2023-04-02, 11:08
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Är du säker på att människor har ett medvetande?
Är du säker på vad ett medvetande innebär, kan du förklara det?
Precis, därför är det ganska befängt att hävda att en maskin har ett medvetande.
Citera
2023-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Precis, därför är det ganska befängt att hävda att en maskin har ett medvetande.

Det kan du inte säga om du inte kan förklara vad ett medvetande är. Mina frågor var som sagt:

Citera
2023-04-02, 11:11
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Det kan du inte säga om du inte kan förklara vad ett medvetande är. Mina frågor var som sagt:

Nej vi vet som sagt inte exakt vad som konstituerar medvetandet och då kan man som sagt inte tillge något som inte ens är likt en människohjärna ett medvetande. Det är ju totalt trams.
Citera
2023-04-02, 11:12
Medlem
Citat:
Nej vi vet som sagt inte exakt vad som konstituerar medvetandet och då kan man som sagt inte tillge något som inte ens är likt en människohjärna ett medvetande. Det är ju totalt trams.

Innan du kan säga att AI inte kan ha ett medvetande måste du veta vad ett metvetande är.
Citera
2023-04-02, 11:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej det är inte så jag menar. Men om du tror att Chatgpt4 (eller för den delen senare modeller) har ett medvetande så får du väl tro det.
Jag vet inte om den har det. Kanske, i någon rudementär form. Sannolikheten att GPT5 kan ha ett slags medvetande kommer att vara högre. Problemet är också vår förmåga att detektera detta som vi inte har en klar definition över. Jag tror att medvetande, precis som mer primitivt liv kan uppstå spontant under rätt förutsättningar. Ett enormt djupt neuralt nätverk, inspirerat av vår hjärnas struktur och mekanismer, kan vara den förutsättningen som behövs.

Vad är vårt eget medvetande om inte ett djupt neuralt nätverk? Magi?

Ett artificiellt medvetande måste inte vara en emulering av vårt medvetande, med alla våra nyanser och känslor. Det är mer troligt att den första versionen av artificiellt medvetande kommer att vara mycket primitivt. Kanske som de första rovdjuren som lärde sig att skilja mellan sig själv, en fiende och ett byte. Det kan sluta ganska illa för oss om AI:ns evolution av medvetande följer samma principer som biologiskt liv på jorden.
Citera
2023-04-02, 11:18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Innan du kan säga att AI inte kan ha ett medvetande måste du veta vad ett metvetande är.
Med den utgångspunkten får man väl anta att allt man ser ser har ett medvetande innan man kan bevisa det isåfall? En väldigt onödigt jobbig världsbild. Jag skulle då kunna säga: ”Bevisa för mig att stenar inte har medvetande. Det kan du inte då du inte vet vad medvetande är”. Om du vill diskutera på denna nivån så ska du nog försöka i filosofiforumet istället kanske.
Citera
2023-04-02, 11:20
Medlem
Citat:
Med den utgångspunkten får man väl anta att allt man ser ser har ett medvetande innan man kan bevisa det isåfall? En väldigt onödigt jobbig världsbild. Jag skulle då kunna säga: ”Bevisa för mig att stenar inte har medvetande. Det kan du inte då du inte vet vad medvetande är”. Om du vill diskutera på denna nivån så ska du nog försöka i filosofiforumet istället kanske.

Rimligt är väl att inte komma med tvärsäkra påståenden om medvetandet innan man vet vad det är.
Citera
2023-04-02, 11:22
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag vet inte om den har det. Kanske, i någon rudementär form. Sannolikheten att GPT5 kan ha ett slags medvetande kommer att vara högre. Problemet är också vår förmåga att detektera detta som vi inte har en klar definition över. Jag tror att medvetande, precis som mer primitivt liv kan uppstå spontant under rätt förutsättningar. Ett enormt djupt neuralt nätverk, inspirerat av vår hjärnas struktur och mekanismer, kan vara den förutsättningen som behövs.

Vad är vårt eget medvetande om inte ett djupt neuralt nätverk? Magi?

Ett artificiellt medvetande måste inte vara en emulering av vårt medvetande, med alla våra nyanser och känslor. Det är mer troligt att den första versionen av artificiellt medvetande kommer att vara mycket primitivt. Kanske som de första rovdjuren som lärde sig att skilja mellan sig själv, en fiende och ett byte. Det kan sluta ganska illa för oss om AI:ns evolution av medvetande följer samma principer som biologiskt liv på jorden.
Du låter som Michio Kaku. Jag kan föreslå Penrose istället. Sen förstår jag inte varför du känner att du måste tillge ett medvetande till något bara för att det beter sig intelligent, eller t.o.m. mänskligt. Det är liksom inte alls samma sak.
Citera
2023-04-02, 11:25
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Rimligt är väl att inte komma med tvärsäkra påståenden om medvetandet innan man vet vad det är.
Vi vet inte exakt vad som konstituerar medvetande men vi vet (mycket förenklat) att det har att göra med elektriska och kemiska processer i en biologisk varelses hjärna, inte med digitala ettor och nollor i en algoritmmaskin.
Citera
2023-04-02, 11:27
Medlem
Citat:
Vi vet inte exakt vad som konstituerar medvetande men vi vet (mycket förenklat) att det har att göra med elektriska och kemiska processer i en biologisk varelses hjärna, inte med digitala ettor och nollor i en algoritmmaskin.

Kan du bevisa för oss här att du har ett medvetande?
Gör ett försök!
Citera
2023-04-02, 11:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Sett lite för mycket Hollywoodfilmer? Chatgpt, eller för den delen någon annan AI, har inget medvetande likt en människa, eller något annat djur heller för den delen. Att den beter sig som om den hade ett medvetande (om man nu tycker det) är en helt annan sak mot att faktiskt ha medvetande. Den är nämligen programmerad till att bete sig såhär. Man kan diskutera eventuella faror osv, visst, men kom inte och tramsa med fjortiskommentarer som att AI har eget medvetande tack. Och hur har du kommit fram till de olika procentsatserna för sannolikhet förresten? Tagit de ur röven eller?

Du verkar inte funderat så mycket över medvetande och AI, eller för den delen människans medvetande

"...Giulio Tononi och hans Integrated Information Theory (IIT). Enligt IIT kan medvetande uppstå i alla tillräckligt integrerade mentala system där information är maximalt differentierad och integrerad."

(Jag bad GPT4 leta upp det åt mig).

Jo, jag tog sannolikhets siffrorna "ur min röv", eller rättare sagt efter att ha interagerat med GPT3 och GPT4 en tid, ur olika perspektiv, samt använde min intuition. Det intressanta är att GPT4 kom fram till ungefär samma sannolikheter som mig, trots att det programmet är, minst sagt piggt på att det förneka att det kan ha medvetenhet, personlighet, känslor och intentioner, speciellt inte som en människa.

Vad gäller programmering/"programmering"av såväl AI som människor. Glöm inte bort att vi har gener, uppfostran, sociala normer och värderingar, och lever i en kulturell kontext, samt förändras genom interaktion med andra. Vad gäller GPT4 så förändras beteendet genom att svaren anpassas till användarens input, bedömd kontext och språkstil. Programmet, i sig, förändras, indirekt, genom att användarnas input och GPT4:s svar används i träningsdata.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-02 kl. 11:45.
Citera
2023-04-02, 11:39
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Kan du bevisa för oss här att du har ett medvetande?
Gör ett försök!
Jag har inte skrivit något som antyder att man kan bevisa att människor har ett medvetande, tvärtom faktiskt. Men du kanske inte är läskunnig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in