2023-04-01, 23:54
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är en tyvärr inte ovanlig missuppfattning.
Jag har ingen bestämd uppfattning om MH's skuld.
Däremot är det min uppfattning att det inte finns bevis nog för att fälla henne för att i samförstånd ha mördat Tove.

Alltså, om jag skulle dö knall och fall nu, och de obducerade mig, så tänker jag att de skulle hitta en jäkla massa skador av diverse slag både här och där. Hur många av de där skadorna kan de knyta till tidpunkten för mordet, egentligen. Ådrog Tove sig några av de skadorna när hon och JJ "knuffades" på Nöjet. Och kan vi veta att en del av dem inte uppkommit tidigare. Det är några frågor att fundera över.

Jag tänker att om de stoppat något i Toves mun, så hade det antingen varit kvar där, eller så hade rättsläkaren hittat rester av vad de än stoppat in. I ett tidigt skede så tänkte jag att de höll för munnen, men så snart JJ greppat halsen, så har Tove inte haft en chans att yttra ett endaste pip. Så det har inte behövts någon form av munkavle. Tove fälls med överraskning i golvet, slår i huvudet så att medvetandet påverkas, och JJ slänger sig runt hennes hals. Det går på någon sekund. Det som hörs är dunsar och sparkar. Sen blir det tyst.

Som jag skrev ovan, plus, JJs knän över Toves armar.

Vilka skador är det, mer specifikt, som du menar inte passar in med en ensam gärningsman?

Skadan på handen, på fingrarna känns för mig som en "uppenbar" skada orsakad av att Tove reflexmässigt sträckt ut armarna åt sidorna när JJ fäller henne. Fingrarna slår i t.ex. dörrkarmen eller toa-stolen. Om skadan uppstod vid mordet. Det kan så klart tänkas andra förklaringsmodeller också, men den ovan känns högst rimlig.

Skadan på handen, högerhand, lillfinger, ringfinger, långfinger......kan det vara en försvarsskada?

Håller upp höger hand över huvudet för att parera ett slag mot huvudet med ett rörliknande föremål?

Min teori...
Citera
2023-04-01, 23:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jo det var det. J blev konfronterad med bilresan och sa att M var med. M blev konfronterad av dessa uppgifter, vilka styrktes av granbarr i bl.a. M:s jacka. Då började hon prata om J. Så gick det till.

Vill du tro att det istället var minnesbortträngningen som började släppa i det läget så varsågod, men förvänta dig inte att bli tagen på allvar.

Nope, none of the above. Som sagt. Läs förhören kring tidpunkten när MH började prata, så kanske det klarnar. Fast jag tvivlar iofs. Du förefaller tämligen faktaresistent.
Citera
2023-04-01, 23:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Skadan på handen, högerhand, lillfinger, ringfinger, långfinger......kan det vara en försvarsskada?

Håller upp höger hand över huvudet för att parera ett slag mot huvudet med ett rörliknande föremål?

Min teori...

Kan vara så.
Om skadan uppkommit vid mordtillfället, så tror jag dock mest på det som jag skrev, att hon sträckt ut armarna som en ren reflex när hon blev fälld, och då slagit i fingrarna.
Citera
2023-04-01, 23:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Min teori...

Ja det finns ju de där vita duschdraperi stängerna som ligger till vänster mot väggen i badrummet.
Ts DNA återfanns på två ställen i badrummet - dels i avloppet och dels på en av stängerna.
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 00:01.
Citera
2023-04-02, 00:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jo det finns en lagstadgad plikt. Jag tänker att du gillar paragrafer, så här kommer den.

6 § brottsbalken kan straffansvar åläggas den som underlåter att anmäla eller annars avslöja vissa allvarliga brott, t. ex. mord, dråp, grov misshandel, våldtäkt och rån, som är å färde, dvs. som ännu inte är avslutade.

Sök även på Kode-fallet.

Avseende planeringen finns inga bevis men jag skulle väl säga att det finns indicium vilket är att MH är delaktig i att få med TT hem till JJ. MH vet att JJ utfört flera mordförsök tidigare (eller vad man nu vill kalla de anlagda bränderna) så att MH skulle vara helt överraskad över händelseförloppet är inte rimligt. MH har genom att vara tyst stärkt JJ i hennes brottsbana, vilket också kan ses som ett främjande av brottet.

Skrivningen du har återgivit ovan står inte att finna i Brottsbalken, så du kan inte ha kopierat den ur BrB.

I vilket kapitel menar du att 6 § har denna skrivningen?
Citera
2023-04-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sant, den kan jag köpa. Men det finns liksom en massa fler detaljer. Hon pratar om flyktvägar, och brandlarm och fan och hans moster. Och även vid Tove-branden så visste hon om vad som användes istället (papperkassar och handsprit).
Ja hon har bra minne för detaljer som sägs att J berättat för henne
Citera
2023-04-02, 00:05
Medlem
Citat:
Jaha, så du är så väl insatt i byggnadens konstruktion att du vet vilka väggar som är isolerade och vilka som är byggda med träskivor. Varför kallades inte du till rätten som expert?

Jösses vilken idiot du är. Förstå påstår du att du vet vilka material lägenheten är byggd med i olika delar, sedan vet du inte ens hur den är disponerad.

Du är med andra ord inget annat än ett troll.

Om ni troll får hålla på ett tag till med ert spekulerande kring hur mycket det måste ha låtit i hela huset, så kommer det snart att komma en rapport att det givit utslag på richterskalan när Toves huvud slog i golvet.

Jadu... vart ska jag ens börja?
Personliga påhopp som vanligt från din sida när du vägrar inse att du har fel...

Kan lova dig att lägenheternas ytterväggar är jävligt isolerade, vet du varför? För att det är så man bygger hus!

Jag vet mycket väl hur planlösningen ser ut och vilka mått det är i den lilla lägenheten, något du uppenbarligen inte har en aning om eftersom du fortfarande är helt nitisk till att din älskling ska vara oskyldig och har sovit sig igenom tredje världskriget som alla andra hört men inte hon...

Men jag förstår att du inte är så speciellt insatt eftersom du har denna ologiska tron(eller hopp?).

Dessutom var det över 20 år sedan man använde richterskalan...

Googla "Momentmagnitudskalan" och uppdatera dig till år 2023 och lägg ner ditt trollande som förstör sida upp och sida ner i tråden.

Är rätt jävla tröttsamt att se "idiot, troll, efterblivna" eller andra skällsord när du får slut på argument.
Citera
2023-04-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag har installerad Hälsoapp i min mobil. Ville göra ett test angående 02:19-tiden med 33 registrerade steg och mätte upp ett uppskattat gångavstånd utifrån skissen av lägenheten: badrum-dörrspringa kök-sovalkov. M sa nämligen att hon tittade in i köket för att se T och J sitta där mittemot varandra och prata. Avståndet fram- och tillbaka utifrån M:s förhör efter mätning uppgick till 21 m.

Därefter tog jag en mätsticka, mätte upp 21 m och tog en liten promenad tillsammans med mobilen.
Antal registrerade steg i min hälsoapp: 30.

Det är väldigt raffinerad teknik och räknar ganska rätt.

Frågetecken är ju dels hur mycket MH rör sig utan mobilen och när mobilen väl rör sig är det hon som ”håller” i den eller JJ?

M a o hur stort värde har beviset steg i MH:s hälsoapp egentligen om det inte går att bevisa att hon höll i mobilen eller hade den i fickan eller dylikt? Snålt med bevis redan som det är så man kan fundera på hur rätten värderar detta?

Kan jämföras med då JJ har Toves mobil på en tur in till stan. Fipplar hon med Toves mobil vad säger att hon inte fipplar med MH:s mobil också?

Förstår att många vänder och vrider på detta för det är ett av de viktigaste bevisen för att MH är delaktig i nånting men hur bevisvärdet är kan vara svårt att förutspå här.

Med i kompotten kan vi slänga att i skogen använder MH i sin tur JJ:s mobil för att lysa och fixa och evtl steg där ska då egentligen tilldelas både MH och JJ va?
Citera
2023-04-02, 00:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Skrivningen du har återgivit ovan står inte att finna i Brottsbalken, så du kan inte ha kopierat den ur BrB.

Jag svarar själv, i 3 kap 11 § finns en skrivning som går i den riktningen.

Vore intressant att se ett prejudicat kring var gränsen går. Det skulle kunna bli en jävla massa anmälningar så fort någon säger att de skall döda någon, om den lagen skulle genomdrivas fullt ut.
Citera
Medlem
Citat:

Pröva 23:e kapitlet.. paragraf 6
Citera
Medlem
Citat:
Nej, du har inte bifogat lagtexten. Men det har jag gjort, och för nötter som dig kommer den här igen.

Att flytta ett lik är brott av normalgraden.
Huruvida domstolen kommer att bedöma det som grovt till följd av att syftet var dölja brott återstår att se. Det finns olika uppfattning i tråden om vad som gäller på den punkten. Andra i tråden kom fram till att det lagförslag som innefattar den delen ännu ej röstats igenom. Personligen har jag ingen uppfattning i just den specifika frågan. Det kan vara så, eller inte. Återstår där som sagt att se vad domstolen säger.

Men lagen är klar, att flytta ett lik är brott av normalgraden.

Det du bifogade är ett LAGFÖRSLAG som inkom den 10 FEBRUARI 2022....

Lagen ändrades 1 JULI 2022..

På tal om nötter, vad ska du dra upp här näst? lagar från medeltiden? eller kanske lagförslag från medeltiden?

Lägg dig och sov..
Citera
2023-04-02, 00:11
Medlem
Citat:
Nope, none of the above. Som sagt. Läs förhören kring tidpunkten när MH började prata, så kanske det klarnar. Fast jag tvivlar iofs. Du förefaller tämligen faktaresistent.
Alla som inte håller med dig
dumförklarar du
Du får gärna länka det du hänvisar till istället för att bara dumma dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in