Lite intressant att dottern sticker ut hakan och outar sin högerextremism med en syrlig passning till lagstiftarna.
Citat:
– Det måste läggas otroligt mycket mer resurser på det förebyggande arbetet. Mamma hade kanske levt i dag om polisen haft resurser att plocka in honom och sätta in skyddsnät för mamma när han dömdes för misshandel mot grannfrun, som skulle skydda mamma, säger Nathalie Bergström.*
Hon säger att hon är chockad, arg och ledsen på hela samhället.
https://www.expressen.se/nyheter/jeanette-61-hittades-dod-i-badrummet-nu-sanks-sambons-straff/
Hon vet mycket väl att "förebyggande arbete" alltid och i alla sammanhang bara får betyda justeringar ur våldsverkarens perspektiv och då endast nästa generation av dem. Man får prata om förebyggande metoder men bara genom att experimentera fram metoder för att förmå framtida våldsverkare att inte begå brott av egen fri vilja men då också bara genom att justera ned graden av det egna ansvaret för sina val och göra världen mer lättnavigerad med mjukare hörn. Inte att göra samhällets åtgärder tydligare med adekvata konsekvenser för individens egna handlingar och val. Individer som ME som sedan länge är konstaterat inkompatibla med mänskligheten ska man göra så lite som möjligt åt. Att stoppa någon bara för att det är konstaterat att de är uppenbart farliga för sin omgivning är ingenting vi sysslar med helt enkelt. Precis som hon påpekar så gjordes ingenting förra vändan när det var uppenbart vad han var för något. Nu släpps han snart ut igen efter att ha krönt en rejäl historik av våld med att slutligen nästan/kanske mördat en människa.
Alla vet vad han är och vad han gör men så länge förebyggande arbete som faktiskt skulle stoppa honom avfärdas som högerextremt och omänskligt (avseende GM då, aldrig hans offer) så går det inte ens att diskutera. Oavsett om dottern alltid vetat hur vår lagstiftning ser ut eller om det är en helt ny insikt hon funnit så har hon ändå tvingats fram till att ha en åsikt. Och det är nog mycket svårt att ta en annan än hennes när verkligheten tvingat in henne i det hörn hon är i nu.
Men även om jag inte tvingats in i det lika brutalt som hon så har jag stått här länge, hon är mycket välkommen till the dark side. Jag har blivit kallad högerextremist, blodtörstig, hämndlysten, medeltida och en massa andra tillmälen men jag står kvar här. Inte minst som jag tycker att en väldigt effektiv förebyggande åtgärd just nu vore att låsa in honom för all tid och evighet. Det hjälper inte Jeanette men definitivt nästa offer som vi barbarer vill börja ta hänsyn till. Jag har inte läst den mordfriande domen men kan väl spontant hålla med om att det inte håller att döma någon till mord för att kanske ha mördat någon. Men det är i mina ögon helt vansinnigt att släppa ut någon efter obetydligt längre tid än en gymnasieutbildning för att bevisligen nästan ha mördat någon. 25-30 år låter rimligt som ett insteg. I det här fallet en solklar livstid med tanke på bakgrunden.
Men vi har valt en helt annan lagstiftning genom att välja helt andra lagstiftare så just nu är det bara att gilla läget.