2023-04-01, 19:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Vid förhör får M*aja frågan om var hon brukar sova då hon övernattar hos J*ohanna och svarar då: På luftmadrass eller i en fåtölj.
Därefter frågar de henne hur hon sover i en fåtölj och hon svarar att hon då lägger benen på soffbordet.

Angående sängsovandet så har jag för mig att de båda svarar att J*ohanna inte tycker om att någon sover i hennes säng.
Tror att även L*ouise S nämner något om detta.
Om det nu är välkänt att J inte vill ha någon annan i sin säng, förefaller det lite märkligt att M säger att hon lagt sig där. Och om hon lagt sig där, borde väl J reagerat direkt. Men hon var kanske alldeles för upptagen med annat så att hon inte noterade det?

Möjligtvis kan det ha varit en "felsägning" av M och att hon egentligen menade fåtöljen hon brukade sova i. Det är nog det mest troliga, annars väcks ju ytterligare frågor.
Citera
2023-04-01, 19:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst kan det gått till så här - men klockslagen är väldigt tajta.
Jag har också lite svårt att se att J verkligen skulle placera Ts kropp ute i trapphuset när hon vet att grannarna just varit uppe och ringt på.

Och allt det där kissandet - utan att upptäcka en död kropp i den pyttelilla lägenheten eller att det faktiskt skett ett strypmord på golvet i det för övrigt närmast helt tomma badrummet. Eller se att en kropp släpats runt.

Det framstår nästan som en sån där fars med folk som slår i dörrar och gömmer sig på scen. Skulle verkligen M kunna missa att någon strypmördas ett par meter bort och kroppen ligger i närheten när hon går omkring. Jag tvivlar.

Det fetade; (och jag är nu själv helt övertygad)

JJ i detta läge MÅSTE gömma kroppen, och det blixtsnabbt. Hon vet ju inte om den som ringde på dörren också faktiskt ringt polisen, hon vet att det rings på hennes dörr mitt i natten pga att grannar störts av oljud, och det är mycket sannolikt att JJ misstänker/tror att de även kan ha ringt polis, oavsett vill hon inte chansa......

Snabbaste sättet att göra sig av med liket fort, flytta det från badrummet till FÖRRÅDET (ett ställe JJ inte behöver tala om för ev utryckande polis att hon har tillgång till.....så där mitt i natten.
Citera
2023-04-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har aldrig påstått att JJ skulle ha kört några riktiga tävlingslopp. JJs pappa hade ett företag som innebar att även träna travhästar åt andra, kanske ägde han någon/några själv och tränade dem också. De hade även egen travslinga på markerna.

Nä, travkusk blev hon aldrig, jag tror hon blev/är både för lång och tung för det. Men det hindra inte alls att hon kört/sparrat träningslopp mot/med andra.....

Hrrmff.....

MH drack även kvällen innan....

Man har forskat på hur människor uppger hur mycket de har druckit, kontra med hur mycket de faktiskt druckit, de uppger ALLTID mindre än verkligheten, minst en tredjedel mindre alkohol är i verkligheten.

Nej, varför det. JJ kanske t o m erbjöd MH sängen för att få utföra sin mordplan helt i fred. JJ har ju inte berättat ett jota om halvtimmen före mordet!!

Precis. MH sov väl i sängen?

MH hade 2 mobiler.... En som brukade vara hemma hos JJ och en annan som hon hade med sig ut.
Citera
2023-04-01, 19:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att J ogillade att M låg i hennes säng är visst relevant. När hon sovit där innan har hon fått sova på luftmadrass eller i fåtöljen. Bevis för det, är att J blir upprörd när M lägger sig där efter dumpningen.

Alltså är chansen liten för att hon skulle få ligga i sängen just vid tillfället M påstår.

MH kände inget hinder att gå och lägga sig i JJ's säng efter dumpningen. Alltså lär hon ha gjort precis likadant tidigare under natten, om hon känt för det.

Så varför sa JJ inte åt henne vid det tillfället? Ja, kan du hitta en förklaring till det? Vad tror du JJ ägnade sig åt under tiden MH i så fall låg på hennes säng? Ringer det en klocka? Vad tror du JJ fokuserade på, att hålla reda på MH och sin säng, eller att mörda Tove? Tänkt till lite för en gångs skull.
Citera
2023-04-01, 19:14
Medlem
En sak som jag tror inte heller stämmer, är att M sagt att hon är hungrig och att då skulle J ge sig iväg till McD pronto?
Med en nyss dödad väninna i lägenheten?
Detta blev givetvis påhittat då J mötte grannen i trappen.
Citera
2023-04-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag tror så oxå, det var säkert packat och klart.
M hade aldrig varit kvar själv med en död person, särskilt med en person som hon kände så väl

Instämmer.

JJ trodde kanske att hon hämtade MHs mobil när det i själva verket var TTs???

Varför skulle JJ ljuga om tidpunkten för mordet om det inte är för att sätta dit MH??? För att MH inte ska ha hunnit sova.
Citera
2023-04-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Men sa inte grannen ovanpå att han var i telefon med sin tjej 02.30 när det dunsarna inträffade ?

Jo, men han kan ha fel iaf. Har man kollat hans mobil, tro? Kanske vägrade han att erkänna att han ev hade tagit lite fel på tiden?

Om nu trion efter Nöjet kom till JJs bostad vid 02.00 så fattar jag inte varför TT och JJ skulle ha suttit och pratar så länge som 40 minuter, innan mordet skedde. För mig är det obegripligt.
Citera
2023-04-01, 19:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Johanna:
"så hittar jag Maja, eh, hon ligger med jacka och allt på min säng och sen säger jag att vi ska åka och jag vet att jag är lite arg för jag tycker inte om att hon ligger i min säng liksom."
Min undran var närmast om M visste om att Js säng var förbjudet område. Andra skribenter har varit vänliga att upplysa mig om att så var fallet.
Citera
2023-04-01, 19:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag tror så oxå, det var säkert packat och klart.
M hade aldrig varit kvar själv med en död person, särskilt med en person som hon kände så väl

Men var skulle Ts kropp då befunnit sig om inte kvar i lägenheten med M?
T var inte väl inpackade, kroppen var inlindad i ett lakan. Så pass öppen att de när de bar kroppen tog tag i ben och armar genom eller under lakanet.

Js lägenhet är en mycket liten etta, sparsamt möblerad med få enkla möbler.
Var skulle Ts kropp legat om M inte varit kvar ensam med kroppen i lägenheten?
De bar inte ner kroppen till bilen före McD färden, utan efter och de gjorde det gemensamt båda två.
Citera
2023-04-01, 19:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Min teori om stegräknarna är ganska enkel.

Mellan 02:20-02:40 sker ingen aktivitet. Det är under denna tid mordet sker i badrummet och telefonerna ligger still någonstans i lägenheten.

Efter 02:40 blir det lite panik. Dom behöver kolla sina telefoner om nån har ringt osv. M plockar upp sin telefon 02:43, J och T s telefon rör sig nån minut efteråt.

En annan sak jag noterat som iaf jag tycker är lite underlig. Det är att M efter försökt spy säger att hon är hungrig. Själv har har jag aldrig varig hungrig precis efter jag försökt spy.

Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan

(Min text, ej från förhör)
M, Jaf är hungrig och behöver äta.
j , Ok, jag åker.

Inga frågor om vart ska du? Detta vill jag att du köper.

Nej, JJ kör med nödlögnen till grannen när hon stöter på honom i trapphuset, om att MH "behöver" mat!! Det är JJs ide alltihop. Grannen anmärker ju t o m på hur otroligt lite mat JJ köper (dumsnål som hon är), Jag tror inte MH är vaken ens......i detta stadiet.
Citera
2023-04-01, 19:18
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Min teori om stegräknarna är ganska enkel.

Mellan 02:20-02:40 sker ingen aktivitet. Det är under denna tid mordet sker i badrummet och telefonerna ligger still någonstans i lägenheten.

Efter 02:40 blir det lite panik. Dom behöver kolla sina telefoner om nån har ringt osv. M plockar upp sin telefon 02:43, J och T s telefon rör sig nån minut efteråt.

En annan sak jag noterat som iaf jag tycker är lite underlig. Det är att M efter försökt spy säger att hon är hungrig. Själv har har jag aldrig varig hungrig precis efter jag försökt spy.

Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan

(Min text, ej från förhör)
M, Jaf är hungrig och behöver äta.
j , Ok, jag åker.

Inga frågor om vart ska du? Detta vill jag att du köper.

Kan mkt väl stämma. Enligt grannen sker dunsarna ca 0238 och sparkar runt 0240 (han kan mkt väl estimerat något fel, förmodligen sker mord ngt innan) TT dör i samband med detta, och därefter tror jag som du - panik och rörelse med mobil. Stämmer väl med övriga tider därefter.
Citera
2023-04-01, 19:20
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, men han kan ha fel iaf. Har man kollat hans mobil, tro? Kanske vägrade han att erkänna att han ev hade tagit lite fel på tiden?

Om nu trion efter Nöjet kom till JJs bostad vid 02.00 så fattar jag inte varför TT och JJ skulle ha suttit och pratar så länge som 40 minuter, innan mordet skedde. För mig är det obegripligt.

Har inte polisen stämt av grannens samtal (tid)
?
Jag har inte koll, men annat vore ju märkligt för det vittnesmålet skulle ju sätta dunsarna på minuten sp när ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in