brottas vid den aktuella tidpunkten.

Alltås är det bara ren bullshit att MH har sovit, hon är värdelös på att ljuga.
Citera
2023-04-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, så kan det ha varit. Vad jag menar är att det är osannolikt att de hade planerat att döda Tove just denna kväll på just detta vis, i förväg.

Om planen bildades när de stod utanför Nöjet och väntade, så var knappast MH invigd i de planerna.

Jag tvivlar inte en sekund på att JJ redan där hade "Den jäveln ska dö" i huvudet utanför Nöjet, vaktens notering om JJs sinnesstämning och agerande utanför Nöjet antyder det. Men då också att hon inte heller invigde någon annan pga sitt fokus på just Tove. Inatt skulle det ske och det skulle ingen få stoppa, inte ens MH. Minns väl att MH kategoriskt vägrat delta i JJs tidigare brottsliga gärningar med till mordbränder etc.

Du anklagar andra för hittepå och desperation, själv spekulerar du hej vilt i både JJ och MH's förehavanden innan och under mordet.

Du är fan den största dåren här i tråden med ditt uppblåsta ego.
Citera
2023-04-02, 19:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Är inte gärningsbeskrivningen det står under respektive åtalspunkt i stämningsansökan?

Vetekatten om det rymmer medhjälp till mord för MH.

Såvitt jag förstår innehåller gärningsbeskrivningen här uppgifter att både JJ och MH varit med vid mordet av T. Då blir det ju rättens uppgift att avgöra hur aktiv respektive åtalad varit. Medhjälp beskriver ju en aktiv roll, men mindre aktiv än den som aktivt begått själva mordhandlingen.

Så ja, det borde kunna rymmas inom gärningsbeskrivningen eftersom det är en värdering av gradskillnaden i hur aktivt de båda åtalade var för sig har agerat vid mordet.
Citera
2023-04-02, 19:07
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustis
Ja, nåt åt det hållet.

Krokodiltårar över att de inte kan festa och leva loppan och hata folk.
Citera
2023-04-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag ser inte hur den frikyrkliga uppfostran skulle kunna beskyllas för att MH väljer ondskan.
Tvärtom så har hon fått en uppfostran som lärt henne vad som är rätt och fel, gott och ont. Hon har valt att supa och ta droger, vara vän med JJ som verkar vara väldigt mörk, rentav ond. Hon har gjort sina val och det har fått fruktansvärda konsekvenser. Jag ser inte hur det skulle vara kyrkans fel.

Håller med. Att det skulle vara kyrkans (och församlingens fel) att MH blev de hon blev är verkligen inte deras fel.
Citera
2023-04-02, 19:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon kanske hade googlat?

Hon har nog ändå fått lära sig av sin far hur hon agerar om hon skulle bli överfallen. Hennes far har minst 36 månaders militär träning.
Senast redigerad av LeeVan 2023-04-02 kl. 19:14.
Citera
2023-04-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det var någon som skulle maila Eksjö TR. i fredags EM.
Om det går att få ut dom innan dom faller så tar det nog fram tills Onsdag veckan som kommer innan CDn landar i brevlådan...

Tack snälla för svar!
Citera
2023-04-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att JJ låste fast de med låren?

Fallet, huvudslagen, att ha 70+ kg på diafragma och lungor, det hårda strypgreppet borde ha gjort TT medvetslös hyfsat snabbt, grannen ringer på dörren och TT tar de sista krafterna och sparkar allt vad hon kan i väggen.

JJ gick verkligen in till 100% för att mörda TT.

Hur ska hon ha sparkat i väggen om hon är medvetslös?
Hur ska hon ha hört att grannen ringer på dörren om hon är medvetslös?

Antingen är man medvetslös eller inte.
Citera
2023-04-02, 19:11
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Såvitt jag förstår innehåller gärningsbeskrivningen här uppgifter att både JJ och MH varit med vid mordet av T. Då blir det ju rättens uppgift att avgöra hur aktiv respektive åtalad varit. Medhjälp beskriver ju en aktiv roll, men mindre aktiv än den som aktivt begått själva mordhandlingen.

Så ja, det borde kunna rymmas inom gärningsbeskrivningen eftersom det är en värdering av gradskillnaden i hur aktivt de båda åtalade var för sig har agerat vid mordet.

Håller med har svårt att se att MH frias från medhjälp till mord om nu rätten friar henne från mord.
De andra kommer hon dömas för helt klart. JJ åker för mord, hon erkänner ju gärningen. Även om det i hennes värld är en olycka att hon dog när JJ stryper henne. Att de sen sitter och tittar på och inte försöker återuppliva eller ringa ambulans visar än mer att de sket fullständigt i TT.
Citera
2023-04-02, 19:16
Medlem
Ursäkta men lägger upp mitt svar/frågor o teori igen… möjligt att jag bara är trög o vanlig person men varför, varför är det inte intressant för varken åklagare eller många här förutom frågan jag såg idag?
Klistrar in hens inlägg och mitt svar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Är d inte klarlagt när de kom till lägenheten och när grannen hör ljuden? Hur går d ihop me JJs berättelse att d i princip händer efter nån minut efter de kommit till lägenheten?
Och varförfrågar inte utredarna ut henne om d? Och även åklagaren då men d kanske han gör

Något jag missat?
Tiderna är angivna, jag har också undrat över den halvtimmen….
Jag förstår inte varför det inte har framgått fr åklagaren heller… eller än mer varför inte Clea hittat något kryphål i det…
Min egen teori är att de står utanför en bra stund ( polisen säger att mobilen positionerar sig på adressen där J bor ca 01.55) så då stämmer inte tiden med dunsarna eller med Js berättelse men mer med Ms berättelse att de sitter i köket…
Eftersom Rullman vill att rätten ska se JJs berättelse som trovärdig fattar jag inte det här heller… det motbevisar ju mycket…
Alla fall har jag byggt min egen teori på att de står utanför, Tove hinner fundera på vad hennes kille sa o bestämmer sig för att inte följa med hem till J trots allt fast hon säger ingenting om det, kanske är samtalet så himla bra på vägen o de sa ju förlåt osv ( enligt J o M så sa J förlåt o Tove med o stämningen var bra), så det var redan utrett på vägen enligt Toves känsla men JJ o M har ju bara falskt varit trevliga…
De står där o pratar o så blir M illamående ” eller Tove kissnödig, därav också att hon låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen för hon ska bara låna toaletten kort…
Först då får jag ihop tiden, oöppnade cidern som JJ plockade ur cykelkorgen med grannen, Toves öppna gylf, kisset på golvet och den korta rundvandringen innan som J berättar ….
Jag tror det stämmer som J säger en del av det att de kommer in o hon vill så gärna visa sin nya lgh ( likt henne trots att hennes tanke är att slå ner Tove), Tove går med lite snabbt och sen går de till badrummet o Tove ska kissa, är antagligen väldigt kissnödig… o knäpper upp gylfen , J envisas med att visa samtidigt och där när Tove vänder ryggen till o säger kanske, ” ja här var det inte mycket att se” och säger kanske nu måste jag kissa och fälls då.
Är det en fråga jag har till Rullman så är det varför den här tiden inte är täckt
Citera
2023-04-02, 19:18
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tiderna är angivna, jag har också undrat över den halvtimmen….
Jag förstår inte varför det inte har framgått fr åklagaren heller… eller än mer varför inte Clea hittat något kryphål i det…
Min egen teori är att de står utanför en bra stund ( polisen säger att mobilen positionerar sig på adressen där J bor ca 01.55) så då stämmer inte tiden med dunsarna eller med Js berättelse men mer med Ms berättelse att de sitter i köket…
Eftersom Rullman vill att rätten ska se JJs berättelse som trovärdig fattar jag inte det här heller… det motbevisar ju mycket…
Alla fall har jag byggt min egen teori på att de står utanför, Tove hinner fundera på vad hennes kille sa o bestämmer sig för att inte följa med hem till J trots allt fast hon säger ingenting om det, kanske är samtalet så himla bra på vägen o de sa ju förlåt osv ( enligt J o M så sa J förlåt o Tove med o stämningen var bra), så det var redan utrett på vägen enligt Toves känsla men JJ o M har ju bara falskt varit trevliga…
De står där o pratar o så blir M illamående ” eller Tove kissnödig, därav också att hon låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen för hon ska bara låna toaletten kort…
Först då får jag ihop tiden, oöppnade cidern som JJ plockade ur cykelkorgen med grannen, Toves öppna gylf, kisset på golvet och den korta rundvandringen innan som J berättar ….
Jag tror det stämmer som J säger en del av det att de kommer in o hon vill så gärna visa sin nya lgh ( likt henne trots att hennes tanke är att slå ner Tove), Tove går med lite snabbt och sen går de till badrummet o Tove ska kissa, är antagligen väldigt kissnödig… o knäpper upp gylfen , J envisas med att visa samtidigt och där när Tove vänder ryggen till o säger kanske, ” ja här var det inte mycket att se” och säger kanske nu måste jag kissa och fälls då.
Är det en fråga jag har till Rullman så är det varför den här tiden inte är täckt

Hur vet du att T låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen? Hur vet du att det är T:s cider? Hur vet du att det är en oöppnad cider som ligger i cykelkorgen? Hur vet du att det är J som plockar upp den oöppnade cidern ur cykelkorgen? Hur vet du att ciderburken var oöppnad? Det som nämns om cidern i förhör och i FUP är att M berättar att vännen L som var med på förfesten dricker cider på vägen från J:s lägenhet till Nöjet och en bild på en eldpåverkad burk cider med beskrivningen att den återfinns i brandresterna en och en halv meter nedanför T:s fötter på fyndplatsen.
Hur får du det till att cidern låg i cykelkorgen och att det är T:s oöppnade ciderburk? Killgissar du?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-04-02 kl. 19:21.
Citera
2023-04-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Håller med har svårt att se att MH frias från medhjälp till mord om nu rätten friar henne från mord.
De andra kommer hon dömas för helt klart. JJ åker för mord, hon erkänner ju gärningen. Även om det i hennes värld är en olycka att hon dog när JJ stryper henne. Att de sen sitter och tittar på och inte försöker återuppliva eller ringa ambulans visar än mer att de sket fullständigt i TT.

Jag är av motsatt uppfattning, jag har svårt att se hur rätten skulle kunna döma ens medhjälp för MH, det finns ingen teknisk bevisning, inga spår av MH på Tove alltså, MH`s telefon har inte rört sej under tiden för mordet, det enda rätten skulle kunna gå på är att hon är i lägenheten och att man ska tro på JJ i just detta avseende och då döma under utom rimligt tvivel, knappast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in