Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Sett lite för mycket Hollywoodfilmer? Chatgpt, eller för den delen någon annan AI, har inget medvetande likt en människa, eller något annat djur heller för den delen. Att den beter sig som om den hade ett medvetande (om man nu tycker det) är en helt annan sak mot att faktiskt ha medvetande. Den är nämligen programmerad till att bete sig såhär. Man kan diskutera eventuella faror osv, visst, men kom inte och tramsa med fjortiskommentarer som att AI har eget medvetande tack. Och hur har du kommit fram till de olika procentsatserna för sannolikhet förresten? Tagit de ur röven eller?
Du verkar inte funderat så mycket över medvetande och AI, eller för den delen människans medvetande
"...Giulio Tononi och hans Integrated Information Theory (IIT). Enligt IIT kan medvetande uppstå i alla tillräckligt integrerade mentala system där information är maximalt differentierad och integrerad."
(Jag bad GPT4 leta upp det åt mig).
Jo, jag tog sannolikhets siffrorna "ur min röv", eller rättare sagt efter att ha interagerat med GPT3 och GPT4 en tid, ur olika perspektiv, samt använde min intuition. Det intressanta är att GPT4 kom fram till ungefär samma sannolikheter som mig, trots att det programmet är, minst sagt piggt på att det förneka att det kan ha medvetenhet, personlighet, känslor och intentioner, speciellt inte som en människa.
Vad gäller programmering/"programmering"av såväl AI som människor. Glöm inte bort att vi har gener, uppfostran, sociala normer och värderingar, och lever i en kulturell kontext, samt förändras genom interaktion med andra. Vad gäller GPT4 så förändras beteendet genom att svaren anpassas till användarens input, bedömd kontext och språkstil. Programmet, i sig, förändras, indirekt, genom att användarnas input och GPT4:s svar används i träningsdata.