2023-04-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Ja, det kan varit passivt deltagande.

En av anledningarna till att jag inte tror att M gjorde det är för att:
Hur många klarar av att hålla kvar i någons armar så att någon annan ska strypa personen?
Sannolikheten är liten att man håller kvar o inte släpper när man ser att någon håller på o dör.
Eller att man inte ens gör det.
M verkar inte vara så "stark" så hon klarar av att hålla kvar.

Känner samma sak. Att just hålla i och att vägra någon överleva känns som en sjuk handling. Nästan sjukare än mordet, beroende på hur mycket nu var bestämt eller inte.

Maja känns undvikande och feg. Gömmer sig någonstans för att hon varken vågar säga emot eller vara med. Och dras ”in” i allt. Men egentligen så är det bara hon själv som kan styra över hur hon agerar eller inte agerar.
Citera
2023-04-01, 21:47
Medlem
Lyssnat på AFs podd, fick då höra Jjs röst. Hon pratade med dialekt och fast besluten att grannen under kunde ha rövat bort Tove.. Lät inte särskilt övertygande när hon sa det. Mer som ett skämt.
Citera
2023-04-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kolla FUP:en. M kan beskriva i detalj var, hur och med vad J eldade. Jag får direkt känslan av att hon faktiskt var där. Varför skulle J berätta sådana intrikata detaljer? Varför skulle M fråga om sådana intrikata detaljer?

Att hon är inte är formellt misstänkt betyder egentligen ingenting i sammanhanget. Jag tror t o m att det är en taktik av åklagaren. Ju fler J-brott som M vetat om eller haft koppling desto bättre för hans mordåtal mot både J och M. Så varför stänga kranen när man kan låta M slänga sig själv och J under bussen? M tror att hon skyddar sig själv genom att skada J, men förstår inte att hon drar med sig själv i fallet.

Fattar. Men M är så sjukt feg. Tror aldrig hon vågat nämna försök till mordbränder hon själv varit delaktig i. Då kan hon ju åka dit för det. Hon är inte den som i förväg hade känt sig säker på att där inte finns några bevis för hennes delaktighet så att hon lika bra kunde anklaga J för det.
Citera
2023-04-01, 21:50
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju precis det jag menar! J skulle knappast vara så klantig att hon skulle säga så till M.

Rimligen är det M som antingen ljuger eller snurrar till det under förhör.

Alltså förlåt, men det fetade, ha ha HA. Du känner henne alltså? J-girl, supersmarta tjejen skulle aldrig
Citera
2023-04-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
Vill bara påpeka att Maja i ett av förhören visst säger att hon till slut sov i detta olåsta förråd utanför JJ's dörr - just den kvällen hon blev utelåst.
Ok, tack! Det har jag missat då.. trots allt jag läst.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att M skulle fått klartecken av J att lägga sig i sängen låter helt otänkbart, eftersom J senare skällde ut henne för att hon gjorde det.
Om M aldrig tidigare legat i Js säng, är det mycket anmärkningsvärt att hon la sig där mordnatten. Det mest naturliga vore att hon skulle göra som hon brukade, rumpan i fåtöljen och fötterna på bordet.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag håller med dig. Dessutom att hon la sig där när de ändå bara skulle mellanlanda. Fåtöljen hade varit det rimliga.

Säger M också att hon blev utskälld av J när de kom tillbaka? Eller är det bara J som säger det?

Är det inte så att Ms version att hon låg i Js säng även det är en efterhandskonstruktion för att försöka framställa det som hon inte kunde se och uppfatta allt som hände där bakom sovalkovens draperi? Att hon låtsas ha sovit djupt utsträckt i en säng?

Hade hon uppgett att hon som vanligt försökte sova i en av fåtöljerna med fötterna på bordet hade hon ju haft uppsikt över stora delar av lägenheten med hallen med badrumsdörren. M borde ha sett om J släpade ut Ts kropp. Dessutom är det nog lite svårt att snabbt somna så djupt i obekväm position i en fåtölj.

Ms telefon registrerade 33 steg klockan 02.19 och 48 steg klockan 02.43.
Någon gång under dessa 24 minuter ströps Tove. En jätteduns ”som 100kg föll” och 5-10 kraftiga sparkar hördes också under dessa 24 minuter.
Så kraftiga ljud och stötar att grannarnas vitrinskåp skallrade och grannarna rusade upp. Men M vaknade inte…..
Dock vaknade hon av Js sms klockan 02.59.

Tror att hela berättelsen om att M sov i Js säng inte är sann. Hon skulle helt enkelt aldrig vågat lägga sig i Js säng som hon aldrig fått ligga i tidigare.
Vem av dem som efterlämnade alla barr när de kom hem efter att ha dumpat kroppen är väl inte klarlagt. Båda var ju ute bland barrträden, kan ju varit J själv.
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 22:04.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Fast enligt Maja går det till enligt följande:
1. Går på toaletten
2. Möter JJ och de kmr överens om att JJ ska köpa mat till MH, JJ lämnar lägenhet.
3. JJ återkommer och säger att grannen ska köra.
4. MH hämtar sin telefon i sovrummet efter att de lämnat 02:43.

Det stämmer inte, för de lämnade 02:46.
Det där om att J skulle köpa mat till M. Är inte det en efterkonstruktion? Var inte J på väg ut för att flytta T:S cykel och sen när grannen kommer ut drar hon till med en nödlögn om att hon var på väg att köpa mat till M och att mamman skulle köra henne? Det är så många lögner som dom kommit överens om efter mordet.
Citera
2023-04-01, 21:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
1. Försök hänga med. Jag pratade om J här. J har hela tiden berättat om all sin brottslighet för M, men helt plötsligt under, och endast under, exakt det fönster som din teori kräver så upphör detta beteende tillfälligt för att sedan direkt återupptas. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

Det är du som inte hänger med. JJ har aldrig tidigare mördat någon. Men du tycker hon skall agera precis som hon brukar, minutrarna efter att hon har mördat en f.d. kamrat. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

Citat:
2. Du säger att M slutade följa J. När slutade hon, menar du? Jag kan inte minnas att M bevisligen har gått emot J på något som helst sätt förrän J golade ner henne?

Du förstår alltså inte ens skillnaden på att sluta följa och att gå emot?
Det var inte första gången MH vägrade följa JJ, nej. Försök hänga med!

Citat:
Du skriver det som ett faktum. Hur vet du detta faktum?

Det är baserat på vad som framkommer i FUP. Försök hänga med!

Citat:
Du tror inte det kan bero på att hon inte vill åka dit även för detta? Har du funderat kring hur M kunde veta exakt hur J eldat? Är det inte mer sannolikt att hon var med än att J i efterhand redogjort för exakt hur det gick till? Varför skulle J t.ex. berätta exakt vad hon använde för att tända elden? Blir du inte lite misstänksam?

Återigen hittar du på grejer. MH visste inte exakt hur J eldat. Det har jag redan förklarat. Sluta ljuga och försök hänga med istället!

Citat:
När sa jag det? Läs igen. Jag pratade om att J alltid anförtrott sig till M vid tidigare brottslighet. Men helt plötsligt under, och endast under, exakt det fönster som din teori kräver så upphör detta beteende tillfälligt för att sedan direkt återupptas. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

Det är nog bara du som tycker att det är märkligt om den som just begått ett mord direkt efter det begår en handling som inte följer dennes i din mening "normala" mönster in i minsta detalj.

Citat:
Nu är du helt vilse. Läs igen. Jag pratade om mordbranden. M kunde lämna detaljer om MORDBRANDEN som tyder på att hon var med och eldade. För att vara någon som gnäller över att du är missförstådd så är du ganska bra själv på att få saker helt om bakfoten....

Nope. Återigen hittar du på saker. MH berättar om detta, och att det är JJ som berättat för henne, det är också många detaljer som MH inte kan svara på, just för att hon inte var där när det hände. Sluta ljuga om allting och försök hänga med!

Citat:
Jag har frågat dig flera gånger om du anser att hon är sanningsenlig. Varenda gång har du försvarat M med näbbar och klor, samt kastat ur dig förolämpningar. Men inte svarat rakt på frågan. Därtill har du skrivit saker som "Det finns ingenting i hennes historia som är orimligt". Du får förlåta mig om jag därmed dragit slutsatsen att du faktiskt finner henne sanningsenlig. Om detta var en så känslig fråga för dig så borde du bara ha svarat ja eller nej på frågan.

Att du är sur för att inte du får lägga dina ord i min mun är ju bara komiskt. Jag har varit mycket tydlig med vad jag anser om saker och ting och vad mitt syfte är.

Ja, DU skrev " det finns inget som är rimligt i hennes historia", och då svarade jag dig med "Det finns ingenting i hennes historia som är orimligt". Och nu kan du inte acceptera att jag använder exakt samma retorik som du själv kör med. Lilla vän, var inte så lättkränkt, särskilt inte när du får din egen retorik vänd emot dig

Även om det skulle finnas något i MH's historia som inte är rimligt, så är en förkrossande majoritet av allt hon säger fullt normala saker, helt rimliga. Ändå ska du hålla på och raljera om att ingenting är rimligt och sedan gnälla om att jag påtalar att det är det visst. Gnällspik. Försök hänga med!

Citat:

Men vi kan för all del lösa det en gång för alla:
Ljög M om någonting i tingsrätten eller var hon sanningsenlig?
Ge mig ett rakt svar.

Du ska få ett rakt svar - Jag vet inte om hon ljög om någonting i tingsrätten.
För att kunna ge ett svar på frågan måste jag första noga gå igenom allt hon sa i tingsrätten, och sedan dessutom ha faktabaserad kännedom om allting som hon talade om.

Men vad tror du? Om du kan beslå henne med en enda lögn i tingsrätten så är hela hennes historia orimlig? Är det ditt argument?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag tvivlar inte en sekund på att MH har ljugit, och mycket väl kan göra det fortfarande. Men det har du väl fortfarande inte fattat.
Men det är inte det det handlar om. Men det har du väl fortfarande inte fattat.
Försök hänga med!

Citat:
När du har svarat på den frågan kan du försöka nämna en enda sann sak som ligger henne i fatet som M frivilligt berättat för polisen, dvs ett enda erkännande som kom innan polisen gjort det närmast omöjligt att fortsätta ljuga. En enda sak. Men vi vet båda två att du inte kan göra det. Jag, å min sida, kan nämna ett otal saker som hon ljugit om i förhör in i det sista, men till slut tvingats erkänna. Det borde säga dig allt du behöver veta om M.

Försök hänga med!
Det har jag redan gjort!
Försök hänga med! Du börjar låta som en gammal grammofon som hakat upp sig. Jag tar det som en bekräftelse på att till och med du insett att jag har rätt och du har fel.
Försök nu hänga med istället! Och ta till dig svaren du får.

Citat:

Är du på riktigt kränkt (lite märkligt att själv kasta ur sig konstanta förolämpningar och sen börja gråta över en sån här bagatell?) eller är det här början på din exit-strategi? Låtsas bli upprörd över något för att slippa en diskussion som börjar bli jobbig för dig? Du vore inte den första som tar till den metoden på FB

Nej, du kunde inte det. Du kunde inte heller erkänna att du hade fel, och än mindre be om ursäkt.
Snacka om att vara lättkränkt.

Ja, du visar med dina inlägg, dina upprepade frågor som redan fått svar, och din oförmåga att ta till dig fakta och att inse dina egna tillkortakommande, vad du är för kryp. Istället för att erkänna dina misstag går du till attack. Du är inte den första som tar till den metoden på FB
Senast redigerad av trngw 2023-04-01 kl. 21:54.
Citera
2023-04-01, 21:55
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Man kan väl inte heller från nämndemännens sida utesluta att MJ ljuger om att hon har sovit, men att hon ändå inte deltagit i mordet? Hon kanske låg i sängen men var vaken eller stod i bakgrunden i panik osv.

Väldigt svårt att tro att MH blir dömd för mordet, i alla fall om det går upp i hovrätten.
Citera
2023-04-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok, tack, det är inget som verkar framkomma i FUPen.

Jag förmodar att man pga svullnaden fastställer tryckskadans uppkomst till långt innan mordet, och att denna skada därför är lämnad utan hänseende i utredningen.

Se punkt 64. i obduktionsprotokollet och togs även upp under rättegången.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-01 kl. 22:09.
Citera
2023-04-01, 21:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Fattar. Men M är så sjukt feg. Tror aldrig hon vågat nämna försök till mordbränder hon själv varit delaktig i. Då kan hon ju åka dit för det. Hon är inte den som i förväg hade känt sig säker på att där inte finns några bevis för hennes delaktighet så att hon lika bra kunde anklaga J för det.

Feg, ja. Men hon är också ganska ointelligent. Och du får tänka på att hon, när J börjat gola ner henne, helt plötsligt får starka incitament att ge alla möjliga anledningar till polisen för varför det är J som vill ha ihjäl Tove.
Citera
2023-04-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Åh, vill gärna veta hur jag hittar dessa!

Här är Videon där rösten inte är förvrängd under rättegången
https://www.tiktok.com/@tv4_nyheterna/video/7216000434140466438
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in