Citat:
Utdrag ur ett förhör med Maja - Aktbilaga 153 sid 1235 - det fetade tycker jag är lite intressant. Jag måste säga att jag vacklar väldigt i vad jag tror kring Maja...
F: Ta det igen det som sades kring vad som hände med Tove i lägenheten. Tänk efter och så
tar du allt, alla detaljer kring det.
M: Eh, nej men det Johanna sa var att, eh, ja jag vet inte riktigt vad, nej men att dom började
bråka då. Jag vet inte, hon sa inte om vad och så där. Eh, ja, eh, men att Johanna ja knuffade
in Tove på toan och, eh, eh, jag tror hon sa att hon, alltså hon fällde henne också inne på toan
då alltså fällde ner Tove på golvet, eh, och ströp henne.
F: Och ströp henne sa du? Mmm. Framgick det på något sätt var Tove och Johanna hade
varit när det blev bråk så att säga dem emellan?
M: I köket.
F: I köket. Ja. Sa Johanna någonting om hur hon sen som du sa fick in Tove på toaletten?
M: Ja alltså knuffade in henne.
F: Knuffade in henne. Sa hon någonting om varför hon gjorde det?
M: Alltså varför hon knuffade in henne på toan?
F: Ja?
M: Ja men alltså, eh, ja men för att kunna stänga dörren om dem då så inte jag skulle höra.
F: Jaha.
M: Eh, ja.
F: Okej. Och sen sa du att Johanna hade sagt att hon fällde Tove, sa hon hur?
M: Eh, men hon sa att hon, ja men att hon, eh, knäade henne liksom på hennes bakben vid
knät då så att hon, ja så benet vek sig och föll ihop. Ja.
F: Att hon knäade Tove på bakbenet?
M: Ja alltså här vid knät så att ja så att benet vek sig och hon föll.
F: Ja vet du något om hur Tove föll, alltså var i badrummet hon föll?
M: Eh, nej det vet jag inte.
F: Eller hur det blev med henne när hon hade fallit, hur hon landade så att säga.
M: Nej.
F: Nej.
M: Eller jo, hon slog alla fall i bakhuvudet.
F: Ta det igen det som sades kring vad som hände med Tove i lägenheten. Tänk efter och så
tar du allt, alla detaljer kring det.
M: Eh, nej men det Johanna sa var att, eh, ja jag vet inte riktigt vad, nej men att dom började
bråka då. Jag vet inte, hon sa inte om vad och så där. Eh, ja, eh, men att Johanna ja knuffade
in Tove på toan och, eh, eh, jag tror hon sa att hon, alltså hon fällde henne också inne på toan
då alltså fällde ner Tove på golvet, eh, och ströp henne.
F: Och ströp henne sa du? Mmm. Framgick det på något sätt var Tove och Johanna hade
varit när det blev bråk så att säga dem emellan?
M: I köket.
F: I köket. Ja. Sa Johanna någonting om hur hon sen som du sa fick in Tove på toaletten?
M: Ja alltså knuffade in henne.
F: Knuffade in henne. Sa hon någonting om varför hon gjorde det?
M: Alltså varför hon knuffade in henne på toan?
F: Ja?
M: Ja men alltså, eh, ja men för att kunna stänga dörren om dem då så inte jag skulle höra.
F: Jaha.
M: Eh, ja.
F: Okej. Och sen sa du att Johanna hade sagt att hon fällde Tove, sa hon hur?
M: Eh, men hon sa att hon, ja men att hon, eh, knäade henne liksom på hennes bakben vid
knät då så att hon, ja så benet vek sig och föll ihop. Ja.
F: Att hon knäade Tove på bakbenet?
M: Ja alltså här vid knät så att ja så att benet vek sig och hon föll.
F: Ja vet du något om hur Tove föll, alltså var i badrummet hon föll?
M: Eh, nej det vet jag inte.
F: Eller hur det blev med henne när hon hade fallit, hur hon landade så att säga.
M: Nej.
F: Nej.
M: Eller jo, hon slog alla fall i bakhuvudet.
Det här talar för att M inte hörde... Att T sparkade i väggen ut mot trappuppgången så grannarna hörde mer än vad M gjorde.
Jag tycker den här storyn låter rimlig. J såg till att T kom in i badrummet för att slå o kanske döda henne. Och efter ett hårt fall så klarar hon det på egen hand.