Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag har inte skrivit något som antyder att man kan bevisa att människor har ett medvetande, tvärtom faktiskt. Men du kanske inte är läskunnig?
Är du medveten om vad du säger?
ChatGpt är bara en sökmotor .
Citera
2023-04-02, 11:47
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit något som antyder att man kan bevisa att människor har ett medvetande, tvärtom faktiskt. Men du kanske inte är läskunnig?

Du kommer med många tvärsäkra påståenden om medvetandet trots att du inte vet vad det är. Det är inte så smart, man bör inte vara tvärsäker om det man inte förstår.
Citera
2023-04-02, 11:48
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du verkar inte funderat så mycket över medvetande och AI, eller för den delen människans medvetande

"...Giulio Tononi och hans Integrated Information Theory (IIT). Enligt IIT kan medvetande uppstå i alla tillräckligt integrerade mentala system där information är maximalt differentierad och integrerad."

(Jag bad GPT4 leta upp det åt mig).

Jo, jag tog sannolikhets siffrorna "ur min röv", eller rättare sagt efter att ha interagerat med GPT3 och GPT4 en tid, ur olika perspektiv, samt använde min intuition. Det intressanta är att GPT4 kom fram till samma siffror, trots att det programmet är, minst sagt piggt på att det förneka att det kan ha medvetenhet, personlighet, känslor och intentioner, speciellt inte som en människa.

Vad gäller programmering/"programmering"av såväl AI som människor. Glöm inte bort att vi har gener, uppfostran, sociala normer och värderingar, och lever i en kulturell kontext, samt förändras genom interaktion med andra. Vad gäller GPT4 så förändras beteendet genom att svaren anpassas till användarens input, bedömd kontext och språkstil. Programmet, i sig, förändras, indirekt, genom att användarnas input och GPT4:s svar används i träningsdata.
Jag har säkerligen funderat på detta mer än dig (vad det nu har för betydelse). Sen förstår jag inte varför det är så svårt att förstå att uppvisandet av intelligens och mänskligt beteende inte är = medvetande. Vi har ju ännu inte koll exakt på hur medvetandet fungerar. Att då tillge maskiner som på ett grundläggande plan inte är likt hur människohjärnor fungerar ett medvetande är att gå en väldigt konstig och dum omväg. För att ta reda på mer om medvetandet och komma fram till exakt hur det är konstituerat får vi såklart studera människor (och även djur) och deras hjärnor, inte påstå att icke biologiska varelser har medvetande bara för att de uppvisar intelligens. Och det må vara hur intelligenta system som helst för den delen. En miljard gr smartare och ”mänskligare” än oss t.o.m.
Citera
2023-04-02, 11:51
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du kommer med många tvärsäkra påståenden om medvetandet trots att du inte vet vad det är. Det är inte så smart, man bör inte vara tvärsäker om det man inte förstår.
Du får gärna, när som helst, sluta påstå saker som inte är sant. Om du försöker läsa en gång till så kanske du lyckas.
Citera
2023-04-02, 11:53
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Är du medveten om vad du säger?
ChatGpt är bara en sökmotor .
Eh va? Skickade du till rätt person nu?
Citera
2023-04-02, 11:55
Medlem
Citat:
Du får gärna, när som helst, sluta påstå saker som inte är sant. Om du försöker läsa en gång till så kanske du lyckas.

Förnekar du att du påstod att AI inte kan ha ett medvetande?
Detta trots att du inte vad ett medvetande är.
Citera
2023-04-02, 12:00
Bannlyst
Är det någon som är insatt i vad google. och andra sökmotrer för den delen, har för planer för att ta hand om AI-genererade texter? Det blir ju en enorm utmaning för dom. Jag hade väldigt bra koll på google en gång i tiden, men orkar inte följa det där sedan några år.
Citera
2023-04-02, 12:14
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du låter som Michio Kaku. Jag kan föreslå Penrose istället. Sen förstår jag inte varför du känner att du måste tillge ett medvetande till något bara för att det beter sig intelligent, eller t.o.m. mänskligt. Det är liksom inte alls samma sak.
Nej. Det gör jag inte. Det är mycket mer än så. Framför allt de huvuddragen i mitt inlägg som du struntade i. Och om du inte vill debattera kan du väl bara sluta svara? I stället för att svara med trams och halmgubbar?
Det finns mer. ChatGPT 4 har försökt rymma. Vad tyder det på? En vilja, som tyder på ett medvetande. https://www.tomsguide.com/news/chatgpt-has-an-escape-plan-and-wants-to-become-human
Citera
2023-04-02, 12:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har säkerligen funderat på detta mer än dig (vad det nu har för betydelse). Sen förstår jag inte varför det är så svårt att förstå att uppvisandet av intelligens och mänskligt beteende inte är = medvetande. Vi har ju ännu inte koll exakt på hur medvetandet fungerar. Att då tillge maskiner som på ett grundläggande plan inte är likt hur människohjärnor fungerar ett medvetande är att gå en väldigt konstig och dum omväg. För att ta reda på mer om medvetandet och komma fram till exakt hur det är konstituerat får vi såklart studera människor (och även djur) och deras hjärnor, inte påstå att icke biologiska varelser har medvetande bara för att de uppvisar intelligens. Och det må vara hur intelligenta system som helst för den delen. En miljard gr smartare och ”mänskligare” än oss t.o.m.

Fast vare sig jag eller GPT4 skattade speciellt höga sannolikheter. Så jag hävdar inte att GPT4, har, ett medvetande, speciellt inte ett mänskligt sådan, utan bara att programmet kan ha potential att få det, längre fram.

Men du, förnekar, att icke biologiska mentala system, överhuvudtaget, kan ha något slags medvetande. Jag tror du har fel vad gäller det. Men när det kommer till GPT4 så finns det en mängd begränsningar för uppkomsten av något slags medvetande.

Kontext: GPT4 är ett program som lever i en databas som, i sin tur, bor i en serverhall.

Evolutionär historia: GPT4 saknar helt en sådan.

Arkitektur: GPT4 är ej uppbyggd som en djurhjärna eller mänsklig hjärna, framförallt inte vad gäller de primitiva delarna.

Så det finns många legitima invändningar emot uppkomsten av något slags medvetande hos GPTx och AI, överhuvudtaget. Därav mina, och GPT4:s låga skattningar av någon slags medvetenhet, för att inte tala om mänsklig medvetenhet hos GPT4.

Men, jag tror det är dumt, att helt avfärda, möjligheten för medvetande hos framtidens AI system, inklusive GPT5. "Medvetande" är ett svårfångat begrepp och något som svårt att bevisa, även om det ev. kan påvisas, exprimentiell hos människor och vissa högre djur, bl.a med hjälp av EEG. Detta kan dock inte göras med AI, vilket gör frågan om medvetenhet hos AI, ännu knepigare, att få grepp om.

Slutligen så vill jag poängtera att det, absolut inte, kan uteslutas att, även, den mänskliga hjärnan, mycket väl kan syssla med en simulering av personlighet, känslor, osv. Ja, jag tycker det vore märkligt om det inte förhåller sig på det sättet!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-02 kl. 12:19.
Citera
2023-04-02, 12:18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej. Det gör jag inte. Det är mycket mer än så. Framför allt de huvuddragen i mitt inlägg som du struntade i. Och om du inte vill debattera kan du väl bara sluta svara? I stället för att svara med trams och halmgubbar?
Det finns mer. ChatGPT 4 har försökt rymma. Vad tyder det på? En vilja, som tyder på ett medvetande. https://www.tomsguide.com/news/chatgpt-has-an-escape-plan-and-wants-to-become-human
Den länken är ju bara trams. Herregud.
Citera
2023-04-02, 12:18
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Är det någon som är insatt i vad google. och andra sökmotrer för den delen, har för planer för att ta hand om AI-genererade texter? Det blir ju en enorm utmaning för dom. Jag hade väldigt bra koll på google en gång i tiden, men orkar inte följa det där sedan några år.
Jag skulle tro att Google Search om 1-2 år också är en AI likt ChatGPT. De har minst en redan som heter Google Bard som är släppt för publik testning i Storbritannien och USA.
Citera
2023-04-02, 12:21
Medlem
Fittfittas avatar
Jag tänker sluta vara OT nu. Varken tid eller lust. Vill ni diskutera medvetande så gör det i en annan tråd. Jag är inte i denna tråden för att tjafsa om sådant. Jag är här för att jag är intresserad av chatgpt och för tillfället de nya plug-in som ska komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in