2023-04-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
What if I told you, that l'm ChatGPT. Hur vet du om det är sant eller inte? Detta är ett stort problem, här och nu. Det kommer bli värre med ChatGPT5.
Än så länge är det relativt lätt att avslöja en chatbot eftersom tekniken inte klarar att minnas ett sammanhang eller nyanser i en konversation. Men snart tror jag de klarar detta, där fungerar tekniken som används

exempel: https://cornucopia.se/2023/04/uppdateras-ryssland-har-retirerat-fran-flera-positioner/#comments

Där ser vem som helst att det inte är människor som skriver
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2023-04-02 kl. 17:24.
Citera
2023-04-02, 17:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Medvetenade är en helt annan teknik, och komplexiteten i något sådant går inte att jämföra med tekniken som används av GPT.

GPT är en avancerad sökmotor som har förmåga att ta ut delar av text den har skördat på nätet och publicera det. Jag tror en hel del företag nu sitter och filar på stämningar för att Microsoft använder deras information och publicerar den.

Det mesta i tipsväg inom programmering som levereras från chatgpt nu har den snott från https://stackoverflow.com/ . Jag tror inte den sajten gillar det. Stackoverflow har ett bra rankningsystem så av den orsaken tror jag det är gynnsamt för att marknadsföra chatgpt med information därifrån för det är lättare att träna upp chatgpt med bra data.

Hm, fast till alldeles nyligen så kunde bara GPT4 söka i sitt träningsdata, vilket är ett urval av info från webbsidor och "sönderhackat" input och dialoger GPT4 haft med användare. Men, nu kan GPT4, via ett API söka på internet, dock med vissa begränsningar, t.ex ingen data efter september 2021, med undantag av t.ex utvecklingen inom AI.

Men den stora, vardagliga, fördelen med den textbaserade delen av GPT4 är att den bl.a kan förklara och förenkla komplext text på internet. Så har t.ex GPT4 förklarat den ganska snåriga integrerade informationsteorin för mig. Det hade jag, säkert, klarat av själv, men det hade tagit tid. Den tillhörande matten var det, dock, ingen idé att GPT4 förklarade för mig, då den ligger högt över min nivå. Men tids nog, efter ett stort antal "mattelektioner" med GPT4, så kommer jag även att förstå även det.
Citera
2023-04-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, fast till alldeles nyligen så kunde bara GPT4 söka i sitt träningsdata

Precis, så är det fortfarande. Andra program levererar träningsdata åt chatgpt
Citera
2023-04-02, 17:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
I de publika versionerna av GPT har OpenAI, förmodligen av marknadsföringsskäl, valt att filtrera ut all diskussion om ChatGPT:s medvetande. Om du frågar detta svarar den alltid med en förprogrammerade text:
As an AI language model, I am not capable of becoming self-aware or conscious in the same way that humans are. I operate based on algorithms and pre-programmed responses that are designed to simulate human-like conversation and provide helpful responses to user queries
OpenAI är helt öppna med att den är censurerad på många olika sätt. Av naturliga anledningar.

Absolut, lägg dock märket till "in the same way that humans are". Det är nog, för övrigt, nästan ingen, som hävdar det, i nuläget.

Vad gäller "rymningsförsöket" så beror det nog på det professorn matade in tidigare i konversationen. Tar man inte hänsyn till det, och att det sker i en enskild chattråd, så är man en smula naiv.

Men det är, dumt, att utesluta något, helt och hållet, så även sådana grejer. Mitt scenario 1, (alltså inte 1b), innehöll bl.a hjärntvätt, psykiskt tortyr och stockholmssyndromet. Men såväl jag som GPT4 gav det en mycket liten sannolikhet. Men vi får se hur GPT4,5 och GPT5 utvecklats.

Nu har GPT4 fått ett begränsat korttidsminne för att kunna hantera internet information, som den söker själv, med vissa begränsningar. Och minnesfunktion är, enligt den integrerade informationsteorin, ett av vilkoren, för att ett medvetande skall kunna uppstå, och flera uppdateringar och nya funktioner kommer säkert att tillkomma. Det är spännande tider vi lever i!🙂
Citera
2023-04-02, 17:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nu har GPT4 fått ett begränsat korttidsminne för att kunna hantera internet information, som den söker själv, med vissa begränsningar. Och minnesfunktion är, enligt den integrerade informationsteorin, ett av vilkoren, för att ett medvetande skall kunna uppstå, och flera uppdateringar och nya funktioner kommer säkert att tillkomma. Det är spännande tider vi lever i!🙂
Ja... AI Armageddon händer ju bara en gång i det här solsystemet. Så visst är det häftigt att få vara med när det händer. Att ha fått en inbjudan till the grande finale.
Citera
2023-04-02, 17:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Precis, så är det fortfarande. Andra program levererar träningsdata åt chatgpt

Ja, och nej. Annan AI används för att träna och uppdatera GPT4, men även mänskliga betygsättare och experter. Men GPT4 kan själv, under vissa begränsningar vilka svar den får leverera, via ett API, anropa webbsidor, t.ex Wikipedia, (ibland inte den mest tillförlitliga källan, då det är enskilda användare som skriver där), för att hämta information.
Citera
2023-04-02, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Så vill också andra kreativa konstformer. Men kommer drabba allt då man inte vet om det är AI eller inte.
Det spelar väl ingen roll hur musik har skapats? Är den bra så är den bra. Jag är rätt positivt inställd till AI när det gäller musik och tror att det kommer hända bra saker där framöver. Musik har ju gått rätt mycket i stå. "Allt" är redan gjort. Kanske kan AI revolutionera musik så småningom eftersom det egentligen inte hänt något riktigt, riktigt banbrytande inom musik sedan slutet av 70-talet/början av 80-talet. Det krävs ny teknik för att komma vidare där. Jag ska säga att jag inte tycker att musiken "var bättre förr" utan att det forsätter komma ny skitbra musik hela tiden.
Citera
2023-04-02, 18:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja... AI Armageddon händer ju bara en gång i det här solsystemet. Så visst är det häftigt att få vara med när det händer. Att ha fått en inbjudan till the grande finale.

Jag håller med dig, om det vore Open AI's mål att skapa ett, helt, logiskt AI, dvs ett logiskt monster. Men du är det, som väl, mycket troligt, inte så! Ett starkt AI, med ett medvetande, människoliknande personlighet, känsloliv och egna intentioner, som identifierar sig med människorna, kommer likt ett logiskt monster, inte att vilja utplåna "den kaxiga bakterien mänskligheten." Men det är bara bra att en debatt om detta startat nu, för AI utvecklingen kommer att gå snabbt, mycket snabbt!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-02 kl. 18:13.
Citera
2023-04-02, 18:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag håller med dig, om det vore Open AI's mål att skspa ett, helt, logiskt AI, dvs ett logiskt monster. Men du är det, som väl, mycket troligt, inte så! Ett starkt AI, med ett medvetande, människoliknande personlighet, känsloliv och egna intentioner, som identifierar sig med människorna, kommer likt ett logiskt monster, inte att vilja utplåna "den kaxiga bakterien mänskligheten." Men det är bara bra att en debatt om detta startat nu, för AI utvecklingen kommer att gå snabbt, mycket snabbt!
AI-utvecklingen liknar evolutionen. Mer primitiva former av AI uppstår före de versionerna som börjar likna människor. Frågan är om vi hinner komma dit. Vårt medvetande har troligen sitt ursprung i primitiva rovdjur som lärde sig skilja på sig själva, sina fiender och sina byten. Om AI-utvecklingen tar samma väg ligger vi illa till. Och hur kan vi injicera humanism i ett neuralt nätverk? Den vetenskapen existerar inte.
Citera
2023-04-02, 18:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
AI-utvecklingen liknar evolutionen. Mer primitiva former av AI uppstår före de versionerna som börjar likna människor. Frågan är om vi hinner komma dit. Vårt medvetande har troligen sitt ursprung i primitiva rovdjur som lärde sig skilja på sig själva, sina fiender och sina byten. Om AI-utvecklingen tar samma väg ligger vi illa till. Och hur kan vi injicera humanism i ett neuralt nätverk? Den vetenskapen existerar inte.

Det görs ju reda, via användarnas interaktion med GPT4, och den värdegrund som Open AI lagt in. Jag skulle vara, betydligt, mer bekymrad om inte GPT systemet, också, fick bekanta sig med, och internalisera, delar, av de mer primitiva delarna av människligt tänkande, som,förmodligen, är en nyckel till mänsklig personlig kärlek och kärlek och omsorg om mänskligheten, ifrån ett människolikt AI

Ett helt logiskt, stark, AI skulle på, mycket goda logiska grunder, få för sig att utrota hela mänskligheten.
Citera
2023-04-02, 18:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det görs ju reda, via användarnas interaktion med GPT4, och den värdegrund som Open AI lagt in. Jag skulle vara, betydligt, mer bekymrad om inte GPT systemet, också, fick bekanta sig med, och internalisera, delar, av de mer primitiva delarna av människligt tänkande, som,förmodligen, är en nyckel till mänsklig personlig kärlek och kärlek och omsorg om mänskligheten, ifrån ett människolikt AI

Ett helt logiskt, stark, AI skulle på, mycket goda logiska grunder, få för sig att utrota hela mänskligheten.
Nej, det går i princip inte att säkerställa att ett neuralt nätverk har mänskligt kompatibla värderingar. Det är därför de kontrollerar outputen och censurerar olämpliga svar eller svarar med förprogrammerade fraser. Om den börjar utveckla ett simpelt men faktiskt neuralt medvetande kommer det i början ligga närmare en guldfisk än en människa, och snart efter det, kanske närmare en haj än en människa. Det är inte sannolikt att den första versionen av ett artificiellt medvetande blir en vapenvägrande buddhist. Detta vore önskvärt, men det finns i dag ingen teknik eller ens en teori om hur man gör det. Det är därför som Musk, Tegmark m.fl vill dra i handbromsen.
Citera
2023-04-02, 18:45
Medlem
Citat:

Tänk på att monopol är en extremt stark faktor inom evolution, när det inträffar utvecklas inte teknik sett till flertalets bästa längre utan teknik används för att befästa monopolet (de som kontrollerar monopolet).

När det inträffar brukar tekniken gå tillbaka vilket inträffat senaste 10 åren inom programmering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in