2023-04-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Han är dömd för att ha knuffat en väninna till Jeanette tidigare. Då blev han dömd för misshandel till böter/samhällstjänst.

Oki! Tack. Men inget mord alltså.
Blev lite nyfiken då jag tyckte att jag kände igen namnet (ja jag vet vanligt men i kombination mord/hudiksvall och hans namn).
Citera
2023-04-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato-1981
Oki! Tack. Men inget mord alltså.
Blev lite nyfiken då jag tyckte att jag kände igen namnet (ja jag vet vanligt men i kombination mord/hudiksvall och hans namn).

Det har framkommit via förhör med olika personer i denna förundersökning att han varit stygg mot sin ex-sambo under deras tid tillsammans. Jag har för mig att han knuffat sin fd sambo ut från andra våningen på huset osv.
Citera
2023-04-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Det har framkommit via förhör med olika personer i denna förundersökning att han varit stygg mot sin ex-sambo under deras tid tillsammans. Jag har för mig att han knuffat sin fd sambo ut från andra våningen på huset osv.

Ah, han verkar ju vara en oerhört obehaglig person att dela liv och bostad med.
Men inga mord sen tidigare på sitt samvete (om han nu har ett).

2007 skedde ju ett mord utanför Hudiksvall, säkert ganska bortglömt nu, utom hos de anhöriga då. Minns inte exakt GM namn där men hade för mig att det åtminstone var något liknande.
Citera
2023-04-01, 20:06
Avslutad
Jag utgår ifrån att Jeanettes skador inte var så illa att man generellt ska dö av dom? Och därför tror man att medicinen kan ha varit en faktor.
Tycker det hela är sjukt oavsett.

Ondska förtjänar bara ondska tillbaka. Ingen jävla form av rättvisa.

Alla gubbjävlar och kärringar i hovrätten, säg upp er, byt blöja och ta er rullator omgående till demenshemmet.
Citera
2023-04-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato-1981
Ah, han verkar ju vara en oerhört obehaglig person att dela liv och bostad med.
Men inga mord sen tidigare på sitt samvete (om han nu har ett).

2007 skedde ju ett mord utanför Hudiksvall, säkert ganska bortglömt nu, utom hos de anhöriga då. Minns inte exakt GM namn där men hade för mig att det åtminstone var något liknande.

Kan du länka någon artikel om det eller liknade så du friskar upp mitt minne?
Citera
2023-04-01, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Sitt inte uppe på natten o kolla på amerikanska maffiafilmer när du inte kan se skillnad på film och verklighet!

På riktigt hoppas du driver

Har aldrig i hela mitt liv sett en maffiafilm, amerikansk eller annan. Däremot har jag andra erfarenheter
Citera
2023-04-01, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Jag utgår ifrån att Jeanettes skador inte var så illa att man generellt ska dö av dom? Och därför tror man att medicinen kan ha varit en faktor.
Tycker det hela är sjukt oavsett.

Ondska förtjänar bara ondska tillbaka. Ingen jävla form av rättvisa.

Alla gubbjävlar och kärringar i hovrätten, säg upp er, byt blöja och ta er rullator omgående till demenshemmet.

Ditt antagande om Js skador visar bara att du inte läst fuppen, gör det och återkom
Citera
2023-04-01, 20:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men skit i det så irrelevant. Det är Aftonbladet som valt fotot. Det är ett foto från i somras när det var ett längre reportage om dörrarna och Jeanette. Ja, klänningen är lite kort så det ser lite obekvämt ut, men det är svårt att veta hur det kommer se ut på bild om man inte är van med foto. Nu är det Aftonbladet som valde det fotot istället för en porträttbild på henne, eller någon annan bild.

Bli upprörd av något vettigare än vad dina kvinnliga systrar har för kläder på sig. Skrämmande att ens skriva den kommentaren i en tråd som handlar om ett synnerligen brutalt mord. (Ja vi normala människor kommer alltid kalla detta för mord och inte misshandel).

Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Och jag skäms över dig som kärring som uttalar sig så om andra kvinnor.

Förövrigt är det en dress med shorts dottern har på sig!

Man kan väl ha två tankar i huvudet samtidigt? En pinup-bild är verkligen inte lämplig, om man som ung kvinna går ut i media och pratar om ett allvarligt ämne. Det tar fokus från ämnet, och gör kvinnan mindre trovärdig.
Citera
2023-04-02, 01:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan väl ha två tankar i huvudet samtidigt? En pinup-bild är verkligen inte lämplig, om man som ung kvinna går ut i media och pratar om ett allvarligt ämne. Det tar fokus från ämnet, och gör kvinnan mindre trovärdig.

Men ge dig
Det där är ingen pinup-bild. Är det någon som beter sig illa här så är det du. Varför snackar du skit om dottern och hennes val av kläder? Hade det varit bättre om hon hade haft burka?
Citera
2023-04-02, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Av det lilla jag har läst så finns det inte prejudikat eller synnerliga skäl. Ta snippadomen där trodde jag det var 50/50 tills jag så hur Åklagaren argumenterade så där är nog chansen något högre än 50/50.

Men domarna i HD är människor så de kan påverkas av hur medborgarna reagerar.

3 Jag har för mig att jag läste ett fall för länge sedan där GM fick maxstraff men då var offret i princip svårt hjärnskadad. I det här fallet så hade hon överlevt så hade skadorna GM tillfogat henne givit henne svåra men och skador för livet. Så jag tycker 7år är lite litet. MEN man ska veta att när HR och TR mer eller mindre tittar på en tabell hur långt straffet ska bli. Tabellen har tillkommit genom praxis.

Det lilla jag har läst om GM så skulle inte jag bli ledsen om han råkade ut för olycka på anstalten. Och det gör mig arg för det tyder på att domen är felaktig och samhället gjorde för lite för stoppa honom tidigare.

Tänker på om tolkningen av rättstoxikologiska rapporten kan vara synnerliga skäl? För det låter väldigt godtyckligt i HR-domen.

Tingsrättsdomen är för övrigt något av det märkligaste/slarvigaste/sämsta jag sett. Detta trots att den blev uppskjuten mer än en gång. Ett hafsverk. Undrar om det kan ha påverkat utfallet i HR?

Här har vi alltså en kvinna som blev sviken av samhället under den sista delen av sitt liv och som nu efter sin död fortsatt blir sviken.
Citera
2023-04-02, 10:43
Medlem
För prenumeranter livesänder Hudiksvalls Tidning manifestationen till minne av Jeanette. Med start 11:30.

Via denna länk: https://www.ht.se/2023-04-02/live-tv-1130-manifestation-till-minne-av-jeanette?shareSource=sharebutton
Citera
2023-04-02, 11:13
Medlem
Lite intressant att dottern sticker ut hakan och outar sin högerextremism med en syrlig passning till lagstiftarna.
Citat:
– Det måste läggas otroligt mycket mer resurser på det förebyggande arbetet. Mamma hade kanske levt i dag om polisen haft resurser att plocka in honom och sätta in skyddsnät för mamma när han dömdes för misshandel mot grannfrun, som skulle skydda mamma, säger Nathalie Bergström.*

Hon säger att hon är chockad, arg och ledsen på hela samhället.
https://www.expressen.se/nyheter/jeanette-61-hittades-dod-i-badrummet-nu-sanks-sambons-straff/

Hon vet mycket väl att "förebyggande arbete" alltid och i alla sammanhang bara får betyda justeringar ur våldsverkarens perspektiv och då endast nästa generation av dem. Man får prata om förebyggande metoder men bara genom att experimentera fram metoder för att förmå framtida våldsverkare att inte begå brott av egen fri vilja men då också bara genom att justera ned graden av det egna ansvaret för sina val och göra världen mer lättnavigerad med mjukare hörn. Inte att göra samhällets åtgärder tydligare med adekvata konsekvenser för individens egna handlingar och val. Individer som ME som sedan länge är konstaterat inkompatibla med mänskligheten ska man göra så lite som möjligt åt. Att stoppa någon bara för att det är konstaterat att de är uppenbart farliga för sin omgivning är ingenting vi sysslar med helt enkelt. Precis som hon påpekar så gjordes ingenting förra vändan när det var uppenbart vad han var för något. Nu släpps han snart ut igen efter att ha krönt en rejäl historik av våld med att slutligen nästan/kanske mördat en människa.

Alla vet vad han är och vad han gör men så länge förebyggande arbete som faktiskt skulle stoppa honom avfärdas som högerextremt och omänskligt (avseende GM då, aldrig hans offer) så går det inte ens att diskutera. Oavsett om dottern alltid vetat hur vår lagstiftning ser ut eller om det är en helt ny insikt hon funnit så har hon ändå tvingats fram till att ha en åsikt. Och det är nog mycket svårt att ta en annan än hennes när verkligheten tvingat in henne i det hörn hon är i nu.

Men även om jag inte tvingats in i det lika brutalt som hon så har jag stått här länge, hon är mycket välkommen till the dark side. Jag har blivit kallad högerextremist, blodtörstig, hämndlysten, medeltida och en massa andra tillmälen men jag står kvar här. Inte minst som jag tycker att en väldigt effektiv förebyggande åtgärd just nu vore att låsa in honom för all tid och evighet. Det hjälper inte Jeanette men definitivt nästa offer som vi barbarer vill börja ta hänsyn till. Jag har inte läst den mordfriande domen men kan väl spontant hålla med om att det inte håller att döma någon till mord för att kanske ha mördat någon. Men det är i mina ögon helt vansinnigt att släppa ut någon efter obetydligt längre tid än en gymnasieutbildning för att bevisligen nästan ha mördat någon. 25-30 år låter rimligt som ett insteg. I det här fallet en solklar livstid med tanke på bakgrunden.

Men vi har valt en helt annan lagstiftning genom att välja helt andra lagstiftare så just nu är det bara att gilla läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in