2023-04-01, 20:38
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju precis det jag menar! J skulle knappast vara så klantig att hon skulle säga så till M.

Rimligen är det M som antingen ljuger eller snurrar till det under förhör.
Med tanke på att hon tog med sig sin egen telefon till dumpnings stället så kan man ju fundera på det där med Klantighet...

Att båda MGMs ljuger är ju mer eller mindre alla överens om,
problematiken är ju att bevisa när och hur.

Åklagaren har ju tex. fullständigt dömt ut Ms sovande:

Christer El-Mochantaf
30 mars 2023 14.54
Åklagaren fortsätter: Tingsrättens uppgift är att komma fram till att 18-åringens uppgift om att hon sovit, är så osannolik att den kan lämnas utan bedömning.

Frågan är dock vad rätten anser...
Senast redigerad av Romper 2023-04-01 kl. 20:51. Anledning: .
Citera
2023-04-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror också att Js avsikt var att fixa allt själv men det stöp för att hon behövde hjälp att hålla utkik. Hm!
Storyn haltar lite där, för varför skulle J släpa in T I hallen igen, om hon tidigare hade släpat ut henne i vindsförrådet?

Hon hade tydligen en walk in closet också.

Hon drog in henne i lägenheten igen för att svepa ett lakan runt henne.
Grannarna hade hört att dörren öppnades o stängdes ett par gånger...
Citera
2023-04-01, 20:42
Medlem
mudryks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

Frågan är dock vad juryn i TR. anser...
Det finns ingen jury i detta mål.
Citera
2023-04-01, 20:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror mer att det är JJ som tar upp det i ett av förhören med henne, hon säger typ "Min säng är helig INGEN får ligga i den, eller ens röra den.

Jag tror MH typ säger att JJ är lite "stingslig" när det gäller JJs säng.....

Undrar om polisen hittade någon luftmadrass i JJs lgh??

Ja det är intressant det där med sängen. Om MH kände till JJs inställning till sin säng så säger det ju en del om hur "borta" MH var under natten som ändå lade sig i den. Jag har påtalat detta ett bra tag nu, tystnaden från MH-hatarna på den punkten är talande

Jag har också funderat på det där med luftmadrassen. Om de hittade den. Den skulle ju finnas där. Annars kan man ju tänka sig att den där frågan polisen ställde huruvida de hade en intim relation med varandra hade en hel del relevans.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag tror:

JJ behövde inte förvirra MH, JJ misstänkte att polis kunde vara på väg, att någon av grannarna larmat polis pga dunsar/oljud från hennes lgh, och att ingen öppnade när de ringde på......

Om "förrådet" (MH kallar det så) är så litet så kanske det är därifrån TTs klämskada på högra handen kommer ifrån?

Skadan på högra handen hade en svullnad. En svullnad uppstår inte vid en skada vid eller efter dödstillfället. Den skadan var sannolikt äldre och hade inte med den här nattens händelser att göra.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Den grannen gjorde ju sig tyvärr ”heldum” i polisförhör, ett typiskt motvilligt vittne som blandat ihop dagar och allt.
Skyllde på minnesproblematik.
Uppfattar honom som en person som inte ville bli inblandad

Det har jag missat ?

Men oavsett borde de inte kolla hans samtalshistorik ?

Det verkar ju skitkonstigt ?
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Men J har väl sagt hon skulle iväg med T;s telefon och cykel när hon var på väg ned och mötte grannen ?

Men enligt M så skulle J köpa mat för hon var hungrig ?

Mycket saker som skall in på några minuters marginal ?

Dessutom sover hon hela tiden och varken ser eller hör ett skit, men hon lyckas hålla sig vaken from J åker till donken t o r ?

Hon som var så himla trött och onykter ?

Nej, JJ har inte sagt någonting. Att flytta TTs cykel m.m. är en trådteori, kanske även åklagarteori, men jag tror inte att JJ har sagt någonting om det.....

MH sover vid denna händelse

Ingen av dem säger väl att JJ sagt till MH att hon ska köpa mat eller vice versa, möjligen säger JJ detta till MH (som är på väg mellan sängen och toan), att JJ nu ska till donken för att köpa mat.

jag tror MH bara säger OK, och går tillbaka till sängen, och jag tror inte MH äter någon burgare överhuvudtaget. Däremot svarar MH på JJs text......men det kan ju vara från sängen, där hon ligger....
Citera
2023-04-01, 20:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det har gått mig förbi. Vore intressant om någon kunde hänvisa till vilket förhör hon nämnde det.
Det jag läst hänförde sig till händelsen på natten då JJ uttryckte sin inställning.

Men om det var så att MH kände till detta sedan innan. Då är det ju som jag nämnde ännu mer tydligt att MH inte var alls särskilt psykiskt närvarande under den här natten. Då har hon vid minst ett, och eventuellt flera, tillfällen lagt sig i JJs säng trots att hon visste att hon inte fick.

Med tanke på hierarkin i deras relation och JJs personlighet, som väl ändå de flesta i tråden är någorlunda överens om, så skulle ju MH aldrig få för sig att gå emot JJ och än mindre gå så långt som att ockupera JJs säng.

Ändå gjorde hon just precis det.
Ja, det är lite märkligt. Hur väck M än var, borde det suttit i ryggmärgen att sängen var förbjudet område, kan jag tycka. Ett fullkomligt irrationellt beteende, helt utan konsekvenstänk.
Citera
2023-04-01, 20:47
Medlem
L.Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Vet inte hur mycket du följt, jag har följt varje dag och läst 99,9 % av Fup
Det är ju såklart massa frågetecken om M o även J…
Svar från mig, J säger nog aldrig att A hämtat Tove… det är något M hittar på för att styrka sin egen version men gör bort sig samtidigt… M hittar på vart efter hela tiden i alla förhör… på rättegången uttrycker hon tex citat från JJ som hon innan aldrig använt i förhören…. Hon använder Johannas ord och story till sin egen vilket tyder på att hon inte har någon koll på sig själv alls eller vad hon sagt innan… hennes advokat verkar inte bry sig om det alt. ” rått” henne till det.
1. ” Jag frös till is” ( Johannas ord om hur hon känner när hon inser att hon dödat Tove) M har ALDRIG under alla förhör uttryckt sig så men på rättegången sa hon det.
2. Hon har googlat på kvinnofängelse för hon följer en pod/bloggare… samma som Johanna följer o sa…
Ingen av dem har nämnt det i förhör
3. M påstår att hon sov… men har fått veta efter delgivningen om hur hennes mobil visar att hon rör sig i anslutning till mordet till och från, hennes förklaring blir att hon gått på toaletten till och från för att det ska stämma med bevisen att hon rör sig o inte sover…. Då blir det ju lite konstigt eftersom Tove mördades i badrummet och hon själv går på toa o det finns ingen Tove någonstans….
Visst…. Förrådet som hon nämnde men…
I förhör innan om den gången Johanna låste henne ute o hon ringde på dörren en hel natt” under alla förhör om det har hon ALDRIG sagt att hon sov i ett förråd

Och Rullman är ju åklagare o det är ju inte du o jag alls…
Rättsläkarens utlåtande
Johanna hade inte kunnat döda Tove själv … är slutsatsen, det krävs otroligt mycket styrka, inget motstånd osv…

Nä hon var med
Vill bara påpeka att Maja i ett av förhören visst säger att hon till slut sov i detta olåsta förråd utanför JJ's dörr - just den kvällen hon blev utelåst.
Citera
2023-04-01, 20:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Hon hade tydligen en walk in closet också.

Hon drog in henne i lägenheten igen för att svepa ett lakan runt henne.
Grannarna hade hört att dörren öppnades o stängdes ett par gånger...
Så skulle det kunna vara, ja.
Citera
2023-04-01, 20:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade i början: Men HUR höll i såfall M i TTs armar? Det har inte framkommit.

Ts badrum var under renovering och innehöll förutom en toastol, några väggfasta hyllor, ett element, två liggande stänger till ett duschdraperi och en vattenslang, inget annat. Helt tom stor golvyta.

På något sätt fällde J ner T som ramlade omkull varefter J satte sig gränsle över Ts bröstkorg och tog stryptag om halsen framifrån med båda händerna - det har J erkänt. Enligt J skulle M också befunnit sig i badrummet och tagit tag om Ts händer/armar (tror hon sa händer) och hållit fast.

Ts kropp lindades därefter in i lakan och försök med plastpåsar varefter den släpades ner för några trappsteg, baxades in i en bil och delvis drogs ut i skogen, där den sedan låg i 16 dygn sista två veckorna under oktobers regn och rusk. Innan dess hade J två gånger tänt eld på kroppen, sista gången med bensin.
Under dessa dygn skedde också flertal djurangrepp, bl a saknades delar av Ts högerarm och det fanns enormt mycket fluglarver på hela kroppen.

Kanske är spåren efter fasthållandet helt enkelt förstörda?
Kanske höll M fast i Ts tröjärmar, tryckte ner händerna, la Ts armar i kors, hade knäna på händerna, tog duschslangen eller någon handduk…? Eller tryckte ner med den tomma nedmonterade stången till duschdraperiet där f övrigt Ts DNA också återfanns?

Men att det på en så pass illa åtgången kropp inte säkert går att fastställa om armarna hållits fast av den som ströp eller av en medhjälpare är nog inte så konstigt.

Plats fanns det i alla fall för alla tre i badrummet där det inte ens fanns ett handfat. Bra bilder på badrummet i inlägget här.

Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
https://imgur.com/a/4XwJ91f
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 21:25.
Citera
2023-04-01, 20:55
Medlem
L.Salanders avatar
Utdrag ur ett förhör med Maja - Aktbilaga 153 sid 1235 - det fetade tycker jag är lite intressant. Jag måste säga att jag vacklar väldigt i vad jag tror kring Maja...

F: Ta det igen det som sades kring vad som hände med Tove i lägenheten. Tänk efter och så
tar du allt, alla detaljer kring det.
M: Eh, nej men det Johanna sa var att, eh, ja jag vet inte riktigt vad, nej men att dom började
bråka då. Jag vet inte, hon sa inte om vad och så där. Eh, ja, eh, men att Johanna ja knuffade
in Tove på toan och, eh, eh, jag tror hon sa att hon, alltså hon fällde henne också inne på toan
då alltså fällde ner Tove på golvet, eh, och ströp henne.
F: Och ströp henne sa du? Mmm. Framgick det på något sätt var Tove och Johanna hade
varit när det blev bråk så att säga dem emellan?
M: I köket.
F: I köket. Ja. Sa Johanna någonting om hur hon sen som du sa fick in Tove på toaletten?
M: Ja alltså knuffade in henne.
F: Knuffade in henne. Sa hon någonting om varför hon gjorde det?
M: Alltså varför hon knuffade in henne på toan?
F: Ja?
M: Ja men alltså, eh, ja men för att kunna stänga dörren om dem då så inte jag skulle höra.

F: Jaha.
M: Eh, ja.
F: Okej. Och sen sa du att Johanna hade sagt att hon fällde Tove, sa hon hur?
M: Eh, men hon sa att hon, ja men att hon, eh, knäade henne liksom på hennes bakben vid
knät då så att hon, ja så benet vek sig och föll ihop. Ja.
F: Att hon knäade Tove på bakbenet?
M: Ja alltså här vid knät så att ja så att benet vek sig och hon föll.
F: Ja vet du något om hur Tove föll, alltså var i badrummet hon föll?
M: Eh, nej det vet jag inte.
F: Eller hur det blev med henne när hon hade fallit, hur hon landade så att säga.
M: Nej.
F: Nej.
M: Eller jo, hon slog alla fall i bakhuvudet.
Citera
2023-04-01, 20:57
Medlem
Finns mycket ljudklipp på TikTok nu utan förvrängda röster, bla på JJ från rättssalen. Men det kanske redan sagts här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in