Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jag förstår faktiskt inte det här.
Majas telefon har ju registrerat 33 steg elva minuter före mordtidpunkten och 48 steg arton minuter efter mordet.
Förhör med M 18/10 gällande första badrumsbesöket:
"Efter uppskattningsvis 20 minuter gick hon ut i köket. Hon såg att de satt mittemot varandra och det var god stämning."
Förhör med M 25/1 M gällande första badrumsbesöket: "
Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen. "
Låt oss förmoda att M hade med sig mobilen då när hon passerar köket och går in till badrummet. Hälsoappen visar 02:19 och de 33 stegen till och från badrummet.
Jag har själv testat med min hälsoapp att gå motsvarande sträcka badrum-säng och 33 steg (antar att 1 m = 1 steg). Jag kom inte fram till något motsägelsefullt i förhörsdelen om badrumsbesöket visavi sträckan i hälsoappen.
Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "
Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen"
M hämtar mobilen i sängen kl 02:43 (48 steg) vilket hon borde ha gjort strax efter att J har gått ner första gången, då hon mötte grannen.
Citat:
Mordet tog rimligen också några minuter att genomföra.
Hur kan man då tro på att M låg i sovalkoven och sov, ohörandes och borta, när hennes mobil bevisligen samtidigt registrerar så stora rörelser att de kodas som steg??
02:19: M går mot badrummet, ser T och J sittandes i köket och slinker in på toa. Sitter där ett par minuter utan att spy, går tillbaka till sängen. Kl visar nu c: a 02:22.
02:43: M går mot badrummet kl 02:42, möter en påklädd J i hallen, frågar var T är. A*bin har hämtat henne, svarar J. M säger att hon är hungrig och den redan påklädda J går ner och möter grannen.
M går tillbaka till sängen och hämtar mobilen, går till badrummet, J kommer upp igen och säger att grannen skjutsar till Donken.
M tar mobilen med sig in till köket eller vardagsrummet (oklara uppgifter), svarar med en tummen upp på J:s meddelande inom 23 sekunder.
Efter hamburgaren går M och lägger sig igen, väcks av J en stund senare.
Då ser M en kropp inrullad i ett lakan på hallgolvet.
Citat:
En tonårstjej är sammanvuxen med sin mobil. Det hon gör - rör sig tar steg - följer mobilen med på. Varken J eller T har med stor sannolikhet inte haft något att göra med Ms mobil.
Det stämmer mycket väl, för det
är M själv som använder sin mobil vilket hon också uppger i förhör. Hennes advokat har dock missat den detaljen.
Citat:
M kan helt enkelt inte sovit sig igenom mordet, sett till mobilens rörelser.
M måste då istället själv varit i rörelse under själva mordet. Inte omöjligt i badrummet som J påstår.
Mordet bör ha skett 02:30-02:35. J har nu 5-6 minuter på sig att rulla in T:s kropp i ett lakan och dra ut henne i hallen, öppna ytterdörren och låta kroppen ligga därutanför. J stänger dörren och möter en yrvaken M på väg till badrummet.
J är på väg någonstans - flytta cykeln eller köra fram bilen för att lägga in kroppen där?
Detta är den tidslinje som jag finner mest trovärdig och många av de hämtade uppgifter finns framförallt i M:s sista förhör. Inga uppgifter som heller krockar med grannarnas vittnesmål.