2023-04-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det kan t o m vara så att J erbjöd M att låna sängen just den natten för att hon ville att M skulle somna. Det går ju inte att veta
Nu minns inte jag men har för mig att det låg grejer i J säng och sängen var obäddad utan lakan
Citera
2023-04-01, 19:56
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det fetade, hur kan du vara såå sääääker på att JJ talade sanning här då, plötsligt?? JJ har ju inte varit sanningsenlig tidigare heller.....

När MH får frågan om MH vet var TT är från Albin på text på söndagseftermiddagen, så sms;ar ju MH JJ först och frågar vad hon ska svara Albin.... finns i förhöret med MH.

Hon förstod ju i alla fall då att Albin inte hämtat Tt som Jj påstod på natten......

Bra där !!!

Om det nu stämmer så är det ju bevis på att hon ljuger, eller ???
Citera
2023-04-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så här tror jag:
Med tanke på TTs skador vid armbågarna så begriper jag inte hur det har framkommit att MH skulle ha hållit armarna. Hur då? I detta lilla utrymme? Tror att JJ låste TTs armar med sina knän. När TT försökte få loss sina armar uppstod skadorna.

Vad MH gjorde under tiden vete fan. Men att hon hjälpte till att transportera bort kroppen verkar uppenbart.

JJ påstod att MH höll undan TTs händer.

Lutar åt att MH låg och sov som hon säger.
Citera
2023-04-01, 19:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och MH ställde upp på det?
Nej, just det...

1. Spelar ingen roll om M ställe upp eller inte. Det är inte poängen...poängen är Js upprepade uppvisade vilja att blanda in M. Det blir nämligen lite märkligt att hon helt plötsligt skulle upphöra med detta under just den tidsperiod som krävs för att gå Ms historia att gå ihop.

2. Även om M säger att hon inte ställde upp så är jag ganska säker på att hon faktiskt gjorde det i verkligheten. Hon kunde nämligen beskriva i detalj hur J eldade. Men det är en sidosak. Just saying.

Citat:
Det beror på hur du definierar "frivillig".
Men det är bara för dig att läsa förhören med MH i FUPen, från december och framåt, så kommer du att hitta massor.

Jag vill att DU ska berätta om en enda sak, eftersom det är du som tror hon är sanningsenlig. Så? Kan du nämna en enda sak? Eller kan det vara få enkelt som att ALLA hennes erkännanden kom efter att polisen gjort det närmast omöjligt att fortsätta ljuga? Upp till bevis, sötnos.

Citat:
Nej, det kan du inte. Att du gör ett sådant påstående visar bara på att du kan påstå vad som helst om saker som du egentligen inte har någon som helst kunskap om.

Ge mig ett enda exempel på en människa som på riktigt förträngt att denne deltagit i en likdumpning. Ett enda.

Bortträngda minnen i den här kontexten är en ren fantasilära, det har ingen basis i verkligheten. Det är rent utdaterat trams som inte längre stöds av någon som helst ledande psykologisk expertis. Antar att åtta Quick-domar inte var tillräckligt för att få dig att vakna?
Citera
2023-04-01, 20:00
Medlem
trngws avatar
Ja, då har diverse olika spår i trådens diskussioner lett fram till två nya ganska intressanta fynd, eller insikt, om man så vill.

Det första gäller det här med MHs telefon som registrerat steg när hon förmodas ligga och sova.
En enkel googling gav vid handen att detta inte är något omöjligt, eller ens ovanligt.
Den första träffen på min första googling gav träff på en person som fått 2500 steg under en natts sömn.

Lite slarvigt faktiskt av såväl åklagaren och polisen att under förundersökningen inte utreda en sådan sak, liksom av försvarsadvokaten att inte uppmärksamma detta.

Det andra gäller hur bra koll MH egentligen hade under natten. Hur full var hon och hur mycket förstod hon av vad som skedde och inte.

JJ's säng är tabu, har vi fått veta. Den får ingen annan än JJ ligga i. Annars blir JJ arg.
Det sägs också att MH visste detta, att det inte var något nytt för MH.
MH brukade sova på en luftmadrass när hon sov över hos JJ. Det är inget konstigt med det. JJ sov så klart i sin säng.

Saken är dock den, att oavsett hur det förhåller sig med saken om huruvida MH låg och sov i JJs säng under tiden JJ mördade Tove, så vet vi att MH lade sig i JJs säng när de kom tillbaka från skogen. Det har både MH och JJ vittnat och, och granbarren stärker dessa vittnesmål.

Men MH visste ju att det var tabu att lägga sig i JJs säng. Ändå gjorde hon det. Flera timmar efter att de lämnade krogen är MH fortfarande så borta att hon däckar i JJs säng, trots att hon vet att det är tabu. Hennes sinnesnärvaro kan inte ha varit särskilt hög, om hon missar en sådan grej.

Men jag är helt övertygad om att trådens troll kommer ha en, i deras egen mening, alldeles utmärkt förklaring till varför MH var klarvaken och vid sina sinnens fulla bruk såväl hela natten som timmen när hon kom hem, men inte när hon lade sig i JJs förbjudna säng. Låt höra!
Citera
2023-04-01, 20:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Men hon förvärrar ju som egen roll genom detta kan jag tänka
För om det behövdes någon (M) som höll fast Tove medan JJ ströp henne så talar det ju mindre för olyckshändelse …..

Ja om M höll fast T medan J ströp henne talar det mot en olyckshändelse, det var då ett berått mord.

Det talar också lite mot att J släppte redan efter 10 sekunders om T hölls fast. Släppte de även fasthållande av Ts armar/händer då? Varför upphörde Ts andning i så fall?

Dock vet vi att hämnd är viktigt för J. Kanske vill hon inte att M ska komma undan lindrigare?
Kanske hade de verkligen båda två planerat att skada T efter Nöjet och nu försöker M slingra sig ur ansvaret?
Citera
2023-04-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det fetade, hur kan du vara såå sääääker på att JJ talade sanning här då, plötsligt?? JJ har ju inte varit sanningsenlig tidigare heller.....

När MH får frågan om MH vet var TT är från Albin på text på söndagseftermiddagen, så sms;ar ju MH JJ först och frågar vad hon ska svara Albin.... finns i förhöret med MH.

Hon förstod ju i alla fall då att Albin inte hämtat Tt som Jj påstod på natten......

Det är ju precis det jag menar! J skulle knappast vara så klantig att hon skulle säga så till M.

Rimligen är det M som antingen ljuger eller snurrar till det under förhör.
Citera
2023-04-01, 20:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Sen undrar jag: Grannen mittemot JJ (William nånting). Vad har han sagt? Har varit mkt tyst om honom, men uppfattar han tiden på samma sätt som grannen under JJ?

MH framstår i förhör som mycket samlad, enhetlig, kronologisk, logiskt jämfört med denna granne.....virrar värre än MH.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
.
Förhöret du refererar till låter som en mischmasch av vad M lärt in att hon ska säga, vad J sagt och vad hon upplevt, i lite blandad ordning. Det speglar lite av det kaos hon troligtvis har i huvudet.

Exakt, så tycker jag MH är hela tiden, i alla förhör.

Citat:
Sen även plastsäckarna. Har man glömt detta här i tråden?

Nej, men vi har väl inte kommit dit ännu.....

Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
JJ måste vägen kall typ som kunde dölja sina känslor
så snabbt efter mordet

Ja, det måste vara otroligt jobbigt att inte få vråla ett segervrål och verkligen ge utlopp för sin eurofi .

Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Funderar på om M verkligen var delaktig eller låg o sov...
Läs nedan o tyck till.

M säger att J sa till henne att Toves pojkvän A kommit och hämtat henne...
Varför säger man så? Varför säger man inte bara att T cyklat hem med sin cykel?
Kanske för att J ville förklara för M varför cykeln fortfarande står kvar ifall M skulle se den på vägen hem till sig, om hon nu skulle få för sig att gå hem.

Varför säger M i rätten att hon gick på toaletten efter att mordet skett?
Det blir ju konstigt då T då inte låg kvar på toaletten?
Varför säger man då inte bara att man gick till köket och tog ett glas vatten???

Kan det vara så att J gjorde det ensam och drog ut T till förrådet. Tänkte sen snabbt flytta cykeln så att inte M skulle se cykeln... Men blev avbruten av grannen och sen insåg att hon måste ha hjälp med att få bort kroppen... Därför väckte hon M.

Det är väldigt ovanligt att en tjej mördar en annan tjej.
Ännu mer ovanligt att två tjejer mördar en annan tjej.
Om M höll fast armarna... och inte är den drivande att döda... så är det lätt att rent instinktivt släppa taget när man ser att någon håller på och dör.
Vad tror ni?

Det fetade:

En till snabbuttänkt nödlögn av JJ, och jag tror att det är pga att JJ tror att grannarna (någon av dem) KAN ha larmat polis (pga dunsarna/oljudet)......och om polisen frågar om TTs cykel......så kommer JJ och MH svara samstämmigt dör och då.......

Läskigt förslagen denna JJ......
Citera
2023-04-01, 20:05
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Det är ju grannen på övervåningen som ringer sin tjej då han hör dunsarna ?.?

Förutsätter polisen kollat det ?

Annat vore ju tragiskt, verkar som polisen gjort mycket bra jobb i vissa delar men iaf jag tycker det saknas mycket ?
Den grannen gjorde ju sig tyvärr ”heldum” i polisförhör, ett typiskt motvilligt vittne som blandat ihop dagar och allt.
Skyllde på minnesproblematik.
Uppfattar honom som en person som inte ville bli inblandad
Citera
2023-04-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det du beskriver - without parol - utan rätt till framtida ansökan om tidsbestämt straff, finns i USA. Men finns inte i Sverige. Sk ”Förvaring” på obestämd tid finns i Norge och Danmark.

I Sverige kan alla livstidsdömda ansöka om tidsbestämd påföljd efter 10 år. Dock får det tidsbestämda straffet som då bestäms aldrig bli kortare än 18 år. Avgörande för ev tidsbestämt straff är skötsamhet, farlighetsbedömning och typ av begånget brott.

Vi har fortfarande som regel att man friges när man suttit av 2/3 delar av ett tidsbestämt straff.
I genomsnitt har en livstidsdömd i allmänhet fått en tidsbegränsning till 25 år och då fått sitta av ca 16 år innan ett frisläppande.

Färre än 400 personer har fått en livstidsdom i Sverige sedan 1965. Av dessa är ca tio stycken kvinnor. Idag sitter 7 kvinnliga livstidsfångar på någon av de två kvinnoanstalterna Ystad eller Hinseberg, alla dessa kvinnor är dömda för mord. Totalt har vi just nu knappt 160 livstidsdömda interner.
Den hittills yngsta dömda kvinnliga livstidsfången är hästtjejen Jonna som mördade och styckade sin rival när hon var 25 år.

I stort sett alla livstidsdömda sitter för mord, några få för folkmord. Forsmo var en av de få som fick livstid trots att han inte dömdes för mord utan för anstiftan till ett mord ”barnflickan” begick.

Om J får livstid, vilket mycket talar för, blir hon definitivt unik med sina endast 20 år. Hon går till historien. Men hon är nog också helt unik med sin hämndlystnad och handlingskraft plus att hon höll tyst under så lång tid. Inte ens styckmördaren Jonna pallade att hålla tyst mer än ett halvt dygn.
De andra hemska livstidsdömda kvinnliga mördarna får huka sig när J kommer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sverige

Jag har skrivit så dom jag önskar att systemet såg ut!
Jag vet hur det redan ser ut!
Citera
2023-04-01, 20:08
Medlem
Citat:
Det hittar jag inget om i FUPen och det framkom vill jag bestämt minnas att det inte fanns några skador nedanför armbågarna och på händerna.

Vad har du för källa till denna tryckskada?

Obduktionsrapporten. Handen var svullen av en tryckskada.
Citera
2023-04-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ja, då har diverse olika spår i trådens diskussioner lett fram till två nya ganska intressanta fynd, eller insikt, om man så vill.

Det första gäller det här med MHs telefon som registrerat steg när hon förmodas ligga och sova.
En enkel googling gav vid handen att detta inte är något omöjligt, eller ens ovanligt.
Den första träffen på min första googling gav träff på en person som fått 2500 steg under en natts sömn.

Lite slarvigt faktiskt av såväl åklagaren och polisen att under förundersökningen inte utreda en sådan sak, liksom av försvarsadvokaten att inte uppmärksamma detta.

Det andra gäller hur bra koll MH egentligen hade under natten. Hur full var hon och hur mycket förstod hon av vad som skedde och inte.

JJ's säng är tabu, har vi fått veta. Den får ingen annan än JJ ligga i. Annars blir JJ arg.
Det sägs också att MH visste detta, att det inte var något nytt för MH.
MH brukade sova på en luftmadrass när hon sov över hos JJ. Det är inget konstigt med det. JJ sov så klart i sin säng.

Saken är dock den, att oavsett hur det förhåller sig med saken om huruvida MH låg och sov i JJs säng under tiden JJ mördade Tove, så vet vi att MH lade sig i JJs säng när de kom tillbaka från skogen. Det har både MH och JJ vittnat och, och granbarren stärker dessa vittnesmål.

Men MH visste ju att det var tabu att lägga sig i JJs säng. Ändå gjorde hon det. Flera timmar efter att de lämnade krogen är MH fortfarande så borta att hon däckar i JJs säng, trots att hon vet att det är tabu. Hennes sinnesnärvaro kan inte ha varit särskilt hög, om hon missar en sådan grej.

Men jag är helt övertygad om att trådens troll kommer ha en, i deras egen mening, alldeles utmärkt förklaring till varför MH var klarvaken och vid sina sinnens fulla bruk såväl hela natten som timmen när hon kom hem, men inte när hon lade sig i JJs förbjudna säng. Låt höra!

Att M vågade lägga sig i Js säng efter dumpningsresan trots att hon inte brukar göra det kan ju bero på att hon tidigare den natten faktiskt fått ok att lägga sig där. Så därför vågade hon göra det igen.

J kan också varit så fokuserad på T i köket (?).att hon inte hade koll på var M la sig. Om Ms version stämmer att hon sov. Och M så trött av sömnbrist att hon just den här natten valde sängen ändå. Då det inte fanns någon luftmadrass på golvet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-01 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in