Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Jag har säkerligen funderat på detta mer än dig (vad det nu har för betydelse). Sen förstår jag inte varför det är så svårt att förstå att uppvisandet av intelligens och mänskligt beteende inte är = medvetande. Vi har ju ännu inte koll exakt på hur medvetandet fungerar. Att då tillge maskiner som på ett grundläggande plan inte är likt hur människohjärnor fungerar ett medvetande är att gå en väldigt konstig och dum omväg. För att ta reda på mer om medvetandet och komma fram till exakt hur det är konstituerat får vi såklart studera människor (och även djur) och deras hjärnor, inte påstå att icke biologiska varelser har medvetande bara för att de uppvisar intelligens. Och det må vara hur intelligenta system som helst för den delen. En miljard gr smartare och ”mänskligare” än oss t.o.m.
Fast vare sig jag eller GPT4 skattade speciellt höga sannolikheter. Så jag hävdar inte att GPT4, har, ett medvetande, speciellt inte ett mänskligt sådan, utan bara att programmet kan ha potential att få det, längre fram.
Men du, förnekar, att icke biologiska mentala system, överhuvudtaget, kan ha något slags medvetande. Jag tror du har fel vad gäller det. Men när det kommer till GPT4 så finns det en mängd begränsningar för uppkomsten av något slags medvetande.
Kontext: GPT4 är ett program som lever i en databas som, i sin tur, bor i en serverhall.
Evolutionär historia: GPT4 saknar helt en sådan.
Arkitektur: GPT4 är ej uppbyggd som en djurhjärna eller mänsklig hjärna, framförallt inte vad gäller de primitiva delarna.
Så det finns många legitima invändningar emot uppkomsten av något slags medvetande hos GPTx och AI, överhuvudtaget. Därav mina, och GPT4:s låga skattningar av någon slags medvetenhet, för att inte tala om mänsklig medvetenhet hos GPT4.
Men, jag tror det är dumt, att helt avfärda, möjligheten för medvetande hos framtidens AI system, inklusive GPT5. "Medvetande" är ett svårfångat begrepp och något som svårt att bevisa, även om det ev. kan påvisas, exprimentiell hos människor och vissa högre djur, bl.a med hjälp av EEG. Detta kan dock inte göras med AI, vilket gör frågan om medvetenhet hos AI, ännu knepigare, att få grepp om.
Slutligen så vill jag poängtera att det, absolut inte, kan uteslutas att, även, den mänskliga hjärnan, mycket väl kan syssla med en simulering av personlighet, känslor, osv. Ja, jag tycker det vore märkligt om det inte förhåller sig på det sättet!