2023-04-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att M skulle fått klartecken av J att lägga sig i sängen låter helt otänkbart, eftersom J senare skällde ut henne för att hon gjorde det.
Om M aldrig tidigare legat i Js säng, är det mycket anmärkningsvärt att hon la sig där mordnatten. Det mest naturliga vore att hon skulle göra som hon brukade, rumpan i fåtöljen och fötterna på bordet.
Men hon skulle ju sova över hos J! När meningen är att man ska sova över hos någon istället för att sova hemma, är det väl inte en fåtölj man ser fram emot. Detta tror jag inte ett kvillevitt på. M är med på resan hela vägen även om hon av trötthet i stunder varit passiv. Sovit har hon definitivt inte gjort.
Citera
2023-04-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det som MH återger här, är vad hon säger sig ha fått berättat av JJ.

Jag tänker att det inte säger så mycket om MH. Vad är det med det du har fetat som du menar är intressant i hur man skall tro kring MH?

Att på sätter hon pratar låter det som att hon återger en annans berättelse.

Att hon inte snubblar på orden eller försäger sig.

Känns som att man märker på M när hon ljuger för hon ljuger inte så sofistikerat.

Här känns det trovärdigt. Detta är berättelsen som hon har fått.

Jag tror dock att att Maja hörde och visste. Jag tror att hon var vaken i ett annat rum och sedan har hon bett J om att berätta hur saker gick till, som hon inte kunde se med sina egna ögon.

Passivt delaktig.
Citera
2023-04-01, 21:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Skulle kunna vara så att JJ släpar in liket igen ja, ungefär som att det skulle kunna vara en alien som gjort det. Mer rimligt hade ju varit att ta med sig lakanet ut till förrådet och svepa in kroppen där, men vad vet jag. Eller jag vet att man inte släpar ett lik fram och tillbaka i onödan, det vet jag.
Jag vet inte vad man gör eller inte gör med ett lik, men det låter märkligt i mina öron att släpa tillbaka det för att vira in det i lakan när det direkt därefter ska bäras ner.
Citera
2023-04-01, 21:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag håller med dig. Dessutom att hon la sig där när de ändå bara skulle mellanlanda. Fåtöljen hade varit det rimliga.

Säger M också att hon blev utskälld av J när de kom tillbaka? Eller är det bara J som säger det?
Det minns jag tyvärr inte.
Citera
2023-04-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
JJ var tvugnen att få ut TTs kropp ur lgh mycket snabbt då JJ misstänkte/trodde att grannen (som alldeles nyss knackat/ringt på dörren) skulle gå och larma räddningstjänsten.......
Om räddningstjänst/polis dyker upp måste hon släppa in dem, annars bryter de upp dörren......

Så, ut med kroppen i förrådet.......och jag tror att den ligger där, tills strax före transport. JJ försökte nog transportera bort den själv, kanske uppstod det något ljud i trapphuset, JJ rädd att grannar ska vakna, titta ut, så snabbt in med kroppen i lgh, tänka ut att lättare att bära i lakan.....men inser JJ att hon behöver MHs hjälp.

Jag tror kroppen finns i förrådet från ca 2.40-till ca 5.00........ca 2,5 timmar.....

Det bör också varit rätt kallt, därav MHs känsla av att TT är "iskall".

Men min hypotes.

PS.
När JJ pratar med grannen utelämnar hon namnet på den "fulla" kompisen, hon kanske vill ha en backup på VEM som ramlat/spytt om nu räddingstjänst ändå dyker upp......

De åkte iväg ganska snart med kroppen efter att JJ kom hem från McD.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Maja har nog inte varit med när JJ försökt elda ner hus. Hon är ju inte ens misstänkt för det.

Kolla FUP:en. M kan beskriva i detalj var, hur och med vad J eldade. Jag får direkt känslan av att hon faktiskt var där. Varför skulle J berätta sådana intrikata detaljer? Varför skulle M fråga om sådana intrikata detaljer?

Att hon är inte är formellt misstänkt betyder egentligen ingenting i sammanhanget. Jag tror t o m att det är en taktik av åklagaren. Ju fler J-brott som M vetat om eller haft koppling desto bättre för hans mordåtal mot både J och M. Så varför stänga kranen när man kan låta M slänga sig själv och J under bussen? M tror att hon skyddar sig själv genom att skada J, men förstår inte att hon drar med sig själv i fallet.
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag har följt tråden idag. Tog lång tid att komma ikapp.

Två saker som jag har kolla upp.

1. Förrådet utanför JJs lägenhet ÄR ett förråd. Det kallas i alla fall förråd.

2. Dumpning av TTs mobil och nycklar. En del föreslog brunnar.
Det blir nog jobbigt eftersom det finns massor med brunnar. Dessutom har det regnat bra mycket under mordnatten och senare.

Den enda gången som polisen har sökt i brunnar, vad jag kommer ihåg, var söket efter Wilma.

Vindsförråd och brunnar:
https://imgur.com/a/mAnVO8A

Brunnar hittar man här:
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-04-01 kl. 21:44. Anledning: Ladet till Söket efter W
Citera
2023-04-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Att på sätter hon pratar låter det som att hon återger en annans berättelse.

Att hon inte snubblar på orden eller försäger sig.

Känns som att man märker på M när hon ljuger för hon ljuger inte så sofistikerat.

Här känns det trovärdigt. Detta är berättelsen som hon har fått.

Jag tror dock att att Maja hörde och visste. Jag tror att hon var vaken i ett annat rum och sedan har hon bett J om att berätta hur saker gick till, som hon inte kunde se med sina egna ögon.

Passivt delaktig.
Ja, det kan varit passivt deltagande.

En av anledningarna till att jag inte tror att M gjorde det är för att:
Hur många klarar av att hålla kvar i någons armar så att någon annan ska strypa personen?
Sannolikheten är liten att man håller kvar o inte släpper när man ser att någon håller på o dör.
Eller att man inte ens gör det.
M verkar inte vara så "stark" så hon klarar av att hålla kvar.
Citera
2023-04-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I rätten säger grannen att det tar mellan 5- 10 minuter innan Johanna kommer ner efter att han själv gått tillbaka till lgh.

Toves och JJs mobil rör sig 02:46- 02:47 mot Donken.

Innan dess har detta hänt (mina egna spekulationer utifrån de tider som finns i FUP, svärtade)

- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 de går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD

Tiden för mordet är förstås mycket ungefärlig, då grannens uppgifter inte verkar kunna styrkas av att han själv har haft sin mobl med sig när han ringer på.

Och åklagaren sa enligt media att mordet ska ha skett närmare 02:30. Såg tyvärr ingen rapportering om just den tiden, som han tydligen sagt att han skule återkomma till.

Jag tror alltså att mordet sker tidigare än du, vilket gör att Majas steg 02:43 sker strax efter att mordet skett och avslutats (ung 02:39- 02:40).

Jag tror att detta inte är tillräckligt för en morddom för Maja, även om det kan synas som konstigt att Maja är vaken strax innan och strax efter.

Fast enligt Maja går det till enligt följande:
1. Går på toaletten
2. Möter JJ och de kmr överens om att JJ ska köpa mat till MH, JJ lämnar lägenhet.
3. JJ återkommer och säger att grannen ska köra.
4. MH hämtar sin telefon i sovrummet efter att de lämnat 02:43.

Det stämmer inte, för de lämnade 02:46.
Citera
2023-04-01, 21:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodurgubben
Men hon skulle ju sova över hos J! När meningen är att man ska sova över hos någon istället för att sova hemma, är det väl inte en fåtölj man ser fram emot. Detta tror jag inte ett kvillevitt på. M är med på resan hela vägen även om hon av trötthet i stunder varit passiv. Sovit har hon definitivt inte gjort.
Vanligtvis när M skulle sova över, gjorde hon det i fåtöljen med fötterna på bordet eller på luftmadrass.
Citera
2023-04-01, 21:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det här talar för att M inte hörde... Att T sparkade i väggen ut mot trappuppgången så grannarna hörde mer än vad M gjorde.
Jag tycker den här storyn låter rimlig. J såg till att T kom in i badrummet för att slå o kanske döda henne. Och efter ett hårt fall så klarar hon det på egen hand.

Och kanske jättefull, druckit spetsat vin hon fått av JJ vid köksbordet......

Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Men det är inte säkert att hon gjorde det. Hon hade en walk in closet inne i lägenheten.

Men om JJ tror att polis/räddningstjänst kan vara på väg vill hon nog inte ha ett lik i lghten eller walk-in-closet heller.....det blir ju väldigt svårt att bortförklara.

Alla mina pengar ligger på "förrådet".
Citera
2023-04-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Och kanske jättefull, druckit spetsat vin hon fått av JJ vid köksbordet......

Men om JJ tror att polis/räddningstjänst kan vara på väg vill hon nog inte ha ett lik i lghten eller walk-in-closet heller.....det blir ju väldigt svårt att bortförklara.

Alla mina pengar ligger på "förrådet".

Du har en poäng där som jag inte tänkt på. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in