2023-04-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag ser det inte så.

Idén om synd handlar om att förhålla sig till att människan inte är perfekt. Vi begår alla fel och tanken på den syndiga människan å ena sidan och en felfri Gud (om man nu tror på Gud) å andra sidan, är ett sätt att acceptera våra egna, och andras, fel och brister.

Och att skänka hopp om att vi, och alla andra, kan bättra oss om vi bara anstränger oss.
Bibeln och Gud skaparen lär att synden finns hos alla människor, och jaa, människan är inte perfekt. Men det handlar inte om hur man ska förhålla sig till något, utan om att komma till insikt om att man behöver Guds nåd för att bli fri från synden. I detta liv och i denna korrupta kropp klarar vi inte av att låta bli synden. Friheten från synden handlar om att Herren tar på sig skulden och därmed blir du perfekt i Hans ögon och kan träda in i Guds Rike.

Under tiden tills dess allt är fullbordat strävar vi efter att bättra oss, det är vad Helige Anden hjälper oss med. Mer kan vi inte göra själva i denna kropp. Vi hoppas och väntar på Herrens återkomst utan skam och skuld eftersom vi har befriats från den.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-04-02 kl. 17:57.
Citera
2023-04-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du tror mer på den obibliska kristna syndafallsläran än på vad den ursprungliga Bibeln, gamla testamentet säger.
Omvänd dig till bibeltro istället.

Gud förlåter människor som ångrar sin synd och vänder om från synden:

Jaa, Gud förlåter, men utan ett nytt hjärta kommer du inte in i Hans Rike. DET är vad bibeln lär ut. Både i Gamla och Nya testamentet. Det hjärtat kan du bara få av Jesus Kristus, vår frälsare och Gud.

Den som även Israel (i GT) väntar på, men du, vem väntar du på?
Citera
2023-04-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Bibeln och Gud skaparen lär att synden finns hos alla människor, och jaa, människan är inte perfekt. Men det handlar inte om hur man ska förhålla sig till något, utan om att komma till insikt om att man behöver Guds nåd för att bli fri från synden. I detta liv och i denna korrupta kropp klarar vi inte av att låta bli synden. Friheten från synden handlar om att Herren tar på sig skulden och därmed blir du perfekt i Hans ögon och kan träda in i Guds Rike.

Under tiden tills dess allt är fullbordat strävar vi efter att bättra oss, det är vad Helige Anden hjälper oss med. Mer kan vi inte göra själva i denna kropp. Vi hoppas och väntar på Herrens återkomst utan skam och skuld eftersom vi har befriats från den.

Ok. Vi har nog lite olika utgångspunkt. Får jag fråga vilket kristna sammanhang det är du hämtat dina tankar från?
Citera
2023-04-02, 18:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jaa, Gud förlåter, men utan ett nytt hjärta kommer du inte in i Hans Rike. DET är vad bibeln lär ut. Både i Gamla och Nya testamentet. Det hjärtat kan du bara få av Jesus Kristus, vår frälsare och Gud.

Nu påstår du grundlösa saker. Du har gått på den antisemitiska lögnen om att folk som tror på Judendomen och gamla testamentet skulle ha ett falskt skevt hjärta.

Redan Hillel skrev några hundra år innan Jesus att hela Lagen sammanfattas i att man älskar Gud och människor som sin nästa och resten är bara kommentarer.

Det finns levande traditioner i Judendomen om hur man utvecklas i godhet bl a som s k "mussar".

Gamla Testamentet säger att
Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. 5 Mosebok 6:5

du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren. 3 Mos 19:18

Läs vad gamla testamentet säger och lyssna inte på antisemitismens lögner om att folk som tror på Gamla Testamentet skulle ha skevt hjärta.

När du repeterar antisemitiska lögner då bevisar du att din variant av Kristendom verkligen har ett ont hjärta. Vänd om från förtalet.
Älska Gud och dina medmänniskor.
Citera
2023-04-02, 18:57
Medlem
Citat:
Jag har inte läst att "den första gåvan" är Guds Ande. Att det är en gåva, jaa, men inget om att det finns någon slags ordning på den Helige Anden. Däremot, när man väl fått den Helige Anden, kan man få olika ande-gåvor. Men det har ingenting med själva frälsningen att göra. Den är och förblir EN enda Helig Andes utgjutelse som alla som kommer till tro får Den Helige Anden förseglad för evigt.

Vad menar Jesus annars här? Kan han förlora det Fadern har gett Honom? Eller kan någon som Fadern inte gett Honom, få den Helige Anden?

Johannes 10:28-30

27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett"

Den "första frukten" är, enligt Paulus (tex 1 Kor 15:22-24), när alla vi som kommit till tro på Jesus, frälsaren, blir förvandlade och förenas med Herren för evigt.

Den andra döden, är alla andra, syndare som begått dödssynden (=inte kommit till tro på Jesus), som kommer uppstå på sista dagen för att få den slutliga DOMEN.

Våra kroppar är inte förvandlade ännu. Våra kroppar kan fortfarande bli sjuka, gamla och dö. I graven ruttna och bli till jord. När tiden är inne kommer våra kroppar att förvandlas, uppståndelsen, bli odödliga och fria från korruptionen (=synden`), DET är vad Romarbrevet 8:23 handlar om.
I din översättning står att vi fått anden som förstlingsfrukt, dvs anden som första gåva. Jag gav dig verser som visar att vi får Guds ande vid dopet, och att anden är en förutsättning för tro, för att tro är en av andens gåvor.

Ingen kan rycka ur hans hand, men han kan överlämna de till satan så som han gjorde med Judas Iskariot. Så fort han fick brödbiten for satan in i honom, fram till dess kunde satan inte besitta honom för att hanb hade Guds ande. Demoner drivs ut och hålls på avstånd med Guds ande.

1kor 15:22-24 har en obefintlig koppling till anden som förstlingsfrukt. Läs Luk 17:21 där Jesus säger att Guds rike är inom oss. Han syftade på Guds ande, som är den första gåvan i väntan på den kommande världens krafter.

Den andra döden drabbar alla som kastas i den brinnande eldsjön. Även rättfärdiga som inte fått vara med vid den första uppståndelsen kommer att uppstå efter de tusen åren.

Vid uppståndelsen (från de döda och vi som lever vid Herrens återkomst) föds vi av Anden, och det som fötts av Anden ÄR ande (Joh 3:6). Har du blivit en ande? Nej. Läs Apg 13:33. Han lät Jesus uppstå genom att säga du är min son jag har fött dig idag. Han föddes av Anden och blev en ande vid uppståndelsen.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-04-02 kl. 19:16.
Citera
2023-04-02, 19:04
Medlem
Citat:
Nu påstår du grundlösa saker. Du har gått på den antisemitiska lögnen om att folk som tror på Judendomen och gamla testamentet skulle ha ett falskt skevt hjärta.

Redan Hillel skrev några hundra år innan Jesus att hela Lagen sammanfattas i att man älskar Gud och människor som sin nästa och resten är bara kommentarer.

Det finns levande traditioner i Judendomen om hur man utvecklas i godhet bl a som s k "mussar".

Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. 5 Mosebok 6:5

Läs vad gamla testamentet säger och lyssna inte på antisemitismens lögner om att folk som tror på Gamla Testamentet skulle ha skevt hjärta.

När du repeterar antisemitiska lögner då bevisar du att din variant av Kristendom verkligen har ett ont hjärta. Vänd om från förtalet.
Då kan väl du förklara vad Gud menar här?

Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen och ge er ett hjärta av kött. Hes 36:26
Citera
2023-04-02, 19:09
Medlem
Citat:

Oj, oj, oj. Vilket försvarstal? Ja Herrens svärd borrar sig djupt in i ondskans näste och vrider om, då gör det ont. Men hellre det än evig pina i helvetet pga högmod och självgodhet.

Israel väntar fortfarande på detta nya hjärta som blivit utlovat i GT, vad väntar du på?
Citera
2023-04-02, 19:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Då kan väl du förklara vad Gud menar här?

Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen och ge er ett hjärta av kött. Hes 36:26

Läser du mer ur kapitlet så står ju svaret där! Tro inte folk som rycker verser ur sitt sammanhang.

Jag skall hämta er hos de främmande folken, samla in er från alla länder och föra er till ert eget land. Sedan skall jag bestänka er med rent vatten och göra er rena. Ni har orenat er med alla era avgudabilder, men jag skall göra er rena. Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött. Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem. Ni skall få bo i det land jag gav era fäder. Så skall ni vara mitt folk, och jag skall vara er Gud Hes 36:24-28

Israels diaspora började för 2000 år sedan för att Israel hade orenat sitt land genom offer till hedniska avguda, för mer än 2-3000 år sedan..

Men stenstoder och Asherapålar är inte aktuellt längre.

I diasporan led Israels folk och de flesta assimilerades med de otrogna hednakristna folken.
De med ett avgudadyrkade stenhjärta, de sållades bort i diasporan.

De rättrogna Judarna renades under diasporan av Gud och Gud renade dem och blåste nytt liv i hjärtats trofastheten till Gud.

De rätttrogna Judarna får vända om tillbaka till Israel, det är tack vare dem som diasporan är över.

Gud har låtit mer än hälften av Judarna vända tillbaka till Israel!

Jesaja beskriver Israels helighet när de efter reningen i diasporan vänder hem från de oheliga folken:
Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss. Bort, bort! Dra ut därifrån, rör inte vid något orent! Håll er rena när ni drar ut, ni som bär Herrens kärl. Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt, ty Herren går framför er, Israels Gud går sist i ert tåg. Jesaja 52:10-12

Israel har renats i diasporan och vänder nu i helighet tillbaka till landet Israel.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-04-02 kl. 19:51.
Citera
2023-04-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ok. Vi har nog lite olika utgångspunkt. Får jag fråga vilket kristna sammanhang det är du hämtat dina tankar från?
Inget särskilt "sammanhang". Mina tankar kommer från bibelns och Jesus lära. Jag tillhör ingen särskild "kyrka/församling", men om man vill sätta etikett så anammar jag den lära som brukar kallas "Dispensational Truth" dvs Guds plan och syften från början till slut enligt både GT och NT. Där dessa kompletterar varandra och inte är två separata böcker, GT förklarar NT och NT uppfyller GT.

Bibel är uppenbarelsen av/om Gud, och handlar om människans fall och frälsningen (räddningen) där ur, berättelserna handlar i huvudsak om:

3 (4) personer (Fadern, sonen och Den Helige Anden) (+ Djävulen).
3 platser (Himmelen, jorden och Helvetet)
3 grupper av människor (Judar (Israel), hedningar och kyrkan)

Förutom det så är bibeln en Kungarikes bok. Allt handlar om Kungariken, med fokus och som mål det sista tusenåriga kungariket (Himmelriket) med Jesus som kung.

Jesus död och uppståndelse på tredje dagen var planerad från början, första profetian hittar man i 1 Mosebok kapitel 3 - SÄDEN

Kvinnans säd, som ju inte kan komma från henne då hon inte har någon säd utan är just den Gudomliga säden, Jesus Kristus, den säd som Djävulen genom hela GT sen försökte förinta.
Citera
2023-04-02, 20:19
Medlem
Citat:
Inget särskilt "sammanhang". Mina tankar kommer från bibelns och Jesus lära. Jag tillhör ingen särskild "kyrka/församling", men om man vill sätta etikett så anammar jag den lära som brukar kallas "Dispensational Truth" dvs Guds plan och syften från början till slut enligt både GT och NT. Där dessa kompletterar varandra och inte är två separata böcker, GT förklarar NT och NT uppfyller GT.

Bibel är uppenbarelsen av/om Gud, och handlar om människans fall och frälsningen (räddningen) där ur, berättelserna handlar i huvudsak om:

3 (4) personer (Fadern, sonen och Den Helige Anden) (+ Djävulen).
3 platser (Himmelen, jorden och Helvetet)
3 grupper av människor (Judar (Israel), hedningar och kyrkan)

Förutom det så är bibeln en Kungarikes bok. Allt handlar om Kungariken, med fokus och som mål det sista tusenåriga kungariket (Himmelriket) med Jesus som kung.

Jesus död och uppståndelse på tredje dagen var planerad från början, första profetian hittar man i 1 Mosebok kapitel 3 - SÄDEN

Kvinnans säd, som ju inte kan komma från henne då hon inte har någon säd utan är just den Gudomliga säden, Jesus Kristus, den säd som Djävulen genom hela GT sen försökte förinta.

Ok. Är det detta som också kallas dispensationalism?
Citera
2023-04-02, 20:35
Medlem
Citat:
Läser du mer ur kapitlet så står ju svaret där! Tro inte folk som rycker verser ur sitt sammanhang.

Jag skall hämta er hos de främmande folken, samla in er från alla länder och föra er till ert eget land. Sedan skall jag bestänka er med rent vatten och göra er rena. Ni har orenat er med alla era avgudabilder, men jag skall göra er rena. Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött. Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem. Ni skall få bo i det land jag gav era fäder. Så skall ni vara mitt folk, och jag skall vara er Gud Hes 36:24-28

Israels diaspora började för 2000 år sedan för att Israel hade orenat sitt land genom offer till hedniska avguda, för mer än 2-3000 år sedan..

Men stenstoder och Asherapålar är inte aktuellt längre.

I diasporan led Israels folk och de flesta assimilerades med de otrogna hednakristna folken.
De med ett avgudadyrkade stenhjärta, de sållades bort i diasporan.

De rättrogna Judarna renades under diasporan av Gud och Gud renade dem och blåste nytt liv i hjärtats trofastheten till Gud.

De rätttrogna Judarna får vända om tillbaka till Israel, det är tack vare dem som diasporan är över.

Gud har låtit mer än hälften av Judarna vända tillbaka till Israel!

Jesaja beskriver Israels helighet när de efter reningen i diasporan vänder hem från de oheliga folken:
Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss. Bort, bort! Dra ut därifrån, rör inte vid något orent! Håll er rena när ni drar ut, ni som bär Herrens kärl. Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt, ty Herren går framför er, Israels Gud går sist i ert tåg. Jesaja 52:10-12

Israel har renats i diasporan och vänder nu i helighet tillbaka till landet Israel.

"Dom rätttrogna Judarna"? Du menar dom här, dom som vanärat hans namn bland de folk som dom kommit till, dom som Herren förbarmar sig över, INTE för deras skull, utan för SITT EGET HELIGA NAMNS SKULL. Dom "rätttrogna" Judarna?

Hesekiel 36:22-23

22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren, Herren: Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, det som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till. 23 Jag vill helga mitt stora namn, som har blivit vanärat bland folken, därför att ni har van-ärat det bland dem, och de skall inse att jag är Herren, säger Herren, Herren, när jag bevisar mig helig bland er inför deras ögon.

På vilket sätt har deras hjärtan bytts ut och dom lever heligt enligt Gud bud numer och på vilket sätt har "folken" förstått att det är Herrens förtjänst? Vad har förändrats? Förutom att dom har börjat återvända?

Och jaa, att dom har återvänt är bara början. Sen när dom alla som är kallade har samlats där kommer Herren ta itu med dom, den stora vedermödan, innan dom vänder om och inser sitt svek. DÅ först kommer Messias tillbaks (Jesus Kristus) och räddar en liten kvarleva undan förödelsen. Läs Daniels profetior så förstår du vad som väntar Israel.

Dom väntar i alla fall på sin Messias (men missade hans första besök), men vem väntar du på?
Citera
2023-04-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ok. Är det detta som också kallas dispensationalism?
Ja kan man väl kalla det. Men det finns olika inriktningar där också. Dom som är mer allegoriska och dom som är mer fundamentala och bokstavstrogna. Jag lutar mer åt det sista.

Bibeln är skriven i bildlig, symbolisk och bokstavlig form. Den bildliga formen förklaras av sammanhanget, den symboliska förklaras antingen i samma kapitel som den ges eller någon annanstans i bibeln. Resten av texterna ska läsa för vad som står där, helt enkel genom gängse regler om grammatik och retorik.

Det som utmärker dispensationalism är ju bara att man delar in bibeln (Guds plan) i olika delar, som en förklaringsmodell, för att bättre förstå helheten och därmed lättare kunna följa den röda tråden genom hela boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in