2023-04-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är så jag också uppfattar MH. Hon tar nog den enklaste vägen och går den via en lögn, tja…

Hon håller tyst med väldigt grova brott för JJs skull, och det finns inga tecken på att hon plågas av något samvete alls över brotten. Jag tror inte heller på att hon inte deltar. Hon hjälper JJ att förfölja och skrika på Ju*ia, som JJ blivit ovän med. Där finns det vittnen på MHs delaktighet, så det kan hon inte ljuga om. Hon är ertappad med en sprayflaska efter bilen sprayades och Fi*ip säger också att hon var med. Jag tror hon varit med på allt.

Just det! Det har du rätt i.
Nu kom jag på den gången med när hon hängde med en tjej hem till Tove och Albin och ställde till bråk där. Det var nånting om att den andra tjejen var sur för att hon inte fick prata med Albin för Tove. Den gången som Tove blev rädd och skar sig av ångest. Johanna kom dit en stund senare.

Vad är M för person egentligen?
Har hon empatibrist?
Tänker hon inte alls? Bara hänger med?
Har hon aldrig lärt sig ta ansvar? Eller är hon oförmögen att ta ansvar?
Ställer diagnoserna till det?
Spelar störd anknytning roll? Adoptionen?
Den frikyrkliga uppfostran?
Är det en cocktail av alla faktorer som är som upplagt för att det ska gå år helvete?

J är på nåt sätt lättare att förstå sig på. Hon är rakt igenom ond. Psykopat, narcissist, nån kluster-b störning. Nåt sånt. Elak, självisk, och empatistörd.
Citera
2023-04-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Är d inte klarlagt när de kom till lägenheten och när grannen hör ljuden? Hur går d ihop me JJs berättelse att d i princip händer efter nån minut efter de kommit till lägenheten?
Och varförfrågar inte utredarna ut henne om d? Och även åklagaren då men d kanske han gör

Något jag missat?
Tiderna är angivna, jag har också undrat över den halvtimmen….
Jag förstår inte varför det inte har framgått fr åklagaren heller… eller än mer varför inte Clea hittat något kryphål i det…
Min egen teori är att de står utanför en bra stund ( polisen säger att mobilen positionerar sig på adressen där J bor ca 01.55) så då stämmer inte tiden med dunsarna eller med Js berättelse men mer med Ms berättelse att de sitter i köket…
Eftersom Rullman vill att rätten ska se JJs berättelse som trovärdig fattar jag inte det här heller… det motbevisar ju mycket…
Alla fall har jag byggt min egen teori på att de står utanför, Tove hinner fundera på vad hennes kille sa o bestämmer sig för att inte följa med hem till J trots allt fast hon säger ingenting om det, kanske är samtalet så himla bra på vägen o de sa ju förlåt osv ( enligt J o M så sa J förlåt o Tove med o stämningen var bra), så det var redan utrett på vägen enligt Toves känsla men JJ o M har ju bara falskt varit trevliga…
De står där o pratar o så blir M illamående ” eller Tove kissnödig, därav också att hon låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen för hon ska bara låna toaletten kort…
Först då får jag ihop tiden, oöppnade cidern som JJ plockade ur cykelkorgen med grannen, Toves öppna gylf, kisset på golvet och den korta rundvandringen innan som J berättar ….
Jag tror det stämmer som J säger en del av det att de kommer in o hon vill så gärna visa sin nya lgh ( likt henne trots att hennes tanke är att slå ner Tove), Tove går med lite snabbt och sen går de till badrummet o Tove ska kissa, är antagligen väldigt kissnödig… o knäpper upp gylfen , J envisas med att visa samtidigt och där när Tove vänder ryggen till o säger kanske, ” ja här var det inte mycket att se” och säger kanske nu måste jag kissa och fälls då.
Är det en fråga jag har till Rullman så är det varför den här tiden inte är täckt
Citera
2023-04-02, 18:24
Medlem
C.Ps avatar
Har det framkommit vilka låtar JJ startade på sin spotify efter att hon hade lagt TT i skogen?
Citera
2023-04-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
GW…
Alltså wtf?!? Det låter som han pratar om ett annat fall!?! Blev än mer irriterad nu i fm … varför ska han låta Svenska folket få tro att det är en ” brottningsmatch” som sker och kanske jag missat att JJ sagt det men det har jag aldrig hört?!?? Varför berättar han inte i TV att JJ fäller och svingar ner Tove i golvet med huvudet först?!
Och sen ändrar han hela rubriceringen till att J inte mördar utan dödar T av misstag pga en vanlig tonårskonflikt som det brukar vara”
J har ju googlat, är åtalad för två andra bränder, den ena mot T och dessutom planerat att slå henne på vägen hem…
Vad är det för fel på honom?! Jag tycker det är förjävligt att han får sitta som professor och säga så
Det är ju inte alls vad som hände

håller med, låter som han vill förmildra allt och även vill förmildra MHs deltagande
Citera
2023-04-02, 18:28
Medlem
Missat några dagar här men var det någon som fick ut ljudfilerna? Vet att det var någon som mailade tingsrätten och begärde ut dem?!
Citera
2023-04-02, 18:29
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Är det säkert att hon berättade det för pojkvännen? Att det inte bara kommer från J?
"Sen lagar han lite mat och då skriver Tove sms till honom att Johanna slog henne. Då ringer Albin upp henne och då säger Tove att hon berättar vad som hänt när hon kommit hem. Hon säger även att hon sagt till Johanna hur känns det att va så misslyckad och då hade de börjat bråka."

FUP Akt bilaga 153. sidan 407
Citera
2023-04-02, 18:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Sen lagar han lite mat och då skriver Tove sms till honom att Johanna slog henne. Då ringer Albin upp henne och då säger Tove att hon berättar vad som hänt när hon kommit hem. Hon säger även att hon sagt till Johanna hur känns det att va så misslyckad och då hade de börjat bråka."

FUP Akt bilaga 153. sidan 407

OK. Tack.

Då var det ju inte konstigt om hon fick en örfil av J. Men det hade väl räckt med det?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-02 kl. 18:35.
Citera
2023-04-02, 18:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur långa armar upp till Tove hals skulle du gissa att JJ har när hon sitter nere på benen?

Tillräckligt långa...

Du kanske inte har fattat det, men JJ var rätt mycket längre än Tove. Hennes överkropp är längre än Toves, liksom hennes armar. Klarar du av att tänka ut resten själv?

Nu tror ju inte jag att det gick till så, utan tvärtom. At JJ satt på Toves armar, vilket sparkarna också är en indikation på.
Citera
2023-04-02, 18:34
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men T talade väl om för pojkvännen att hon sagt något nedlåtande till J som gjort J arg?
T skulle gått fram och sagt något i stil med -”Hur känns det att vara världens sämsta person?”
Det var J som berättade det för rätten. Vad jag vet finns inga vittnen till det utan det är nog bara ngt som J hittar på för att rättfärdiga tjafset. Jag har inte hört att det framkommit att T berättat det för pojkvännen. Det blir många trådsanningar här.
Citera
2023-04-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, J svamlar runt när hon påstår att M håller i armarna och trycker mest på att M "var med". Det låter mer som att J vill dra med M i fallet än att hon håller armarna.

Är beredd att hålla med dig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Just det! Det har du rätt i.
Nu kom jag på den gången med när hon hängde med en tjej hem till Tove och Albin och ställde till bråk där. Det var nånting om att den andra tjejen var sur för att hon inte fick prata med Albin för Tove. Den gången som Tove blev rädd och skar sig av ångest. Johanna kom dit en stund senare.

Vad är M för person egentligen?
Har hon empatibrist?
Tänker hon inte alls? Bara hänger med?
Har hon aldrig lärt sig ta ansvar? Eller är hon oförmögen att ta ansvar?
Ställer diagnoserna till det?
Spelar störd anknytning roll? Adoptionen?
Den frikyrkliga uppfostran?
Är det en cocktail av alla faktorer som är som upplagt för att det ska gå år helvete?

J är på nåt sätt lättare att förstå sig på. Hon är rakt igenom ond. Psykopat, narcissist, nån kluster-b störning. Nåt sånt. Elak, självisk, och empatistörd.
Jag tror att MH, som varit mobbad och ensam, så gärna vill vara kompis med olika personer att hon hänger på det mesta. Jag tror inte att hon är rädd för JJ eller någon annan utan rädd för att vara utanför igen. Tyvärr tror jag att hon är gränslös i vad hon kan vara med på. Hon har inget samvete som håller henne tillbaka utan det enda som kan stoppa henne är när konsekvenserna av att åka fast är större än konsekvenserna av att bli utanför. Därför kastar hon JJ under bussen i förhören och berättar om bränderna etc. Hon har insett att nu gäller det att inte hamna i livstids fängelse, och först då vänder hon JJ ryggen.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya

Precis!
JJ är utan tvekan över gränsen på den onda planhalvan.

Men är MH då inte ond eller farlig?
Nej, även en medlöpare, ”JJs vante” som någon kallade henne i FUP, kan ställa till med mycket skada.
Hon hjälpte inte Tove, hon hjälpte JJ både att få dit T, att ta hand om kroppen och ljuga efteråt - det har MH erkänt. Inte ens någon omtanke om letande förtvivlade anhöriga visade MH. Ev har hon också hjälpt till med mordet.

Det gör henne också ond, passivitet och tystnad är också ett sätt att agera. Hon är en vuxen farlig medlöpare som kanske kunnat förhindra det som skedde, ringa efter hjälp eller berätta för anhöriga.
Hon bör straffas för vad hon gjort och med ”likgiltighetsuppsåt” inte gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in