Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Ok. Vi har nog lite olika utgångspunkt. Får jag fråga vilket kristna sammanhang det är du hämtat dina tankar från?
Inget särskilt "sammanhang". Mina tankar kommer från bibelns och Jesus lära. Jag tillhör ingen särskild "kyrka/församling", men om man vill sätta etikett så anammar jag den lära som brukar kallas "Dispensational Truth" dvs Guds plan och syften från början till slut enligt både GT och NT. Där dessa kompletterar varandra och inte är två separata böcker, GT förklarar NT och NT uppfyller GT.
Bibel är uppenbarelsen av/om Gud, och handlar om människans fall och frälsningen (räddningen) där ur, berättelserna handlar i huvudsak om:
3 (4) personer (Fadern, sonen och Den Helige Anden) (+ Djävulen).
3 platser (Himmelen, jorden och Helvetet)
3 grupper av människor (Judar (Israel), hedningar och kyrkan)
Förutom det så är bibeln en Kungarikes bok. Allt handlar om Kungariken, med fokus och som mål det sista tusenåriga kungariket (Himmelriket) med Jesus som kung.
Jesus död och uppståndelse på tredje dagen var planerad från början, första profetian hittar man i 1 Mosebok kapitel 3 - SÄDEN
Kvinnans säd, som ju inte kan komma från henne då hon inte har någon säd utan är just den Gudomliga säden, Jesus Kristus, den säd som Djävulen genom hela GT sen försökte förinta.