2023-04-01, 20:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror mer att det är JJ som tar upp det i ett av förhören med henne, hon säger typ "Min säng är helig INGEN får ligga i den, eller ens röra den.

Jag tror MH typ säger att JJ är lite "stingslig" när det gäller JJs säng.....

Undrar om polisen hittade någon luftmadrass i JJs lgh??

Jag tror:

JJ behövde inte förvirra MH, JJ misstänkte att polis kunde vara på väg, att någon av grannarna larmat polis pga dunsar/oljud från hennes lgh, och att ingen öppnade när de ringde på......

Om "förrådet" (MH kallar det så) är så litet så kanske det är därifrån TTs klämskada på högra handen kommer ifrån?

En stund efter döden svullnar inte en klämd hand. Den kan få vissa typer av blåare områden men den svullnar inte upp. Ts hand var tydligen skadad och hade svullnat - det borde inträffat innan eller i nära anslutning till att hon dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag talar om det sk "förrådet" utanför lägenheten. Som enbart är en trappa upp till taket.

Ok, är det så stort där så man får in en kropp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så skulle det kunna vara, ja.
Hörde att rättsläkaren sagt att J inte kunnat döda T själv....
Men T kan ju ha slagit i huvudet riktigt hårt i fallet (dunsen lät ju jättehögt) och va omtumlad.
Så då går det väl visst att strypa någon på egen hand?
Citera
2023-04-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Vet inte hur mycket du följt, jag har följt varje dag och läst 99,9 % av Fup
Det är ju såklart massa frågetecken om M o även J…
Svar från mig, J säger nog aldrig att A hämtat Tove… det är något M hittar på för att styrka sin egen version men gör bort sig samtidigt… M hittar på vart efter hela tiden i alla förhör… på rättegången uttrycker hon tex citat från JJ som hon innan aldrig använt i förhören…. Hon använder Johannas ord och story till sin egen vilket tyder på att hon inte har någon koll på sig själv alls eller vad hon sagt innan… hennes advokat verkar inte bry sig om det alt. ” rått” henne till det.
1. ” Jag frös till is” ( Johannas ord om hur hon känner när hon inser att hon dödat Tove) M har ALDRIG under alla förhör uttryckt sig så men på rättegången sa hon det.
2. Hon har googlat på kvinnofängelse för hon följer en pod/bloggare… samma som Johanna följer o sa…
Ingen av dem har nämnt det i förhör
3. M påstår att hon sov… men har fått veta efter delgivningen om hur hennes mobil visar att hon rör sig i anslutning till mordet till och från, hennes förklaring blir att hon gått på toaletten till och från för att det ska stämma med bevisen att hon rör sig o inte sover…. Då blir det ju lite konstigt eftersom Tove mördades i badrummet och hon själv går på toa o det finns ingen Tove någonstans….
Visst…. Förrådet som hon nämnde men…
I förhör innan om den gången Johanna låste henne ute o hon ringde på dörren en hel natt” under alla förhör om det har hon ALDRIG sagt att hon sov i ett förråd

Och Rullman är ju åklagare o det är ju inte du o jag alls…
Rättsläkarens utlåtande
Johanna hade inte kunnat döda Tove själv … är slutsatsen, det krävs otroligt mycket styrka, inget motstånd osv…

Nä hon var med

Svaret skulle inte vara till dig utan hen som skrev innan… lyckades tydligen citera dig…
Citera
2023-04-01, 21:02
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
Vill bara påpeka att Maja i ett av förhören visst säger att hon till slut sov i detta olåsta förråd utanför JJ's dörr - just den kvällen hon blev utelåst.

Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ok, är det så stort där så man får in en kropp

Ja, MH har tydligen sovit där en natt........
Citera
2023-04-01, 21:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Hörde att rättsläkaren sagt att J inte kunnat döda T själv....
Men T kan ju ha slagit i huvudet riktigt hårt i fallet (dunsen lät ju jättehögt) och va omtumlad.
Så då går det väl visst att strypa någon på egen hand?

Rättsläkaren uppgav väl också att T inte varit medvetslös av ett fall? Hon slog sig aldrig så illa att hon blivit medvetslös?
Det blir ju också väldigt svårt att förklara varifrån de där 5-10 sparkljuden från badrummet skulle kommit om T varit medvetslös. Mer troligt att hon sparkade vilt i väggen och försökte komma loss från strypgreppet.
Citera
2023-04-01, 21:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
En stund efter döden svullnar inte en klämd hand. Den kan få vissa typer av blåare områden men den svullnar inte upp. Ts hand var tydligen skadad och hade svullnat - det borde inträffat innan eller i nära anslutning till att hon dog.

Jaha, tack för det, och ni andra som svarat.

Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
Utdrag ur ett förhör med Maja - Aktbilaga 153 sid 1235 - det fetade tycker jag är lite intressant. Jag måste säga att jag vacklar väldigt i vad jag tror kring Maja...

F: Ta det igen det som sades kring vad som hände med Tove i lägenheten. Tänk efter och så
tar du allt, alla detaljer kring det.
M: Eh, nej men det Johanna sa var att, eh, ja jag vet inte riktigt vad, nej men att dom började
bråka då. Jag vet inte, hon sa inte om vad och så där. Eh, ja, eh, men att Johanna ja knuffade
in Tove på toan och, eh, eh, jag tror hon sa att hon, alltså hon fällde henne också inne på toan
då alltså fällde ner Tove på golvet, eh, och ströp henne.
F: Och ströp henne sa du? Mmm. Framgick det på något sätt var Tove och Johanna hade
varit när det blev bråk så att säga dem emellan?
M: I köket.
F: I köket. Ja. Sa Johanna någonting om hur hon sen som du sa fick in Tove på toaletten?
M: Ja alltså knuffade in henne.
F: Knuffade in henne. Sa hon någonting om varför hon gjorde det?
M: Alltså varför hon knuffade in henne på toan?
F: Ja?
M: Ja men alltså, eh, ja men för att kunna stänga dörren om dem då så inte jag skulle höra.

F: Jaha.
M: Eh, ja.
F: Okej. Och sen sa du att Johanna hade sagt att hon fällde Tove, sa hon hur?
M: Eh, men hon sa att hon, ja men att hon, eh, knäade henne liksom på hennes bakben vid
knät då så att hon, ja så benet vek sig och föll ihop. Ja.
F: Att hon knäade Tove på bakbenet?
M: Ja alltså här vid knät så att ja så att benet vek sig och hon föll.
F: Ja vet du något om hur Tove föll, alltså var i badrummet hon föll?
M: Eh, nej det vet jag inte.
F: Eller hur det blev med henne när hon hade fallit, hur hon landade så att säga.
M: Nej.
F: Nej.
M: Eller jo, hon slog alla fall i bakhuvudet.

Ett jättebra inlägg, jag tror MH talar sanning här, hela vägen. Svårt att förklara hur fällningen gick till, men troligen pga att MH inte såg den med egna ögon......
Citera
2023-04-01, 21:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Att M vågade lägga sig i Js säng efter dumpningsresan trots att hon inte brukar göra det kan ju bero på att hon tidigare den natten faktiskt fått ok att lägga sig där. Så därför vågade hon göra det igen.

J kan också varit så fokuserad på T i köket (?).att hon inte hade koll på var M la sig. Om Ms version stämmer att hon sov. Och M så trött av sömnbrist att hon just den här natten valde sängen ändå. Då det inte fanns någon luftmadrass på golvet.
Att M skulle fått klartecken av J att lägga sig i sängen låter helt otänkbart, eftersom J senare skällde ut henne för att hon gjorde det.
Om M aldrig tidigare legat i Js säng, är det mycket anmärkningsvärt att hon la sig där mordnatten. Det mest naturliga vore att hon skulle göra som hon brukade, rumpan i fåtöljen och fötterna på bordet.
Citera
2023-04-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, MH har tydligen sovit där en natt........

Ok, men T låg väl inne i lägenheten då M sa att hon såg henne på golvet
J hade kanske dragit in T i lägenheten igen och svept in henne i lakanet

Det kan inte varit lång tid hon låg i det så kallade förrådet
Citera
2023-04-01, 21:08
Medlem
Nu vet vi ju att M aldrig spydde…
Ändå går hon upp flera ggr till toaletten ” för att hon mår illa” men sen finns det ingenting om VAD hon gör alla gånger på toan, hon går ju dit för att hon mår illa …
Hon säger aldrig i något förhör att hon kissade, fick jätteont i magen, blev dålig i magen eller tex försöker sätta fingrarna i halsen för att kunna kräkas tex…. Vilket borde vara anledningen till att hon besöker toan så många ggr….

Och…. Vaknar man av att man mår illa eller kissnödig och även av ett SMS …. Då vaknar man nog även av ljudet av dunsarna… som resten av huset hör
Lite förvånad att Rullman inte tryckte på det…
Citera
2023-04-01, 21:09
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Finns mycket ljudklipp på TikTok nu utan förvrängda röster, bla på JJ från rättssalen. Men det kanske redan sagts här..

Åh, vill gärna veta hur jag hittar dessa!
Citera
2023-04-01, 21:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Upphöra? MH har följt JJ fram till en viss gräns, men inte längre.

1. Försök hänga med. Jag pratade om J här. J har hela tiden berättat om all sin brottslighet för M, men helt plötsligt under, och endast under, exakt det fönster som din teori kräver så upphör detta beteende tillfälligt för att sedan direkt återupptas. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

2. Du säger att M slutade följa J. När slutade hon, menar du? Jag kan inte minnas att M bevisligen har gått emot J på något som helst sätt förrän J golade ner henne?

Citat:
Hon deltog inte i något av de tidigare mordförsöken JJ företagit heller.

Du skriver det som ett faktum. Hur vet du detta faktum?

Citat:
Tvärtom har hon berättat om dem och att Johanna ville ha med henne, men att hon vägrade.

Du tror inte det kan bero på att hon inte vill åka dit även för detta? Har du funderat kring hur M kunde veta exakt hur J eldat? Är det inte mer sannolikt att hon var med än att J i efterhand redogjort för exakt hur det gick till? Varför skulle J t.ex. berätta exakt vad hon använde för att tända elden? Blir du inte lite misstänksam?

Citat:
Att du tycker att det är märkligt att MH inte bistått JJ med mord bara för att hon tror att dom är förtroliga kompisar, får stå för dig.

När sa jag det? Läs igen. Jag pratade om att J alltid anförtrott sig till M vid tidigare brottslighet. Men helt plötsligt under, och endast under, exakt det fönster som din teori kräver så upphör detta beteende tillfälligt för att sedan direkt återupptas. Men du tycker inte det är det minsta märkligt?

Citat:
Det var ingen detaljerad beskrivning MH gav, inte en enda detalj faktiskt. Hon sa bara att JJ tände eld på Tove och att hon visste att JJ gjorde det för att hon kände lukt och såg ljus från elden.

Nu är du helt vilse. Läs igen. Jag pratade om mordbranden. M kunde lämna detaljer om MORDBRANDEN som tyder på att hon var med och eldade. För att vara någon som gnäller över att du är missförstådd så är du ganska bra själv på att få saker helt om bakfoten....

Citat:
Jaha, så ska du lägga dina ord i min mun igen. Vänligen, länka till inlägget där jag skriver att jag tror att MH är sanningsenlig!

Jag har frågat dig flera gånger om du anser att hon är sanningsenlig. Varenda gång har du försvarat M med näbbar och klor, samt kastat ur dig förolämpningar. Men inte svarat rakt på frågan. Därtill har du skrivit saker som "Det finns ingenting i hennes historia som är orimligt". Du får förlåta mig om jag därmed dragit slutsatsen att du faktiskt finner henne sanningsenlig. Om detta var en så känslig fråga för dig så borde du bara ha svarat ja eller nej på frågan.

Men vi kan för all del lösa det en gång för alla:
Ljög M om någonting i tingsrätten eller var hon sanningsenlig?
Ge mig ett rakt svar.

När du har svarat på den frågan kan du försöka nämna en enda sann sak som ligger henne i fatet som M frivilligt berättat för polisen, dvs ett enda erkännande som kom innan polisen gjort det närmast omöjligt att fortsätta ljuga. En enda sak. Men vi vet båda två att du inte kan göra det. Jag, å min sida, kan nämna ett otal saker som hon ljugit om i förhör in i det sista, men till slut tvingats erkänna. Det borde säga dig allt du behöver veta om M.

Och när du är klar med den frågan kan du nämna en enda person på riktigt trängt bort minnet av att ha dumpat ett lik. En enda. Men vi vet båda två att du inte kan göra det. Jag, å min sida, kan nämna ett otal rättsskandaler där bortträngda minnen felaktigt tagits på allvar OCH mängder med mordfall där gärningsmannen felaktigt påstår sig ha varierande grader av minnesförlust som uppenbarligen inte stämmer. Det borde säga dig allt du behöver veta om bortträngda minnen.

Citat:
Och om du inte kan göra det så kan du be om ursäkt för att du tillskriver mig uttalanden och åsikter som jag aldrig gett uttryck för!

Är du på riktigt kränkt (lite märkligt att själv kasta ur sig konstanta förolämpningar och sen börja gråta över en sån här bagatell?) eller är det här början på din exit-strategi? Låtsas bli upprörd över något för att slippa en diskussion som börjar bli jobbig för dig? Du vore inte den första som tar till den metoden på FB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in