2023-04-01, 17:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så JJ hade 29 minuter på sig att döda Tove då MH låg och sov. Varför menar du att det är en omöjlighet?

Intressant. Toves telefon kunde röra på sig trots att hon själv låg orörlig.
Skall jag anta att inte du heller klarar av att ta den tanken ett steg till?

Det har redan diskuterats att sannolikheten för att J eller T skulle haft hand om Ms telefon är rätt liten. Ingen av dem hade något rimlig orsak att göra det och M själv har inte uppgett att det skulle hänt.

M var vaken och rörde sig med telefonen 11 minuter före händelsen i badrummet, hon skulle därefter väldigt snabbt gått och lagt sig i sovalkoven, somnat nästan omedelbart och sovit så djupt att hon inte vaknade av ett ”100kg fall” och efterföljande 5-10 hårda sparkar som fick vitrindörrarna hos grannen att skallra.
Sedan skulle M plötsligt vaknat till igen stracks efter att T slutat andats, tagit 48 steg i den pyttelilla ettan utan att se Ts kropp någonstans och sedan somnat igen….

Ingenting är omöjligt och vi kan åka till månen. Men ibland bör man tänka på att det är troligare att möta hästar än zebror när man hör klappret av hovar..….

Är det troligare att två kvinnor gemensamt lyckas strypa och hålla fast en tredje kvinna, än att en ensam kvinna klarar det?
Är det troligt att någon som lyckats ljuga om sin medverkan i åtta veckor, också kan vilja försköna och tona ner sin aktiva roll?
Är det troligt att någon inte talar sanning när denna påstår sig sova djupt utan att höra något alls, men inom samma halvtimme också tar 33+48 steg i en liten etta?
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 17:55.
Citera
2023-04-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap om hur ljud färdas genom golv, tak och väggar.

Det kan skallra rejält i porslinet hos grannen, utan att höras ett skvatt i sovalkoven. Just därför att tryckvågorna (ljud är tryckvågor ifall du inte visste det) färdas rakt ner genom golvet snarare än längs med golvet. Det beror helt på hur byggnaden är disponerad och var saker och ting står.

Huruvuda MH fick ligga i sovalkoven för JJ är irrelevant. MH säger att det var så, JJ säger att det var så, och granbarren säger att det var så. Men du vet bättre?

Att J ogillade att M låg i hennes säng är visst relevant. När hon sovit där innan har hon fått sova på luftmadrass eller i fåtöljen. Bevis för det, är att J blir upprörd när M lägger sig där efter dumpningen.

Alltså är chansen liten för att hon skulle få ligga i sängen just vid tillfället M påstår.
Citera
2023-04-01, 17:51
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Till Pinterest har M ett tvångsmässigt beteende. När M kom hem till familjens hus (föräldrarna var bortresta) och blev själv med sina egna tankar kanske hon inte fixade att lägga sig direkt. Jag tycker det hade varit konstigare. Hur utmattad M än var då. Detta var ju efter hon sett T död. En vän till mig sorterar te x sina garderober eller spelar på sin gitarr när hon får ångest. Hon måste göra något. Min äldsta här hemma spelar tv-spel mer frenetiskt när hen är stressad eller ordlig över något. Det blir ett sätt att tillfälligt stänga ute det runt omkring.

Hela tiden detta ursäktande med att M har ångest, diagnoser osv. Pinterest efter ett mord är väl snarare kallsinne.
Citera
2023-04-01, 17:53
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det har redan diskuterats att sannolikheten för att J eller T skulle haft hand om Ms telefon är rätt liten. Ingen av dem hade något rimlig orsak att göra det och M själv har inte uppgett att det skulle hänt.

M var vaken och rörde sig med telefonen 11 minuter före händelsen i badrummet, hon skulle därefter väldigt snabbt gått och lagt sig i sovalkoven, somnat nästan omedelbart och sovit så djupt att hon inte vaknade av ett ”100kg fall” och efterföljande 5-10 hårda sparkar som fick vitrindörrarna hos grannen att skallra.
Sedan skulle M plötsligt vaknat till igen stracks efter att T slutat andats, tagit 48 steg i den pyttelilla ettan utan att se Ts kropp någonstans och sedan somnat igen….

Ingenting är omöjligt och vi kan åka till månen. Men ibland bör man tänka på att det är troligare att möta hästar än zebror när man hör klappret av hovar..….

Är det troligare att två kvinnor gemensamt lyckas strypa och hålla fast än tredje kvinna, än att en ensam kvinna klarar det?
Är det troligt att någon som lyckats ljuga om sin medverkan i åtta veckor, också kan vilja försköna och tona ner sin aktiva roll?
Är det troligt att någon inte talar sanning när denna påstår sig sova djupt utan att höra något alls, men inom samma halvtimme också tar 33+48 steg i en liten etta?

Wow du borde vara åklagare/advokat!!
Citera
2023-04-01, 17:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte det här.

Majas telefon har ju registrerat 33 steg elva minuter före mordtidpunkten och 48 steg arton minuter efter mordet.
Förhör med M 18/10 gällande första badrumsbesöket: "Efter uppskattningsvis 20 minuter gick hon ut i köket. Hon såg att de satt mittemot varandra och det var god stämning."

Förhör med M 25/1 M gällande första badrumsbesöket: "Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen. "

Låt oss förmoda att M hade med sig mobilen då när hon passerar köket och går in till badrummet. Hälsoappen visar 02:19 och de 33 stegen till och från badrummet.
Jag har själv testat med min hälsoapp att gå motsvarande sträcka badrum-säng och 33 steg (antar att 1 m = 1 steg). Jag kom inte fram till något motsägelsefullt i förhörsdelen om badrumsbesöket visavi sträckan i hälsoappen.

Förhör med M 25/1 gällande andra badrumsbesöket: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen"

M hämtar mobilen i sängen kl 02:43 (48 steg) vilket hon borde ha gjort strax efter att J har gått ner första gången, då hon mötte grannen.
Citat:
Mordet tog rimligen också några minuter att genomföra.

Hur kan man då tro på att M låg i sovalkoven och sov, ohörandes och borta, när hennes mobil bevisligen samtidigt registrerar så stora rörelser att de kodas som steg??
02:19: M går mot badrummet, ser T och J sittandes i köket och slinker in på toa. Sitter där ett par minuter utan att spy, går tillbaka till sängen. Kl visar nu c: a 02:22.

02:43: M går mot badrummet kl 02:42, möter en påklädd J i hallen, frågar var T är. A*bin har hämtat henne, svarar J. M säger att hon är hungrig och den redan påklädda J går ner och möter grannen.

M går tillbaka till sängen och hämtar mobilen, går till badrummet, J kommer upp igen och säger att grannen skjutsar till Donken.
M tar mobilen med sig in till köket eller vardagsrummet (oklara uppgifter), svarar med en tummen upp på J:s meddelande inom 23 sekunder.
Efter hamburgaren går M och lägger sig igen, väcks av J en stund senare. ser M en kropp inrullad i ett lakan på hallgolvet.
Citat:
En tonårstjej är sammanvuxen med sin mobil. Det hon gör - rör sig tar steg - följer mobilen med på. Varken J eller T har med stor sannolikhet inte haft något att göra med Ms mobil.
Det stämmer mycket väl, för det är M själv som använder sin mobil vilket hon också uppger i förhör. Hennes advokat har dock missat den detaljen.
Citat:
M kan helt enkelt inte sovit sig igenom mordet, sett till mobilens rörelser.
M måste då istället själv varit i rörelse under själva mordet. Inte omöjligt i badrummet som J påstår.
Mordet bör ha skett 02:30-02:35. J har nu 5-6 minuter på sig att rulla in T:s kropp i ett lakan och dra ut henne i hallen, öppna ytterdörren och låta kroppen ligga därutanför. J stänger dörren och möter en yrvaken M på väg till badrummet.

J är på väg någonstans - flytta cykeln eller köra fram bilen för att lägga in kroppen där?

Detta är den tidslinje som jag finner mest trovärdig och många av de hämtade uppgifter finns framförallt i M:s sista förhör. Inga uppgifter som heller krockar med grannarnas vittnesmål.
Citera
2023-04-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag reagerade också på att M sa att hon la sig på sängen, mitt ibland alla saker. J hade uttryckt att hon inte gillade att någon låg i hennes säng (minns inte om det var hon själv eller M som sa det) så det förvånade mig att hon placerade sig själv där.

Granbarren vittnade om att M bevisligen befunnit sig i sängen efter dumpningen, så kanske det stämmer att hon låg där även innan, men J hade skällt på henne för att hon lagt sig där efter trippen så jag är tveksam till att M skulle legat där även innan de åkte. Det synes lite märkligt att hon gick emot Js vilja på det viset. Då var hon inte rädd.

Det var väl J själv som nämnde detta i förhör, att M la sig i sängen med jackan på. Det är svårt att veta om det stämmer att J blev upprörd eller om J hade en baktanke med att påpeka detta.
Citera
2023-04-01, 18:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Väldigt mycket kissande

Väldigt mycket gissande
Citera
2023-04-01, 18:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det var väl J själv som nämnde detta i förhör, att M la sig i sängen med jackan på. Det är svårt att veta om det stämmer att J blev upprörd eller om J hade en baktanke med att påpeka detta.
Jag har svårt för att hålla reda på vem som sagt vad och när. Var det inte Js kommentar till bilden hon blev förevisad?
Vem var det som sa att J inte gillade att någon annan låg i hennes säng? Var det J själv?
Citera
2023-04-01, 18:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mordet bör ha skett 02:30-02:35. J har nu 5-6 minuter på sig att rulla in T:s kropp i ett lakan och dra ut henne i hallen, öppna ytterdörren och låta kroppen ligga därutanför. J stänger dörren och möter en yrvaken M på väg till badrummet.

J är på väg någonstans - flytta cykeln eller köra fram bilen för att lägga in kroppen där?

Detta är den tidslinje som jag finner mest trovärdig och många av de hämtade uppgifter finns framförallt i M:s sista förhör. Inga uppgifter som heller krockar med grannarnas vittnesmål.

Visst kan det gått till så här - men klockslagen är väldigt tajta.
Jag har också lite svårt att se att J verkligen skulle placera Ts kropp ute i trapphuset när hon vet att grannarna just varit uppe och ringt på.

Och allt det där kissandet - utan att upptäcka en död kropp i den pyttelilla lägenheten eller att det faktiskt skett ett strypmord på golvet i det för övrigt närmast helt tomma badrummet. Eller se att en kropp släpats runt.

Det framstår nästan som en sån där fars med folk som slår i dörrar och gömmer sig på scen. Skulle verkligen M kunna missa att någon strypmördas ett par meter bort och kroppen ligger i närheten när hon går omkring. Jag tvivlar.
Citera
2023-04-01, 18:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Exakt så. Den förslagna J är ute efter att mellan raderna förmedla att M aldrig sov i hennes säng den natten.
För att förekomma, för att stärka sin egen version om M:s delaktighet i mordet; att alltid ligga ett steg före är genomgående för sluga personlighetstyper.
Citera
2023-04-01, 18:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Visst kan det gått till så här - men klockslagen är väldigt tajta.
Jag har också lite svårt att se att J verkligen skulle placera Ts kropp ute i trapphuset när hon vet att grannarna just varit uppe och ringt på.

Och allt det där kissandet - utan att upptäcka en död kropp i den pyttelilla lägenheten eller att det faktiskt skett ett strypmord på golvet i det för övrigt närmast helt tomma badrummet. Eller se att en kropp släpats runt.

Det framstår nästan som en sån där fars med folk som slår i dörrar och gömmer sig på scen. Skulle verkligen M kunna missa att någon strypmördas ett par meter bort och kroppen ligger där när hon går om kring. Jag tvivlar.
Om du ser till lägenhetsskissen så ligger badrummet till vänster, ett par m från ytterdörren medan sovalkoven med pianot framför är belägen i den högra delen av vardagsrummet.

Har inte mätt upp avståndet.
Citera
2023-04-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har svårt för att hålla reda på vem som sagt vad och när. Var det inte Js kommentar till bilden hon blev förevisad?
Vem var det som sa att J inte gillade att någon annan låg i hennes säng? Var det J själv?

Båda har nämt detta i sina personliga förhör.

J nämnt att hon bland annat inte vill att andra ligger i hennes säng
Att hon blev arg när Maja lagt sig i hennes säng med ytterkläder på

M nämt att hon alltid har fått sova på luftmadrass eller i en utav fotöljerna vid övernattningar
Att J hade blivit arg på henne när hon gått för att lägga sig på sängen när dom kommit hem efter skogsturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in