Citat:
Ursprungligen postat av
MaxZero
Jag tycker att det du skriver är väldigt intressant. Framför allt punkt 1 och 3. Punkt 2 är vi alla (förhoppningsvis) överens om.
1. Motivera. Det hade varit intressant att se dina tankar kring detta.
2. -
3. Egentligen ingen fråga. Helt rubbat. Och jag håller med dig. Men om du vill specificera för tydlighetens (och världens) skull så får du gärna göra det.
Edit: flyttade felplacerad parentes.
1 Först det enkla statistiken - Högsta domstolen (HD) får in cirka 6 000 överklaganden per år. Endast drygt 100 av dem får prövningstillstånd. (Källa HD)
Sen detta - Huvudregeln är att Högsta domstolen bara ger prövningstillstånd om Högsta domstolens dom eller beslut kan få betydelse som
prejudikat, det vill säga ge vägledning för hur domstolarna ska bedöma liknande fall (prejudikatskäl). Ange därför varför ett avgörande från Högsta domstolen kan vara av värde för rättstillämpningen i ett vidare perspektiv än i just ditt fall eller, om du anser att det finns
synnerliga skäl för att Högsta domstolen ska pröva ditt överklagande, varför det är så. (Källa HD)
Av det lilla jag har läst så finns det inte prejudikat eller synnerliga skäl. Ta snippadomen där trodde jag det var 50/50 tills jag så hur Åklagaren argumenterade så där är nog chansen något högre än 50/50.
Men domarna i HD är människor så de kan påverkas av hur medborgarna reagerar.
3 Jag har för mig att jag läste ett fall för länge sedan där GM fick maxstraff men då var offret i princip svårt hjärnskadad. I det här fallet så hade hon överlevt så hade skadorna GM tillfogat henne givit henne svåra men och skador för livet. Så jag tycker 7år är lite litet. MEN man ska veta att när HR och TR mer eller mindre tittar på en tabell hur långt straffet ska bli. Tabellen har tillkommit genom praxis.
Det lilla jag har läst om GM så skulle inte jag bli ledsen om han råkade ut för olycka på anstalten. Och det gör mig arg för det tyder på att domen är felaktig och samhället gjorde för lite för stoppa honom tidigare.