2023-04-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
Utdrag ur ett förhör med Maja - Aktbilaga 153 sid 1235 - det fetade tycker jag är lite intressant. Jag måste säga att jag vacklar väldigt i vad jag tror kring Maja...

F: Ta det igen det som sades kring vad som hände med Tove i lägenheten. Tänk efter och så
tar du allt, alla detaljer kring det.
M: Eh, nej men det Johanna sa var att, eh, ja jag vet inte riktigt vad, nej men att dom började
bråka då. Jag vet inte, hon sa inte om vad och så där. Eh, ja, eh, men att Johanna ja knuffade
in Tove på toan och, eh, eh, jag tror hon sa att hon, alltså hon fällde henne också inne på toan
då alltså fällde ner Tove på golvet, eh, och ströp henne.
F: Och ströp henne sa du? Mmm. Framgick det på något sätt var Tove och Johanna hade
varit när det blev bråk så att säga dem emellan?
M: I köket.
F: I köket. Ja. Sa Johanna någonting om hur hon sen som du sa fick in Tove på toaletten?
M: Ja alltså knuffade in henne.
F: Knuffade in henne. Sa hon någonting om varför hon gjorde det?
M: Alltså varför hon knuffade in henne på toan?
F: Ja?
M: Ja men alltså, eh, ja men för att kunna stänga dörren om dem då så inte jag skulle höra.

F: Jaha.
M: Eh, ja.
F: Okej. Och sen sa du att Johanna hade sagt att hon fällde Tove, sa hon hur?
M: Eh, men hon sa att hon, ja men att hon, eh, knäade henne liksom på hennes bakben vid
knät då så att hon, ja så benet vek sig och föll ihop. Ja.
F: Att hon knäade Tove på bakbenet?
M: Ja alltså här vid knät så att ja så att benet vek sig och hon föll.
F: Ja vet du något om hur Tove föll, alltså var i badrummet hon föll?
M: Eh, nej det vet jag inte.
F: Eller hur det blev med henne när hon hade fallit, hur hon landade så att säga.
M: Nej.
F: Nej.
M: Eller jo, hon slog alla fall i bakhuvudet.

Det här talar för att M inte hörde... Att T sparkade i väggen ut mot trappuppgången så grannarna hörde mer än vad M gjorde.
Jag tycker den här storyn låter rimlig. J såg till att T kom in i badrummet för att slå o kanske döda henne. Och efter ett hårt fall så klarar hon det på egen hand.
Citera
2023-04-01, 21:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vill bara påpeka att Maja i ett av förhören visst säger att hon till slut sov i detta olåsta förråd utanför JJ's dörr - just den kvällen hon blev utelåst.

Alma nämner i förhör att MH spenderade hela natten i JJs trapphus, men inte mer bestämt än så.
Jag har inte sett något att MH nämner att hon sov i förrådet. Har du någon närmare referens till var i FUP det framgår?
Citera
2023-04-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så skulle det kunna vara, ja.

Skulle kunna vara så att JJ släpar in liket igen ja, ungefär som att det skulle kunna vara en alien som gjort det. Mer rimligt hade ju varit att ta med sig lakanet ut till förrådet och svepa in kroppen där, men vad vet jag. Eller jag vet att man inte släpar ett lik fram och tillbaka i onödan, det vet jag.
Citera
2023-04-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Skulle kunna vara så att JJ släpar in liket igen ja, ungefär som att det skulle kunna vara en alien som gjort det. Mer rimligt hade ju varit att ta med sig lakanet ut till förrådet och svepa in kroppen där, men vad vet jag. Eller jag vet att man inte släpar ett lik fram och tillbaka i onödan, det vet jag.
Man vill inte att grannarna ska höra eller komma.
Citera
2023-04-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det här talar för att M inte hörde... Att T sparkade i väggen ut mot trappuppgången så grannarna hörde mer än vad M gjorde.
Jag tycker den här storyn låter rimlig. J såg till att T kom in i badrummet för att slå o kanske döda henne. Och efter ett hårt fall så klarar hon det på egen hand.

Kan folk sluta gissa (uselt) om hur ljud färdas genom väggar och golv? Please? Testa själv av sparka i en vägg i er lägenhet så slipper ni sitta och skriva trams.
Citera
2023-04-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Försök hänga med. Jag pratade om J här. J har hela tiden berättat om all sin brottslighet för M, men helt plötsligt under, och endast under, exakt det fönster som din teori kräver så upphör detta beteende tillfälligt för att sedan direkt återupptas. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

2. Du säger att M slutade följa J. När slutade hon, menar du? Jag kan inte minnas att M bevisligen har gått emot J på något som helst sätt förrän J golade ner henne?

Du skriver det som ett faktum. Hur vet du detta faktum?

Du tror inte det kan bero på att hon inte vill åka dit även för detta? Har du funderat kring hur M kunde veta exakt hur J eldat? Är det inte mer sannolikt att hon var med än att J i efterhand redogjort för exakt hur det gick till? Varför skulle J t.ex. berätta exakt vad hon använde för att tända elden? Blir du inte lite misstänksam?

När sa jag det? Läs igen. Jag pratade om att J alltid anförtrott sig till M vid tidigare brottslighet. Men helt plötsligt under, och endast under, exakt det fönster som din teori kräver så upphör detta beteende tillfälligt för att sedan direkt återupptas. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

Nu är du helt vilse. Läs igen. Jag pratade om mordbranden. M kunde lämna detaljer om MORDBRANDEN som tyder på att hon var med och eldade. För att vara någon som gnäller över att du är missförstådd så är du ganska bra själv på att få saker helt om bakfoten....

Jag har frågat dig flera gånger om du anser att hon är sanningsenlig. Varenda gång har du försvarat M med näbbar och klor, samt kastat ur dig förolämpningar. Men inte svarat rakt på frågan. Därtill har du skrivit saker som "Det finns ingenting i hennes historia som är orimligt". Du får förlåta mig om jag därmed dragit slutsatsen att du faktiskt finner henne sanningsenlig. Om detta var en så känslig fråga för dig så borde du bara ha svarat ja eller nej på frågan.

Men vi kan för all del lösa det en gång för alla:
Ljög M om någonting i tingsrätten eller var hon sanningsenlig?
Ge mig ett rakt svar.

När du har svarat på den frågan kan du försöka nämna en enda sann sak som ligger henne i fatet som M frivilligt berättat för polisen, dvs ett enda erkännande som kom innan polisen gjort det närmast omöjligt att fortsätta ljuga. En enda sak. Men vi vet båda två att du inte kan göra det. Jag, å min sida, kan nämna ett otal saker som hon ljugit om i förhör in i det sista, men till slut tvingats erkänna. Det borde säga dig allt du behöver veta om M.

Och när du är klar med den frågan kan du nämna en enda person på riktigt trängt bort minnet av att ha dumpat ett lik. En enda. Men vi vet båda två att du inte kan göra det. Jag, å min sida, kan nämna ett otal rättsskandaler där bortträngda minnen felaktigt tagits på allvar OCH mängder med mordfall där gärningsmannen felaktigt påstår sig ha varierande grader av minnesförlust som uppenbarligen inte stämmer. Det borde säga dig allt du behöver veta om bortträngda minnen.

Är du på riktigt kränkt (lite märkligt att själv kasta ur sig konstanta förolämpningar och sen börja gråta över en sån här bagatell?) eller är det här början på din exit-strategi? Låtsas bli upprörd över något för att slippa en diskussion som börjar bli jobbig för dig? Du vore inte den första som tar till den metoden på FB

Maja har nog inte varit med när JJ försökt elda ner hus. Hon är ju inte ens misstänkt för det.
Citera
2023-04-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Man vill inte att grannarna ska höra eller komma.

Som sagt, man släpar inte en kropp fram och tillbaka så där. Inte ens om man har panik. Det är dessutom större risk att grannarna ser liket om man håller på och drar det fram och tillbaka i trappuppgången.
Citera
2023-04-01, 21:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ok, men T låg väl inne i lägenheten då M sa att hon såg henne på golvet
J hade kanske dragit in T i lägenheten igen och svept in henne i lakanet

Det kan inte varit lång tid hon låg i det så kallade förrådet

JJ var tvugnen att få ut TTs kropp ur lgh mycket snabbt då JJ misstänkte/trodde att grannen (som alldeles nyss knackat/ringt på dörren) skulle gå och larma räddningstjänsten.......
Om räddningstjänst/polis dyker upp måste hon släppa in dem, annars bryter de upp dörren......

Så, ut med kroppen i förrådet.......och jag tror att den ligger där, tills strax före transport. JJ försökte nog transportera bort den själv, kanske uppstod det något ljud i trapphuset, JJ rädd att grannar ska vakna, titta ut, så snabbt in med kroppen i lgh, tänka ut att lättare att bära i lakan.....men inser JJ att hon behöver MHs hjälp.

Jag tror kroppen finns i förrådet från ca 2.40-till ca 5.00........ca 2,5 timmar.....

Det bör också varit rätt kallt, därav MHs känsla av att TT är "iskall".

Men min hypotes.

PS.
När JJ pratar med grannen utelämnar hon namnet på den "fulla" kompisen, hon kanske vill ha en backup på VEM som ramlat/spytt om nu räddingstjänst ändå dyker upp......
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-04-01 kl. 21:29.
Citera
2023-04-01, 21:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Utdrag ur ett förhör med Maja - Aktbilaga 153 sid 1235 - det fetade tycker jag är lite intressant. Jag måste säga att jag vacklar väldigt i vad jag tror kring Maja...

F: I köket. Ja. Sa Johanna någonting om hur hon sen som du sa fick in Tove på toaletten?
M: Ja alltså knuffade in henne.
F: Knuffade in henne. Sa hon någonting om varför hon gjorde det?
M: Alltså varför hon knuffade in henne på toan?
F: Ja?
M: Ja men alltså, eh, ja men för att kunna stänga dörren om dem då så inte jag skulle höra.

Det som MH återger här, är vad hon säger sig ha fått berättat av JJ.

Jag tänker att det inte säger så mycket om MH. Vad är det med det du har fetat som du menar är intressant i hur man skall tro kring MH?
Citera
2023-04-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att M skulle fått klartecken av J att lägga sig i sängen låter helt otänkbart, eftersom J senare skällde ut henne för att hon gjorde det.
Om M aldrig tidigare legat i Js säng, är det mycket anmärkningsvärt att hon la sig där mordnatten. Det mest naturliga vore att hon skulle göra som hon brukade, rumpan i fåtöljen och fötterna på bordet.

Jag håller med dig. Dessutom att hon la sig där när de ändå bara skulle mellanlanda. Fåtöljen hade varit det rimliga.

Säger M också att hon blev utskälld av J när de kom tillbaka? Eller är det bara J som säger det?
Citera
2023-04-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Som sagt, man släpar inte en kropp fram och tillbaka så där. Inte ens om man har panik. Det är dessutom större risk att grannarna ser liket om man håller på och drar det fram och tillbaka i trappuppgången.
Men det är inte säkert att hon gjorde det. Hon hade en walk in closet inne i lägenheten.
Citera
2023-04-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förhör med M 18/10 gällande första badrumsbesöket: "Efter uppskattningsvis 20 minuter gick hon ut i köket. Hon såg att de satt mittemot varandra och det var god stämning."

Förhör med M 25/1 M gällande första badrumsbesöket: "Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen. "

Låt oss förmoda att M hade med sig mobilen då när hon passerar köket och går in till badrummet. Hälsoappen visar 02:19 och de 33 stegen till och från badrummet.
Jag har själv testat med min hälsoapp att gå motsvarande sträcka badrum-säng och 33 steg (antar att 1 m = 1 steg). Jag kom inte fram till något motsägelsefullt i förhörsdelen om badrumsbesöket visavi sträckan i hälsoappen.

Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen"

M hämtar mobilen i sängen kl 02:43 (48 steg) vilket hon borde ha gjort strax efter att J har gått ner första gången, då hon mötte grannen.
02:19: M går mot badrummet, ser T och J sittandes i köket och slinker in på toa. Sitter där ett par minuter utan att spy, går tillbaka till sängen. Kl visar nu c: a 02:22.

02:43: M går mot badrummet kl 02:42, möter en påklädd J i hallen, frågar var T är. A*bin har hämtat henne, svarar J. M säger att hon är hungrig och den redan påklädda J går ner och möter grannen.

M går tillbaka till sängen och hämtar mobilen, går till badrummet, J kommer upp igen och säger att grannen skjutsar till Donken.
M tar mobilen med sig in till köket eller vardagsrummet (oklara uppgifter), svarar med en tummen upp på J:s meddelande inom 23 sekunder.
Efter hamburgaren går M och lägger sig igen, väcks av J en stund senare. ser M en kropp inrullad i ett lakan på hallgolvet.
Det stämmer mycket väl, för det är M själv som använder sin mobil vilket hon också uppger i förhör. Hennes advokat har dock missat den detaljen.
Mordet bör ha skett 02:30-02:35. J har nu 5-6 minuter på sig att rulla in T:s kropp i ett lakan och dra ut henne i hallen, öppna ytterdörren och låta kroppen ligga därutanför. J stänger dörren och möter en yrvaken M på väg till badrummet.

J är på väg någonstans - flytta cykeln eller köra fram bilen för att lägga in kroppen där?

Detta är den tidslinje som jag finner mest trovärdig och många av de hämtade uppgifter finns framförallt i M:s sista förhör. Inga uppgifter som heller krockar med grannarnas vittnesmål.

Att hon först går till badrummet, pratar med JJ om mc, sedan går och hämtar telefonen vid 02:43 tycker du inte krockar med att grannen säger att det sparkas i väggarna vid 02:40? MH går troligtvis rakt in i ett pågående mord vid denna tidpunkt om man förutsätter att hon inte medverkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in