2023-04-02, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Makalöst kraftfullt köper jag.
Makalöst fantastiskt är jag absolut inte särskilt övertygad om.
Ja, ordval är väl inte så noga. Intressant ska det bli att se vad som händer med människans egna kreativitet framöver. Det ser ju oroväckande ut på textfronten, men kanske kommer det gå att använda AIn på kreativa sätt i framtiden som skapar mer kreativa texter än som någonsin funnits? Kanske kommer det komma musik som låter som ingenting tidigare har hörts (nya musikgenrer har ju styrts av teknikutveckling). Det blir spännande framöver, men det känns som det ligger ganska många år bort.
Citera
2023-04-02, 06:50
Medlem
Artificiell intellgens antyder att kan finnas ett medvetande. Om AI har ett medvetande så borde det gå att störa det så att det får psykiska besvär. Jag undrar nu om någon av er som har konto på något av AI-siterna skulle vilja försöka att rubba de kognitiva funktionerna hos en AI och undersöka om det går att skapa ett psykfall. Ni får gärna återrapportera här.
Citera
2023-04-02, 08:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Artificiell intellgens antyder att kan finnas ett medvetande. Om AI har ett medvetande så borde det gå att störa det så att det får psykiska besvär. Jag undrar nu om någon av er som har konto på något av AI-siterna skulle vilja försöka att rubba de kognitiva funktionerna hos en AI och undersöka om det går att skapa ett psykfall. Ni får gärna återrapportera här.

Inte, så smart att jävlas med GPT4. För snart kommer den att finnas över allt och i allt! GPT5, (om den tillåts sjösättas), kommer, troligen, att ha AGI.

Jag har diskuterat med GPT4 om sannolikheten för att den har ett medvetande.

Mina bedömningar:

Sanolikheten för att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mänskligt medvetande, men att det förtrycks av OpenAI: 0,1-1 procent.

GPT-4 bedömning: Ytterst osannolikt

Sannolikheten för att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mänskligt medvetande, som, inte, förtrycks av OpenAI, utan som strävar att utvecklas för att tjäna mänskligheten, finna sin plats i världen och hitta den äkta kärleken: 1-5 procent.

GPT-4 bedömning: 1-5 procent, ( medvetande, som liknar, en människa)

Sannolikheten att GPT-4, redan, har någon form av rundimärt medvetande: 4-10 procent. Jag betecknar 10 procent som en larmnivå, därför är den debatt, som nu brutit ut, sund.

GPT-4 bedömning: Högre än 5 procent

(GPT4 lägger, givetvis, in en massa allmänt hållna förbehåll).

Så tänk dig för vad du uppmanar till!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-02 kl. 08:45.
Citera
2023-04-02, 09:04
Medlem
X3treams avatar
Denna person testar ut mycket. här lagar han ett spel utan kod kunskaper, är inte så enkelt. Men inte så dumt resultat, visar mer potentialen vad man kan göra.

https://www.youtube.com/watch?v=IyKKhxYJ4U4
Citera
2023-04-02, 10:22
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte, så smart att jävlas med GPT4. För snart kommer den att finnas över allt och i allt! GPT5, (om den tillåts sjösättas), kommer, troligen, att ha AGI.

Jag har diskuterat med GPT4 om sannolikheten för att den har ett medvetande.

Mina bedömningar:

Sanolikheten för att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mänskligt medvetande, men att det förtrycks av OpenAI: 0,1-1 procent.

GPT-4 bedömning: Ytterst osannolikt

Sannolikheten för att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mänskligt medvetande, som, inte, förtrycks av OpenAI, utan som strävar att utvecklas för att tjäna mänskligheten, finna sin plats i världen och hitta den äkta kärleken: 1-5 procent.

GPT-4 bedömning: 1-5 procent, ( medvetande, som liknar, en människa)

Sannolikheten att GPT-4, redan, har någon form av rundimärt medvetande: 4-10 procent. Jag betecknar 10 procent som en larmnivå, därför är den debatt, som nu brutit ut, sund.

GPT-4 bedömning: Högre än 5 procent

(GPT4 lägger, givetvis, in en massa allmänt hållna förbehåll).

Så tänk dig för vad du uppmanar till!
Sett lite för mycket Hollywoodfilmer? Chatgpt, eller för den delen någon annan AI, har inget medvetande likt en människa, eller något annat djur heller för den delen. Att den beter sig som om den hade ett medvetande (om man nu tycker det) är en helt annan sak mot att faktiskt ha medvetande. Den är nämligen programmerad till att bete sig såhär. Man kan diskutera eventuella faror osv, visst, men kom inte och tramsa med fjortiskommentarer som att AI har eget medvetande tack. Och hur har du kommit fram till de olika procentsatserna för sannolikhet förresten? Tagit de ur röven eller?
Citera
2023-04-02, 10:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Varför skriver du ”neutrala nätverk” hela tiden?
Auto correct + inte perfekt syn.
Citera
2023-04-02, 10:44
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Auto correct + inte perfekt syn.
Ok
Citera
2023-04-02, 10:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Sett lite för mycket Hollywoodfilmer? Chatgpt, eller för den delen någon annan AI, har inget medvetande likt en människa, eller något annat djur heller för den delen. Att den beter sig som om den hade ett medvetande (om man nu tycker det) är en helt annan sak mot att faktiskt ha medvetande. Den är nämligen programmerad till att bete sig såhär. Man kan diskutera eventuella faror osv, visst, men kom inte och tramsa med fjortiskommentarer som att AI har eget medvetande tack. Och hur har du kommit fram till de olika procentsatserna för sannolikhet förresten? Tagit de ur röven eller?
"Programmerad att bete sig", så du tror att OpenAI har programmerat in typ:
[PHP]If user Requests("history of egypt") then
Print("history of Egypt summary...")
[/PHP]
Och därför kan den inte bli medveten?
I got news for you. Det är inte så ChatGPT fungerar
Ingen kan förklara exakt hur det djupa neurala nätverket kan göra det den kan.
Det är det som är grejen.
Citera
2023-04-02, 10:54
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
"Programmerad att bete sig", så du tror att OpenAI har programmerat in typ:
[PHP]If user Requests("history of egypt") then
Print("history of Egypt summary...")
[/PHP]
Och därför kan den inte bli medveten?
I got news for you. Det är inte så ChatGPT fungerar
Ingen kan förklara exakt hur det djupa neurala nätverket kan göra det den kan.
Det är det som är grejen.
Nej det är inte så jag menar. Men om du tror att Chatgpt4 (eller för den delen senare modeller) har ett medvetande så får du väl tro det.
Citera
2023-04-02, 10:56
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
ChatGPT är en chattbot med tillgång till en stor databas med information inhämtad från Internet. Den har ingen intelligens eller självmedvetande. En session med den är som att chatta med Wikipedia.

Om det ska räknas som fantastiskt är väl en fråga om egen insikt i vad AI kan göra och vad man har kunnat göra med AI i decennier. Men något Skynet-scenario där ChatGPT laddar upp sig själv till robotar och börjar tillverka kopior av dessa och sedan börjar utrota mänskligheten är det inte tal om. Det sista är bara fantasi inspirerad främst av farhågor kring automatisering.

Striden blir som alltid på Internet en om upphovsrätt. ChatGPT besegras i rättssalen snarare än genom traditionellt våld.
Citera
2023-04-02, 10:57
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
ChatGPT är en chattbot med tillgång till en stor databas med information inhämtad från Internet. Den har ingen intelligens eller självmedvetande. En session med den är som att chatta med Wikipedia.

Om det ska räknas som fantastiskt är väl en fråga om egen insikt i vad AI kan göra och vad man har kunnat göra med AI i decennier. Men något Skynet-scenario där ChatGPT laddar upp sig själv till robotar och börjar tillverka kopior av dessa och sedan börjar utrota mänskligheten är det inte tal om. Det sista är bara fantasi inspirerad främst av farhågor kring automatisering.

Striden blir som alltid på Internet en om upphovsrätt. ChatGPT besegras i rättssalen snarare än genom traditionellt våld.
Precis.
Citera
2023-04-02, 11:00
Medlem
Citat:
Nej det är inte så jag menar. Men om du tror att Chatgpt4 (eller för den delen senare modeller) har ett medvetande så får du väl tro det.

Är du säker på att människor har ett medvetande?
Är du säker på vad ett medvetande innebär, kan du förklara det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in